ترفندهای عکاسی با وسایل ساده: خلق آثاری خارق‌العاده

ترفندهای عکاسی با وسایل ساده: خلق آثاری خارق‌العاده

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم به عکاسی می‌گیرند با بحران کمبود سوژه و ایده مواجه می‌شوند. معمولا، این افراد هرگز جزو عکاس‌ های حرفه ‌ای نبوده و تنها برای سرگرمی و گرفتن چند عکس یادگاری به این کار مشغول می ‌شوند. هنر عکاسی به مجموعه کارهایی گفته می شود که هر فردی بدون داشتن تخصص یا تجربه خاص می تواند انجام دهد. در این بین استفاده از ترفندهای عکاسی با وسایل ساده می تواند یک ایده فوق العاده هم برای عکاسان مبتدی و هم عکاسان حرفه ای باشد. اگر کمی به اطراف خود دقت کنید می توانید ساده ترین اشیاء را به سوژه های خلاق عکاسی تبدیل کنید.

دوربین عکاسی حرفه ای - ترفندهای عکاسی با وسایل ساده

این که شما در چه سبکی از عکاسی فعالیت می کنید، مهم نیست! آنچه که اهمیت دارد این است که شما این توانایی را داشته باشید تا از آن چیزهایی که شاید جالب به نظر نرسند، بتوانید عکس های زیبا و جذابی بگیرید. عکاسی با وسایل ساده قوه تخیل شما را قوی تر می کند و این امکان را به شما می دهد که در هر موقعیتی از عکاسی کردن لذت ببرید. گاهی اوقات ایده گرفتن برای عکاسی از وسایل ساده می تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی عکس های شما داشته باشد و گاهی اوقات ممکن است عکس ها آنچنان خارق العاده و هنری شوند که حتی خودتان باورتان نشود که این عکس ها را شما گرفته اید. در ادامه قصد داریم چند تا از ترفندها ایده های عکاسی با وسایل ساده را برایتان بیان کنیم. پس اگر به دنبال خلاقیت در عکاسی هستید با ما همراه باشید.

آشنایی با ترفندهای عکاسی با وسایل ساده

شاید تعجب کنید اما بسیاری از عکاسان حرفه ‌ای با ساده ‌ترین وسایل آثاری تاریخی و به یادماندنی خلق می‌کنند که تا سالیان سال در یاد مردم می ‌ماند. بسیاری از افراد هنگام دید عکس‌ های زیبا تصور می‌کنند که عکاس این اثر شگفت ‌انگیز از یک سیاره دیگر آمده است. اما، وقتی پشت صحنه عکس را میبیند، انگشت به دهان مانده و با چشمانی گرد از خود می ‌پرسند که چگونه این کار ممکن است؟ بله، همینطور است! چگونه ممکن است با یک بطری نوشابه یک عکس خارق ‌العاده گرفت. با ما همراه باشید تا پاسخ خود را از این سوال دریافت کنید.

استفاده از آب‌ پاش

یکی از ترفندهای خارق‌العاده برای گرفتن عکس‌ های منحصر به فرد استفاده از آب‌ پاش برای بارانی جلوه دادن محیط است؛ به گونه‌ای که یک نفر باید در پشت صحنه قرار بگیرد و با فشردن آب‌ پاش صحنه را بارانی جلوه دهد. سپس، عکاس باید در بهترین زمان ممکن دکمه شاتر را فشار دهد تا عکس مورد نظر گرفته شود. البته، برای اینکه یک عکس زیبا از این شرایط بگیرید، باید کمی حوصله به خرج دهید و بارها شات بگیرید.

استفاده از پرده‌ های آکاردئونی

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی با وسایل ساده استفاده از پرده ‌های آکاردئونی است. برای این کار کافیست قسمتی از پرده‌ های آکاردئونی را در مقابل یک لامپ پر نور قرار داد. اکنون نور از لابه‌لای پرده به سوژه اصابت کرده و بهترین زمان برای گرفتن شات است. بهتر است برای این کار از لامپ ‌های مناسب استفاده کنید که متناسب با محیط نوردهی کنند. به گونه ‌ای که اگر میزان نور در محیط بیش از مساحت آن باشد، عکس بی‌کیفیت خواهد شد.

دوریبن عکاسی- ترفند های عکاسی

استفاده از پنکه

اگر دارای موهای بلند هستید، می‌توانید به کمک پنکه  باد را صحنه ‌سازی کنید. پنکه ای که حتی به فکر کسی نمی رسد می تواند یکی ایده های عکاسی با وسایل ساده باشد. برای این کار کافیست پنکه را در فاصله ۲ الی ۳ متری سوژه قرار داده و مسیر آن را از پایین به سمت سوژه نشانه بگیرید. این کار باعث می‌شود تا موها و حتی لباس‌ های سوژه تکان بخورد؛ به گونه­‌ای که مخاطب تصور کند سوژه در یک محیط طوفانی قرار دارد. اگر می‌خواهید عکس شما جذاب ‌تر شود، می‌ توانید لباس‌ های گشاد و یا شنل‌ های بلند بر تن کنید. این ترفند یکی از قدیمی ‌ترین ایده ‌های عکاسی بوده که هیچ هزینه ‌ای برای عکاس و سوژه در بر ندارد.

استفاده از چترهای رنگی

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی با وسایل ساده استفاده از چترهای رنگی است. برای این کار می‌توانید از یک چتر در بالای سر سوژه استفاده کنید. به گونه ‌ای که یک لامپ را در بالای چتر قرار دهید تا نور از پارچه چتر به سوژه بتابد. این ترفند باعث می ‌شود تا پس زمینه سوژه رنگارنگ شود و عکس را زیبا جلوه دهد. برای این کار باید از یک شخص ثالث با حوصله کمک بگیرید تا چتر را به درستی بر روی سر سوژه نگه دارد.

استفاده از گل و شاخ و برگ

استفاده از گل یکی از بهترین ایده های عکاسی با وسایل ساده است. بسیای از عکاسان حرفه ‌ای با استفاده از چند شاخه گل و تعدادی برگ، آثاری شگفت ‌انگیز خلق می ‌کنند. برای این کار کافیست چند شاخه گل رنگارنگ تهیه کرده و در مقابل دوربین نصب کرد. این کار باعث می‌شود تا مخاطب تصور کند که سوژه درون یک باغ پر از گل قرار دارد. بهتر است این مدل از عکس ‌ها را در طبیعت گرفت تا نور خورشید فضای عکس را طبیعی جلوه دهد. البته، با نورپردازی ‌های خاص نیز می‌توان این کار را کرد، اما نیاز به زمان و از همه مهمتر یک عکاس حرفه‌ای دارد.

عکاسی ساده

لنز دوربین عکاسی را با یک برچسب سفید و شفاف بپوشانید. سپس با استفاده از ماژیک روی برچسب را رنگ کنید. بهتر است از رنگ ‌های آبی و قرمز استفاده کنید تا تأثیر نور بیشتر باشد. این کار باعث می‌شود تا وضوح عکس پایین بیاید و یک اثر هنری مات و در عین حال منحصر به فرد خلق شود. استفاده از رنگ‌ های سرد جلوه ‌ای هنری و غمگین به عکس می ‌دهد. اگر قصد دارید مخاطب را با حس و حال سوژه خود آشنا کنید، با استفاده از این ترفند می‌توانید حس ناراحتی و افسردگی سوژه را به مخاطب منتقل کنید.

استفاده از کاغذ به عنوان پشت زمینه عکس‌

یکی از خلاقانه ‌ترین ترفندهای عکاسی با وسایل ساده استفاده از کاغذهای تیره و سفید است. این کار باعث می‌شود تا همانند آتلیه ‌های عکاسی تصویر پشت زمینه سوژه سفید یا سیاه شود. البته، این ترفند برای عکس ‌های تبلیغاتی و صنعتی مناسب بوده و برای سوژه‌ های انسانی باید از پارچه ‌های بلند و نور مناسب استفاده کرد. در این روش از عکاسی، نورپردازی بسیار مهم بوده و عکاس باید به خوبی نور را تنظیم کند. اگر در تنظیم نور با مشکل مواجه می ‌شوید، می‌ توانید با خرید بسته‌ های آموزشی ظرف چند روز آن را یاد بگیرید.

تبدیل لامپ به گلدان برای پس زمینه عکس

یکی از ایده های عکاسی با وسایل ساده استفاده از لامپ است. اگر چند لامپ قدیمی و غیر قابل استفاده در منزل دارید، می توانید آن ها را به یک اثر هنری تبدیل کنید. تا هم برای عکاسی از آنها استفاده کنید و هم برای دکوراسیون منزل. برای تبدیل لامپ به گلدان حتما باید از دستکش استفاده کنید تا مواد شیمیایی و خرده شیشه های آن به دستتان آسیبی وارد نکند، پس از آن چند رشته نخ را با کمک چسب مایع به انتهای لامپ بچسبانید و مقداری آب داخل لامپ ها بریزید، آنگاه چند شاخه گل درون آن ها قرار دهید و از سقف و یا جای دیگری آویزان کنید.

از این گلدان های دست ساز برای گرفتن عکس های پرتره و یا خانوادگی می توانید استفاده کرده و تصویری زیبا را با دوربین خود ثبت کنید. پیشنهاد من این است که برای بهتر جلوه دادن این گلدان ها در عکس، آن ها را در مقابل دیواری سفید آویزان کرده تا فضا رویایی تر شود.

تزئین بادکنک با پارچه های ساده

همیشه یکی از بهترین ترفندها در عکاسی، کمک گرفتن از بادکنک است. خود بادکنک به تنهای می تواند زیبایی عکس ها را دو چندان کند. اما برای اینکه عکس هایتان منحصر به فرد شود، می توانید بادکنک ها را با پارچه های رنگی بپوشانید. برای این کار باید پارچه بر روی بادکنک ثابت بماند. البته لازم به ذکر است که این ترفند بر روی بادکنک های سیاه و سفید عملکرد بهتری خواهد داشت.

استفاده از نقاشی رنگین کمان یا پتوهای کرکی

یکی از ترفندهای عکاسی با وسایل ساده استفاده از نقاشی رنگین کمان و یا پتوهای کرکی برای زیباتر کردن عکس های کودکان و نوزادان است. برای اینکه بتوانید از کودکان عکس های خلاقانه تری بگیرید پیشنهاد می شود که از رنگ های طبیعی و غیر سمی استفاده کرده و روی مقوا یک رنگین کمان بکشید و در عکس از آن استفاده کنید.

حتی گاهی می توانید در هنگام عکاسی از نوزادان از پتوهای نرم و پرزداری که به حالت ابر در آورده شده استفاده کنید. گاهی حتی برای خلاقیت بیشتر می توانید از سبدهای بزرگ پنبه، نقاشی پرنده ها، ابرها و مناظر دیگری برای جذاب تر کردن عکس های نوزادان و کودکان استفاده کنید.

استفاده از ابرهای کرک دار در عکاسی پرتره های سورئال

یکی از ایده های عکاسی با وسایل ساده، استفاده از ابرهای کرک دار است که در عرض چند دقیقه به راحتی می تواند درست کنید. استفاده از ابرهای کرک دار در هنگام عکاسی از بچه ها باعث سرگرم شدن آن ها می شود و شما می توانید خیلی راحت بهترین عکس ها را تهیه کنید. استفاده از این ابرها می تواند در هنگام گرفتن عکس های خانوادگی جذاب و زیبا مفید باشد. برای تهیه کردن آن ها تنها به بالش های پر و چسب مایع نیاز دارید.

زمانی که این ابرها را تهیه کردید می توانید آن ها را از سقف آویزان کنید و یا به یک پس زمینه آبی بچسبانید و یا بچه ها را سرگرم بازی با آن ها بکنید.

استفاده از صفحات اسفنجی

یکی از ترفندهای عکاسی با وسایل ساده استفاده از صفحات اسفنجی است که آزادی عمل زیادی با شما می دهد تا خلاقیت در عکاسی را بالا ببرید. این ایده عکاسی برای عکاسی عروسی، عکاسی کودک و مهمانی هایی که عکس های گروهی زیادی گرفته می شود، مناسب است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به افراد بگویید قاب را با دست خود نگه دارند.

برای تهیه این قاب شما به مواردی مانند صفحه اسفنجی بزرگ، چسب مایع، قیچی، خط کش و وسایل تزئینی نیاز دارید و مناسب با جشنتان می توانید بر روی قاب نوشته هایی هم بچسباید یا با کمک وسایل مختلف و با رنگ های مختلف آن ها را بر روی قاب بنویسید. گاهی حتی می توانید قاب ها را رنگ بزنید.

استفاده از پرچم های کاغذی کوچک در پس زمینه

یکی از ایده های عکاسی با وسایل ساده استفاده از پرچم های کاغذی کوچک است. استفاده از این پرچم ها برای دکوراسیون عکاسی می تواند فوق العاده باشد. برای ایجاد یک پس زمینه و یا پیش نمای زیبا و جذاب، ایده استفاده از پرچم می تواند عالی باشد.

این پرچم ها را می توانید با کمک کاغذهای رنگی و چسب تهیه کنید و حتی گاهی می توانید از پارچه های رنگی هم استفاده کنید تا حالت ظریف تر و خاص تری به خود بگیرد.

استفاده از گچ در تصویر

شاید باور نکنید ولی یکی از بهترین ایده ها برای عکاسی با استفاده از وسایل ساده، گچ است! همان گچی که با آن بر روی تخته سیاه مدرسه نقاشی می کردیم. حال استفاده از همین نقاشی ها با گچ بر روی دیوار و یا زمین می تواند کمک کند تا عکس های جذاب و خلاقانه ای داشته باشید. امروزه استفاده از تصاویری که با گچ نقاشی شده اند، کاربرد زیادی پیدا کرده اند و در هر نوع عکاسی قابل استفاده است.

اگر قصد دارید یک چیز مفهومی و ادراکی داشته باشید، می تواند خودتان دست به نقاشی بزنید و یا هم یک هنرمند استخدام کنید. گاهی حتی می توانید از خود سوژه بخواهید هر آنچه را که خودش می خواهد را بکشد. البته استفاده از این ایده برای عکاسی کودکان می تواند بسیار مفید باشد. چرا که باعث می شود تا کودکان سرگرم شوند و حوصله شان سر نرود و همچنین خود را همان قدر که مهم هستند احساس کنند.

استفاده از وان در عکاسی

با کمک گرفتن از وان می توانید یک عکس گل دار شیری داشته باشید. برای این کار به یک وان، نور طبیعی، آب زیاد، گل و شیر ( البته از شیر خشک هم می توان استفاده کرد ) نیاز داریم. هر چه که وان به پنجره نزدیک تر باشد عکس ها زیباتر خواهند شد. چرا که نور طبیعی می تواند اثر فوق العاده ای در عکاسی داشته باشد.

برای اینکه یک حمام شیر داشته باشید سعی کنید هم از شیر و هم از شیر خشک استفاده کنید و بعد از آن با چند گل ساده، عکس ها را رویایی تر کنید. استفاده از حمام شیر یکی از ترفندهای عکاسی با وسایل ساده است که بیشتر برای گرفتن عکس های منحصر به فرد کوکان، زوج ها و عکس های بارداری کاربرد زیادی دارد.

نور پردازی خلاقانه با مقوا

اگر به دنبال ایده های عکاسی با وسایل ساده هستید، مقوا می تواند کمک زیادی به شما بکند. زمانی که شما نتوانید یک بک گراند جذاب برای سوژه خود پیدا کنید، می توانید با کمک گرفتن از نورپردازی جلوه عکس های خود را بهتر به نمایش بگذارید. برای این کار تنها با استفاده از چند عدد مقوا، چاقو و یا تیغ و یک منبع نور که فرقی ندارد که طبیعی یا منصوعی باشد، قابل انجام است.

برای شروع شما می توانید هر شکلی را که در نظر دارید روی مقوا برش بزنید و مقوا را جلوی نور قرار دهید، حال با شکل دراماتیکی که نور به خود گرفته می توانید قشنگ ترین عکس ها را بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب چند تا از ترفندها و ایده های عکاسی با وسایل ساده را به شما آموختیم. این ترفندها برای افرادی مناسب است که حوصله زیادی برای فراهم کردن محیط دارند و به خوبی می ‌توانند از وسایل مختلف جهت عکاسی استفاده کنند. اگر به دنبال ساده ‌ترین ترفندهای عکاسی هستید، کافیست کمی دور و بر خود را نگاه کنید و با استفاده از وسایل خانه عکس ‌های خارق‌ العاده بگیرید. عکاسان سالیان سال است که از این ترفندهای ساده استفاده می‌کنند و آثاری حیرت ‌انگیز از خود به جای می‌ گذارند. در کنار این مطالب شرکت در یک کلاس عکاسی می تواند در پیشرفت سریعتر به شما کمک شایانی کند. بدین منظور موسسه آموزش عالی آرمان با اساتید مجرب در این زمینه و برگزاری کلاس های تخصصی آموزش عکاسی قدم مهمی در این زمینه برداشته است.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.