عکاسی برای افراد مبتدی: 20 نکته کلیدی

عکاسی برای افراد مبتدی: 20 نکته کلیدی

عکاسی یکی از هنرهایی جدیدی است که طرفداران زیادی دارد. در گذشته، به علت گران بودن و در دسترس نبودن دوربین‌های باکیفیت، افراد کمی می‌توانستند وارد این دنیا بشوند اما امروزه با تولید دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی، تعداد علاقمندان به عکاسی افزایش یافته است. به همین دلیل شناخت اصول اولیه عکاسی یکی از موارد مهم محسوب می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم نکات عکاسی برای افراد مبتدی را بیان کنیم تا به شناختی کلی از عکاسی دست پیدا کنید و بتوانید تصاویری زیبا را با دوربین خود شکار کنید.

نکته 1: دوربین عکاسی را به شکل صحیح در دست بگیرید

ابتدایی‌‎ترین و اولین مورد از نکاتی که یک عکاس مبتدی باید بداند، نحوه در دست گرفتن دوربین عکاسی است. اشتباه در دست گرفتن دوربین باعث می‌شود که تصاویر گرفته شده، ناواضح باشند. استفاده از پایه دوربین نیز یکی دیگر از راه‌هایی هست که می‌تواند از گرفتن تصاویری ناواضح جلوگیری کند ولی استفاده از پایه دوربین نیز محدودیت‌هایی دارد.

در ابتدا سعی کنید که دوربین را با دو دست بگیرید. یک دست را در کنار دوربین قرار داده و دست دیگر را زیر لنز دوربین قرار بدهید تا وزن را تحمل کند. هر چقدر دوربین به بدن شما نزدیک‌تر باشد، کنترل آن آسانتر است. گاهی بهتر است به یک مانع تکیه کنید تا دوربین بهتر عمل کند.

 

نکته 2: استفاده از فرمت خام

دومین مورد از نکات عکاسی برای افراد مبتدی توجه به فرمت‌های خام است. عکس‌برداری با یک فرمت خام مثل JPEG باعث می‌شود که تمامی داده‌های سنسور دوربین‌ شما همراه فایل باشند. این کار باعث می‌شود که کنترل بیشتری روی فرآیند پردازش تصویر داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید المان‌هایی مثل حرارت رنگ، بالانس سفیدی تصویر و کنتراست را در این حالت بهتر تغییر بدهید.

نکته 3: به کار با مثلث نوردهی

اگر چه در ابتدا این مسئله ممکن است ترسناک باشد ولی برای هر کسی که می‌خواهد وارد عرصه عکاسی شود، باید با کار با مثلث نوردهی آشنا باشد. سه ضلع این مثلث، دیافراگم، سرعت شاتر (سرعت نوردهی) و ایزو هستند. برای گرفتن یک عکس مناسب، باید تعادلی بین این سه مولفه ایجاد کنید.

ایزو

استفاده از ایزو یکی از دیگر نکات عکاسی برای افراد مبتدی است. ایزو میزان حساسیت به نور را تعیین می‌کند. ایزوی کم به معنای حساسیت کم دوربین به نور است و ایزوی بالا، حساسیت بالا به دوربین را نشان می‌دهد. ایزوی بین 100 تا 200 معمولا یک ایزوی مناسب برای عکاسی در فضای باز روز است اما در شب یا محیط بسته بهتر است ایزو را بین 400 تا 800 تنظیم کنید.

 

سرعت شاتر

سرعت شاتر به میزان باز و بسته شاتر در یک تصویر گفته می‌شود. هرچقدر این سرعت بیشتر باشد و شاتر بیشتر باز بماند، نور بیشتری به داخل سنسورهای دوربین می‌رسد.

دیافراگم

دیافراگم، میزان نور وارده به داخل دوربین و باز شدن لنزها و عمق تصویر را نشان می‌دهد. هرچقدر که دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری به سنسورها می‌رسد و عمق تصویر تنگ می‌شود و عکس این مسئله نیز صادق است.

نکته 4: استفاده از دیافراگم پهن

استفاده از دیافراگم پهن نیز یکی دیگر از نکات عکاسی برای افراد مبتدی است و برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای باید کار با این دیافراگم را یاد بگیرید. این نوع دیافراگم برای گرفتن تصاویر پرتره مناسب است. وقتی که بخواهید فوکوس تصویر را روی یک سوژه در مرکز تصویر قرار بدهید، بهترین کار استفاده از دیافراگم پهن است.

نکته 5: استفاده از دیافراگم تنگ

استفاده از دیافراگم تنگ برای عکس برداری از منظره‌ها مناسب است چرا که عکاسان باید تمام جزئیات واضح را در این نوع عکس به تصویر بکشند.

نکته 6: رعایت حالت تقدم دیافرگام و حالت تقدم شاتر

دوربین‌های عکاسی معمولا تنظیمات پیش‌فرض دارند که عکاسان مبتدی از آن استفاده می‌کنند ولی گاهی این تنظیمات نمی‌توانند کیفیت بالایی را برای یک تصویر ایجاد کنند. حالت تقدم دیافراگم و حالت تقدم شاتر دو مورد از این تنظیمات هستند که می‌توانند آن‌ها را برای گرفتن تصویری بهتر مورد استفاده قرار بدهید.

حالت تقدم دیافراگم به شما اجازه می‌دهد که یک حالت دیافراگم را تنظیم کنید و دوربین به طور خودکار سرعت شاتر را بر اساس آن تنظیم کند.

حالت تقدم شاتر عکس این حالت را نشان می‌دهند و با تنظیم سرعت شاتر، دوربین دیافراگم را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

 

نکته 7: افزایش ایزو

بسیاری از عکاسان متعقد هستند که افزایش ایزو باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شود و به همین دلیل از آن استفاده نمی‌کنند. مهارت در افزایش ایزوی مناسب یکی از نکات عکاسی برای افراد مبتدی است که فقط عکاسان ماهر از آن استفاده می‌کنند. از افزایش آن نترسید.

نکته 8: چک‌کردن ایزو قبل از عکاسی

قبل از آغاز عکاسی حتما میزان ایزو را چک کنید چرا که ممکن است با با یک ایزوی نامناسب، صدها عکس شما در روز خراب شود. این مسئله را جدی بگیرید.

نکته 9: استفاده از فلش

استفاده از فلش در شب یا در محیط با نور کم، ممکن است افکت‌هایی روی تصویر اضافه کند، چشم‌ها را قرمز کند یا سایه‌ها را ترسناک جلوه بدهد. بهتر است که به این مسئله توجه داشته باشید و فقط در مواقع ضروری از فلش استفاده کنید.

نکته 10: تنظیم تراز سفیدی

برای تنظیم عکس‌هایی با رنگ‌های طبیعی و شفاف، از دیگر نکات عکاسی برای افراد مبتدی است. در این تکنیک شما باید به تنظیم تراز سفیدی مسلط باشید. نورهای متفاوت، اثرات مختلف در تصویر به جا می‌گذارند. برای گرفتن یک عکس با حرارت رنگی مناسب باید دقت ویژه‌ای به تنظیم تراز سفیدی داشته باشید.

 

نکته 11: خواندن هیستوگرام

برای فهمیدن ویژگی‌های کلیدی عکس خود، بهتر است که کار با هیستوگرام را مورد بررسی قرار بدهید و خواندن آن را یاد بگیرید. یادگیری خواندن هیستوگرام نیازمند زمان و تمرین است.

نکته 12: کار با پرسپکتیو

در صورتی که می‌خواهید عکس‌هایی خلاقانه بگیرید، بهتر است که کار با پرسپکتیو را یاد بگیرید. بسیاری از تصاویر با تغییر در پرسپکتیو، حس و حال آن‌ها نیز عوض می‌شود. قراردادن دوربین در پایین سوژه یا بالای آن نیز می‌تواند معنای متفاوتی به عکس بدهد.

نکته 13: قانون یک سوم

این قانونی یکی از اساسی‌ترین نکات عکاسی برای افراد مبتدی است که باید با آن آشنایی پیدا کنند. بسیاری از سوژه‌ها با این قانون به زیبایی به تصویر کشیده می‌شوند. این قانون می‌گوید که عکاس باید چهار خط متقاطع را به شکل فرضی تصور کند تا تصویر به 9 مربع تقسیم شود و کادربندی زیباتر و دقیق‌تری در عکس ایجاد شود.

نکته 14: چشم‌ها باید در فوکوس باشد

وقت گرفتن تصویر از چهره، اولین جایی که انسان به طور ناخودآگاه به آن نگاه می‌کند، چشم است. به همین دلیل تنظیم فوکوس عکس بر روی چهره می‌تواند تصاویر زیبایی برای شما خلق کند.

نکته 15: توجه به پس زمینه

شاید در تصاویری که از بیشتر از یک فضای فیزیکی تشکیل شده‌اند، پس زمینه بی‌اهمیت به نظر برسد اما این تصور اشتباه است. بسیاری از عکاسان باتجربه که با نکات حرفه ای عکاسی آشنایی دارند، از اهمیت پس‌زمینه برای بهتر نشان دادن تصویر پیش‌زمینه استفاده می‌کنند و تصاویر زیبایی خلق می‌کنند.

نکته 16: استفاده از پایه دوربین

اگر شما می‌خواهید تصاویری شارپ بدون افزایش فراوان ایزو بگیرید، بهتر است که از پایه دوربین استفاده کنید. این وسیله این اجازه را به شما می‌دهد که تصاویر بسیاری زیادی را بدون خستگی دست و لرزش آن تصویربرداری کنید.

نکته 17: عکس‌برداری از غروب و طلوع

نور طلوع و غروب خورشید تاثیرات متفاوتی بر تصویر می‌گذارد. لحظاتی حین غروب و طلوع خورشید وجود دارد که نور آن‌ها برای تصویر برداری مناسب‌ هستند. بهتر است که با نور طلوع و غروب آشنا شوید تا بتوانید از نبوغ خود برای خلق تصاویری زیبا از منظره‌های غروب و طلوع خورشید، استفاده کنید.

 

نکته 18: استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس

همانطور که قبلا گفتیم، استفاده از تصاویر با فرمت خام یکی از نکات عکاسی برای افراد مبتدی است. برای استفاده درست از این مسئله باید کار با نرم‌افزارهای ویرایش عکس را به خوبی یاد بگیرید. نرم‌افزارهایی مانند فوتوشاپ و لایتروم این اجازه را به شما می‌دهند تا به شکل حرفه‌ای، جز به جز تصویر خود را تنظیم کنید.

نکته 19: عکس‌های خوب را انتخاب کنید

بهتر است که در عکاسی، تعداد زیادی شات بردارید و سپس از بین آن‌ها عکس مناسب را انتخاب کنید. گاهی اوقات عکاسان به طور اتفاقی شات‌هایی را می‌گیرند که بعدا بهترین عکس آن‌ها می‌شود.

نکته 20: درس گرفتن از اشتباهات

هر کسی ممکن است در ابتدای کار خود عکس‌های بدی بگیرد ولی از گرفتن عکس‌های بد ناراحت نباشید و از آن‌ها درس بگیرید. عکس‌های بد خود را سریعا پاک نکنید. به آن‌ها دقت کنید چرا که ممکن است حاوی مطلب مهمی باشند. این مسئله یکی از نکات عکاسی برای افراد مبتدی است و بسیار مهم است که به جای ناامیدشدن، به کسب تجربه از اشتباهات خود بپردازید.

بسیاری از عکاسان موفق به جای ساعت‌ها حضور در کلاس‌های آموزشی، معتقد هستند که عکس‌های بد بهترین معلم‌های آن‌ها هستند چرا که نقاط ضعف را به خوبی نشان می‌دهند و باعث می‌شوند عکاس این نقاط ضعف را تقویت کند.

سخن پایانی

گام بعدی پس از خواندن نکات این مطلب این است که تمرین خود را بر اساس این قواعد پیش ببرید. دانستن این نکات عکاسی برای افراد مبتدی به تنهایی کافی نیست و باید این نکات را به شکل عملی به کار برد. عکاسی هنری است که علاوه بر دانش، نیازمند تجربه و ذوق و سلیقه نیز هست. بهتر است که دانش عملی و نوآوری و استعداد شخصی را با دانش عکاسی ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

برای این منظور شما می توانید در کلاس عکاسی آرمان شرکت کنید و همه ی رازهای عکاسی حرفه ای را یاد بگیرید.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.