تنظیم نور و کادربندی در عکاسی

تنظیم نور و کادربندی در عکاسی

اگر قصد دارید که به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید، بهتر است تعصبات ذهن خود را دور ریخته و هرگز از اینکه دوربین با کیفیت یا حامی مناسبی ندارید، گلایه نکنید. در این مطلب با آموزش حرفه ای عکاسی و ارائه راهکارهای کلیدی شما را با هنر عکاسی آشنا می کنیم. برخی از افراد تصور می کنند که برای عکاسی نیاز به تجهیزات مدرن و گران قیمت دارند، اما جالب است بدانید با ساده ترین لوازم هم می توان عکس های حرفه ای و به یاد ماندنی گرفت. با ما همراه باشید تا چند نکته کلیدی و کارآمد درباره عکاسی حرفه ای به شما بیاموزیم.

آموزش حرفه ای عکاسی

آموزش حرفه ای عکاسی با چند راهکار کلیدی

برای اینکه به بهترین نحو عکاسی کنید، باید به چند مسئله توجه کنید تا با هر دوربینی که در اختیار دارید، بهترین عکس ها را بگیرید. اگر به این نکات توجهی نکنید، حتی با داشتن گران قیمت ترین تجهیزات هم نمی توانید عکس های خوبی بگیرید. عکاسان باتجربه همیشه ساده ترین و در عین حال ریزترین نکات را مد نظر می گیرند. اولین نکته در آموزش عکاسی حرفه ای، عدم لرزش دست ها هنگام عکاسی است.

آموزش حرفه ای  عکاسی جلوگیری از لرزش دست‌ها

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام عکاسی حرفه ای باید به آن توجه کرد، عدم لرزش دست ها است. عدم توجه به این مسئله، عکس های شما را تار می کند که این امر برای یک عکاس چه مبتدی و چه حرفه ای ناامید کننده است. برای این کار کافیست تا دوربین عکاسی را به درستی در دست خود بگیرید (در آموزش عکاسی حرفه ای اولین حرکت گرفتن صحیح دوربین است)؛ به گونه ای که هر دو دست بر روی دوربین باشد (یکی بر روی بدنه و دیگری بر روی لنز دوربین) و هنگام گرفتن شات برای لحظه ای نفس خود را حبس کنید. توجه به سرعت شاتر دوربین نیز بسیار مهم است؛ به طوری که سرعت شاتر به ازای یک لنز 100 میلی متری نباید کمتر از یک صدم ثانیه باشد.

آموزش ویژه عکاسی

استفاده از پس زمینه ساده در عکس

یکی دیگر از نکات آموزش حرفه ای عکاسی استفاده از پس زمینه ساده در عکس است. برای اینکه سوژه عکس شما در میان تصاویر پس زمینه پنهان نشود، باید از پس زمینه ساده به ویژه رنگ های خنثی نظیر کرم و خاکستری استفاده کنید. البته، این روش برای عکاسی پرتره بوده و برای عکاسی طبیعت کاربرد ندارد. از این رو، بهتر است قبل از اینکه اقدام به عکاسی کنید سوژه و سبک مورد نظر خود را انتخاب کرده و با توجه به آن تصویر پس زمینه را برگزینید.

آموزش حرفه ای  عکاسی با بهره‌گیری از مثلث نوردهی

برای زیبا جلوه دادن عکس باید به مسئله نور بسیار توجه کرد. نور یکی از مهمترین مؤلفه هایی است که هنگام عکاسی باید به آن توجه داشت تا رنگ ها و سوژه های عکس به خوبی جلوه دهند. در آموزش عکاسی حرفه ای بحث نور بر پایه 3 اصل سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو استوار است. هنگام گرفتن عکس باید رابطه این 3 اصل را بدانید و با تنظیم یکی از آن ها بهترین اثر را خلق کنید. البته، امکان استفاده از حالت خودکار دوربین عکاسی وجود دارد، اما در برخی از مواقع شرایط به گونه ای رقم می خورد که باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. اگر می خواهید به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید، بهتر است نحوه تنظیم دستی دوربین را یاد بگیرید.

عکاسی

عدم استفاده از فلاش داخلی دوربین

یکی از نکاتی که در آموزش حرفه ای عکاسی اهمیت دارد، عدم استفاده از فلاش دوربین است. استفاده از این فلاش عکس ها را مصنوعی و غیر طبیعی کرده و حس بدی به مخاطب القا می کند. برای اینکه مجبور به استفاده از فلاش دوربین نشوید، بهتر است در مکان های باز و نور طبیعی بهره ببرید. همچنین می توانید با تنظیم ایزو، انتخاب سرعت شاتر مناسب و استفاده از حالت باز دیافراگم نور عکس را طبیعی کنید. بهتر است مقدار ایزو را بین 800 الی 1600 قرار دهید تا میزان نوردهی بیشتر شده و پس زمینه عکس کمی تار شود؛ اما اگر عکس شما به گونه ای است که قصد دارید تا از فلاش دوربین استفاده کنید، بهتر است از فلاش های اکسترنال با سر چرخان بهره ببرید.

استفاده از سوژه متحرک با تکنیک پنینگ

برای عکاسی از سوژه های متحرک می توانید از تکنیک پنینگ (Paning) استفاده کنید. به گونه ای که سرعت شاتر دوربین را دو استاپ پایین تر از حد نرمال آورده و با کادربندی مناسب از سوژه مورد نظر عکس بگیرید. برای این کار ابتدا دوربین را به طرف سوژه بگیرید و همراه با آن حرکت کنید. اکنون در بهترین حالت ممکن دکمه شاتر را فشار داده و حرکت را متوقف کنید. در این روش از عکاسی، عدم لرزش دست بسیار مهم بوده و باید با همان سرعتی که سوژه در حال حرکت است، دوربین را حرکت دهید. اگر قادر به جلوگیری از لرزش دستان خود نیستید، بهتر است از سه پایه کمک بگیرید.

عکاسی حرفه ای

آموزش حرفه ای  عکاسی با استفاده از قانون یک سوم

یکی از کلیدی ترین فاکتور ها در آموزش حرفه ای عکاسی، استفاده از قانون یک سوم است. در این قانون باید کادر را به 9 قسمت مساوی تقسیم کرد. به گونه ای که برای زیبا جلوه دادن سوژه اصلی، بهتر است آن را خارج از نقطه کانونی قرار داد. نقطه کانونی معمولا متغیر بوده و عکاس بنا به سلیقه خود آن را انتخاب می کند. نقطه کانونی در واقع قسمتی از سوژه اصلی عکس بوده که مخاطب با اولین نگاه، مجذوب آن می شود. عکاسان حرفه ای با بهره گیری از این ترفند اقدام به گرفتن عکس های زیبا و به یاد ماندنی می کنند. همانطور که می دانید، آثار یک عکاس، هویت و امضای او بوده و بسیاری از هنرمندان معروف با سبک خاص خود توانسته اند آثار خود را از سایر عکس ها متمایز کنند.

آشنایی با هیستوگرام

تقریبا تمام دوربین ها برای اینکه عکاسان مبتدی از میزان نور در محیط آگاه شوند، مجهز به سیستم هیستوگرام هستند. هیستوگرام با نشان دادن میزان نور موجود در تصویر به عکاس کمک می کند تا با تنظیم لنز و ایزو شرایط نور را ایده آل کند. البته، این ابزار تنها برای عکاسان مبتدی کاربرد داشته چرا که با کسب تجربه و تمرین زیاد دیگر نیازی به آن نخواهد بود. معمولا، عکاسان حرفه ای به گونه ای نور را تنظیم می کنند که نیازی به استفاده از این ابزار را نداشته باشند.

آموزش حرفه ای عکاسی

استفاده از فیلترهای مناسب در عکاسی

در برخی از شرایط تابش نور به گونه ای است که باید از فیلترهای خاص در عکاسی استفاده کرد. معمولا در آموزش حرفه ای عکاسی، مدرسان روش های فیلتر کردن را به هنرجویان یاد می دهند. این فیلترها باعث می شوند تا از بازتاب نور از سوی اجسام غیر فلزی جلوگیری شود. به طور کلی آب، آسمان، شیشه و دود باعث می شوند تا سوژه محو شود و به خوبی نتواند خود را به بیننده نشان دهد. یک عکاس حرفه ای باید سعی کند تا سوژه اصلی عکس را به خوبی به بیننده نمایش دهد.

سخن پایانی

در این مطلب چند نکته مهم و کلیدی درباره عکاسی به شما آموزش داده شد و روش های نشان دادن سوژه اصلی معرفی شدند. برای اینکه به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید نیاز به تجهیزات مدرن و گران قیمت نیست چرا که از همه مهمتر نحوه گرفتن عکس می باشد. از این رو با کمی تلاش و تمرین و گذراندن کلاس عکاسی می توان با کمترین امکانات ممکن بهترین سوژه ها را عکاسی کرد.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.