انواع برش در تدوین را بشناسید!

انواع برش در تدوین را بشناسید!

در این مطلب در مورد انواع برش در تدوین صحبت خواهیم کرد. ابتدا باید بدانیم تدوین چیست و چه کاربردی در ساخت فیلم‌ ها دارد.

تدوین (به انگلیسی: Film editing) یکی از آخرین مراحل در فیلم سازی است. تدوین گر تدوین را بعد از تولید فیلم انجام می دهد، طی آن از نماهای موجود در فیلم خام انتخاب می کند و در نهایت آن‌ ها را تبدیل به سکانس برای فیلم نهایی خواهد کرد.

دوره تدوین

در دنیای فیلم‌ سازی تدوین نقش مهمی را ایفا می کند. به این صورت که با پنهان سازی بعضی سکانس‌ ها و آشکار کردن سکانس‌ های پنهان، بهترین تصویر را برای مخاطب انتخاب می کند.

این مرحله شامل ردیف کردن صحنه‌ ها و سکانس‌ ها پشت سر هم، ترکیب صداها و تعیین میزان بلندی آن‌ ها، انتخاب و ردیف کردن نماها و ترکیب صدای نهایی با تصویر است.

انجام این کارها با استفاده از قوانین و اصول فیلم‌ سازی، فیلم ‌نامه دکوپاژ شده و خلاقیت تدوین‌ گر، انجام می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی کار تدوین‌گر با دقت، سرعت و سهولت بیشتری پیش می رود.

تدوین با فشرده کردن زمان و مکان، کنار هم قرار دادن موارد پراکنده و متفاوت باعث ایجاد الگوهای با معنا در فیلم خواهد شد. در تدوین با کنار هم قرار دادن صحنه‌ ها می توان حس هیجان، انتظار، آرامش و حادثه را به تماشاگر انتقال داد.

ترکیب صدا و تصویر، بالا و پایین شدن میزان صدا، صدای محیط را به گوش رساندن، قابل شنیدن بودن یا نبودن حرف ها و پخش موسیقی در یک لحظه خاص از فیلم و… از نمونه های تدوین است که روی واکنش مخاطب به فیلم بسیار تاثیر می گذارد. اکنون که به طور خلاصه با مفهوم تدوین آشنا شدید، به انواع برش در تدوین می پردازیم.

برش استاندارد: یکی از رایج ‌ترین انواع  برش در تدوین

این برش که با نام Hard cut نیز شناخته می شود از اولین برش‌ ها است. در این نوع برش دو کلیپ را به یکدیگر متصل می کنند، به این صورت که آخر فریم یک فیلم به اول فریم فیلم بعدی متصل خواهد شد.

این برش که از رایج ‌ترین نوع برش است، احساسات و مفهوم خاصی به همراه ندارد و کم ترین معنی را منتقل می کند. Hard cut یکی از اصلی ‌ترین انواع کات در تدوین است. در مواقعی که می خواهید بدون هیچ انتقالی از یک کلیپ به کلیپ دیگر کات انجام دهید یا از پایان یک کلیپ به اول کلیپ دیگر کات بزنید، از این نوع برش باید استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم تدوین که باعث میشود تدوین گر بهتری شوید

کات L و کات J

به عنوان دو مورد از رایج ‌ترین انواع کات در تدوین، کات L و کات J را می توان نام برد. تدوین‌گر برش L را زمانی به کار می برد که صدای کلیپ A را در کلیپ B ادامه می دهد.

برش J برعکس عمل می کند، یعنی زمانی که صدای کلیپ B وارد شده، ولی ما همچنان شاهد کلیپ A هستیم. این دو نوع کات در مستند‌ها کاربرد فراوان دارند.

در ادامه برای درک بیشتر، این دو برش را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

 

کات L

در کات L از بین انواع برش در تدوین، ما ابتدا تصویر را می بینیم و در مرحله بعد صدای آن را می شنویم. به زبان ساده تر مخاطب در حال تماشای کلیپ B است در صورتی که صدای کلیپ A همچنان در حال پخش است. این روش مورد علاقه فیلم برداران و فیلم سازان عرصه مستند و تجاری است.

کات J

در برش J برخلاف برش L ابتدا صدا را می شنویم و بعد تصویر را می بینیم؛ یعنی تماشاگر در حال دیدن کلیپ A هست ولی صدای کلیپ B پخش می شود. این کات در همه فیلم ها استفاده می شود ولی بیشتر در مصاحبه ها کاربرد دارد.

برش پرش: از کاربردی ترین انواع برش در تدوین

Jump cut یا برش پرش یکی دیگر از انواع برش در تدوین است. در این نوع برش تدوین‌ گر زمان را به جلو می برد. این برش معمولا در یک فریم انجام می شود. این نوع از کات در مصاحبه‌ هایی که با چند دوربین انجام می شوند نیز بسیار کاربردی است.

در این برش می توان بدون رها کردن مخاطب به حال خود از یک زاویه به زاویه دیگر پرش کرد.

برش بر روی حرکت

در آموزش تدوین فیلم، یکی دیگر از انواع برش در تدوین کات بر روی حرکت یا Cutting on action است.

در این نوع کات ویراستار در حین حرکات برش می زند. این کات بیشتر در فیلم های اکشن استفاده می شود. در فیلم ماتریکس این نوع برش به خوبی استفاده شده است.

برش مقطع

این کات که با نام cut away نیز شناخته می شود یکی دیگر از انواع برش در تدوین است. از این برش برای به تصویر کشیدن ایجاد تنش یا بالا بردن بار دراماتیک فیلم استفاده می شود. این روش سعی در دور کردن مخاطب از موضوع اصلی دارد.

کات مقطع روی جزئیات صحنه تاکید می کند و توجه مخاطب را از روی شخصیت اصلی به محیط اطراف آن شخص تغییر می دهد. با استفاده از این برش در تدوین به فضای اطراف کاراکترها معنی می دهید.

Cut away شات ها را به یکدیگر متصل کرده و از اتفاقات آینده نیز حکایت می کند. این برش هیجان را به مخاطب انتقال می دهد. در دیالوگ های فیلم که شخصی در حال صحبت با فرد دیگری از طریق تلفن است نیز این کات کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی: چطور دوره تدوین فیلم با پریمیر آینده تان را تغییر خواهد داد؟

برش موازی: یکی از حساس‌ترین انواع برش در تدوین

در آموزش تدوین فیلم، این برش که با نام cross cut هم شناخته می شود، برای دو یا چند سکانس که در مکان های متفاوت اما در یک زمان رخ می دهند آموزش داده می شود.

این کات برای ایجاد تنش در فیلم استفاده می شود، مانند فیلم های پلیسی که وقتی سرقت در حال انجام است همزمان پلیس نیز به محل سرقت نزدیک می شود.

اگر از بین انواع برش در تدوین، این نوع از برش به درستی انجام نشود مخاطب را سردرگم خواهد کرد. کریستوفر نولان یکی از فیلمسازهایی است که این نوع تدوین را به خوبی در فیلم هایش به کار می گیرد.

برش تطابقی

Match cut یا برش تطابقی برای تطبیق حرکت دو محیط مخالف با یکدیگر است. این نوع تدوین باعث اتصال یکپارچه در داستان فیلم می شود. کات تطابقی بدون گیج کردن مخاطب، به صحنه تداوم و مفهوم می بخشد و آن را به یک جهت خاص هدایت می کند.

برای حرکت در صحنه و حرکت در فضا با وجود همبستگی بین آن ها، این برش کاربرد دارد. برای درک مفهوم این نوع کات در تدوین فیلم به یک مثال ساده اشاره می کنیم.

در هنگامی که یک شخص در حال باز کردن یک در است و از پشت در حال فیلم برداری هستیم، وقتی در باز می شود جهت مخالف یعنی ورود او به داخل را فیلم برداری می کنیم.

Cross Dissolve

این نوع از برش گذشت زمان در چند صحنه را نشان می دهد که در زمان های متفاوت فیلم برداری شده است. در پشت هر برش Dissolve باید انگیزه باشد و برای کات های استاندارد نیز استفاده نشود.

برش محو شدن

یکی دیگر از انواع کات در تدوین محو شدن Fade in / fade out است. در این نوع کات که بیشتر در فیلم های کلاسیک استفاده می شود، یک صحنه را محو می کنند.

در این حالت یک کلیپ را به داخل و کلیپ دیگر را به خارج محو می کنند؛ مانند خوابیدن افراد، از تاریکی به روشنایی رفتن تصویر یا تغییر روز و شب که اگر به درستی استفاده نشود، مفهوم اشتباهی را به مخاطب منتقل می کند.

Fade in در ابتدای سکانس و fade out در انتهای صحنه استفاده می شوند. این نوع کات در نشان دادن گذشت زمان بسیار کاربردی است.

برش محو کردن

Wipe یا کات محو کردن در بین انواع برش در تدوین یک نوع انتقال است تا صحنه اول را در صحنه بعد محو کنید. به زبان ساده تر مانند ورق زدن به چپ و راست یا بالا و پایین است.

برش ضربتی

از این برش برای وارد شدن از یک سکانس ساکت و آرام به یک مکان شلوغ و پر سر و صدا یا برعکس استفاده می شود.

این نوع کات در تدوین بین دو صحنه متفاوت برای انتقال احساسات به طور ناگهانی کاربرد دارد. برای مثال در قسمت های از فیلم که بازگشت به گذشته دارند یا فیلمی که شخصیت فیلم کابوس می بیند، از این برش استفاده می کنند.

برش نامرئی

کات نامرئی یکی دیگر از انواع برش در تدوین است که توانایی و خلاقیت تدوین گر را به نمایش می گذارد. این نوع کات صحنه ها را مانند یک صحنه پیوسته نشان می دهد. این کار با کدر و سیاه کردن سکانس آخر و ترکیب آن با ابتدای کلیپ بعدی انجام می شود.

از این کات با استفاده از درخشش لنز، وارد شدن نور و اشیاء موجود در زمینه می توان برای پر کردن سکانس و انتقال به صحنه و کلیپ بعد استفاده کرد.

مونتاژ

یکی دیگر از آموزش تدوین فیلم مونتاژ است. امروزه از این نوع روش تدوین کمتر استفاده می شود. در روش مونتاژ از کات سریع تصاویر برای منتقل کردن مفهوم زمان استفاده می شود. این نوع برش می تواند تنش در لحظه را برای مخاطب ایجاد کند.

برش آیریس

این مدل از کات را در فیلم های صامت می بینیم. ویراستار یک دایره سیاه را بر روی یک مکان یا یک شخص فیکس می کند و توجه تماشاگر را فقط به آن نقطه جلب می کند.

دوره تدوین

سخن نهایی

در پایان باید اشاره کنیم تدوین یکی از مراحل بسیار مهم در فیلمسازی است و تدوین گر یا کارگردان به کمک انواع برش در تدوین جذابیت یک فیلم را بالا ببرند.

خیلی اوقات یک فیلم حتی معمولی به دلیل تدوین بسیار حرفه ای در دل مخاطب بیشتر می نشیند و حتی برعکس یک تدوین خراب کیفیت یک فیلم بالا را می تواند از بین ببرد.

ویدئوی معرفی انواع برش در تدوین در آپارات

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.
  1. سلام. وفتتون بخیر. مدرکی انتهای کلاس آموزش تدوین فیلم موسسه شما داده میشه قابل ترجمه هستش؟