چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم؟

چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم؟

عکاسی پرتره

مقدمه

شاید برای خیلی از علاقمندان عکاسی این سوال به وجود بیاید که چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم ؟ در این مطلب از موسسه آموزشی آرمان تصمیم داریم به این سوال پاسخ دهیم. پرتره به معنای نقاشی و یا عکس از صورت یک فرد است که با استفاده از آن عکس ماهیت ظاهری فرد و جزئیات چهره او مشخص می‌شود. کلمه پرتره در لغت یعنی تصویر، مجسمه، پیکره، نقاشی… و برای معرفی معنای اختصاصی آن می‌توان به مجسمه صورت، تصویر نیم تنه و عکس صورت اشاره کرد.

عکاسی پرتره چیست

عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره هم یکی از چندین شاخه یا گرایش متنوع عکاسی است که در آن تنها از چهره انسان عکس گرفته می‌شود. عکاسی پرتره را می‌توان به عنوان یکی از چالش‌های مداوم انسان در عکاسی معرفی کرد. در واقع، در نگاه اول شما حتما نباید عکاس خیلی حرفه‌ای باشید تا موفق به ثبت یک عکس پرتره شوید. این سبک از عکاسی جزو مشهورترین انواع عکس‌ها می‌باشد. عکاسی پرتره هم بین افراد حرفه‌ای به انجام می‌رسد و افراد آماتور با کمی کسب تجربه، قادر به انجام به این کار هستند.

این سبک از عکاسی در حوزه عکاسی‌های شخصی مانند، عکس از دوست، خانواده، فرزند و … می‌باشد. برای مثال یک عکاس حرفه‌ای در سبک پرتره، با بهره‌گیری از چندین تکنیک عکسبرداری مانند استفاده بجا از نور، رنگ‌ها و همچنین ترکیب‌‌بندی می‌تواند عکس‌های بسیار زیبا و باکیفیتی بگیرد. عکس پرتره به هیچ عنوان درگروه عکس‌های فوری قرار ندارد، در واقع یک عکس ترکیبی از یک فرد است که به شکل ساکت در محلی قرار دارد و به طور مستقیم به لنز نگاه می‌اندازد.

عکاسی پرتره هنری

با توجه به این که که پرتره‌نگاری بیشتر به عکس‌گرفتن از انسان‌ها مربوط می‌شود، در سال‌های گذشته، به اشتباه این سبک عکاسی را تک چهره نگاری نام گذاری کرده بودند. البته این نام به سرعت منسوخ شد و دلیل آن هم گویا نبودن و عدم تناسب این نام با این نوع عکاسی بود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم ، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نحوه یادگیری عکاسی پرتره

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی که می‌توان انجام داد، عکاسی است. خیلی‌ از افراد هستند که این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنند، برخی از افراد هم هستند که قصد دارند به طور حرفه‌ای و صحیح مسیر خود را در این رشته ادامه دهند. عکاسی سبک‌های بسیار متفاوت و جذابی دارد که یکی از آن‌ها سبک پرتره است. سبک عکاسی پرتره نیز مانند دیگر حوزه‌های عکاسی در کلاس‌های آموزشی معتبر عکاسی تدریس می‌شود.

جبران نوردهی

یکی از مشکلاتی که در عکاسی پرتره از تن رنگ پوست روشن وجود دارد، پرتره‌ها با نوردهی ناکافی می‌باشد. به هنگام عکاسی تمام رخ یا زمانی که میزان زیادی از رنگ سفید در تصویر وجود دارد، از وجود این مشکل آگاه خواهید شد. به عنوان مثال برای عروس‌هایی که در مراسم عروسی وجود دارند، مشکل نوردهی ناکافی بوجود می‌آید.

عکاسی فیس

اگر قصد دارید برای روشن‌تر کردن سوژه‌های مدنظر خود اقدام کنید، در زمان به کارگیری مد یا حالت اولویت دیافراگم، می‌توانید از بخش جبران نوردهی کمک بگیرید. بهتر است که برای روشن کردن چهره سوژه عکاسی، قسمت جبران نوردهی را تا 1 پله افزایش دهید. در واقع این یکی از پاسخ‌های سوال چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم است.

قسمت تنظیمات سرعت شاتر

زمانی تنظیم سرعت شاتر، به فاصله کانونی لنز خود توجه داشته باشید. اگر این مورد را در نظر نگیرید، لرزش دوربین و تار شدن عکس شما، باعث مشکلات تازه‌ای خواهند شد. در واقع باید از این موضوع اطمینان کسب کنید که سرعت شاتر شما از فاصله کانونی موثر بیشتر باشد. برای مثال اگر 200 میلیمتر فاصله کانونی دارید، از سرعت شاتر 250/1 ثانیه و حتی سریعتر از آن استفاده نمایید. این توصیه به جهت این است که زمان استفاده از لنز واید، شما بتوانید با سرعت شاترهای آهسته‌ عکسبرداری کنید. برای مثال 20/1 ثانیه با فاصله کانونی حدود 18 میلیمتر مناسب است.

فوکوس دوربین

در ادامه پاسخ به سوال چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم تصمیم داریم به اهمیت فوکوس در سبک پرتره اشاره کنیم. زمانی که قصد دارید از دیافراگم باز استفاده کنید، عمق میدان شما به میزان بسیار زیادی دچار کاهش خواهد شد. با توجه به این موضوع باید به دقیق بودن فوکوس خود دقت داشته باشید. اگر به این نکته توجه نکنید، امکان دارد که با مشکلاتی نظیر خارج شدن چهره از حالت فوکوس یا همان تار رو به رو شوید. یعنی امکان دارد که بینی فرد داخل تصویر به طور واضح و شارپ ثبت شود، ولی چشم‌های او به شکل نرم و تار در تصویر قرار بگیرد.

 

ثبت تصویر هنری با استفاده نور فلاش

اگر شما از وجود یک فلاش، ریموت تریگر یا همان فعالساز فلاش از راه دور و یا یک دیفیوز با اندازه متناسب برخوردار باشید، می‌توانید به صورت وسیع در تنظیمات نورپردازی جالب و هوشمندانه تغییر ایجاد کنید. سعی کنید که سوژه‌های عکس خود را از قسمت پهلو نورپردازی نمایید تا در پرتره تاثیر بیشتری بگذارید. سپس با کم کردن نوردهی آسمان و یا پس زمینه تصویر به خلاقیت خود در عکس اضافه کنید. سپس جبران نوردهی تصویر خود را دو پله کاهش دهید تا یک پس زمینه پراحساس و گرم را در عکس به نمایش بگذارید.

بهترین راهکار یادگیری عکاسی پرتره چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، سوال چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم ذهن خیلی از افراد علاقمند به عکاسی را درگیر کرده است. بهترین راهکار که در واقع کارسازترین آن‌ها هم می‌باشد، مراجعه به موسسات آموزشی معتبر است که به بهترین شکل سبک پرتره را تدریس می‌کنند. مطمئنا یکی از عوامل حرفه‌ای شدن در سبک عکاسی پرتره گذراندن دوره‌های آموزشی است که تاثیر بسیار زیادی در مهارت یک عکاس خواهد گذاشت.

اگر قصد دارید در سبک پرتره کسب مهارت کرده و متفاوت عکاسی کنید، به موسسه آموزشی آرمان مراجعه کنید. دلایل بسیار زیادی برای این پیشنهاد داریم. در نظر داشته باشید که کلیه مباحثی که در موسسه آرمان تدریس می‌شود، با توجه به استانداردهای کشور و جهان است و موسسه آموزشی آرمان از بهترین اساتید جهت آموزش این موضوعات برخوردار است.

البته به غیر از دوره‌های آموزشی عکاسی پرتره، مواردی چون روش صحیح کار کردن با دوربین عکاسی، دوره‌های آموزشی سبک عکاسی تبلیغاتی، ویرایش تصویر، روتوش عکس با بهترین کیفیت، کار حرفه‌ای با فوتوشاپ و سایر موارد از این دست نیز در موسسه آرمان آموزش داده می‌شود. هنرجویان گرامی می‌توانند با به پایان رسیدن دوره آموزشی خود در آزمون موسسه آموزشی آرمان شرکت کنند. در صورتی که هنرجویان بتوانند با قبولی این آزمون را به اتمام برسانند، از مدرک معتبر عکاسی بهره‌مند خواهند شد.

آموزش حرفه ای عکاسی

سخن پایانی

در این مطلب قصد چندین پاسخ را برای این که سوال چگونه عکاسی پرتره یاد بگیرم بیان کردیم. در نهایت هم به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه برای کسب مهارت در این سبک از عکاسی، مراجعه به موسسات آموزشی معروف و معتبر است. یکی از این موسسات معتبر، موسسه آموزشی آرمان است که پس از گذراندن کلاس عکاسی، مدرک معتبر و قابل ترجمه به شما ارائه می‌دهد و در زمینه این خدمات پیشرو است.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.