کار تدوینگر چیست و مراحل تدوین کدام است؟

کار تدوینگر چیست و مراحل تدوین کدام است؟

تدوینکر

امروزه صنعت فیلم سازی بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است. یکی از دلایل این امر افزایش استفاده افراد از اینترنت و در نهایت شبکه های اجتماعی می باشد. این شبکه ها، به خصوص اینستاگرام، تبدیل به بازار داغی جهت به اشتراک گذاری فیلم و عکس های مختلف شده است. در صورتی که شما نیز یکی از کاربران این شبکه باشید مطالب بالا را کاملا تصدیق خواهید نمود؛ اما آیا تا کنون فکر کرده اید چرا برخی صفحات اینستاگرام بیش از سایر صفحه ها دنبال کننده دارند؟ صفحاتی که محتوای ویدیویی قرار می دهند، علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی و هشتگ های مرتبط پارامتر دیگری نیز دارند که از اهمیت بالایی برخوردار است. این پارامتر کیفیت ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از پیج های اینستاگرام که دارای تعداد قابل توجهی دنبال کننده هستند، برای محتوای خود حداقل یک ادیتور یا تدوینگر حرفه ای دارند.

دوره تدوین

وجود تدوینگر چه در کسب و کارهای کوچک و چه در کسب و کارهای بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در حقیقت کسب و کارهایی که به نوعی با ویدیو سر و کار دارند بدون داشتن تدوینگر به جایی نخواهند رسید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با مفهوم تدوین و وظایف تدوینگر آشنا شویم؛ بنابراین اگر به ادغام و به طور کلی ویرایش فایل های ویدیویی علاقه مندید تا پایان این بخش همراه ما باشید.

تدوین چیست؟

پیش از هر چیز اجازه دهید به مفهوم تدوین بپردازیم. در حقیقت تدوین یکی از مراحل آخر تولید فیلم است که در آن پلان های مختلف با یکدیگر پیوند داده شده و در نهایت منجر به ایجاد فیلم می شوند. این هنر از گذشته دور تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. به عنوان مثال در چندین دهه قبل، تدوینگران عملا تنها کاری که انجام می دادند چسباندن پلان های فیلم به یکدیگر بود اما با وارد شدن تکنولوژی همه چیز تغییر کرد. امروزه با برنامه های بیشماری که در بازارهای اندروید و آی او اس وجود دارد هر شخصی می تواند چند کلیپ را کنار هم گذاشته و آهنگی روی آن قرار دهد. در نتیجه فعالیت در عرصه تدوین علاوه بر دانش نیازمند تجربه، شخصیت فردی مناسب و درک از نیاز کارفرما می باشد؛ اما آیا تنها دارا بودن ویژگی های ذکر شده می تواند از شخص یک تدوینگر حرفه ای بسازد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا نیاز داریم تا بدانیم تدوینگر به چه اشخاصی گفته می شود.

تدوینگر کیست؟

تدوینگر به شخصی با دانش رایانه ای مناسب در زمینه ویرایش و پیوند فایل های ویدیویی، توانایی بالا در درک نیازهای کارفرما، خستگی ناپذیر، منعطف و خلاق گفته می شود؛ در حقیقت تدوینگر بدون آسیب زدن به داستان فیلم (و یا حتی تیزرهای تبلیغاتی) سکانس های مختلف را به یکدیگر پیوند می دهد و داستان را به گونه ای پیش میبرد که باعث می شود مخاطب تا پایان فیلم میخکوب آن شود. البته ذکر مهارت های مورد نیاز تدوینگر با توجه به گرایش او متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال تدوینگران فیلم که عموما با کارگردان ها کار می کنند همواره باید تلاش کنند تا دیدگاه آن ها را کاملا درک کرده و با توجه به خواست آنان فیلم را تدوین نمایند.

وظایف تدوینگر چیست؟

وظایف تدوینگر

از آنجایی که انجام پروژه های مرتبط با محتوای تصویری، به ویژه ویدیوها، زمان زیادی را از شخص می گیرد؛ پیش از شروع کار باید صحبت های اولیه جهت آشنایی با خواسته کارفرما زده شود، در اینصورت تا حد زیادی از تلف شدن وقت در آینده جلوگیری می شود. از طرفی تدوینگر وظایف خاصی دارد که حتی در صورت صحبت نکردن در رابطه با آن ها موظف به انجامشان می باشد. در زیر ما به مهم ترین این وظایف اشاره می کنیم و به صورت مختصر در رابطه با آن ها توضیحاتی ارائه می دهیم.

ادغام پلان ها بدون آسیب زدن به داستان اصلی

همانطور که تا کنون نیز متوجه شده اید تدوین تنها محدود به چسباندن پلان ها به یکدیگر نیست. بلکه در ابتدا باید داستان اصلی توسط تدوینگر درک شود؛ سپس او باید در صورت وجود ابهام با کارگردان مشورت کند و در نهایت با هنر خود و به کارگیری خلاقیت پلان ها را به یکدیگر پیوند دهد. در اینصورت در پایان علاوه بر به کار بردن تمامی پلان های مورد نیاز و حذف بخش های اضافی، به داستان اصلی نیز لطمه ای وارد نمی شود.

استفاده از ابزارهای مختلف جهت افزایش کیفیت کار

یک تدوینگر حرفه ای علاوه بر تسلط به نرم افزارهای ویرایشگر و ابزارهای کاربردی همواره باید خود را به روز نگه دارد. منظور از این جمله آن است که یک ادیتور همواره باید به دنبال ابزارهای جدید و البته کاربردی باشد. در این صورت علاوه بر افزایش اطلاعات خود، کار تدوین نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

تغییر بخش هایی که مورد تایید کارفرما نمی باشد

طبیعی است که در کارهای پروژه محور، کارفرما درخواست ویرایش بخشی از پروژه را داشته باشد. در این صورت تدوینگر موظف به ویرایش بخش ذکر شده است؛ البته در برخی موارد نیز تدوینگر می تواند با توضیحات خود ابهامات موجود در پروژه از نظر کارفرما را برطرف نماید. با این وجود در صورتی که توضیحات ادیتور برای صاحب پروژه قانع کننده نباشد شخص باید قسمت ذکر شده را مطابق با نظر کارفرما اصلاح نماید.

مطلب پیشنهادی :چگونه مدرک بین المللی عکاسی بگیریم؟

دوره عکاسی

مراحل تدوین کدامند؟

مراحل تدوین

هنر تدوین نیز همانند هر هنر دیگری مراحل و پیچیدگی های خاص خود را دارد که در زیر با سه مرحله اصلی آن آشنا می شویم.

مرحله اسمبلی

می توان گفت طرح اولیه در این قسمت در ذهن تدوینگر به وجود می آید. در مرحله اسمبلی پلان ها، سکانس و صحنه ها توسط ادیتور شماره گذاری می شود. از روی نمایش نامه و فیلم نامه یادداشت برداری صورت پذیرفته و به طور کلی تمامی موارد ذکر شده به صورت منظم لیست می شوند. در این حالت دسترسی به موارد ذکر شده آسان و سریع تر بوده، همچنین هنگام انجام این مرتب سازی اشنایی تدوینگر با داستان و نقطه نظر کارگردان افزایش می یابد.

مرحله راف کات

از نظر فنی راف کات را می توان اولین مرحله از مجموعه مراحل تدوین دانست. همانطور که شاید در پشت صحنه فیلم ها مشاهده کرده باشید ابتدا و انتهای پلان ها کمی بیشتر فیلمبرداری می شود. دلیل این امر آن است که تدوینگر بتواند هر صحنه ای را که به نظرش مناسب بود برای برش انتخاب نماید و به نوعی آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

مرحله فاین کات

در این مرحله پلان هایی که در زمان و مکان های مختلف فیلمبرداری شده اند به صورت معنی دار (به طوری که ادغام آن ها منجر به تشکیل خط داستانی شود) به یکدیگر پیوند داده می شوند. راف کات یکی از حساس ترین بخش های کار برای ادیتور می باشد چرا که هرگونه سهل انگاری در آن منجر به آسیب رسیدن به داستان فیلم خواهد شد؛ بنابراین طبیعی است که در این مرحله زمان بیشتری نسبت به مراحل پیشین لازم باشد.

دوره تدوین

بهترین روش یادگیری تدوین کدام است؟

روش های مختلفی برای یادگیری این هنر ظریف و البته پر درآمد، مانند تحصیل در رشته کامپیوتر و تدوین و یا حتی دوره های آنلاین وجود دارد. با این وجود در بسیاری از آنها تمامی مباحث به هنرجو تدریس نمی شود که همین موضوع ممکن است در آینده حرفه ای او تاثیر منفی بگذارد.

موسسه عالی آرمان با بیش از ١٣ سال تجربه در زمینه تدریس هنر و حرفه های مختلف و همچنین اعطای مدارک بین المللی به فارغ التحصیلان خود، دوره تدوین فیلم و ساخت تیزرهای تبلیغاتی را در مدت 140 ساعت و طی 6 ماه برگزار می کند؛ همچنین در پایان به افرادی که آزمون نهایی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با قابلیت ترجمه ارائه می دهد. لازم به ذکر است این دوره کامل ترین دوره موجود در زمینه تدوین در ایران می باشد و تمامی مباحث توسط بهترین اساتید کشور به هنرجویان تدریس می شوند؛ بنابراین اگر قصد دارید وارد حرفه ظریف تدوین شوید و پس از مدتی به درآمد بالایی برسید دوره تدوین فیلم و ساخت تیزرهای مجازی بهترین انتخاب برای شما می باشد.


دوره تدوین فیلم و ساخت تیزر تبلیغاتی

چرا دوره آرمان؟

تفاوتی ندارد قصد فعالیت در چه گرایشی از تدوین را داشته باشید. پس از
شرکت در دوره های آموزش تدوین آرمان قادر خواهید بود به تدوین انواع فیلم
های سینمایی پرداخته و یا حتی به ساخت تیزرهای تبلیغاتی مشغول شوید. مزیت
دیگری که موسسه آرمان را از سایر موسسات متمایز می سازد دارا بودن سایت
مجهز در آموزشگاه می باشد، اینگونه هنرجویان نیازی به تهیه و جا به جایی لپ
تاپ نخواهند داشت و به سادگی می توانند از کامپیوترهای قدرتمند سایت
استفاده نمایند.

ممنون از اینکه تا پایان این بخش با موضوع کار تدوینگر چیست و مراحل تدوین کدام است؟ همراه ما بودید.

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.