تماس با ما 64 51 90 88 - 021



عکاسی معماری

 منبع : عکاسی معماری – مهدی رودباری

 نويسنده : مهدی رودباری     ایمیل : it.dep@armancollege.ac.ir

 نوشته شده در تاريخ : 1394/07/19   ( آخرين ويرايش : 1394/07/19 )

عکاسی معماری     Architectural                       

عکاسی از بناها ی ( سازه ها) متفاوت که ظاهری متفاوت عملکردی متفاوت سازه ها و مصالحی متفاوت دارند راعکاسی معماری می نامند.

این اماکن ممکن است مذهبی اداری صنعتی یادبود تجاری آموزشی مسکونی فضای عمومی پل ها سازه های عظیم رستوران ها فروشگاهها بناها و آثار تاریخی خانه های مجلل پلکان ها تابلوها و نئون و یا موارد ی مشابه باشد ولی دراستفاده از  مصالح تقریبا یکسان هستند ، اما از نظر فرم داخلی و خارجی با هم متفاوتند.

فضاهای فوق به علت تو خالی بودن و یا پر بودن (منفی مثبت) نورپردازی خاصی بر آنها حاکم است و قطع به یقین عکاسی از آنها تبحر یک عکاس ویژه معماری را می طلبد.

اقوام مختلف بنا به موقعیت جغرافیایی خویش از مصالح خاصی که در منطقه خودشان بوفور یافت می شود(یا به علت ارزانی) بیشتر بهره می برند پس می توان به این نتیجه رسید که مناطق جغرافیایی نیز معماری خاص خودش وقطعا عکاسی مختص به خودش راداراست.(ابیانه ، یزد).

اماکن مذهبی:

در این نوع اماکن به علت استفاده فراوان از تزیینات خاصی چون حجاری های برجسته ، گچ کاری های برجسته ، کند ه کاری ها، نقوش ، خطوط و مواردی ازاین دست و نور پردازی های زیبا ، عکاسی در آنها در شب و روز و نمای بیرونی و داخلی آنها متفاوت و مشکل است. نمونه آن را باید به مسجد امام و کلیسای وانگ که هر دو در اصفهان هستند اشاره کرد.در فضا های مذهبی نمای داخلی و خارجی هر دو دارای اهمیتند.

عکاسی از نماهای بیرونی حتما باید با دوربین های قطع بزرگ و یا متوسط باشد تا خطوط عمودی کناره ها از پرسپکتیو خارج نشود و اگر بناچار محبور به عکاسی با قطع 135 شدیم ناچارا از لنزهای PC  استفاده شود.

نما های داخلی نیز از این قاعده مستثی نیست ، برای عدم اغراق واغتشاش در تصویراز لنز واید کمتر استفاده شود بهتر است ، مگر به سفارش مشتری و موارد خاص. این مکانها در نور پردازی شبانه بخصوص در فضا های داخلی زیباترند و نیاز به نور پردازی مجدد عکاس را ندارند، در موارد شبانه سه پایه الفبای اول عکاسی است.

اداری:

در این مکان ها به علت وجود اتاق های زیاد وراهروها و طبقات وکمتر بودن فضای تجمعی عمومی از تزیینات خاصی برخوردار نیست و بیشترمد نظر عکاس باید معطوف به دکوراسیون و خود فضای اداری باشدو نمای بیرونی نیز عکس کمتری می طلبد، فضا های بیرونی را اگر بسیار عظیم و بلند باشد با دوربین های قطع و بزرگ و متوسط و اگر ساختمانی معمولی است با قطع 135 ونور روز و بدون سه پایه نیز می شود عکاسی کرد ، و فضاهای داخلی با همان دوربین ها و نور داخلی و کمک گرفتن از نورهای کمکی عکاس (اگر نور زرد بود به کمک فیلتر های اصلاح کلوین) وقطعا با کمک از سه پایه. و اگر نورهای محیطی اداری خود زیبا و چشم نوازند فقط از نورهای موجود به کمک سه پایه و سرعت پایین دوربین استفاده می کنیم.

صنعتی:

عکاسی معماری بیشتر باید به خط تولید چیدمان تجهیزات عظمت سازه های بکار رفته - محصولات نهایی در کنارابهت فضای ساختمان عکاسی شود و نیم نگاهی نیز به فضای صنعتی  از بیرون و از بالا داشته باشیم.

در وهله اول با کمک از دوربین های خاص معماری یعنی قطع بزرگ و متوسط و در نبود آنها از دوربین 135 برای عکاسی ازفضای فوق استفاده می کنیم .نمای بیرونی با کمک نور روز و لنز هایی که اعوجاج نداشته باشند و فضای داخلی بانور های موجود ویا کمکی و استفاده ازلنزهای واید اصلاح شده نیز بلا مانع است.

در فضاهای صنعتی که محیط های عمومی مشجر و گل و گیاه رنگی دارند و از مصالح رنگی استفاده کرده اند می توان ترکیب بندی رنگی زیبایی بوجود آورد.

یادبود:

در بسیاری از کشورهای جهان بناهایی خاص، یا مجسمه ای، و یا سازه ای خاص را به مناسبتی بنا می کنند تا یاد وخاطره آن شخص آن روز آن گروه و یا خاطره ای را زنده کنند.

معمولا اینگونه بنا ها مشتاقان زیادی از داخل و خارج کشور جهت بازدید دارد و قطعا عکاسی از اینگونه بناها یک عرف گردشگری است ،به همیت علت اینگونه معماری ها توسط بهترین ها ساخته و تزیین و نورپردازی می شود.

از نمونه های فوق باید به تاج محل در هند و یا مجسمه آزادی در امریکا و.... اشاره کرد.

عکاسی از این اماکن مهارت و ویژگی خاص خود را داراست که عکاسان معماری تجهیزات و تجربه کافی اینکار را دارند.

تجاری:

امروزه برای عدم سرگردانی مردم برای خرید مایحتاج روزانه خود ، یا خرید البسه و کفش و لوازم خانگی  و ،مجتمع شدن مراکز خرید وتجاری و با توجه به سود آوری کلان برای سرمایه گذاران ، ساخت اینگونه مراکز در  حد بسیار کلان و بصورت برج های عظیم و در قالبی شکیل و پر ابهت و چشم نواز در همه جای جهان معمول است.

قطعا سازندگان این مراکز برای جلب نظر مشتری از نماهایی زیبا و فضاهای داخلی زیباتر و دکوراسیونی فریبنده استفاده خواهند کرد. و اگربه فضاهای فوق نورپردازی هم اضافه شود ، یقینا شکار صحنه هایی جالب برای عکاسان معماری خواهد بود.

آموزشی:

در فضاهای آموزشی طبقات و کلاسهای فراوان ، آزمایشگاهها ،کارگاهها ، دفاتر اداری، سایت های کامپیوتر و IT  و مراکز تجمعی  چون آمفی تئاتر ها واتاق جلسات بیشتر به چشم می خورند که تزیینات  فراوان و ظاهری فریبنده ندارند و همچنین نور پردازی های خاصی نیز به چشم نمی خورد.

درعکاسی از فضاهای اینچنینی باید عکاس به نور پردازی ترکیبی که به همراه دارد، به دکوراسیون ، ابهت  فضاهای عمومی چون آمفی تئاترها ،به فعالیت دانش آموزان و دانشجویان در کارکاهها و کلاس ها ،نمای بیرونی  پر اهمیت مانند سر در محیط آموزشی ، فعالیت های فوق برنامه چون ورزش و نمایشهای آیینی وفرهنگی وتوجه  ویژه ای داشته باشد و چون سوژه عکاسی معماری است عکس های فوق قطعا باید پس زمینه معماری نیز داشته  باشد.

مسکونی:

در عکاسی مسکونی همه چیز باید بوی زیبایی و تزیینات داشته باشد ، زیرا عکاسی ازاین محیط قطع به یقین جهت فروش و یا معرفی   است . پس عکاس باید به نور پردازی زیبا ، فضاهای منفی و مثبت که حجمیک هستند، به رنگها ، به رفاه ساکنان اعم از  آسانسور و پارکینگ و....، به فضا های مشترک عمومی، و اگر ساختمان پر واحد بود عظمت ساختمان از نمای  بیرونی و خارجی، حتی کلوزآپ گرفتن از دستگیره های در وان و دستشویی پنجره های رفلکس و رنگی ، توجه خاص داشته باشد و هنر عکاس در این فضا ها نور پردازی های ماهرانه و شگردهای خاص است.

فضای عمومی:

پارک ها ، متروها، بیمارستان ها،ترمینال های اتوبوسرانی شهری و بین شهری، فرودگاهها ،ایستگاه های راه آهن بانک ها،فروشگاههاو مواردی از این دست که کارفرما مستقیما دولت است را باید به عنوان فضای عمومی نام برد. معمولا در مواقع افتتاح یکی از این مراکز برای نشان دادن بیلان و گزارشی مبسوط از فعالیت به انجام رسیده به مسئولین رده بالا و یا مردم ، هزینه فراوانی بابت این افتخار می پردازند. پس عکاسی از این مراکز به وقت زیاد و هزینه زیاد نیاز دارد که معمولا مراکز دولتی بی محابا هزینه می کنند. در عکاسی از این مراکز با توجه به بزرگ بودن فضاها، امکان نور پردازی توسط عکاس غیر ممکن به نظر می  رسد ، پس عکاس همه تلاش خود را معطوف به نور پردازی موجود چه در روز و چه در شب حتی در فضای داخلی می کند.

عکاسی در هر کدام از این مراکز به شگردی خاص نیازدارد که تک به تک نام خواهیم برد.

فضای عمومی - پارک ها:

نشان دادن وسعت پارک حتی به کمک لنز واید یکی از این شگردهاست.

عکاسی با هر سه متد Low level – high level-eye level  بسته به نیاز جهت نمایش سوژه مورد نظر عکاس ضروری است.

استفاده بهینه از عناصر انسانی جهت وسیع و بزرگ نشان دادن فضای پارک از فنون اصلی معماری است. استفاده فراوان از فضاهای رنگی مانند فضای سبز و مشجر پارک ، زمین بازی کودکان ، نیمکت ها و کلیت  مکان های رنگی که به عکس ترکیب بندی زیبا و بعد می بخشد.

عکاسی از مراکز رفاهی درون پارک مانند بوفه ، رستورا ن ، کتابخانه ، نماز خانه ، مراکز بازی بزرگسالان پارک مور نظر را برای مردم د لچسب و چشمگیر می کند.

با اینکه  در پارکها استفاده از لوازم نورجهت عکاسی بسیار پر هزینه و وقت گیر و تقریبا غیر ممکن است اما  استفاده از فلاش در فضا های محدود بلا مانع و حتی در پاره ای اوقات مانند ضد نور ها توصیه می شود. برای سهولت کار و عدم حمل دوربین های بزرگ و سنگین، ضرورتا استفاده از دوربین های 135 دیجیتال  با پیکسل های بالا( جهت عکس های پوستر) اجتناب ناپذیر است.

عکاسی از پارک ها چه شب و چه روز زیبایی خاص خود را دارد، که عکاس باید نظر کارفرما را جلب کند.

فضای عمومی متروها:

درعکاسی مترو به جز سردر ایستگاهها ،بیشتر عکاسی معطوف به فضاهای داخلی است.

 با دوربین دیجیتال135واستفاده از لنز واید ونورمال ،وبا بهره گرفتن از نور محیطی با تکیه بر استفاده از سه پایه و فقط دو دید eye level-Low level عکاسی شود.

فضای عمومی بیمارستان ها:

از نمای بیرونی با دوربین قطع متوسط و لنز های کنترل پرسپکتیو و نور صبحگاهی در روز، ودر شب بانور  محیطی وبا سه پایه عکاسی شود.

و در فضای داخلی با نور محیطی وکمی بهره گیری از نور های عکاسی و با دوربین 135 دیجیتال عکاسی شود.

 پذیرش ،اتاق های عمل ، راهروها ، طبقات ،آسانسور های بیمار بر، مکان های تخصصی چون رادیولوژی ریکاوری ، آزمایشگاهها ، Icu-Ccu –Mri  و این قبیل از وظایف عکاس معماری است به شرط آنکه عظمت  ساختمان نیز مد نظر باشد.

فضای عمومی ترمینال های اتوبوسرانی شهری و بین شهری:

چون بخش وسیعی از ترمینال ها در فضای باز است ، می توان از نور روز و در شبانگاه از نور محیطی استفاده  کرد ، استفاده از عناصر انسانی وخودرو ها جهت بزرگ نمایی اجتناب ناپذیر است .

بسته به وسعت فضا استفاده از دوربین قطع بزرگ و یا 135 به عهده عکاس است ولی استفاده از لنز کنترل  پرس پکتیو ضروری است .

فضا های داخلی نیز تابع شرایط نوری ، وسعت مکان و ارتفاع ستونها یا از دید عکاس خطوط عمودی دارد. سه پایه ، استفاده محدود ازست کامل فلاش، فیلترهای رنگی اصلاح کلوین نیز از ضروریات است.

فضای عمومی فرودگاهها و ایستگاههای راه آهن:

با توجه به اینکه در فرودگاهها و ایستگاههای راه آهن فضا های سر باز آن وسیع تر، اما غیر قابل تردد است، بیشتر توجه عکاس باید معطوف به فضاهای داخلی و سالن های انتظار مسافرین باشد.

دوربین های قطع بزرگ با لنزهای PC . استفاده از نورهای محیطی و استفاده محدود از ست فلاش و سه پایه  با بهره گیری ازازدحام جمعیت و عظمت فضا از دستاوردهای عکاسی معماری و استفاده بهینه ازlow level .

پل ها:

ساخت پل ها که تردد و حمل ونقل جاده ای را بر دوش می کشد از وظایف اصلی دولتها ست که معمولا علت رفاهی و نهایتا اقتصادی ،مد نظر مردم و دولتمردان است و نیروهای مسلح نیم نگاهی نظامی نیز به آن دارند.

پل ها به علت اینکه جزو گروه سازه های عظیم وساخت چنین پدیده هایی از افتخارات معماری هر کشوری محسوب می شود وحتی امکان مانور تبلیغاتی از آن در جهان جهت نشان دادن قدرت مهندسی کشورو جلب توریسم ،مطرح می شودعکاسی از این سازه ها  در دستور کار دولت ها قرار می گیرد.

عکاسی از آنان در روز به کمک نور خورشید ودر شب از نور محیطی .و به علت حجیم بودن امکان نور پردازی توسط عکاس غیر ممکن است.

عکاسی در سطح وسیعی از این سازه ها ،به دوربین قطع بزرگ و یا قطع متوسط نیاز دارد.

استفاده از عناصر انسانی و اشیا شناخته شده ای چون اتومبیل ، موتور و دوچرخه در مقابل عظمت سازه، کارساز  است و جلب نظر می کند، بخصوص اگر بامتد Low level   به صحنه نگاه کنیم.

اگر به فکر هزینه نباشیم، عکاسی برفراز پل با کمک" کرین های فیلم برداری" و یا "جرثقیل های خرپا بلند "و با  استفاده از لنز واید و نمایش تمامیت محدوده شهر در مقابل پل ، عکسی  یادگاری و بیاد ماندنی خواهد شد.

سازه های عظیم:

سازه ها را باید به دو بخش خاص و عام تقسیم کرد.

سازه های عظیم خاص:

سازه هایی چون برج ایفل در فرانسه ، مجسمه آزادی در امریکا ، برج آزادی در ایران صرفا جهت نماد کشور ، قدرت مهندسی و جذب توریسم ساخته شده اند و جنبه عمومی و کارآیی دیگری ندارند.

سازه های عظیم عام:

سد ها ، برج های مخابراتی ، پلها (صدر)، برج های مسکونی عظیم و....سازه هایی هستند که در تمام جهان ساخت آنها مرسوم واستفاده عمومی دارند.

استفاده از دوربین قطع بزرگ جهت عدم اغتشاش خطوط عمودی و بهره بردن از نور محیطی ودید low level

توصیه می شود.

دوربین باید پیکسل های بالایی داشته باشد و در تاریک شب استفاده از سه پایه ضروری است.

رستوران ها:

به علت مسقف بودن ،فضایی خاص با نورپردازی محیطی زیبا و ادغام شده با نور پرکننده طبیعی از پنجره ها ، و  دکوراسیونی زیباتر که ترکیبی رنگی و  فریبنده خواهند داشت.

همراه با عکاسی از ظروف وغذاهای متنوع هم از نظر رنگ و هم ظاهری که حتی مشتری با دیدن عکس ها ی  اشتها آور، تحریک شود.

استفاده از دوربین 135 به همراه سه پایه وبا دید EYE-level (البته بیشتر ) بدون هیچ نور اضافی دیگر،و کمک  ازفن  کلوز آپ جهت عکسبرداری از غذاها ،و جهت اصلاح کلوین استفاده از فیلتر های ژلاتینی توصیه می شود.

فروشگاهها:

با توجه به اداره فروشگاههای بزرگ توسط بخش خصوصی یقینا از زیبایی در معماری و نورپردازی و دکوراسیون  برخوردارند، پس نشان دادن ویژگی های فوق همراه با عظمت بنا و ازدحام جمعیت و تنوع وسیع محصول اعم از  لبنیات و منسوجات و لوازم خانگی وخواروبار و... از اهم کار عکاس معماری است.

استفاده از دوربین قطع بزرگ ازنمای خارجی ( در صورت بزرگی ساختمان) به کمک سه پایه و نمای Low level  هم در شب و هم در روز ،ودر فضای داخلی به کمک دوربین 135 با استفاده ازنور موجود( و فیلتر اصلاح کلوین) و لنز اصلاح پرسپکتیو (PC)  و بانور محدودی از فلاش برای عکاسی های بسته (کلوزآپ) وبا هر سه دید متعارف

عکاسی ،جلوه های چشم نوازی را به رخ بینندگان خواهد کشاند.

بناها و آثار تاریخی:

آثارتاریخی یک کشور هویت و آبروی یک ملت است و اگر عکاسی خاصی از آن صورت نگیرد نه تنها جلوه گر و فریبنده نیست که بلکه نتیجه معکوس خواهد داد.

به علت برجسته بودن این قبیل فضا ها باید عکاسی درروز ودر فضاهای خارجی بخصوص در نور صبحگاهی یا شامگاهی صورت گیرد ودر شب با نور محیطی که قطع به یقین با نور نرم مایل که توسط متخصصین صورت گرفته کار صورت پذیرد ودر فضای داخلی نیز همین قاعده حکمفرماست. فقط استفاده از دوربین قطع بزرگ ، سه پایه ، فیلترهای اصلاح کلوین و اصلاح کنتراست و بصورت محدود استفاده

از نور کمکی ، و عکاسی با متد High level نیز ممنوع است.

خانه های مجلل:

با توجه به برجسته نمایی اعم از گچ کاری و حجاری و بصورت محدود نقاشی دیواری و تزیینات خاص همه  موار عکاسی این مور شبیه به بناها و آثار تاریخی است.

پلکان ها:

به جز معدودی پلکان ها که از نور روز تغذیه می شوند بیشتر پلکان ها که به علت عظمت و زیبایی خاص  قابلیت عکاسی معماری دارند از نور داخلی استفاده می کنند، اعم از دایره ای، مربعی ، مستطیلی و خورجینی  که همگی بصورت واحد فضای پلکان نامیده می شوند.

استفاده از دوربین 135 بلا مانع است همراه با سه پایه و فیلترهای اصلاح کلوین و بصورت محدود نور و ست  کامل فلاش و استفاده از هر سه دید عکاسی .

تابلو ها و نئون:

این متد عکاسی صرفا نمای بیرونی است و فقط در شب قابل استفاده است. استفاده از نوع دوربین به بزرگی بنا مربوط می شود. نمای Low level – Eye level توصیه می شود و استفاده فراوان از فیلتر های اصلاح کلوین وسه پایه.

تجهیزات مورد نیاز و انتخاب ابزار:

1-     دوربین قطع بزرگ ویا حتی المقدور قطع متوسط

2-    وسایل نورپردازی – فلاش ها رفلکتورها و دیفیوزرها

3-    فیلترهای شیشه ای و ژلاتینی نسوز (کلوین های متفاوت)

4-    سه پایه سنگین و قابل حمل ،مجهز به تراز(LEVEL)

5-    فیلم های با حساسیت متفاوت

6-    لنزهای مختلف

7-    دوربین 135با لنز PC ودوربین فوری (پولاروید)

8-    سیم دکلانشور

زمان مور نظر:

نمای بیرونی برای عکاس معماری در همه فصول در تمامی ساعتهای شبانه روز در هوای مختلف آفتابی و ابری وبرفی بارانی عکاسی از سمت شرق و یا غرب و جنوب و شمال لوکیشن با هم متفاوت است .

بطور مثال عکاسی در نور صبحگاهی و یا عصر که نور به سوژه مایل می تابد برجستگی و حالت پرسپکتیو در ساختمان بیشتر محسوس است تا نور مستقیم که عکس را دو بعدی و تخت می اندازد.( مانند سکه)

باید دید ،مشتری چگونه می پسندد ، انتزاعی ، گرافیکی ، رئال ویا سیلوئت ، با اینکه در بیشتر مواقع حرف اول را با مختصری توجه به نظر کارفرما ، عکاس به عنوان کارشناس می زند اما برای تطبیق عکس با اهداف مورد نظربا ید نقطه نظرمشترکی یافت.

جلوه های ویژه:

بااینکه در عکاسی معماری نیز مانند سایر عکاسی ها باید ترکیب بندی و زیبایی شناسی رانیز مد نظر قرار داد اما نیم نگاهی به جلوه های ویژه  مانند رفلکس عکس بنا درون آب و یا رفلکس درون شیشه یا کمپوزیسیونی از رنگها در معماری فوق  و یا اغراق در عکاسی ( با توجه به ممنوع بودن آن) کاری چشمگیر ارائه خواهیم کرد.

مثلا با لنز واید به سوژه نزدیک شد و نمای اصلی را واقعی و مابقی را با اغراق عکاسی کرد.

پیشنهادی سازنده:

1-     حذ ف زواید:

گاهی اوقات با نزدیک شدن به سوژه و حذ ف زوایدی چون کابل و یا تیرهای برق خودرو ها انسانها و هر عامل نا مطلوبی که چشم بیننده را از عکس زیبای معماری به سمت و سوی دیگری سوق می دهد وحتی با عکاسی به کمک لنز واید نتایج قابل قبولی ارائه خواهد داد.

 نتیجه مطلوب فقط عکاسی از روبرو و یا حتما عکاسی با لنز تله نیست ،اگر زواید حذ ف شود و توجه بیننده را فقط به عکس معماری جلب کنیم از هر زاویه ای عکس می تواند زیبا و شکیل باشد.

 گاهی اوقات رابطه محیط جغرافیایی اطراف برسوژه معماری می تواند تاثیر مثبت هم داشته باشد و عکس را زیباتر کند،مثلا معماری یزد و کویر اطرافش و یا معماری در گیلان و جنگل اطرافش.

2-    قاب کردن بنا ی معماری:

گاهی اوقات می توان به کمک عوامل طبیعی و مصنوعی اطرافمان ، سوژه را محصور در یک قاب زیبا کنیم و کادری واقعی را حتی قبل از چاپ عکس برایش تدارک ببینیم.

3-    وجود عوامل زنده در عکاسی معماری:

وجود عوامل زنده که در تناسب با بنای فوق الذکربسیار کوچک باشند و باعث تشدید بزرگ نمایی و ابهت ساختمان شوند یک از موثرترین راه نشان دادن عظمت سازه های بکار رفته است و اگر عوامل زنده بزرگ عکاسی شده و بر آنها تاکید شود نتیجه ای معکوس خواهیم گرفت.

4-    دیدن عکس های عکاسان بزرگ معماری :

همانطور که اساتید ورزیده فنی با کار پیاپی روزانه دستها پاها و یا بقیه اندامها را ورزیده می کنند، در عکاسی باید چشم ها را ورزیده و با تجربه کرد، و این میسر نیست مگر با دیدن عکسهای فراوان معماری و نقد و تحلیل آنها ، تا زمانی که خود بیننده نیز بتواند خالق همان عکس های زیبا شود.

5-    روش کار:

الف) ترکیب بندی دقیق

ب) نور پردازی زیبا

ج) استفاده از ابزار صحیح

د) بهره گیری بجا از نمای داخلی ، خارجی ، دکوراسیون و جزییات ( حتی جزییات فنی)

ه) زمان مناسب در شبانه روز یا در فصول مختلف

ی) استفاده مناسب از اطراف (آسمان ، دریاچه ، درختان و....)

م) گاها بهره گیری اتنزاعی

 استفاده از کلاس های عکاسی موسسه آموزش عالی آرمان با اساتید خبره و متخصص عکاسی فرصت مناسبی برای علاقمندان برای آموزش و کسب دانش در ضمینه ی عکاسی می باشد و می توانند دانشجویان مدارک رسمی عکاسی را با شرکت در کلاسها دریافت کنند.



  • چشم انداز موسسه آموزش عالی آرمان


    ارائه آموزشهای مرتبط با نیاز بازار کار

    تربيت نيروهایي، با دانش و مهارت هاي فني بالا

    مطرح شدن به عنوان يک Brandمعتبر آموزشي در کشور .

    مطرح شدن به عنوان يک منبع معتبر معرفي نيروي انساني در بازار کار

    مطرح شدن به عنوان يک مرکز معتبر اجراي پروژه هاي تحقيقاتي دولت و بخش خصوصي
  • اعتبار مدارک کالج آرمان


    در انتهای دوره ، مدرک رسمی از دانشگاه جامع علمی کاربردی ، ممهور به مهر وزارت علوم تحقیقات و فناوری

    با قابلیت ترجمه و تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ،اعطا می گردد.

    علاوه بر مدرک ارائه شده علاقمندان به اخذ مدرک بین المللی با قابلیت استعلام می توانند

    با پرداخت هزینه صدور مدرک ،از مدارک دو مجموعه علمی ، پژوهشی ACS و ICS نیز بهره مند گردند.
  • مزایای تحصیل در موسسه آموزش عالی آرمان

    1. بهره منده از کاملترین سرفصل های دانشگاهی

    2. بهرمندی از اساتید و مدرسین دانشکده های برتر هنر و معماری

    3. اعطای گواهینامه پایان دوره مورد تائید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری

    4. قابلیت ترجمه گواهینامه پایان دوره برای متقاضیان مهاجرت

    5. امکان جذب فارغ التحصیلان برتر در پروژه های اجرایی

    6. امکان شرکت در کلاسهای غیر حضوری (آنلاین) موسسه (برای اولین بار در ایران)

    7. امکان بهره مندی از بسته های آموزش تصویری موسسه (برای اولین بار در ایران)

  • مپنا
  • انفورماتیک
  • شهرداری تهران
  • صندوق مهر امام رضا (ع)
  • پتروشیمی پارس
  • اتوبوسرانی تهران
  • انرژی
  • شرکت داروسازی ابوریحان
  • بانک انصار