عکاسی خبری چیست؟

عکاسی خبری چیست؟

هر روز شاهد تصاویر حاصل از عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم را در رسانه‌ها هستیم. عکاسان خبری، قابی از آنچه نویسندگان خبر با کلمات ارائه می‌کنند را با زبان تصویر، بازگو می‌کنند. آن‌ها تمام اتفاقات مهم روز را پوشش می‌دهند و ویترینی از چهره‌ها را که در صدر اخبار روز هستند به نمایش می‌گذارند. عکاسان مجرب باعث می‌شوند گاهی حس کنیم که خودمان در دل اتفاقات و حوادث هستیم.

تاریخچه عکاسی خبری

تاریخچه عکاسی خبری

پیدایش و تاریخچه عکاسی خبری را می‌توان به جنگ جهانی مرتبط دانست؛ زیرا در این شرایط بود که برای اولین بار عکاسان سعی در نشان دادن و ثبت وضعیت جنگ برای افرادی داشتند که در آن حضور ندارند. آن‌ها این کار را با استفاده از چاپ عکس‌های گرفته شده در مجلات و روزنامه‌ها انجام می‌دادند. خیلی از اشخاص با دیدن این تصاویر از واقعیت‌های جنگ آگاه شده و به مخالفان سرسخت آن تبدیل شدند؛ کسانی که شاید قبل از دیدن این تصاویر جنگ را یک عمل شرافتمندانه می‌دانستند. تاریخچه عکاسی خبری نشان می دهد که این عکاسان خدمت مهمی به بشریت ارزانی داشته اند و آن هم آگاه سازی مردم است.

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم چیست؟

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم هنری است که برای قصه‌سرایی به کار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند کند. پدیده‌ای جهانی است که به همه مربوط می‌شود و از محدودیت‌های زبانی و فرهنگی عبور می‌کند. عکاس ما را به عکس‌هایی ارجاع می‌دهد که یک داستان را بیان می‌کند؛ مانند عکس‌هایی که در رسانه‌های خبری یا مجلات و هفته‌نامه‌ها می‌بینیم. همچنین یکی از راه های کسب درآمد از عکاسی است. اما نکته مهم در این بخش این است که در سبک عکاسی خبری روایت عکس مقدم بر قضاوت است، یعنی باید عکس، دیگران را به قضاوت بکشد.

 

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم

اصول کلی عکاسی خبری

• در این نوع از عکاسی روایت و بیان عکس مهم‌تر از قضاوت عکس است. یعنی یک عکاس باید سعی کند قضاوت خود را به عکس منتقل نکند. در سبک عکاسی خبری، مضمون ما مقدم بر عکس است و باید به مخاطبان و اشخاصی که داوری می‌کنند کمک کند تا خودشان ماجرا را کشف کنند.
• یکی دیگر از اصول عکاسی خبری این است که در حقیقت هدف آن بیان یک داستان است. هرچند معمولاً این‌طور فهم می‌کنند که اصل بر تک فریم است، در حالی که این‌طور نیست.
برای یادگیری کامل اصول عکاسی خبری و کسب اطلاع از دوره آموزش عکاسی و دریافت مدرک معتبر از وزارت علوم تنها کافی است با مؤسسه آموزش عالی آرمان در ارتباط باشید و از دوره‌های آموزشی این مؤسسه استفاده کنید.

ارزش‌های عکاسی خبری

ارزش‌های خبری معیاری هستند برای تعیین رویداد‌هایی که باید به خبر تبدیل شوند. تبدیل رویداد به خبر، امری ارادی نیست و وابسته به همین ارزش‌های خبری است. لازم به ذکر است که کار عکاس تفاوتی با روزنامه‌نگار ندارد. عکاس هم باید از رویدادی عکس بگیرد که دارای ارزش خبری باشد. نخستین ارزش خبری دربرگیری (Impact) است: اگر رویداد به جمع زیادی مربوط باشد، ارزش خبری دربرگیری دارد و باید آن را انتخاب کرد و تبدیل به خبر کرد و از آن عکس گرفت. دومین مبحث در ارزش خبری کشمکش (Conflict) است.

یکی از عکس‌های مشهور دنیا، افتادن رونالد ریگان از پله‌های هواپیما و زمین خوردن او بود؛ اهمیت عکس در این بود که کشمکش داشت؛ چراکه یک رئیس جمهور موقع بالا رفتن از هواپیما نباید زمین بخورد. نکته سوم در بحث ارزش خبری، شهرت (Prominency) است. شهرت تا حدودی با دربرگیری در ارتباط است. افراد مشهور بیشتر مورد عکاسی قرار می‌گیرند و خبرهای بیشتری هم درباره آن‌ها به چاپ می‌رسد.

 

ارزش عکس خبری

عکاسان خبری

دو نوع عکاس خبری وجود دارد، گروه اول آن‌هایی هستند که به استخدام روزنامه‌ها و مجلات درمی‌آیند و گروه دوم هم آن‌هایی هستند که به طور مستقل کار می‌کنند و عکس‌هایی که می‌گیرند را به روزنامه‌ها و آژانس‌های خبری دیگر می‌فروشند. این روزها که همه یک گوشی هوشمند همراه خود دارند و هر لحظه می‌توانند عکس‌برداری کنند، اغلب روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌های خبری از عکس‌هایی که مردم عادی برای آن‌ها می‌فرستند در اخبار استفاده می‌کنند چون ممکن است مردم با دوربین تلفن همراه خود در یک صحنه اتفاقی حضور داشته باشند که برای روزنامه‌ها جالب توجه است و عکاس آن‌ها در لحظه وقوع حضور نداشته باشد.

یک عکاس باید شخصی خلاق و دارای قوه تخیل و ایده پردازی بالا و آشنا با زوایای دید در عکاسی باشد، با اینکه آن‌ها از واقعیات تصویربرداری می‌کنند اما این خلاقیت موجب جذابیت بیشتر و تأثیرگذاری بهتر حقیقت در ذهن بیننده می‌گردد. نکته‌ای که در سبک عکاسی خبری باید مورد توجه قرار گیرد این است که ادیت‌ها نباید به گونه‌ای باشد که تصویر را از حقیقت خود دور کند و شکل و رنگ دیگری به آن ببخشد، حتی برخی از افراد معتقد هستند که کوچک‌ترین تغییری (حتی تغییر در شدت نور عکس) جایز نیست.

ویژگی‌های عکاسی خبری

عکس خبری حاوی معنا است

هدف اصلی از عکاسی روایت یک داستان است به‌گونه‌ای که بهتر از نوشته باشد؛ بنابراین این نوع عکس‌ها باید حاوی ثبت تصاویر و لحظه‌هایی باشند که در ارتباط و تناسب منطقی با موضوع واقعه داستان یا روایتشان قرار بگیرند.

اصول عکاسی خبری

عکاسی خبری وابسته به عامل زمان است

فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری به اتفاقات و مسائل روز توجه بسیاری دارد و باید همراه با جریان اخبار حرکت کند. به معنای ساده‌تر عکاس باید بداند مردم هر روز درباره چه موضوعی صحبت می‌کنند. این به روز بودن و همراه بودن با اتفاقات روز، عکس خبری را به پدیده‌ای جذاب‌تر از محتوای خواندنی و شنیدنی برای مخاطب تبدیل می‌کند.

عکاس خبری بی طرف است

عکاس باید جدا از طرف‌داری گروه یا شخص خاصی باشد و صرفاً راوی لحظه‌ها است. هرچند بعضی عکاسان معتقد هستند که کاملاً بی طرف بودن یک امر بسیار دشوار است. از نظر این عکاسان، عبارت راست‌گو برای توصیف یک عکاس مناسب‌تر از توصیف او با عنوان بی طرف است. فارغ از این که عکاس ترجیح می‌دهد که صادق باشد یا بی طرف، مهم‌ترین نکته این است که لحظه‌ها را همان طور که هستند ثبت کند. مسئله مهم‌تر این که هیچ چیز را از بیرون به آنچه در جریان است تحمیل نکنید.

عکاسی خبری روایت گر است

همان طور که ذکر شد، عکس‌های خبری باید قصه‌گویی کند. عکس‌ها باید با توضیحاتی کوتاه همراه باشند و خودشان بتوانند یک روایت کامل را به مخاطب منتقل کنند.

عکاسی خبری به زیبایی‌شناسی توجه دارد

عکاس‌ها اغلب با استفاده از اصول و سبک عکاسی خبری پیروی می‌کنند که به جلب توجه مخاطبین از قشرهای مختلف کمک بیشتری می‌کند. عکس‌هایی با فوکوس صحیح، زاویه مناسب و ترکیب بندی در عکاسی خبری قطعاً بیش از یک عکس با فوکوس اشتباه یا مات عمل می‌کند.

ویژگی‌های عکس خبری

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله گفتیم عکس‌های خبری روشی مؤثر برای بیان داستان و انتشار اطلاعات به گروه‌های متنوعی از مردم است. در مقایسه با متن‌ها یا مقاله‌های ساده، عکس‌ها جذاب‌تر هستند. مردم به آنها جذب می‌شوند زیرا تصاویر رنگارنگ و جالب هستند.
فتوژورنالیسم به این دلیل کار می‌کند که فقط به کلمات و عبارات متکی نیست. عکس‌ها تصاویر واقعی وقایع و احساسات را ترسیم می‌کنند. ما در این مطلب تمامی جنبه‌های این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم در نهایت مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در این رمینه آموزش دیدن صحیح است. مؤسسه آموزش عالی آرمان با برگزاری دوره جامع عکاسی، دوره عکاسی پرتره و دوره عکاسی از محصول و عکاسی خبری با اعطای مدرک از وزارت علوم به شما در رسیدن به اهداف و رؤیاهایتان کمک می‌کند.

کلیک کنید.!

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۰ دیدگاه ثبت شده است.