انواع گرایش های عکاسی –آشنایی با سبک ها

انواع گرایش های عکاسی –آشنایی با سبک ها

آشنایی با انواع گرایش های عکاسی

شاید بسیاری تصور کنند که عکاسی تنها در استفاده از یک دوربین و انتخاب یک منظره برای گرفتن عکس خلاصه می‌شود. اما، باید بگوییم که عکاسی یک هنر است و دارای شاخه‌ها و گرایش‌های مختلفی است. بسیاری از مردم با انواع گرایش های عکاسی آشنا نیستند و همین امر باعث شده است تا کمتر به هنر عکاسی توجه شود. جالب است بدانید عکس‌هایی که یک عکاس حرفه‌ای می‌گیرد مانند نقاشی‌های نقاشان معروف نظیر پیکاسو، به منزله امضا و هویت عکاس می‌باشد. بنابراین هنر عکاسی نیز دارای سبک و سیاق خود بوده و دارای انواع مختلفی است. در ادامه این مطلب به چند مورد اصلی آن اشاره می‌کنیم.

دسته‌بندی انواع گرایش های عکاسی کمی کار سختی است چراکه بسیاری از آن‌ها تنها تفاوت‌های جزئی داشته و تفاوت قائل شدن برای هرکدام تنها از عهده اساتید حرفه‌ای برمی‌آید. شایان ذکر است که در بهترین کلاس عکاسی در تهران با انواع گرایش های عکاسی آشنا می‌شوید و به شما آموزش داده می‌شود. با ما همراه باشید تا سبک‌های مهم عکاسی را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

عکاسی پرتره

شاید معروفترین و محبوبترین سبک عکاسی را بتوان سبک پرتره دانست. در این سبک از عکاسی تنها بر روی چهره و حالت صورت تمرکز شده و عکاس با کادری بسته اقدام به گرفتن عکس از اشخاص می‌کند. این سبک از عکاسی به گونه‌ای است که تنها برای معرفی شخص و به منظور یادگاری مناسب است. البته باید توجه داشت که به دلیل بسته بودن کادر، عکاس باید از تجربه و خلاقیت خود استفاده کند تا اثری زیبا از خود برجای بگذارد.

عکاسی مُد

عکاسی مد یکی از انواع گرایش های عکاسی در چند دهه اخیر می‌باشد. در این سبک، بیشتر توجه عکاس به سبک لباس، پس زمینه، مدل مو، ژست و نورپردازی مناسب است. در این سبک از عکاسی که در یکی از محیط‌های استودیو و خارج از استودیو (طبیعت، خیابان و غیره) انجام می‌شود، بیشتر برای تبلیغات یک لباس و جلب توجه یک محصول خاص از طریق مشاهیر و مدل‌های معروف کاربرد دارد. به طور مثال برای تبلیغ ساعت و جلب توجه کردن آن از یک فوتبالیست معروف یا خواننده استفاده می‌شود. این سبک از عکاسی یکی از پردرآمدترین گرایش‌ها در دنیای هنر است.

 

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی راهی است برای تبلیغ یک محصول به کمک عکس‌های حرفه‌ای و جذاب تا بیننده را تشویق به خرید آن کند. در این سبک از عکاسی معمولا از اشخاص استفاده نشده و تنها کالاها مد نظر عکاس است. برای مثال، عکاس برای اینکه یک کفش را به گونه‌ای تبلیغ کند که بیننده از کیفیت آن مطلع شود، آن را در طبیعت و لابلای گِل و خاک قرار داده و به صورت حرفه‌ای از آن عکس می‌گیرد. در عکاسی تبلیغاتی بیان احساسات و پرزرق و برق نشان دادن محصول بسیار مهم است.

عکاسی منظره و طبیعت

یکی از جذاب‌ترین انواع گرایش های عکاسی، عکاسی طبیعت است. این سبک از عکاسی بیشتر برای جذب توریست بوده و عکاسان با گرفتن عکس‌های زیبا از طبیعت و مکان‌های توریستی، یک کشور یا شهر را معرفی می‌کنند. در این سبک، عکاس باید به گونه‌ای از مناظر عکس بگیرد که زیبایی‌های طبیعی یک مکان را به خوبی به بیننده منتقل کند. نورپردازی مناسب یک نکته کلیدی در عکاسی از منظره و طبیعت است.

عکاسی خبری

عکاسی خبری یکی از بخش‌های مهم عکاسی بوده و بیانگر یک اتفاق و رویداد در قالب عکس است. معمولا مجلات و روزنامه‌های خبری برای اینکه تاثیر خبر و متن خود را بیشتر کنند، مطابق با موضوع و محتویات خبر، اقدام به گرفتن عکس‌های مرتبط می‌کنند. برای مثال اگر در مکانی آتش‌سوزی رخ داده باشد، عکاسان خبری با گرفتن عکس از حادثه، اتفاقاتی که رخ داده است را  به صورت عکس برای مخاطبان روایت می‌کنند. عکاسی خبری دارای انواع مختلفی نظیر ورزشی، مستند، خیابانی، سیاسی و عکاسی از افراد مشهور تحت عنوان پاپارازی است.

گرایش های عکاسی - ماکرو

عکاسی ماکرو

یکی از انواع گرایش های عکاسی که کمتر شناخته شده است، عکاسی به سبک ماکرو است. در این سبک، عکاس به دنبال سوژه‌های بسیار کوچک بوده تا با به گونه‌ای از آن عکس بگیرد که بزرگ‌تر از اندازه واقعی خود به نظر برسند. برای مثال، عکاسی از حشرات یکی از سبک‌های ماکرو بوده و عکسان با بزرگ کردن پیکسل‌های عکس آن‌ها را بزرگ جلوه می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا جزئیات یک شئ یا موجود زنده را که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، قابل مشاهده شوند.

عکاسی فاین آرت

در این سبک از عکاسی تلاش می‌شود تا ماهیت یک سوژه به خوبی بیان شود. به طور مثال، عکاس برای نشان دادن حالت درونی یک فرد غمگین، صورت او را محو کرده و به جای آن یک تصویر سیاه و آکنده از دود نشان می‌دهد. این سبک به صورت تلفیقی بوده و چند تصویر در قالب یک عکس نشان داده می‌شوند. به گونه‌ای که برای نشان دادن ذات پلید یک فرد، عکاس با تلفیق گرگ و خود انسان (سر یک گرگ را به جای صورت انسان قرار می‌دهد) سعی می‌کند تا بیننده را از این موضوع با خبر کند. به عبارتی دیگر این سبک از عکاسی ترکیب درون ذهن با دنیای خارج از آن می‌باشد.

عکاسی کوبیسم

عکاسی کوبیسم جزو جذاب‌ترین انواع گرایش های عکاسی است. در این سبک سعی می‌شود تا نگاهی متفاوت و ژرف‌اندیشانه به دنیای بیرون و جهان هستی شود. عکاس با کادربندی و زاویه‌ای که به سوژه می‌دهد، آن را پیچیده کرده و تنها شخصی متوجه منظور او می‌شود که متفکرانه به عکس بنگرد. هدف از این سبک، تغییر نگرش به جهان هستی و متفاوت نگاه کردن به دنیای بیرون است.

عکاسی مفهومی (انتزاعی)

عکاسی مفهومی یکی از گرایش‌هایی است که زیبایی‌های هنر عکاسی را به خوبی به نمایش می‌گذارد. شاید در نگاه اول تنها یک کلبه یا صندلی شکسته‌ای در عکس ببینید، اما در پس عکس، مفاهیم و احساساتی نهفته است که تنها یک عالم و متفکر می‌تواند به عمق قضیه پی ببرد. در عکاسی انتزاعی می‌توان با حذف زمینه و چیزهای اضافی در تصویر، سوژه مورد نظر را مهمتر جلوه داد. البته برخی از این تصاویر در دنیای واقعیت وجود نداشته و عکاس با فوتوشاپ و برنامه‌های ادیت تصاویر واقعی را به گونه‌ای طراحی می‌کند که خیالی و سورئال دیده شوند.

عکاسی جنگ

عکاسی از جنگ را می‌توان جزو انواع گرایش های عکاسی دانست. البته برخی از اساتید دنیای هنر عقیده دارند که این سبک از عکاسی جزو گرایش خبری بوده و تنها روایت یک حادثه را بیان می‌کند. اما این سبک از عکاسی اکنون تبدیل به یک سبک جدا شده و بیانگر زشتی‌ها و حوادث تلخ جنگ می‌باشد. هدف از عکاسی جنگ، انتقاد از سیاست‌های جنگی در کنار روایت کردن حوادثی است که در آن اتفاق می‌افتد.

عکاسی عروسی

عکاسی عروسی یکی از پردرآمدترین سبک‌های عکاسی در ایران بوده و بسیاری از آتلیه‌ها درآمد خوبی از این راه کسب می‌کنند. در این سبک از عکاسی همانطور که از نامش پیداست، تنها تمرکز بر روی ثبت لحظات خاطره‌انگیز جشن عروسی بوده و عکاس تلاش می‌کند تا با روش‌های خلاقانه، خاطراتی شیرینی از شب عروسی بر جای بگذارد. تصویر زمینه و منظره در عکاسی عروسی، مهمترین مسئله‌ای است که عکاسان باید به آن توجه کنند.

سخن پایانی

ما در این مطلب چند مورد از انواع گرایش های عکاسی را به شما معرفی کردیم و هر کدام را توضیح دادیم. عکاسی یکی از هنرهای محبوب نزد بسیاری از افراد است و افراد زیادی هستند که تلاش می‌کنند تا خود را تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای کنند. عکاسی یک رشته دانشگاهی بوده و بسیاری از کشورها به این صنعت پردرآمد، توجه ویژه‌ای دارند.

 

4/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه ثبت شده است.
  1. برای همه ی گرایش ها کلاس آموزش جداگانه هست یا در دوره عکاسی حرفه ای همه ی موارد آموزش داده می شه ؟