استراتژی تبلیغات

استراتژی تبلیغات چیست؟

تا به حال به این فکر کرده اید که در دنیای بزرگ تبلیغات چرا عده ای موفق میشوند و برخی شکست میخورند؟ چرا تبلیغات بعضی از کسب و کارها بیشتر مورد توجه واقع میشود؟ پاسخ این سوال ها در مفهومی به نام استراتژی تبلیغات نهفته شده است. این که این استراتژی چیست، چند نوع دارد و به چه کاری می آید در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

مراحل تدوین استراتژی تبلیغات

استراتژی های تبلیغات یا Advertising Strategy برنامه ای برای قانع کردن و ترغیب مشتری برای خرید کالا یا استفاده از سرویس ارائه شده است که به هنگام برنامه ریزی برای آنها، ۴ اساس مورد بررسی قرار میگیرد:

  1.     خود محصول و مزایای آن
  2.     مشتریان و خصوصیات خلق و خوی آن ها
  3.     مسیرهای جایگزین برای آگاه کردن مشتریان از محصول
  4.     بهینه‌سازی انتخاب مشتریان با توجه به بودجه‌‌

تمامی این گزینه ها به این معنی است که هدفی که دارید باید کاملا مشخص باشد. محیطتان را باید به خوبی شناسایی کنید، ابزارهای لازمتان باید به خوبی دسته بندی شوند و تصمیماتی که میگیرید باید باتوجه به منابعی باشد که در دسترستان است.

برای ایجاد و توسعه استراتژی تبلیغات باید چه کارهایی انجام دهیم؟

۱.       بیانیه جایگاه سازی

اولین مورد در مراحل تدوین برنامه تبلیغاتی و استراتژی تبلیغات بیانیه جایگاه سازی  است. بیانیه جایگاه سازی یک واژه ی تخصصی در حوزه  بازاریابی و تبلیغات بوده و به این معنا است که شرکت در چه سطحی قرار دارد و چه تفاوتی با بقیه شرکت ها دارد و ارزش ها و نحوه کار چگونه به مشتری هدف عرضه خواهد شد.

۲.       رسانه های ارتباطی

یکی از بهترین استراتژی های تبلیغات استفاده از رسانه های ارتباطی است. این رسانه ها از جمله روش های بیشماری اند که میتوان از طریقشان با مشتری ارتباط برقرار کرد.

این رسانه ها عبارت اند از:

  1.     مجلات یا روزنامه ها
  2.     رسانه های شنیداری مثل رادیو
  3.     ویدئوهای تبلیغاتی
  4.     اینترنت
  5.     ارسال پیام مستقیم مثل پیامک یا ایمیل
  6.       تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها، تبلیغات بر روی وسایل حمل و نقل عمومی

هرکدام از این رسانه های ارتباطی معایب و مزایایی دارند و از الگوی های خاصی پیروی میکنند. بنابراین نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که بدانیم چطور با توجه به بودجه ای که در دست داریم بهترین استراتژی تبلیغات و ابزار را انتخاب کنیم تا مناسب ترین پیام را به بیشترین تعداد مشتری بفرستیم.

بازاریابی در اینستاگرام را هم فراموش نکنید

برای اشنایی با این حرفه و ساخت تیزر های تبلیغاتی میتوانید با شرکت در دوره های آموزش تدوین فیلم موسسه آرمان سریعا با این مهارت آشنا شده و به درآمد عالی برسید. در این دوره به آموزش ادیوس، آموزش پریمیر و آموزش افترافکت به صورت کامل  مبتدی تا حرفه ای پرداخته شده است.

۳.   شناسایی مخاطب هدف

کالا یا محصولی که شما به مشتریان ارائه میدهید بدون شک مورد تایید و پسند همه افراد نخواهد بود. خیلی از کسب و کارهای کوچک و تازه کار تبلیغات هدفمندی ندارند، درحالی که داشتن مخاطب هدف یکی از مزایای اولیه ی تبلیغات است.

با داشتن اطلاعات و چیزهایی که از مخاطبان فعلی خود میدانید، میتوانید افرادی که مشتریان هدف شما محسوب میشوند را شناسایی و جذب نمایید. در این بین، اینکه استراتژی تبلیغات چیست و نحوه اجرای آن در شرکت شما به صورت انلاین تدوین شده است یا خیر اهمیتی ندارد. فقط باید این اطمینان را داشته باشید که متن و تصاویری تبلیغات شما باید بتوانند از منظر مخاطب هدف جذاب و گیرا باشد. به طوریکه آنها را مجاب به تماشای ویدئو کرده و در نهایت تبدیل به مشتری بالقوه شوند.

۴.   ارزیابی استراتژی تبلیغات

یکی دیگر از استراتژی های کارآمد، بررسی تبلیغاتتان است. ممکن است ندانید تبلیغاتی که انجام داده اید تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است یا چه نتیجه ای از آنها حاصل خواهد شد. برای افزایش بهره وری آنها می توانید از رسانه های مجازی کمک بگیرید. شبکه های مجازی مانند فیسبوک و اینستاگرام به شما اطلاعات زیادی برای تبلیغات میدهند و بازاریابی در اینستاگرام سود و بازخورد زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

اگر به صورت آنلاین تبلیغات نمیکنید یا در رسانه های اجتماعی فعالیتی ندارید، حتما ایمیل یا شماره تلفنی را برای درک بهتر از نحوه ارتباط با مشتری و پیشبرد کارها اختصاص دهید. با این کار مشتریان بالقوه نیز میتوانند با شما در ارتباط باشند.

ارزیابی مشتریان هدف برای استراتژی تبلیغات

۵.   بهترین زمان برای تبلیغ را بدانید

زمان بندی مناسب نه تنها به شما کمک میکند تا هر چه ساده تر با مخاطب هدف ارتباط برقرار کنید، بلکه در چینش پایه و اساس استراتژی تبلیغات نیز سودمند خواهد بود. برای مثال، اگر محصولات شما مناسب فصل به خصوصی طراحی شده اند، قطعا در آن فصل یا پیش از شروع آن، فروش بیشتری خواهید داشت؛ بنابراین در ابتدا محصول خود و زمان استفاده از آن را ارزیابی کنید.

این زمان بندی روی بودجه تبلیغات نیز اثرگذار است. تبلیغات بدون خرج صورت نمیگیرد. از تیم برنامه ریزی گرفته تا بخش مارکتینگ، از عکاسی گرفته تا تدوین تیزر تبلیغاتی، همگی هزینه های مربوط به خود را دارند. به این مسئله نیز توجه نمایید.

۶.   به برندینگ شرکت اهمیت دهید

آیا مشتریان و مخاطبین شما میتوانند با دیدن یک تصویر، یک متن و یک رنگ خاص شرکت یا برند شما را تشخیص دهند؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال بهتر است به یک سری از کمپانی ها و برندهای مهم و معروف نگاهی بیندازید. گاهی اوقات فقط با دیدن یک لوگو، رنگ، طرح میتوانید آنها را بشناسید و تشخیص دهید که برای مثال این دو رنگ صورتی و آبی در کنار هم به چه برندی تعلق دارد و این یکی از مهمترن مراحل در برنامه ریزی استراتژی تبلیغات است.

۷.   در موقعیت های مناسب با مخاطبان هدف رو به رو شوید

منظور از موقعیت، استفاده بهینه از فضا، مکان و زمان است. برای مثال، پس از تحقیقات گسترده متوجه شدید که مخاطبان هدف شما بیشتر از آنکه تلویزیون تماشا کنند، وقت خود را در رسانه های اجتماعی سپری میکنند. این بدین معناست که شما نیز باید به جای تبلیغات در تلویزیون، در چنین رسانه هایی کسب و کار و سرویس های خود را معرفی نمایید.

علاوه بر آن، به زمان نیز توجه نمایید. ببینید مخاطبان بیشتر در چه ساعتی از روز- برای مثال- از رسانه های اجتماعی خود استفاده می کنند. این امر تبلیغاتتان را کارآمدتر خواهد کرد. یکی از رسانه های محبوب و البته تاثیرگذار امروزی اینستاگرام است. افراد زمان زیادی از روز را در این پلتفرم میگذرانند. بازاریابی در اینستاگرام نه تنها هدر دادن پول نیست، بلکه درآمدزایی و سودآوری در درازمدت نیز است.

تیزر و استراتژی تبلیغات خود را چطور تدوین کنیم تا بازدید بیشتری داشته باشد؟

تحلیل موقعیت

در این بخش به تحلیل رقبا، صنعت و بازار میپردازیم.این تحلیل معمولا جزو وظایف تیم تحقیق و توسعه یا بازاریابی شرکت به منظور رسیدن به یک استراتژی تبلیغات منسجم است. اگر هم در ابتدای شروع کسب و کار خود هستید، مطالعه  کتاب تبلیغات؛ استراتژی، خلاقیت و رسانه بسیار برایتان کمک کننده خواهد بود.

هدف تبلیغاتی

به طور کلی هدف از تبلیغات ارائه اطلاعات و ترغیب کردن افراد است. ولی فراموش نکنید برای قدم اول باید موقعیت خود را تحلیل و بررسی کنید. در حقیقت ارائه اطلاعات در تبلیغات به منظور ایجاد نیاز در مخاطب یا آگاهی بخشی درباره پاسخدهی به نیاز مشتریان هدف است.

advertising strategy

بودجه

بودجه ی تبلیغات، همه فعالیت ها را تحت تاثیر خود قرار میدهد. در واقع میتوان گفت بودجه بر فعالیت های ارتباطی هم تاثیر بسزایی دارد. روش های گوناگونی برای تعیین بودجه تبلیغات وجود دارد که عبارتند از:

تاریخ انجام پروژه

اگر تجربه ای در خصوص طراحی تیزر تبلیغاتی دارید، قطعا با بودجه و هزینه های آن نیز آشنایی خواهید داشت. میتوانید با کمک این تجربه و آمار، بودجه تبلیغات سال بعد را نیز محاسبه کنید. البته در این کار افزایش تورم و دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری را نیز فراموش نکنید.

هدف

پیش از ساخت تبلیغات، راجع به نوع طراحی و ساخت تبلیغات برنامه ریزی میشود. در نهایت نیز هدف از انجام تبلیغ و هزینه های موجود برآورد میشود. منظور از تاثیر هدف در بودجه بندی نیز همین امر است. اینکه با توجه هدف های موجود نوع تبلیغ (استفاده از کاتالوگ، تیزرهای تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ و …) تعیین میگردد. متناسب با آن نیز هزینه ها مشخص خواهد شد.

سود حاصله از فروش

همانطور که از اسمش پیداست، بودجه تبلیغات درصدی از میزان فروش خواهد بود‎.‎

رقبا

در این روش نیز بر اساس رقابت موجود در بازار و بودجه بندی رقبا، هزینه های ساخت یک تبلیغ و استراتژی تبلیغات کارآمد نیز به صورت حدودی مشخص خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.