مهارت‌های یک طراح دکوراسیون داخلی

مهارت‌های یک طراح دکوراسیون داخلی

اگر دوستانتان مرتباً به شما می‌گویند که چشم‌تان برای تبدیل شدن به یک طراح داخلی تیز است، یا اگر تصمیم گرفته‌اید که شغل‌تان را عوض کنید، دانستن مهارت های طراح داخلی برای داشتن یک شغل مرتبط با طراحی داخلی شاید برایتان مفید باشد. البته دو فاکتور که قبل از هر چیزی اهمیت دارد، داشتن اشتیاق و خلاقیت زیاد در این کار است. اما ترکیبی از مهارت‌های هنری و کسب‌و‌کار، می‌تواند پیشرفت سریع در شغل را برایتان به ارمغان بیاورد.

وقتی وارد حرفه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی می‌شوید، امکانات و فرصت‌های شما نامحدود می‌شود. بسیاری از طراحان شاغل در این حرفه، در شاخه‌ی طراحی دکوراسیون فضاهای مسکونی فعالیت می‌کنند. غیر از این، فرصت‌های درآمدزایی بسیاری نیز در شاخه‌های دیگر این حرفه مانند طراحی دکوراسیون فضاهای تجاری و شبیه‌سازی فضاهای خانگی در فروشگاه‌ها نیز وجود دارد. هر روز بخش‌های جدیدتری نیز به فرصت‌های کسب و کاری این رشته اضافه می‌شود؛ به عنوان مثال، تمرکز بازار امروز بر چیدمان سبز و پایدار، طیف تازه‌ای از فرصت‌ها را در شاخه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی فراهم کرده است.

احتمالا فکر می‌کنید درآمد یک طراح دکوراسیون داخلی چقدر می‌تواند باشد؟

طبق سازمان آمار کار آمریکا، درآمد متوسط سالیانه‌ی یک طراح دکوراسیون داخلی تا ماه می سال ۲۰۱۷، مبلغ ۵۱۵۰۰ دلار بوده است. این مقدار که یکی از بالاترین مبالغ در حوزه‌ی مشاغل هنری و طراحی ا‌ست، این مبلغ بسته به مکان فعالیت طراح، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در واقع 25% از بهترین افراد شاغل در این حرفه، به طور متوسط سالیانه مبلغی بالغ بر 70 هزار دلار درآمد دارند. البته برای آن دسته از افراد خوش‌شانسی که در کلان شهرهای مهم‌تر و ثروتمندتر زندگی می‌کنند، این مبلغ می‌تواند از مرز ۶ رقم هم بگذرد.

پیش از اینکه فکر کنید طراحی دکوراسیون داخلی فقط در مورد نمونه‌های رنگ و پارچه است، بگذارید به شما بگوییم که آیا واقعا قابلیت‌های تبدیل شدن به یک طراح دکوراسیون داخلی را دارید یا نه.ادکوک

در ادامه به 10 مهارت ضروری برای شروع فعالیت در این حرفه می‌پردازیم:

1- قوانین پایه در رابطه با رنگ‌ها

داشتن یک درک ابتدایی از چرخه‌ی رنگ و طیف‌های رنگی،. به طراح دکوراسیون داخلی امکان ساخت پالت‌های مختلف رنگی را می‌دهد. که پایه و اساس هر فضایی را تشکیل می‌دهند. داشتن درک عمیق از نحوه‌ی همکاری و تأثیر رنگ‌ها بر یکدیگر و اینکه چه احساسی را در بیننده برمی‌انگیزند. نیز از قابلیت‌های مهم برای ایجاد یک چیدمان جذاب برای طراحان محسوب می‌شود. بسیاری از طراحان به خاطر ترکیب خلاقانه‌ی رنگ و بافت در طراحی‌های‌ خود مشهور شدند. که این هم ریشه‌ی عمیق در تئوری رنگ‌ها دارد.

2- درک فضایی

یکی از عواملی که طراحان حرفه‌ای را از غیر حرفه‌ای‌ها متمایز می‌کند. قابلیت تصور و درک درست از فضاست. محوطه‌ای که قرار است دکوراسیون شود. چه یک فضای خالی باشد. و چه یک فضای شلوغ و درهم، یک طراح باید قابلیت ارزیابی سریع و دقیق آن فضا را برای ایجاد طرح خود داشته باشد. به همین ترتیب داشتن یک نگاه جزئی‌نگر و تیزبین برای اندازه‌گیری‌های دقیق و قابلیت تبدیل تصورات و ایده‌های ذهنی به طراحی‌های دیجیتالی و یا دستی به شکل اسکیس (طراحی دست آزاد) هم، بخشی از دانش درک فضایی یک طراح محسوب می‌شود.

اگرچه، هدف اصلی طراح و آن چیزی که طراحان را در جایگاه‌های متفاوتی نسبت به هم قرار می‌دهد. داشتن تصویر ذهنی درست از دکوراسیون نهایی و تبدیل فضا به مدل مطابق با میل مشتری است.

3- کاربرد

طراحان موفق توانایی پیوند زدن این حقیقت که هر فضایی که چیدمان می‌کنند. دارای هدف معین و خاص خود است. را با خلاقیت هنری خود دارند. آشپزخانه، حمام و اتاق‌خواب، هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. که نه تنها باید به طور جداگانه مدنظر قرار بگیرد. بلکه باید به شکل یک مجموعه نیز هماهنگ و در تعادل با یکدیگر باشند.

داشتن انعطاف و سازگاری مطابق با خواست مشتری، هم به گسترش توانایی‌های طراح کمک می‌کند. و هم امکان سرویس‌دهی به مشتریان مختلف و متنوع را برای وی فراهم می‌کند. یک مثال خوب از تفاوت در کاربردها در دکوراسیون این است. که به عنوان مثال نیازهای یک خانواده‌ی چهار نفره که اولین خانه‌ی خود را تجربه می‌کنند. با یک جوان مجرد ساکن شهر، ممکن است تفاوت‌های فاحشی داشته باشد.

به عنوان مثال، یک صندلی از جنس پلکسی‌گلس بر روی کاغذ ممکن است. عالی و بی‌نقص جلوه کند ولی برای خانه‌ی یک زوج با دو بچه‌ی کوچک، چندان هم کاربردی نباشد. پس این وظیفه‌ی طراح است که بتواند استایل چیدمان خود را با درخواست مشتری به گونه‌ای ترکیب کند. که هم کاربردی باشد. و هم از نظر زیبایی‌شناسی به طرح لطمه‌ای وارد نشود.(seo چیست؟)

4- هارمونی و تعادل

یکی دیگر از توانایی‌های مهم طراحان،. توانایی چیدمان مبلمان، وسایل و اشیای دکوراتیو به گونه‌ای‌ است. که اشیاء اتاق در تعادل با یکدیگر قرار بگیرند. تعادل و هماهنگی در دکوراسیون، تأثیر زیبایی‌شناسی فوق‌العاده‌ای را به افراد منتقل می‌کند. و انرژی مثبت زیادی را در محوطه منتشر می‌کند. همچنین یک طراح خوب می‌داند. که چگونه تمام المان‌های کوچک و بزرگ، از رنگ دیوارها و سقف، تا نورپردازی فضا را به گونه‌ای با هم ترکیب کند که در بهترین حالت نسبت به یکدیگر قرار بگیرند.

5- ایجاد مود و حالت در فضا

وقتی وارد یک اتاق می‌شوید. به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه مود حاکم بر محیط آن اتاق را به خود جذب می‌کنید. درک حالت و مود مورد نظر مشتری و دستیابی به آن از طریق رنگ. پارچه و دکور، باعث ایجاد رضایت در مشتری و ایجاد ارتباط کاری مستحکم‌تر میان او و طراح می‌شود.

6- ترند و تاریخ در طراحی

داشتن درک و دانش به روز از انواع سبک‌های طراحی دکوراسیون. ، از دکوراسیون فرانسوی و مدیترانه‌ای، . تا سبک‌های صنعتی و آمریکایی، به طراحان کمک می‌کند. تا برای شروع پروژه‌های خود از بهترین و مناسب‌ترین ایده‌ها بهره بگیرند. مثلاً بعضی از طراحان متخصص و وفادار به یک سبک خاص از دکوراسیون هستند. در حالیکه بعضی دیگر از سبک‌های کلاسیک به عنوان یک پلتفرم برای ایجاد سبک‌های نوین استفاده می‌کنند.

در کل، مانند هر حرفه‌ی خلاقانه‌ی دیگری، یک طراح دکوراسیون حرفه‌ای نیز باید بتواند. در تمام سبک‌های طراحی، تخصص لازم را داشته باشد. و بتواند در صورت لزوم آنها را با هم ترکیب و تلفیق کند. در نهایت اینکه آگاهی از آخرین ترندهای سبک و استایل، به طراحان دکوراسیون این امکان را می‌دهد. که به مشتریان خود به بهترین و صحیح‌ترین نحو ممکن مشاوره دهند. و همچنین ایده‌های جدیدتر را به روند طراحی خود اضافه کنند.

7- مردم و مهارت‌های ارتباطی

طراحان دکوراسیون داخلی به عنوان عضوی از کسب و کارهای مربوط به خدمات‌رسانی،. باید در توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتریان خبره باشند. طراحان در تمام امور مربوط به مشتری، از مسئولیت‌های مدیریتی گرفته. تا ایجاد ارتباطات جدید، باید بتوانند. خلاقیت و بصیرت خود را با تفکر و خواست شخصیت‌های مختلف تطبیق دهند. از طرف دیگر، طراحان با فروشندگان و پیمانکاران نیز مراوده دارند که باید بتوانند با این دسته از افراد هم رابطه‌ی مناسب و موثر برقرار کنند. پس داشتن مهارت‌های ارتباطی بالا، در تمام جنبه‌های کاری یک طراح چه در زمان امضای قرارداد و چه در رابطه با بکارگیری یک ایده‌ی خاص در طرح، موثر و حائز اهمیت است.

8- بودجه و مدیریت زمان تحویل پروژه

زمان و پول، دو فاکتور بسیار مهم هستند. که همه‌ی طراحان دکوراسیون داخلی به نحوی با آنها سر و کار دارند. هر پروژه‌ای دارای یک بودجه و یک مدت زمان برای تحویل پروژه است. یکی از وظایف حیاتی هر طراح این است که  پروژه‌اش را در زمان و بودجه‌ی معین شده به اتمام برساند. برای دستیابی به این موفقیت، طراح باید از مهارت سازمان‌دهی، مهارت مذاکره، توجه به جزئیات و مهارت حل مسئله‌ی بالایی برخوردار باشد.

9- مهارت سازمان‌دهی

طراحان در کنار سر و سامان دادن به پروژه‌ها، یک کسب‌و‌کار هم دارند که نیاز به رسیدگی دارد؛ کارمندان این کسب‌و‌کار باید هر ماه حقوق دریافت کنند. کار طراحان معمولاً به این گونه است که چندین پروژه را همزمان در جریان کار دارند که هر پروژه به شکل جداگانه در مرحله‌ای از فرآیند کاری خود قرار دارد. جریان شبکه‌سازی و مذاکره برای گرفتن پروژه‌های جدید هم که همواره در فرآیند کسب و کار وجود دارد. در این میان، پروسه‌های کاری منظم و سازمان‌دهی شده به طراحان این امکان را می‌دهد که همواره بر جریانات کاری خود کنترل و احاطه‌ی کامل داشته باشند و به این ترتیب در امور مختلف مثل مشتریان، بودجه و یا زمان تحویل پروژه با مشکل جدی رو به رو نشوند.

10- تکنولوژی

بهره‌گیری صحیح و کارآمد از تکنولوژی، نه تنها به مشتری در سازمان‌دهی کردن کارها کمک می‌کند، بلکه کیفیت کار او را در نیز در سطح استانداردهای صنعت نگاه می‌دارد. به عنوان مثال یادگیری نرم افزار اتوکد – که موسسه عالی آزاد آرمان دوره‌های آن را هم برگزار می‌کند – و یا دیگر نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی، به طراحان حرفه‌ای کمک می‌کند که ایده‌های خود را به بهترین شکل در پروژه‌های خود پیاده کنند. این نرم‌افزارها همچنین این امکان را به طراح می‌دهد که بتواند ایده‌ی خود را همزمان با افراد مختلف مانند مهندسین، پیمانکاران و دیگر افراد حرفه‌ای همکار در پروژه به اشتراک بگذارد.

 

در اینجا لازم دیدیم که اشاره‌ای به این موضوع داشه باشیم که خوشبختانه، موسسه آموزش عالی آزاد آرمان دارای دوره‌ی جامع آموزش آنلاین طراحی دکوراسیون داخلی‌ست که به شما این امکان را می‌دهد تا هر زمان که بخواهید ثبت‌نام کنید و این دوره را بگذرانید. ما با رده‌بندی سرفصل‌های این دوره به ترتیب اهمیت آنها، لیستی از مهمترین قابلیت‌های این حرفه را برای شما فراهم کردیم تا بتوانید در آنها متخصص شوید.

پس اگر قصد تبدیل شدن به یک طراح داخلی دکوراسیون حرفه‌ای را دارید اما زمان کافی برای شرکت در کلاس‌ها را ندارید موسسه آموزش عالی آزاد آرمان امکان آموزش انفرادی آنلاین را در دوره‌ی جامع آموزش آنلاین طراحی دکوراسیون داخلی خود برای شما فراهم کرده است که در مجموع فرصتی فوق‌العاده برای شروع است.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه ثبت شده است.