تنظیم نور و کادربندی در عکاسی پرتره

تنظیم نور و کادربندی در عکاسی پرتره

اموزش عکاسی پرتره حرفه ای

هنر عکاسی یکی از شاخه های بسیار پرطرفدار است که روز به روز به علاقه مندان آن افزوده می شود. عکاسی دارای سبک های مختلفی است و هر یک از این سبک ها علاقمندان خود را دارد. یکی از پر طرفدارترین سبک ها، عکاسی پرتره است. بسیاری از افراد با دیدن عکس‌ های پرتره هوس عکس گرفتن کرده و شروع به عکاسی می کنند. اما، هنگامی که چند عکس از دوستان خود می‌گیرند، متوجه می‌شوند که هیچ کدام شبیه به عکس ‌هایی که در فضای مجازی دیده‌اند، نیست. در واقع عکاسی پرتره در عین حالی که آسان است دارای نکات ریز و بسیار مهمی می‌ باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با آموزش عکاسی پرتره حرفه ای آشنا کرده و با ارائه چند راهکار مفید شما را در گرفتن عکس پرتره راهنمایی کنیم.

برای این کار تنها به یک دوربین عکاسی و کمی مهارت نیاز است. برای آگاهی از چگونگی گرفتن عکس پرتره، ما را تا انتهای مطلب آموزش حرفه ای عکاسی پرتره همراهی کنید.

عکاسی پرتره چیست ؟

عکاسی پرتره نوعی عکسبرداری از چهره انسان است. این عکس می تواند به صورت تمام رخ، نیمرخ و نیم تنه باشد. عکاسی پرتره در بین عکاسان حرفه ای و آماتور از محبوبت بالایی برخوردار است و شاید دلیل آن تمرکزی است که بر روی انسان وجود دارد. افراد زیادی به دنبال آموزش عکاسی پرتره  هستند چرا که این نوع عکاسی فرصتی فراهم می کند تا عکاس بتواند حرف های خود را در قالب عکس برای مخاطب بیان کند.

آموزش حرفه ای عکاسی پرتره با چند راهکار مفید

قبل از اینکه اقدام به عکاسی پرتره کنید، باید با چند نکته مهم درباره چگونگی تنظیم نور و کادربندی آشنا شده و با توجه به سوژه و انتخاب تصویر زمینه مناسب، عکاسی کنید. عدم توجه به این نکات می‌تواند عکس ‌های شما را تار و بد جلوه دهد. اولین گام در آموزش حرفه ای عکاسی پرتره انتخاب سوژه مورد نظر می‌باشد.

اموزش عکاسی پرتره حرفه ای

انتخاب سوژه مورد نظر؛ اولین گام در آموزش حرفه ای عکاسی پرتره

اولین گام در آموزش حرفه ای عکاسی پرتره، انتخاب سوژه و برقرای ارتباط با او است. بهتر است قبل از اینکه اقدام به گرفتن عکس کنید، سوژه‌ای که قرار است از او عکاسی کنید را پیدا کرده و با او حرف بزنید. حالات چهره و رفتار او را بسنجید. نحوه لبخند، اخم و نگاه او را در نظر گرفته و با توجه به خصوصیات اخلاقی او اقدام به عکاسی کنید. به طور مثال، هیچگاه از یک انسان جدی نمی‌توان یک عکس شاد به همراه لبخند گرفت چرا که او مدت ‌هاست که اخم کرده و علاقه‌ ای به خندیدن ندارد. بنابراین، بهتر است از حالاتی که او به آن عادت کرده عکس بگیریم.

از سوژه فاصله بگیرید

یکی از نکات مهم در آموزش حرفه ای عکاسی پرتره ، فاصله گرفتن از سوژه اصلی است. بسیاری تصور می‌کنند که عکاس هنگام گرفتن عکس پرتره به سوژه نزدیک بوده و تنها ۱ متر با او فاصله دارد. اما، بهتر است بدانید که فاصله عکاس با سوژه در مواقعی به بیش از ۱۵ متر رسیده و عکاس با تنظیم لنز و نزدیک کردن سوژه توسط آن اقدام به عکاسی می‌کند. بنابراین، هر چه فاصله شما با سوژه بیشتر باشد، این فرصت را دارید تا فضای پشت سر سوژه را به خوبی محو کرده و تنها به چهره او تمرکز کنید. این مسئله یکی از مهمترین نکات در عکاسی پرتره است.

انتخاب پس زمینه خنثی

انتخاب یک پس زمینه ساده و در عین حال زیبا در عکاسی پرتره بسیار مهم بوده و بهتر است فاقد هر گونه تجملات باشد. معمولا، شلوغی پس زمینه باعث سردرگمی بیننده شده و نمی‌تواند به خوبی با سوژه اصلی ارتباط برقرار کند. البته، بهتر است از پرده برای پس زمینه خود استفاده نکنید چرا که عکس را زیادی رسمی جلوه می ‌دهد. از این رو، استفاده از المان ‌هایی نظیر شاخ و برگ، دیوار، منظره بسته و غیره عکس را طبیعی کرده و با مخاطب ارتباط خوبی برقرار می‌کند.

عدم لرزش دست؛ یکی از نکات مهم در آموزش حرفه ای عکاسی پرتره

یکی دیگر از نکاتی که هنگام آموزش حرفه ای عکاسی پرتره به آن تاکید می‌شود، عدم لرزش دست‌ ها هنگام عکاسی است. برای اینکه عکس ‌ها تار نشوند، بهتر است از حالت ایزو خودکار کمک گرفته تا از لرزش دست شما جلوگیری کند. معمولا دوربین در حالت ایزو خودکار به گونه‌ای عمل می‌کند که سرعت شاتر را با حرکت دست ‌های شما تنظیم کرده و بهترین زمان ممکن را برای گرفتن عکس انتخاب می‌کند.

نورپردازی مناسب

آموزش پرتره حرفه ای

شاید از شنیدن کلمه نور در عکاسی به ستوه آمده باشید، اما بهتر است به اعصاب خود مسلط بوده و به ادامه مطلب توجه کنید. بله حق با شماست، دیگر همه از اهمیت نورپردازی در عکاسی آگاه بوده و علاقه‌ای به شنیدن آن ندارند. اما، آیا با نحوه نورپردازی آشنا هستند؟ مسلما خیلی‌ ها نمی‌ دانند که برای عکس‌ های خود از چه میزان نوری استفاده کنند. برای این کار باید از ۴ نور اصلی، پرکننده، پس زمینه و پشت زمینه بهره ببرند. به طور کلی نورپردازی در عکاسی پرتره به ۸ مورد تحت عناوین رامبراند، لوپ، پروانه‌ ای، نیمه، صدفی، سخت، کچ‌ لایت و اسپرت دسته ‌بندی می‌ شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.

هم ‌اندازه کردن خود با سوژه اصلی

یکی دیگر از نکات در آموزش عکاسی پرتره حرفه ای توجه به اندازه و ارتفاع سوژه است. این بدان معناست که اگر قد سوژه از شما بلندتر است، باید خود را هم سطح او کرده و با قرار گرفتن بر روی چهار پایه با کادربندی مناسب از او عکس بگیرید. یکی از کارهایی که عکس پرتره را زیبا می‌کند، قرار گرفتن لنز دوربین کمی بالاتر از سطح چشم سوژه است. البته، برخی از عکاسان برای اینکه عکس ‌های متنوعی از چهره فرد بگیرند، لنز دوربین را از پایین به سمت سوژه گرفته و اقدام به گرفتن عکس می‌کنند.

کادربندی مناسب

تنظیم کادر و چهره سوژه در آموزش عکاسی پرتره حرفه ای بسیار مهم بوده و عکاس باید توازن را در عکس برقرار کند. برای مثال اگر چهره سوژه در وسط عکس قرار داشته باشد، بهتر است فضای بالا و پایین سوژه بسته بوده و هیچ زمینه‌ای در آن قرار نداشته باشد. البته، باز بودن تصویر در اطراف (سمت راست و چپ) نیز بستگی به سلیقه عکاس داشته و می ‌تواند آن را نیز حذف کند.

استفاده از زمینه سیاه و سفید

معمولا، در آموزش حرفه ای عکاسی پرتره استفاده از زمینه سیاه و سفید به هنرجویان توصیه شده و نحوه گرفتن عکس به این روش به آن ‌ها آموزش داده می‌ شود. یکی از هنرمندانی که از این سبک برای آثار خود استفاده می‌کرد، رامبراند، نقاش هلندی بود. این سبک از عکاسی نیز به احترام او “رامبراند” گذاشته شده است. در این سبک، نیمی از صورت روشن (سفید) و نیمه دیگر آن سیاه است. توصیه می‌شود برای زیباتر شدن عکس‌ های خود از روش سیاه و سفید استفاده کرده و توجه مخاطب را جلب کنید.

فوکوس مناسب

همانطور که گفتیم عکاسی پرتره باید از فاصله دور انجام شود تا امکان تنظیم نور و پس زمینه به خوبی فراهم باشد. برای اینکه بتوانید دیافراگم را به خوبی تنظیم کنید از سوژه خود فاصله گرفته و مراقب لرزش دست ‌های خود نیز باشید. معمولا بسیاری از عکاسان به فاصله خود با سوژه و لرزش دستان توجه نکرده و همیشه در گرفتن عکس‌ های باکیفیت ناموفق هستند. از این رو، بهتر است قبل از انتخاب سوژه، محلی که سوژه باید در آن قرار گیرد را نیز تعیین کنید.

ترکیب بندی؛از اساسی‌ترین نکات آموزش حرفه ای عکاسی پرتره

هدف از ترکیب بندی، توجه مخاطب به مهمترین جزئیات پرتره است. جزئیاتی مانند سوژه، چهره و به طور خاص چشم ها. در عکاسی پرتره به صورت حرفه ای دو قانون وجود دارد؛ قانون یک سوم و قانون عمق! اینکه چشم یکی از مهمترین اجزای چهارگانه تصویر محسوب می شود، موضوعی ثابت شده است.

عکس های گرفته شده توسط عکاسان معمولا دو بعدی هستند. برای این که بتوانید ظاهری سه بعدی به آن بدهید باید عمقی در ترکیب بندی عکس وجود داشته باشد.

تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره حرفه ای

بسیاری از مردم به دنبال این هستند که پرتره خلاقانه ببینند به همین دلیل باید در تنظیمات دوربین این نکته را مد نظر قرار داد. البته بهتر است برخی از تنظیمات را به خود دوربین بسپارید و شما بیشتر روی جزئیات تمرکز کنید. البته نباید از این موضوع غافل شد که برخی از اوقات دوربین ها در انتخاب سرعت شاتر نمی توانند به خوبی عمل کنند به همین دلیل عکاس باید با تنظیم جریان نوردهی آن را تنظیم کند.

استفاده از لنز مناسب

فاصله کانونی یکی از نکاتی است که در آموزش حرفه ای عکاسی پرتره بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. معمولا لنز 85 میلی متر برای یک قاب کامل دوربین و لنز 50 میلی متر برای سنسور کراپ در عکاسی پرتره مناسب است البته هر دوی این لنز ها واید هستند. لنز های 50 میلیمتر و 85 میلیمتر جزو لنزهایی سریع با دیافراگم گسترده هستند که قادراند با تنظیمات مختلفی کار کنند. با کمک گرفتن از این لنزها می توانید عکس های به یاد ماندنی را بگیرید.

نگه داشتن دوربین در زاویه ای خاص

اموزش عکاسی پرتره حرفه ای

اینکه شما دوربین خود را به صورت افقی نگه دارید یا عمودی تنها کارهایی نیست که در عکاسی پرتره باید انجام دهید. در دوره های آموزش عکاسی پرتره حرفه ای به شما می آموزند که علاوه بر اینکه می توانید زاویه دوربین را تغییر دهید، با قرار دادن سوژه اصلی در زاویه ای نامعلوم قادر خواهید بود عکاسی را به صورت جالب تری تجربه کنید. این مدل از عکاسی یک نوع حس انرژی و شوخ طبعی را در مخاطب زنده می کند.

عکاسی بدون تمرکز روی سوژه ای خاص

گاهی تمرکز نکردن بر روی سوژه ای خاص می تواند احساسات و منظور عکس را بیش از پیش به مخاطبان برساند و گاهی حتی ممکن است حسی واقعی تر در فرد ایجاد کند. در عکاسی بدون تمرکز دو نوع استراتژی وجود دارد:

1 . تمرکز کردن بر روی عنصر دیگری و پرت کردن حواس مخاطب از سوژه اصلی.

2 . عکاسی کردن بدون وجود هیچ نقطه تمرکز خاصی. البته گرفتن این نوع عکس ها می تواند بسیار رویایی باشد.

القای حس حرکت

در دوره های آموزش حرفه ای عکاسی پرتره، اساتید به شما می آموزند که علاوه بر حالت ایستایی می توانید از جنبش و حرکت هم در عکس های خود استفاده کنید. البته این کار را می توانید از چند طریق انجام دهید.

  • با حرکت دادن سوژه اصلی
  • با حرکت دادن دوربین
  • با ثابت کردن سوژه اصلی و حرکت دادن عناصر دیگر در عکس

مهمترین نکته برای استفاده از هر سه روش این است که از شاترهای تا حد ممکن آهسته استفاده شود. البته اگر زمانی در حال عکسبرداری از سوژه ای با سرعت بالا بودید می توانید با انتخاب یک شاتر سریع و عکسبرداری از سوژه به اصطلاح آن را freeze کنید.

پر کردن قاب عکس

یکی دیگر از آموزش های عکاسی پرتره حرفه ای برای اینکه مطمئن شوید سوژه مورد نظر شما به طور کامل در معرض دید مخاطب قرار می گیرد، این است که تمام کادر عکس را به چهره او اختصاص دهید. البته نباید این کار را برای تمام عکس های خود استفاده کنید ولی چناچه که سوژه مهمترین عنصر عکس شماست می توانید با پر کردن قاب عکس تمام تمرکز مخاطب را بر روی او بگذارید.

سخن پایانی

در این مطلب به چند نکته مهم در آموزش عکاسی پرتره حرفه ای اشاره کرده و نحوه عکس گرفتن را به شما آموختیم. برای اینکه عکس شما خوب از آب دربیاید، بهتر است با سوژه خود ارتباط برقرار کرده و مدت کوتاهی را با او بگذرانید. این کار باعث می ‌شود تا با حالات و میمیک صورت او آشنا شده و هنگام عکاسی، شرایط را نسبت به سوژه مورد نظر تعیین کنید. آشنایی با تنظیم نور و کادربندی مناسب می‌تواند شما را در گرفتن یک عکس زیبا و ماندگار کمک کند. همچنین بهتر است برای اینکه عکس‌های شما تار نشوند حالت ایزو خودکار دوربین را روشن کرده و یا از یک سه پایه برای عکاسی کمک بگیرید. لرزش دستان می ‌تواند عکس ‌ها را تار کرده و سوژه را محو کند.

شرکت در کلاس های آموزش عکاسی آن هم در  یک موسسه آموزشی معتبر برای یادگیری اصولی عکاسی پرتره نیز از دیگر مواردی است که باید در نظر داشته باشید. موسسه آرمان با سال ‌ها تجربه در این زمینه و ارائه مدرک حرفه ‌ای و قابل ترجمه، می‌ تواند به شما در زمینه آموزش این نوع عکاسی کمک کند.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.