آموزش عکاسی با دوربین نیکون

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

آموزش عکاسی با دوربین نیکون

آموزش عکاسی با دوربین نیکون: زیباشناسی جنبش و سکون!

امروزه وقتی از آموزش عکاسی با دوربین نیکون صحبت می­شود بدون شک مقصود همه، عکاسی دیجیتال است. نیکون اولین دوربین های DSLR خود را در سال 1991 میلادی روانه بازار کرد. این دوربین ها یک لنزی بودند و تکنولوژی آنها پیش تر در سازمان ناسا و شاتل های فضایی به کار رفته بود. از آن به بعد نیکون به یکی از شرکت های ثابت تولید دوربین های با کیفیت در جهان عکاسی آماتور و حرفه ای تبدیل شد. عصر دوربین های آنالوگ سپری شده است. خوب برگردیم به موضوع اصلی مان یعنی آموزش.

چند اصل پایه:

زیبایی از اولین کلیک ها آغاز می شود!

آموزش عکاسی با دوربین نیکون برای کسانی که تازه به میدان عکاسی پا گذاشته اند شامل چند اصل پایه است. برای اینکه عکاس خوبی شوید باید مهارت خود را در کار با این چند اصل و مهارت گسترش دهید. با هم نگاهی به این چند اصل مهم می اندازیم.

فوکوس، آموزش عکاسی با دوربین نیکون را شفاف تر می سازد!

در آموزش عکاسی با دوربین نیکون یا اصولا عکاسی، فوکوس کردن مانند همان کاری است که اگر عینکی باشید می کنید! یعنی عینک زدن. بدون عینک سوژه های بصری تارند و طبعا برای اینکه بتواند ببینید آنها را فوکوس می کنید به سادگی عینک تان را بر می دارید و به چشم می زنید. با این کار شما سوژه را به وضوح می بینید. در دوربین نیکون هم شما چشمی به نام لنز دارید که نیازمند فوکوس است. با این حال این لنزها هم مانند چشم اتوفوکوس دارند. یعنی بخش خودکار فوکوس بر اساس مسافت و پرسپکتیو و دیگر ویژگی های سوژه و فضا، عمق میدان را محاسبه و سوژه را دیدنی­پذیر می­کند.

خودکار و نیمه خودکار در آموزش عکاسی با دوربین نیکون

فوکوس در آموزش عکاسی با دوربین نیکون به دو روش دستی و نیمه خودکار در دسترس است. می دانید که دوربین ها علاقه دارند که تنها کانون یا مرکز کادر را فوکوس کنند. حالا اگر شما یک عکاس حرفه ای باشید که به یک سوم کادر و قانون طلایی یا نسبت طلایی در زیباشناسی تصویر نیاز دارید باید چکار کنید؟ شما به مرکز کادر نیاز ندارید! نگران نباشید!

نیکون قابلیتی در دوربین شما قرار داده که به قفل فوکوس یا Focus Lock موسوم است. در نیکون باید دوربین را روی وضعیت single shot autofocus یا AF-S قرار دهید. بعد طوری کادر بندی کنید که سوژه در میانه تصویر قرار گیرد و دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس انجام شود و این کار را ادامه دهید تا فوکوس به اصطلاح قفل شود. حالا سوژه شما هر جای کادربندی باشد دوربین روی او تمرکز و فوکوس می کند!

ردپای فوکوس بر تن سوژه های بصری!

یکی دیگر از مشکلات عکاسی که همه را خسته می کند اما در آموزش عکاسی با دوربین نیکون به سادگی حل می شود، ردیابی فوکوس است. ردیابی فوکوس چیست؟ نیکون می تواند از سوژه های جنبان و متحرک عکس های فوکوس بگیرد. DSLR های نیکون سه حالت دارند: فوکوس ثابت، فوکوس متوالی و فوکوس خودکار. عکاس بسته به نیاز خود یکی از آنها را بر می گزیند. در ضمن نیکون یک ویژگی مکمل در دوربین های نیکون که همچون برادر دوقلوی آن به شمار می رود تعبیه کرده است. اسم این ویژگی عکاسی پیوسته یا متوالی است. در واقع دوربین های نیکون از دو حالت شاتر برخوردارند. یکی از آنها تنها یک بار فشرده شده و تنها یک فریم ثبت می کند. اما در وضعیتی که سوژه متحرک باشد نیکون یک قابلیت دیگر هم در اختیار شما می گذارد: عکاسی پیاپی! با فشردن شاتر، سیلی از عکس های متوالی و زیبا ثبت می شوند.

با آموزش عکاسی با دوربین نیکون دیگر نلرزید!

سوالی که همیشه در آموزش عکاسی با دوربین نیکون پرسیده می شود این است: چگونه از لرزش دست به هنگام عکاسی خلاص شویم؟ جواب ما هم این است با کمک گزینه و قابلیت Vibration Reduction در دوربین نیکون! می دانید این گزینه چه کاری برای شما انجام می دهد؟ سرعت شاتر را افزایش می دهد و عکس های بدون لرزش می گیرد. کیفیت این عکس های لرزش زدایی شده هم دست نخورده باقی می ماند! البته یکی دیگر از روش های موثر که البته هر دوربینی می تواند از آن بهره ببرد، سه پایه است! سه پایه یک لرزش گیر عمومی است!

وضعیت A در آموزش عکاسی با دوربین نیکون

یکی دیگر از ویژگی هایی که باید در آموزش عکاسی با دوربین نیکون به آن توجه کنیم اولویت دیافراگم یا همان وضعیت A در دوربین نیکون است. این نوعی تقسیم کار میان دوربین و عکاس است. وقتی دوربین شما در چنین وضعیت نیمه خودکاری است شاتر به شما سپرده می شود و دوربین تنظیم دیافراگم را عکاس به عهده می گیرد. در این مود، عکاس با سنجش ویژگی های متعددی مانند طبیعت سوژه بصری، نورسنجی، عمق میدان، ایزو و کادربندی یک عدد به دیافراگم می دهد و دوربین هم بدون اینکه به شما بگوید بهترین سرعت شاتر را خلاقانه تنظیم می کند! شما فقط کلیک کنید! این مود برای عکس های سریع معجزه می کند و با فریز کردن لحظات ناب تکرار ناپذیر، زمان را در قاب عکس های شما جا می دهد.

سوژه های ناآرام و زیباشناسی سیال دوربین نیکون!

کار آموزش عکاسی با دوربین نیکون ما به همین جا ختم نمی شود. باید به یک ویژگی دیگر دوربین فوق العاده نیکون اشاره کنیم. این وضعیت یا مود برعکس مود قبلی است و برای شکار سوژه های متحرک است. البته شکار تصویرشان! ایم مود که اولویت شاتر گفته می شود در فرهنگ نام های نیکون با علامت اختصاری S نشان داده می شود. این بار تنظیم سرعت شاتر با دوربین است. وقتی شما دوربین را همچون تفنگی بی آزار به سمت سوژه می گیرید و جا به جا شدن های سیال آن را دنبال می کنید، دوربین، سرعت شاتر را پا به پای سوژۀ نا آرام تغییر می دهد. البته تنظیم عدد دیافراگم با شما است. نتیجه این همکاری را باید زیباشناسی سیال نامید. چون برآیند این همکاری انسان و ماشین هوشمند عکس هایی هستند که در عین فریز بودن، همچون آب سیالند.

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.