آموزش عکاسی چاپ سیلک و نکات آن

آموزش عکاسی چاپ سیلک و نکات آن

آموزش عکاسی چاپ سیلک

آموزش عکاسی چاپ سیلک

چاپ سیلک یکی از انواع روش‌های مختلف مورد استفاده در صنعت چاپ است. چاپ سیلک به علت ارزان بودن ابزار و البته سرعت بالای آن طرف‌داران بسیاری دارد. در چاپ سیلک کیفیت شابلون اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. در تمام مراحل ساخت یک شابلون عکاسی چاپ سیلک از بیشترین اهمیت برخوردار است. در ادامه به آموزش عکاسی چاپ سیلک و نکات مهم در آن خواهیم پرداخت.

عکاسی چاپ سیلک

عکاسی چاپ سیلک و ساخت شابلون آن شاید در نگاه اول چندان دشوار به نظر نرسد. این در حالی است که کوچک‌ترین اشتباه در زمان عکاسی چاپ سیلک می‌تواند کیفیت چاپ شما را پایین آورد. به همین دلیل است که گذراندن دوره‌های مشخص خصوصاً دریافت آموزش عکاسی چاپ سیلک می‌تواند یک انتخاب مطلوب برای فعالان این صنعت باشد.

مشکلات شابلون سیلک شامل ظاهر نشدن طرح، پاک شدن طرح و سایه انداختن آن و بسیاری از موارد دیگری است که بسیاری از آنها از عکاسی چاپ سیلک اشتباه نشئت می‌گیرند. در ادامه شما را با آموزش عکاسی چاپ سیلک را از مراحل چاپ تا مراحل شستن لاک همراهی خواهیم کرد.

مراحل عکاسی چاپ سیلک

چاپ طرح

برای ایجاد یک شابلون با کیفیت نیاز به یک طرح با کیفیت نیز خواهید داشت. این طرح کاملاً باید به رنگ مشکی بوده و کیفیت چاپ آن نیز مطلوب باشد. پس از چاپ طرح به کمک یک تیغ یا قیچی طرح خود را از روی صفحه کاغذ جدا نمایید.

امولسیون عکس (لاک کشی)

پس از چاپ طرح و آماده کردن آن می‌بایست خود شابلون را آماده عکاسی کنید. برای این مرحله نیاز به استفاده از یک ماده ژلاتینی به نام امولسیون عکس خواهید داشت. برای آماده کردن شابلون نیاز دارید تا این ماده را به طور کامل بر روی قالب پخش کنید. در این مقاله آموزش عکاسی چاپ سیلک به شما خواهیم گفت که این کار شاید به نظر ساده برسد اما نکات مختلفی در آن نقش دارند که کیفیت نهایی چاپ را مشخص خواهند کرد.

این ماده در برابر نور از خود واکنش نشان داده و سخت خواهد شد.

به همین علت نیاز دارید که عملیات لاک کشی را در یک اتاق کاملاً تاریک انجام دهید. اگر اتاق تاریک ندارید می‌توانید پس از لاک کشی قالب را درون یک کمد یا فضای بسته قرار دهید. توجه داشته باشید که کوچک‌ترین روزنه‌های نور نیز می‌توانند قالب شما را خراب کنند.

توجه کنید که این ماده باید به شکل کاملاً یک دست و در کمترین حالت ممکن مورد استفاده قرار گیرد. هرچه ضخامت این ماده بر روی شابلون کمتر باشد در مرحله شستشو زمان کمتری را سپری خواهید کرد. برای خشک کردن لاک نیز می‌توانید از پنکه یا سشوار استفاده کنید.

عکاسی چاپ سیلک

ظاهر کردن تصویر

پس از خشک شدن قالب نوبت به ظاهر کردن تصویر بر روی آن خواهد رسید. در این مرحله باید تصویر مورد نظر را بر روی قالب بچسبانید. شما می‌توانید به کمک چسب‌های شیشه‌ای نواری تصویر مورد نظر را بر روی قالب بچسبانید. حال می‌بایست از جعبه نور برای ظاهر کردن تصویر بر روی شابلون استفاده کنید. البته اگر جعبه نور ندارید می‌توانید به وسیله تاباندن یک لامپ نیز نتیجه دلخواه را به دست آورید.

به این منظور یک صفحه شیشه‌ای را بر روی طرح خود گذاشته تا مانع تکان خوردن آن شوید. حال با توجه به دستورالعمل لاک خود به شابلون نوردهی را ادامه دهید. پس از گذشت زمان قسمت‌هایی که نور به آنها برخورد داشته است سخت شده و تنها قسمتی که طرح شما بر روی آن قرار داشته است قابل شستشو خواهد ماند.

شستشو قالب

حال می‌بایست به شستشوی قالب بپردازید. توجه کنید که آب مورد استفاده ولرم باشد. با شستن قالب متوجه خواهید شد که قسمت‌هایی که نور به آن نتابیده است شسته شده و طرح شما واضح‌تر خواهد شد.

نکات آموزش عکاسی چاپ سیلک

روش یاد شده به علت سادگی و دشواری پایین از جمله روش‌هایی است که در کلاس‌ها و پکیج‌های آموزش عکاسی چاپ سیلک به هنرجویان آموزش داده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی اما روش چاپ و ساخت یک شابلون نیز تغییر پیدا کرده است.

به طور مثال دستگاه‌های لیزر نوردهی نیز می‌توانند برای ایجاد و ساخت یک شابلون مورد استفاده قرار گیرند. این دستگاه‌ها با دریافت طرح تمامی بخش‌های شابلون رو به‌جز بخش‌های طرح خورده تحت تأثیر نور قرار می‌دهند. استفاده از این دستگاه‌ها نیز نکات ریز و درشت خود را دارد که در یک مقاله کوتاه آموزش عکاسی چاپ سیلک نمی‌گنجد.

شابلون چاپ سیلک

در کنار آموزش عکاسی چاپ سیلک اگر قصد دارید که صفر تا صد کار را نیز خودتان انجام دهید باید به کیفیت ساخت شابلون نیز توجه ویژه داشته باشید. اگر مراحل عکاسی چاپ سیلک را به بهترین شکل انجام دهید؛ اما از یک شابلون بی کیفیت استفاده کنید تمام زحمات شما به هدر خواهد رفت. از این رو در زمان خرید یا ساخت یک شابلون کیفیت آن را نیز مد نظر قرار دهید.

کیفیت راکل در عکاسی چاپ سیلک

همان‌طور که در آموزش عکاسی چاپ سیلک به آن اشاره کردیم یکی از مراحل مهم عکاسی چاپ سیلک لاک کشی است. برای اینکه بتوانید یک شابلون با کیفیت داشته باشید نیاز دارید که از یک راکل یا همان کاردک مناسب استفاده کنید. هرچه کیفیت ساخت این ابزار بالاتر باشد شما سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید یک لایه نازک از لاک را بر روی سطح شابلون پخش نمایید.

سخن پایانی

با رعایت نکاتی که در آموزش عکاسی چاپ سیلک به شما گفتیم می‌توانید یک شابلون بسیار با کیفیت را برای چاپ بر روی سطح مورد نظرتان داشته باشید. در  زمان عکاسی چاپ سیلک هرچه از ابزار آلات با کیفیت تر استفاده کنید نتیجه نهایی بهتر خواهد شد.

از میز کار گرفته تا یک تاریک خانه مجهز می‌توانند بر روی کیفیت نهایی محصول مورد نظر شما تأثیر گذار باشند. این در حالی است که بدون وجود هیچ یک از ابزارآلات یاد شده نیز می‌توانید یک شابلون با کیفیت مطلوب را تهیه کنید. البته این کار مهارت بسیار بالایی را طلب می‌کند که تنها با سال‌ها تجربه به دست خواهد آمد.

عکاسی چاپ سیلک یک تخصص است. هرچند شما می‌توانید با خواندن مطالب حوزه آموزش عکاسی چاپ سیلک درباره آن اطلاع کسب کنید؛ اما انجام صحیح این کار نیاز به تجربه خواهد داشت. به همین علت اگر تنها به دنبال استفاده از روش چاپ سیلک هستید بهتر است عکاسی چاپ سیلک را به یک متخصص بسپارید.

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.