آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی

آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی

آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی

اهمیت آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی

در این بخش آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی را انجام داده و رنگ های موجود در چرخه رنگ را بررسی می نماییم. به طور کلی رنگ، جزئی جدا نشدنی از زندگی محسوب می شود. رنگ شناسی در معماری اهمیت بسیار زیادی دارد و بهترین آیتم برای تحریک بینایی در محیط به حساب می آید.

چرخه رنگ چیست؟

برای آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی ابتدا باید چرخه رنگ و رنگ های موجود در آن را به خوبی بشناسیم. به طور کلی رنگ ها به دو بخش رنگ های گرم و سرد تقسیم بندی می شوند. رنگ های گرم شامل طیف رنگی قرمز تا زرد هستند و رنگ های سرد از سبز تا بنفش می باشند. اگر بخواهید همه ی رنگ ها را ببینید کافیست نور مرئی خورشید را از یک منشور عبور دهید. تقسیم بندی دیگری نیز برای رنگ ها وجود دارد که شامل رنگ های اصلی و فرعی است. رنگ های اصلی قرمز، آبی و زرد هستند و رنگ های فرعی همیشه از ترکیب سه رنگ اصلی همراه با سیاه و سفید ساخته می شوند.

تاثیر رنگ در معماری داخلی

در آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی دانستن این نکته ضروری است که در اغلب موارد برای طراحی دکوراسیون داخلی یک مکان از رنگ های مختلفی استفاده می شود. ترکیب های رنگی متفاوتی برای معماری داخلی وجود دارد که از میان آن ها می توان به الگوی رنگی مکمل، الگوی رنگی آنالوگ، الگوی رنگی مثلثی و غیره اشاره نمود.

استفاده از رنگ های گرم و سرد در دکوراسیون

رنگ های گرم و تاثیرات آن ها در معماری داخلی

برای آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی رعایت این نکته ضروری است که رنگ های گرم انرژی مثبت و هیجان را به افراد منتقل می کنند. البته استفاده از رنگ های گرم برای برخی مکان ها مانند اتاق خواب توصیه نمی شود زیرا باعث از بین رفتن آرامش و بی خوابی افراد می گردد. استفاده از رنگ های گرم مانند قرمز برای باشگاه های ورزشی، رستوران ها مخصوصا فست فود ها و مهدهای کودک بلامانع است.

استفاده از رنگ های سرد در دکوراسیون

رنگ های سرد معمولا باعث آرامش افراد می شوند. البته استفاده بیش از حد از رنگ های سرد باعث بی روح شدن فضا می شود. در این شرایط بهتر است از ترکیب رنگ های گرم و سرد استفاده گردد.

چه مواردی در انتخاب رنگ برای دکوراسیون موثر خواهد بود؟

در آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی رعایت این نکته که چه مدت زمانی در آن اتاق سپری می شود مورد توجه است. همچنین فعالیت هایی که در یک اتاق انجام می شود می تواند در انتخاب رنگ اتاق تاثیر گذار باشد. ورود یا عدم ورود نور خورشید به محیط یکی دیگر از آیتم هایی است که می تواند بر انتخاب رنگ اثر داشته باشد. بزرگ یا کوچک بودن فضا نیز می تواند برای انتخاب رنگ بسیار مهم باشد. اگر فضا کوچک است بهتر است از رنگ های روشن در آن استفاده شود. به طور کلی رنگ های تیره باعث می شود که فضا کوچکتر نشان داده شود.

دکوراسیون داخلی با توجه به چرخه رنگ

استفاده از رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی

در آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی یکی از رنگ هایی که مورد بررسی قرار می گیرد رنگ قهوه ای است. احساس راحتی در این رنگ بسیار زیاد است. رنگ قهوه ای را می توان با رنگ های دیگری مانند زرد، خاکستری و قرمز ترکیب نمود. استفاده از رنگ قهوه ای در کنار رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری و سیاه نیز می تواند زیبایی فضای شما را دو چندان نماید. برای استفاده از رنگ قهوه ای آیتم هایی مانند پارکت ها یا درب های چوبی انتخاب های خوبی هستند.

رنگ سفید در معماری

آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی بدون نام بردن از رنگ سفید و استفاده از آن غیر ممکن است. رنگ سفید ظاهری زیبا به فضای شما می دهد. طراوت و تازگی با استفاده از این رنگ بیشتر می شود. رنگ سفید می تواند با ترکیب رنگ های دیگری همچون سیاه، قهوه ای و خاکستری استفاده شود. البته توجه داشته باشید که نباید از رنگ سفید بیش از اندازه در فضا استفاده شود. پیشنهاد مناسب جهت استفاده نمودن از این رنگ چارچوب پنجره ها، درب ها و آیتم های کوچک بر روی میزهای پذیرایی می باشد.

تغییر سلیقه مردم در دکوراسیون

در آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی باید علاقه مردم در زمان های مختلف در نظر گرفته شود. امروزه انتخاب بیشتر مردم از دکوراسیون لوکس و سلطنتی به سمت مبلمان راحتی و دکوراسیون مینیمال رفته است. خانه های پر زرق و برق با دکوراسیون طلایی کمتر مورد پسند افراد قرار می گیرد. در خانه هایی که از رنگ های خنثی استفاده می شود آرامش بیشتری وجود دارد. البته برای اتاق های کار بهتر است از مقداری رنگ زرد یا نارنجی هم استفاده شود تا فضایی پر انرژی را برای فرد به وجود آورد و حس خواب آلودگی را از بین ببرد.

استفاده از رنگ های خنثی

معمولا رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی حس خاصی را به افراد منتقل نمی کنند. این رنگ ها کمتر قدیمی می شوند. امروزه از رنگ خاکستری به مقدار زیادی در دکوراسیون خانه ها و محیط های کاری استفاده می شود. این رنگ را می توان با رنگ های خنثی دیگری همچون سفید و مشکی ترکیب نمود. برای جلوگیری از بی روح شدن فضا نیز می توان از مقداری رنگ زرد یا نارنجی در ترکیب با رنگ خاکستری استفاده کرد. رنگ مشکی نماد قدرت است و ترکیب آن با خاکستری می تواند فضایی زیبا را برای محیط های کاری به وجود آورد که نظر مراجعه کنندگان را جلب کند.

استفاده از رنگ های مشابه یا مکمل در دکوراسیون

در آموزش رنگ شناسی در معماری داخلی شناخت رنگ های مشابه و مکمل ضروری است. رنگ های مشابه رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این رنگ ها به خوبی می توانند با یکدیگر ترکیب شوند. رنگ های زرد و نارنجی از جمله رنگ های مشابه هستند. رنگ های مکمل نیز رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ رو به روی هم قرار گرفته اند. ترکیب این رنگ ها نیز با یکدیگر می تواند جلوه زیبایی به محیط بدهد. رنگ های آبی و نارنجی و سبز و قرمز مکمل هستند.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.