5 منبع نور کدامند؟(انواع منبع نور)

5 منبع نور کدامند؟(انواع منبع نور)

منابع نور

پیش گفتار

نور پردازی در عکاسی یک مهارت بنیادی است از ثبت تصویر یک رویداد گذرا که نور موجود در محیط را به کار گرفته تا تصویری تبلیغاتی که در آن از نور پردازیهای ویژه استفاده شده است این مقاله برای علاقمندان عکاسی جهت کار در مکانهای خارجی با به کارگیری نور موجود محیط و در استودیو با به کار گیری منابع نور مصنوعی نوشته شده است.در این مقاله اهداف زیر دنبال می شود.

  • گسترش و درک این که نور چگونه میتواند شخصیت و حالت یک موضوع را تغییر دهد.
  • گسترش آگاهی از کنتراست عمومی صحنه و چگونگی تبدیل آن بر روی مواد حساس به نور.
  • گسترش مهارت در کنترل نورپردازی مکانهای خارجی و استودیو.

با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

مشخصه های نور

نور ماهیت عکاسی است. بدون نور عکاسی وجود نخواهد داشت . نور ابزار عکاسان است . کلمه -فوتو گرافی از کلمه باستانی یونانی photos و graph تشکیل شده که نور نگاری معنی میدهد. برای همراه شدن با زبان نور عکاس باید کاملا با کیفیات و رفتار نور آشنا باشد. برای تسلط بر این رسانه، عکاس روش کنترل تصویر نهایی را می آموزد مدیریت این مدیوم نیاز به دانش مهارت و هنروری دارد در ابتدا نور می تواند موضوعی پیچیده و گیج کننده به نظر آید به هر حال با افزایش آگاهی  افراد در خواهند یافت که نور ابزاری خاص و در عین حال کمی دست و پا گیر است.

دیدن نور

به منظور مدیریت نور ابتدا باید از حضورش آگاه باشیم توجه بیشتر ما به کادر و ترکیب بندی تصویر، ما را از توجه به نور موضوع و پس زمینه اش باز میدارد ما به طور طبیعی نور را موضوعی عادی فرض می کنیم. گاهی اوقات این موضوع باعث میشود دیدن نور را فراموش کنیم وقتی نور بر روی موضوعی می افتد، تونهای مختلفی را به وجود می آورد که ما آنها را در سه گروه عمده و مهم دسته بندی میکنیم روشن (high light) ، میانی (midd tone) تیره (shadows) هر یک از مقوله ها میتوانند به وسیله ی روشنایی شان (چه مقدار تیره چه مقدار روشن) پراکندگی شان درون قاب بیان شوند. این سه تون توسط موقعیت دوربین منبع نور و موضوع به عکاس دیکته میشود.

تفاوت اصلی بین عکاسی در استودیو و خارج از آن

تفاوت اصلی بین عکاسی در استودیو و خارج از آن این است که درون استودیو نور محیط وجود ندارد. در نهایت عکاسان درون استودیو کار را بدون وجود هیچ نوری آغاز میکنند و مجبورند موضوع و تاثیر نوری که بر روی آن خواهد افتاد را تجسم کنند عکاسان درون استودیو مجبورند یک موضوع را طوری نور پردازی کنند تا همان گونه که هست دیده شود این کار نیاز به مهارت دید خوب سازمان دهی و انضباط دارد یک عکس خوب استودیویی زمان گیر است و نیاز به صبر و بردباری دارد.

انواع منبع نور در محیط : (source )

نور محیط (ambient light) نور طبیعی یا مصنوعی است که در هر محیطی وجود دارد.نور محیط می تواند به چهار زیر مجموعه تقسیم شود:

  • نور روز day light
  • تنگستن tungsten
  • فلئورسنت fluorescent
  • نور آتش fire light

نور روز (day light)

نور روز ترکیبی از نور خورشید و نورآسمان است. در طبیعت نور خورشید نور مسلط یا اصلی است. رنگ آن گرم است و نواحی روشن و سایه ایجاد می کند نور اسمان نور دوم یا فرعی است رنگ ان سرد است و به صورت نوری نرم بر روی موضوعات می افتد. بدون عملکرد نور آسمان سایه ها تیره و جزئیات غیر قابل دیدن می شود. بیشتر فیلم های رنگی برای نورروز در ظهر و (٥٥٠٠) درجه کلوین تنظیم شده اند.

بیشتر بخوانید : بررسی طراحی دکوراسیون داخلی با هوش مصنوعی

تنگستن (tungsten)

نور تنگستن ، نوع عمومی نورهای الکتریکی همانند چراغهای خانگی یا لامپهای عکاسی است. در این لامپها یک عنصر از جنس تنگستن گرم میشود و از خود نور منتشر میکند.نور تنگستن هنگامی که به عنوان نور اصلی همراه با فیلم نور روز استفاده میشود ، تن بسیار گرمی خواهد داشت .به دلیل فقدان نور آبی در طیف نور منتشر شده توسط این منبع نور ( under exposure) نوردهی کمتر از حد نرمال رخ خواهد داد. اگر در تصویری تن طبیعی مورد نظر باشد رنگ نارنجی غالب میتواند با به کار بردن فیلتر آبی بر طرف شود. اگر با این نور فیلم تنگستن استفاده شود به کار بردن فیلتر نیازی نیست.

توجه : دوربینهای دیجیتال میتوانند رنگ نور به وجود آمده توسط هر منبع نوری را به وسیله with balance که در داخل دوربین قرار گرفته به حالت طبیعی در بیاورند.

فلئورسنت (fluorescent)

فسفر درون لوله فلئورسنت نور را پس از جذب اول نور ماورای بنفش صادر شده از بخار جیوه تابش میدهد. نور حاصل رنگ سبز قوی تولید میکند که برای چشم انسان قابل در ک نیست . اگر به عنوان نور اصلی به کار برده شود به دلیل نور بسیار تخت و رنگ بسیار قوی اغلب پذیرفته نمیشود با استفاده از این نور نیز under exposure نوردهی کمتر از حد نرمال رخ خواهد داد و نور فلئورسنت به دلیل چشمک زدن زمانی که با شاترهای پرده ای (focal plan) به کار برده میشوند نور دهی نا برابر (uneven exposure) خواهند داشت برای اجتناب از این حالت باید از سرعتهای شاتر پایین تر از ۱/۳۰ ثانیه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : عکاسی تبلیغاتی

نور آتش (fire light)

نور یک شعله ی آتش میتواند شدت بسیار کمی داشته باشد با نور دهی mood به دلیل تن قرمز زیادش به کار برده میشود

نورهای مصنوعی تنگستن – غیر خانگی (tungsten non-domestic)

انواع بسیاری از نورهای تنگستن غیر خانگی برای عکاسی استودیویی وجود دارد این نورها به دو نوع اصلی تقسیم می شوند – نورهای تخت flood light – نورهای لکه ای / نقطه ای (spot light).

نورهای تخت اساسا درجه ی حرارت نور برابر با ۳۲۰۰ درجه کلوین دارند و با فیلمهای تنگستن و با هر فیلم سیاه و سفیدی سازگارند. یک نور تخت ساده و معمولی باید خروجی در حدود 500 وات و یک نور لکه ای فوکوس دار که برای اهداف این درس لازم است باید خروجی در حدود ٦٥٠ وات داشته باشد.

نورهای لکه ای حرفه ای (focusing spot light) دارای barn door و nets هستند. Bam doors صفحه های فلزی هستند که برای کنترل شکل و اندازم ی نوری که بر روی موضوع می افتد به کار برده می شوند.

Nets قطعات توریهای فلزی در چگالی های گوناگون هستند که مقدار نور را کاهش داده و کیفیت نور را به وسیله ی نرم کردن نور در منبعش تغییر میدهند.

ابزار گوناگونی برای به کار بردن با نور فلود (Flood light) وجود دارد که اثرات مشابهی دارند مانند برش دهنده ها (Cutters) که شکل و مقدار نور را تغییر میدهد و تلطیف کننده های گوناگون که مقدار و کیفیت را کنترل می کنند. در صورت امکان تمام چراغ ها باید دارای پایه ی چرخ دار برای حرکت آسان در استودیو باشند تا از لرزش آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید : عکاسی از محصول

نور فلش استودیویی

تفاوت های عمده بین فلشهای استودیویی و غیر استودیویی اندازه هزینه و قدرتشان است. فلشهای استودیویی به طور فیزیکی بزرگ تر از نظر قیمت گرانتر و تنظیم آنها دشوار تر است علی رغم نامهای swimming pool فلش ها نیز همانند نورهای تنگستن دارای دو نوع منبع نور تخت و لکه ای هستند. اساسا دارای درجه حرارت ٥٥٠٠ درجه کلوین هستند و برای استفاده با فیلمهای نور روز و سیاه و سفید مناسب اند. توجه داشته باشید که به کار بردن نور مستقیم فلش بدون تلطیف کننده (open) flash) اثر مشابهی با نور لکه ای خواهد داشت. بیش تر محصولات توانایی فوکوس کردن دارند و ابزار مختلفی که برای نورهای تنگستن وجود دارد در همان شکل و یا شکلی دیگر برای فلش ها نیز وجود دارد.

نتیجه گیری :

در این مقاله به معرفی مشخصه های نور و و همچنین به انواع نوردر محیط و تاثیر آنها در عکاسی پرداخته شده است.در ادامه از سری مقالات آرمان سعی می کنیم تا تک تک مشخصه های نور را برای شما عزیزان با شرح جزئیات بیشتر توضیح دهیم تا به عنوان یک علاقمند به حرفه عکاسی با این مولفه ها بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : چگونه عکاسی ضد نور کنیم؟

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.