تفاوت طراحی مد و طراحی لباس

تفاوت طراحی مد و طراحی لباس

تفاوت طراحی مد و طراحی لباس

پیشرفت چشمگیر مد در قرن‌های اخیر، راهی نو برای به وجود آمدن مشاغل جدید ایجاد کرد. لباس، پوشاک و تمامی آنچه زیر‌مجموعه آنها قرار می‌گیرد، روز به روز متنوع‌تر می‌شود و در کنار آن تقاضا برای محصولات جدید افزایش پیدا می‌کند. دو شغل طراحی لباس و طراحی مد از مهم‌ترین شغل‌های ایجاد شده در این عرصه هستند.

ابتدایی‌ترین تفاوت طراح لباس و طراح مد، هدف آنها است. به طور کلی طراحان لباس، پوشاک روزمره، کاربردی و مفید طراحی می‌کنند. البته گاهی اوقات پوشاک مجلل را هم در کار خود قرار می‌دهند.

اما لازم است به طور کامل بدانید که تفاوت طراح مد و طراح لباس چیست؟ در این مطلب قصد داریم تا به تفاوت طراحی مد و طراحی لباس بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع طراحان لباس و نقش آنها

آشنایی با فرق طراحی مد و طراحی لباس به شما کمک می‌کند که تصمیم‌گیری بهتری در زمینه آینده شغلی خود داشته باشید. در نتیجه می‌توانید بین طراح مد یا طراح لباس شدن، یک شغل را انتخاب کنید. به صورت کلی طراحان لباس به 3 دسته تقسیم می‌شوند.

طراح مد یا طراح لباس

طراحی لباس

دسته اول طراحان لباس: Haute Couture

سطح کاری این دسته از طراحان بسیار بالا می باشد. لباس‌های مجلل، لوکس و طراحی‌های سفارشی متناسب با سلیقه مشتری، فعالیت اصلی این دسته از طراحان است.

دسته دوم طراحان لباس: Made Market Merchandisers

این دسته از طراحان به صورت عمده کار می‌کنند. سطح تقاضای بازار برای این دسته از طراحان بالاست. این گروه از محصولات خود، در انواع سایز‌ها و رنگ‌ها تولید و روانه بازار می‌کنند.

دسته سوم طراحان لباس: Pret-a-Porter

این دسته طراحان مابین دو گروه قبلی قرار می‌گیرند. آنها لباس‌هایی با کیفیت خوب و منحصربه‌فرد طراحی می‌کنند اما پارچه‌های آنها در حد متوسط قرار دارد. همچنین تعداد لباس‌هایی که تولید می‌کنند به اندازه تولید انبوه تولیدی‌ها نیست. این دسته از طراحان به جزئیات لباس توجه بیشتری دارند.

نقش طراحان مد

تفاوت طراحی مد و طراحی لباس در شیوه کار و نقش آنها در دنیای مد است. منابعی که طراحان مد از آنها به عنوان الهام استفاده می‌کنند، طبیعت، فرهنگ عامه مردم، هنرهای مختلف و تاریخ است. آنها ممکن است آیتم منحصر به فردی را طراحی کنند و یا زمان خود را برای طراحی خط تولیدی صرف کنند. در ادامه به مواردی که به طراحان مد مربوط است و فرق طراحی مد و طراحی لباس را مشخص می‌کند، می‌پردازیم:

انتخاب مواد اولیه

طراحان مد روی انواع پارچه‌ها، متریال‌ها و بافت ‌ها تحقیق می‌کنند. آنها با کنار هم قرار دادن هرآنچه بتوان با آنها لباس‌ تولید کرد، برای دستیابی به طرح مورد نظر اقدام می‌کنند. همچین ممکن است از هنرها و رسانه‌های دیگر برای رسیدن به طرح مورد نظرشان کمک بگیرند.

تفاوت طراح مد و طراح لباس چیست؟

طراحی در نرم افزار

استفاده از شیوه طراحی متفاوت

هر طراح مد ممکن است شیوه طراحی منحصر به فرد خودش را داشته باشد. ممکن است فردی طرحی را چندین بار و به صورت دستی بکشد و یا از ابزارهای رایانه‌ای استفاده کند تا به نتیجه و طرح نهایی برسد.

طراحی اکسسوری‌های مختلف

تفاوت طراح مد و طراح لباس این است که طراح مد علاوه بر لباس، روی اکسسوری‌ها هم تمرکز دارد. کلاه، مو، لباس‌ زیر، کفش، کیف پول، جواهرات، انواع لباس‌های مجلسی، کاستوم‌ها و چشم بندها لوازمی هستند که طراحان مد برای تکمیل طراحی خود به لباس اصلی اضافه می‌کنند.

نقش طراحان لباس

تفاوت طراح لباس و طراح مد این است که طراحان لباس محصولات کاربردی‌تری تولید می‌کنند. این نشان از خلاقیت کمتر آنها نیست بلکه اهداف متفاوت آنها را مشخص می‌کند. مثلا آنها به بودجه مصرف‌کننده اهمیت می‌دهند یا برای آنها مهم است که متریال استفاده شده در لباسها، بادوام، باکیفیت و جذاب باشد.

شیوه کار طراحان مد چگونه است؟

دانستن شیوه کار هرکدام، در انتخاب بین دو راهی طراح مد یا طراح لباس شدن اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از ویژگی‌های مهم طراحان مد، خلاقیت ویژه آنها است. آنها سعی می‌کنند نسبت به آنچه در دنیای مد اتفاق می‌افتد، آگاه باشند. زمان عرضه محصول، در دنیای مد اهمیت زیادی دارد.

تفاوت طراح مد و طراح لباس

نمایشگاه مد و لباس

از دیگر تفاوت طراحی مد و طراحی لباس این است که سفر به مکان‌های مختلف برای طراحان مد اهمیت زیادی دارد. نمایشگاه‌های بین المللی و ملی، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و آنچه مردم به صورت خودجوش به دنیای مد اضافه می‌کنند، برای پیشرفت و ادامه کار طراح مد لازم است.

گاهی وقت‌ها طراحان با در نظر گرفتن موضوعی خاص مانند ژانر موسیقی، تئاتر، فصل خاصی از سال و یا اتفاقی که ناگهان در جامعه اتفاق می‌افتد، طراحی خاصی انجام دهند.

همکاری با متخصصان دیگر در زمینه‌های هنری متفاوت برای تولیدات منحصربه فرد، کاری است که طراحان مد انجام می‌دهند و همه این ها از جمله تفاوت‌های طراح لباس و طراح مد است.

تفاوت شیوه آموزش طراح لباس و طراح مد

همه طراحان باید قبل از شروع کار آموزش ببینند و تفاوت طراحی مد و طراحی لباس از ابتدای آموزش، شروع می‌شود. در دوره طراحی مد و لباس نیاز است تا هنرجو با اصول اولیه طراحی و حتی دوخت لباس آشنا شود، اما طراحان مد علاوه بر این‌ها نیاز است تا با ترندها و انواع پارچه‌ها هم آشنا شوند. طراحان مد باید در زمینه‌های بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات تخصص کامل داشته باشند. همچنین آشنایی با هنرهای مختلف برای طراحان مد ضروری است.

طراحان لباس در کنار سایر آموزش‌ها، از موارد مربوط به خرده فروشی و نیاز خریدارها نیز آگاه می‌شوند. آموزش در زمینه عکاسی از لباس و عکاسی از محصول برای هر دو گروه به خصوص متخصصین مد لازم است.

در مجموع در زمینه مد و لباس تجربه اهمیت زیادی دارد. طراحان نوپا با گذراندن دوره کارآموزی مقداری از این تجربه را به دست می‌آورند و با سبک های طراحی مد و لباس آشنا می‌شوند.

تفاوت‌های طراح لباس و طراح مد

عکاسی مد و لباس

تفاوت در چشم انداز شغلی طراحی لباس و طراحی مد

بعد از دانستن جواب سوال تفاوت طراح مد و طراح لباس چیست باید درمورد چشم انداز شغلی آنها هم بدانید. گرایش به هر دو رشته طراحی لباس و طراحی مد، زیاد است. اما باید با در نظر گرفتن آینده شغلی هرکدام، آنها را انتخاب کنید.

از آنجایی که لباس‌های روزمره نسبت به سایر انواع لباس مصرف بیشتری دارند، طراحان لباس امنیت شغلی بیشتری دارند. اما حضور طراح لباس برای طراحی منحصر به فرد پوشاک، در تمام جوامع و سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد.

سایر زمینه‌های شغلی مرتبط با طراحی لباس و مد

از مشاغلی دیگری که در زمینه مد و لباس فعالیت می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خیاط‌هایی که با استفاده از الگوی لباس، لباسی را برای مخاطب تولید می‌کنند.
  • خیاط‌هایی که روی لباس‌های آماده با یراق‌آلات تغییر ایجاد می‌کنند.
  • فروشنده‌های محصولات اولیه مانند پارچه فروش‌ها و خرازی‌ها.

تفاوت طراح مد و طراح لباس چیست

خیاطی و دوخت لباس

سخن پایانی

حال که جواب سوال تفاوت طراح مد و طراح لباس چیست را دانستید، لازم است بدانید برای قرار گرفتن در مسیر طراحی مد یا طراحی لباس، راه‌های زیادی وجود دارد. ثبت نام در مدراس،  آموزشگاه طراحی لباس و دوره طراحی لباس، گذراندن دوره‌های کارآموزی، مطالعه و آزمون و خطا برای پیشرفت در این زمینه مهم است.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.