تکنیک های عکاسی هنری | چگونه عکس هنری حرفه‌ای بگیریم؟

تکنیک های عکاسی هنری | چگونه عکس هنری حرفه‌ای بگیریم؟

تکنیک های عکاسی هنری

عکس های هنری، چه نوع عکسی هستند؟

ذات و ماهیت هنر، انتزاعی است. به صورتی که هر فردی معنا و تعریف متفاوت و منحصر به فردی از آن در ذهن خود دارد. مفهومی که برای یک فرد تعریفی از هنر تلقی میشود، برای فرد دیگری ممکن است امری بی ارزش و پوچ باشد. عکاسی هنری نیز در این گروه بندی قرار میگیرد؛ به عبارت دیگر، بعد از عکاسی خیابانی، عکاسی هنری دیگر نوع عکاسی است که در کلاس عکاسی بسیار مورد بحث قرار میگیرد. با این حال آیا با تکنیک های عکاسی هنری آشنایی دارید؟ اصلا عکاسی هنری به چه نوع عکاسی گفته میشود؟

تنها کافی است تا چند دقیقه در اینترنت به دنبال تعریف و تکنیک های موجود در این نوع از عکاسی باشید. در انتها متوجه خواهید شد که نظرات افراد تا چه اندازه با یکدیگر متفاوت است و عکاسان این حوزه به چه اندازه در معرض انتقاد قرار میگیرند. همین امر، عکاسان این حوزه را مضطرب میسازد. دلیل نگارش این مطلب نیز همین مسئله است. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که به این حوزه علاقه مندید، اما نمیدانید از کجا شروع کنید یا چطور با انتقادات دیگران کنار بیایید، مطمئن باشید که وبسایت مناسبی را برای یادگیری فنون این علم انتخاب کرده اید.

 آیا میدانید به چه عکس هایی عکس هنری میگویند؟

برجسته ترین جنبه عکاسی هنری، بینش عکاس است؛ به عبارت دیگر، مهم نیست که در مقابل لنز دوربین چه سوژه ای قرار گرفته یا واقعیت آن لحظه چیست. آن مسئله ای که اهمیت دارد پیام یا احساسی است که عکاس تمایل دارد تا در عکس خود به مخاطب نشان دهد.

این نوع از عکاسی میتواند در برخی از مواقع متفاوت از واقعیت باشد. ولی نکته جالب ماجرا اینجاست که شما به عنوان یک عکاس دستتان باز است تا اگر در این حوزه مشغول به کار هستید، در کنار آن عکاسی مستند نیز انجام دهید. عکاسی مستند، عکاسی از مسائل واقعی است. اتفاقی که ممکن است در عکاسی هنری نیافتد. ولی فنون لازم برای این دو حوزه مشابه به هم هستند که در انتها کار عکاسان این دو حوزه را ساده میسازد.

تکنیک های عکاسی هنری ابعاد مختلف این حوزه را تحت تاثیر قرار میدهد. از سوی دیگر، هر عکاسی تکنیک و فن های مختص به خود را دارد. همین مسئله باعث ایجاد تفاوت در میان عکس های عکاسان مختلف میگردد.

حال بیایید ببینیم تکنیک های عکاسی هنری، ایده ها و نکات مهم در این حوزه چه مواردی هستند که در نوع عکس ها نیز تفاوت ایجاد میکنند.

تکنیک های عکاسی هنری

تکنیک اول؛ یک مجموعه منسجم از عکس هایتان ایجاد کنید

در این بخش منظور از مجموعه، کلکسیون عکس هایی است که با یکدیگر تقریبا در ارتباط هستند. سوژه، موضوع، فعالیت یا حتی سبک پردازش از جمله مواردی هستند که میتوانند در این عکس ها یکسان باشند. بعضا در برخی از شرایط تعدادی از عکس ها احساسات یا نگرش عکاس در زمان عکسبرداری را به تصویر نمیکشند. از این رو به تعداد عکس بیشتری نیاز است تا این موارد در ذهن مخاطب نیز القا شوند. یک مجموعه عکس منسجم که رضایت بخش نیز است، به حداقل 10 الی 15 عکس نیاز خواهد داشت.

دنبال کردن کار عکاسان معروف و بزرگ؛ تکینیک دوم

این تکنیک ممکن است در ابتدا برای شما معنای کپی کردن از کار بزرگان را داشته باشد. حتی ممکن است حس خوبی نیز نسبت به این روش نداشته باشید. ولی باید بدانید دنبال کردن یا پیگیری کار بزرگان به معنای تماشا و ایده گرفتن است.

عکاسی هنری یکی از دشواترین انواع عکاسی است. به جرات میتوان گفت اصول و فنون هیچ کتاب، مقاله یا کارگاهی به اندازه دیدن و بررسی نمونه کارهای عکاسان معروف و مشهور نمیتواند به شما کمک کند. برای مثال مجموعه عکس های عکاس معروف، آنی لیبویتز را در نظر بگیرید که در حوزه عکاسی پرتره هنری مشغول است. سبک کاری و منحصر به فرد وی استفاده از روشنایی نور به همراه رنگ ها و ژست های جسورانه است.

سومین متد در تکنیک های عکاسی هنری؛ توضیح های هنرمندانه

داشتن یک توضیح یا گزاره هنرمندانه قبل از شروع یک پروژه بسیار کمک کننده خواهد بود. این امر باعث میشود تا پروژه و موضوع آن در ذهنتان معین گردد. درست زمانی که توضیح شما آماده شد، برنامه ریزی برای پیدا کردن سوژه و چگونگی انجام آن ساده تر خواهد شد. این مورد از تکنیک های عکاسی هنری بسیار الهام بخش هستند. فقط کافی است یک بار توضیح هنری بنویسید تا متوجه راحت تر شدن پروسه عکاسی تان شوید.

در این توضیح، الزامی به پاراگراف های طولانی یا اصطلاحات تخصصی نیست. فقط کافی است تا یک گزاره کوتاه، دلچسب و درخور موضوع یادداشت کنید.

اگر دفعه اولی است که این توضیح را مینویسید، بهتر است در ابتدا دو یا سه خط درباره پروژه توضیح دهید تا مخاطب یک دید کلی از موضوع پیدا کند. پس از آن میتوانید شرح دهید که ایده های شما در چه بخش هایی از عکس نهفته هستند.

تکنیک بعدی: خودتان را به عکس های سیاه و سفید محدود نکنید

احتمالا همه ما زمانی که اسم عکاسی هنری به گوشمان میخورد، به یاد عکس های سیاه و سفیدی می افتیم. البته که هر عکاسی سبک کاری مخصوص به خود را دارد و این تم رنگی نیز مثالی از این سبک کاری است. ولی آیا اگر عکسی سیاه و سفید نباشد، جزو عکس های هنری محسوب نمیشود؟ قطعا پاسخ منفی است.

این واقعیت وجود دارد که اکثر عکس های هنری در رنگ سیاه و سفید هستند. دلیل این امر این است که وجود رنگ های متنوع ممکن است در برخی از موارد باعث حواس پرتی شود و مخاطب پیام عکس را دریافت نکند؛ اما این مسئله باعث نمیشود که مجاز باشیم تا همواره عکس های این رنگی را به مخاطب نشان دهیم. ترکیب رنگی تمیز و بدون حشو و زواید نیز به شما کمک میکند تا به هدفتان برسید و پیام را انتقال دهید؛ زیرا ترکیب بندی مناسب و رنگ های خوب در تصاویر از عکس های سیاه و سفید قدتمندتر هستند.

همانطور که بالاتر گفته شد، آنی لیبویتز از جمله عکاسان این حوزه بود که با استفاده از رنگ ها، پیغام خود را در قالب عکس هایش به افراد میگفت. او بسیار در این امر موفق بود.

تکنیک پنجم: سرعت شاتر

از آنجایی که این نوع از عکاسی ارتباط مستقیمی با دید یا نگرش عکاس نسبت به سوژه یا موقیعت دارد، بنابراین تکنیک های عکاسی هنری متفاوتی برای رساندن پیغام شما میتوانند به کار برده شوند. نحوه استفاده از دوربین و چگونگی پردازش آن به همراه ترفندهای مهم و کاربردی این وسیله میتواند در این امر نقش پررنگی را ایفا کند.

برای مثال، در تصویر بالا، تنهایی و خلوت اقیانوس یا طبیعت مورد تاکید قرار گرفته است. یک سرعت شاتر بالا مثل 1/200 بر ثانیه میتواند حرکت ها را فریز کند. از طرف دیگر، سرعت شاتر بسیار پایین، میتواند احساس آرامش را به تصویر اضافه نماید.

این روش برای اجسام یا سوژه های درحال حرکت بسیار مناسب است. هر سرعتی یک حسی را به افراد القا میکند و یک معنایی را در ذهنشان ایجاد.

تکنیک های عکاسی هنری

درجه بندی رنگ و سبک پردازش منحصر به فرد در تصاویر علم است یا تکنیک؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، تصاویر سیاه و سفید در این نوع عکاسی بسیار رایج است. داشتن سبک کاری منحصر به فرد، ترکیب بندی رنگ و سبک پردازش یونیک در کار شما به عنوان یک عکاس هنری بسیار تاثیر گذار خواهد بود؛ زیرا تنها در این شرایط است که مردم عکس شما را در یک گالری تشخیص میدهند.

البته نحوه پردازش برای ساخت یک مجموعه منسجم کافی نیست؛ اما داشتن یک سبک کاری ثابت و یونیک به انسجام و ارتباط بین تصاویرتان کمک خواهد کرد.

آخرین مورد از تکنیک های عکاسی هنری؛ استفاده از یک موضوع در یک پروژه

یکی دیگر از تکنیک های عکاسی هنری، به کارگیری یک موضوع یا سوژه در پروژه تان است. البته این روش برای تازه کارها بیشتر موثر خواهد بود. این امر به آنها کمک میکند تا اصول ابتدایی را ساده تر به صورت تجربی یاد بگیرند؛ زیرا تنها روی یک سوژه متمرکز هستند و بقیه عوامل مهم مورد توجه آنها قرار خواهدگرفت. برای این کار میتوانید به هر موضوع، مکان یا فعالیتی دقت کنید و پروژه خود را بر اساس آن ها تعریف نمایید.

در آخر، آیا این تکنیک های عکاسی هنری کارآیی خواهند داشت؟

عکاسی هنری چیزی فراتر از سوژه یا موضوعی است که در مقابل دوربین عکاسان قرار میگیرد. البته که کتاب و کلاس عکاسی مربوطه کمک کننده خواهند بود، ولی نمیتوان تاثیر تجربه در این حرفه را نادیده گرفت. تکنیک های عکاسی هنری نیز بر اساس تجربه به دست آمده اند؛ بنابراین علاوه بر آن که کارآمد خواهند بود، مسیر رشد و موفقیت شما را در این عرصه هموارتر خواهند ساخت.

علاوه بر عکاسی حرفه ای که یک مهارت پول ساز است، تدوین فیلم و ساخت تیزر تبلیغاتی نیز با توجه به رشد روز افزون شبکه ها اجتماعی، می تواند یک درآمد پر سود باشد. در موسسه آموزش عالی ارمان علاوه بر دوره عکاسی، پکیج آموزش تدوین فیلم نیز یکی از دوره هایی است که ارائه می شود.

 

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.