طراحی داخلی با سبک مینیمال

طراحی داخلی با سبک مینیمال

طراحی داخلی با سبک مینیمال

طراحی داخلی با سبک مینیمال

سبک مینیمالیسم روندی است که امروزه در جهان رواج زیادی پیدا کرده است. این سبک در واقع به عنوان یک گریز از پیچیدگی‌ها و شلوغی دنیا مدرن محسوب می‌شود. طراحی داخلی با سبک مینیمال یکی از جلوه‌های مینیمالیسم به شمار می‌رود. ایجاد آرامش ذهنی و تمرکز بر روحیات انسان از اصلی‌ترین اهداف این سبک است. بسیاری پیدایش این سبک از طراحی داخلی را برگرفته از کشور ژاپن می‌دانند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این سبک کسب کنید.

بیشتر بخوانید : عکاسی مینیمال چیست؟

منظور از طراحی سبک مینیمال چیست؟

هسته اولیه پیدایش سبک مینیمال در طراحی بی‌تردید سادگی است. برخی از کارشناسان این سبک از طراحی داخلی را نوعی طراحی مدرن قلمداد می‌کنند. تاکید اصلی در سبک مینیمال بر روی هماهنگی و عملکرد عناصر محیط است. در نتیجه باید هرگونه المان غیرضروری و به هم ریخته را از محیط حذف نمود. در این سبک برخلاف سبک کلاسیک از یک الگو برای طراحی استفاده می‌شود. همچنین اشیاء بر اساس کاربرد و کارکردی که دارند در فضا قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال میز جلوی مبل برای قرار دادن لوازمی نظیر کتاب و فنجان لازم است. پس در محیط باقی می‌ماند و در طراحی در نظر گرفته می‌شود. اما وجود بوفه ظروف در سالن پذیرایی کارکرد چندانی نداشته و در سبک مینیمال حذف می‌شود.

اصول مهم در طراحی داخلی با سبک مینیمال چیست؟

این سبک طراحی در عین سادگی جذابیت و زیبایی بسیار زیادی به همراه دارد. در نتیجه در فضاهای مختلفی از جمله خانه- مراکز تجاری و اداری از سبک مینیمال استفاده می‌شود. فاکتورهایی که در سبک مینیمال باید مورد توجه خاص قرار گیرند اصول کار محسوب می‌شود. در ادامه با کاربردی‌ترین اصول در طراحی مینیمال آشنا خواهیم شد.

1- رعایت کردن سادگی در طراحی:

اشاره کردیک که سادگی هسته اولیه و اصلی در سبک مینیمال می‌باشد. در این سبک همیشه به دنبال استفاده حداقلی از آیتم‌های مختلف در محیط هستیم. در واقع از طریق حذف عناصر غیر ضروری در فضا بی‌نظمی‌های محیطی نیز حذف می‌شوند. به همین دلیل کاربرد و استفاده از وسایل مورد استفاده اهمیت زیادی در این سبک از طراحی داخلی دارد.

بیشتر بخوانید : ژست عکاسی در طبیعت

2- بهره‌مندی از خطوط تمیز:

در طراحی داخلی با سبک مینیمال همیشه از عناصر بصری کمترین استفاده به عمل می‌آید. به همین خاطر خطوط مورد استفاده توسط طراحان باید کاملا صاف و بدون شلوغی باشد. الگوهایی که در طراحی این سبک استفاده می‌شود نیز ساده و کاملا مسطح می‌باشند. همچنین از آیتم‌های تزئینی در سبک مینیمال کمترین میزان ممکن استفاده به عمل می‌آید.

3- استفاده از یک طیف رنگی:

به کارگیری عناصر تک رنگی نیز از دیگر اصول مینیمال در طراحی داخلی محسوب می‌گردد. در نتیجه پالت رنگی طراحان این سبک ساده و از تناژهای مختلف یک رنگ است. به ویژه در طراحی مینیمال ایرانی بیشتر به استفاده از یک طیف رنگی تکیه می‌شود.

4- ایجاد فضاهای باز:

طراحی به این سبک با رعایت باز بودن فضا و کمک گرفتن از نورپردازی‌های طبیعی انجام می‌گیرد. این موضوع از اصلی‌ترین اصول در طراحی داخلی با سبک مینیمال می‌باشد. باز بودن فضا ایجاد حسی آرامش‌بخش و بدون سردرگمی در بیننده می‌کنند.

علاوه بر اصول کلی در سبک مینیمال عناصر مهمی نیز وجود دارند که باید در نظر گرفت. در قسمت بعدی با مهم‌ترین عناصر سبک مینیمال در طراحی‌های داخلی آشنا خواهیم شد. بر خلاف تصور بسیاری، طراحی مینیمال به هیچ وجه ساده نبوده و بر پایه عناصر زیادی بنا نهاده شده است.

عناصر کاربردی در سبک مینیمال برای طراحی داخلی:

برای اینکه طراحی به طور کامل به سبک مینیمال باشد باید عناصر مختلفی در کار رعایت گردد. تمرکز روی اشیاء و دوری از مصرف‌گرایی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک از طراحی داخلی می‌باشد. برای آشنایی با عناصر اصلی در این سبک جذاب از طراحی داخلی با ما همراه باشید.

1- به کارگیری رنگ در طراحی مینیمال:

رنگ‌های مورد استفاده در این سبک طراحی داخلی اغلب از یک طیف و تناژ هستند. اغلب نیز طراحان مایلند از رنگ‌های خنثی همچون خاکستری و کرمی و سفید در کار استفاده کنند. تعدد رنگ در این سبک طراحی داخلی محدود به سه رنگ می‌شود. اغلب رنگ‌های مورد استفاده نیز باید به یکدیگر نزدیک باشند.

بیشتر بخوانید : معماری داخلی فضاهای تجاری 

2- دکورسازی مناسب در طراحی داخلی با سبک مینیمال:

دکورسازی در سبک مینیمال نگاه بسیار ویژه‌ای به گیاهان دارد. چرا که گیاهان به راحتی با سایر بخش‌های دکوراسیون داخلی هماهنگ می‌شوند. تابلوهای نقاشی و چاپ‌های گرافیکی نیز از دیگر مواردی هستند که در طراحی مینیمال کاربرد دارند. البته سادگی در تمام بخش‌های دکوراسیون باید به شکل جدی و اساسی رعایت گردد.

3- استفاده از عناصری با سطوح صاف:

از دیگر عناصر کاربردی در سبک مینیمال استفاده از سطوح صاف در المان‌های فضا است. در نتیجه استفاده از دستگیره‌های توکار و چراغ‌های سقفی توکار در سبک مینیمال رواج زیادی دارد. حتی کمد دیواری‌های مورد استفاده در این سبک نیز به شکل ریلی طراحی می‌شوند.

4- برقراری تعادل:

وقتی از طراحی مینیمال حرف می‌زنیم تعادل در آن نقش و جایگاه مهمی پیدا می‌کند. برای دستیابی به تعادل در طراحی داخلی با سبک مینیمال باید از تقارن بین اجزای محیط کمک گرفت. عناصر مورد استفاده در محیط در سبک مینیمال نسبت به هم برتری ندارند.

بیشتر بخوانید : دوره معماری داخلی

5- نورپردای محیط در سبک مینیمال:

در اغلب اوقات طراحان از پنجره‌های بزرگ برای طراحی‌های مینیمال استفاده می‌کنند. به این ترتیب بیشترین استفاده از نو طبیعی در محیط داخلی را خواهیم داشت. مورد بعدی کمک گرفتن از نورپردازی‌های توکار برای تامین روشنایی کافی محیط است. در نتیجه نور مناسب بدون دیده شدن تجهیزات مرتبط با روشنایی در محیط وجود دارد.

طراحی مینیمال آشپزخانه:

آشپزخانه بخش بسیار مهمی در طراحی‌های مینیمال محسوب می‌شود. نظم و هماهنگی باید در بخش‌های مختلف آشپزخانه با یکدیگر دیده شود. هر چه فضای در دید آشپزخانه خلوت‌تر و به دور شلوغی باشد به سبک مینیمال نزدیک‌تر است. همچنین شیرآلات مورد استفاده در آشپزخانه‌های مینیمال باید کاملا مدرن باشند.

کلام پایانی:

طراحی داخلی با سبک مینیمال روی تمیزی و خطوط صاف و مسطح متمرکز است. طراحان در این سبک از هر نوع شلوغی و آشفتگی در فضا دوری می‌کنند. المان‌های محیط در این سبک طراحی داخلی باید در هماهنگی و تعادل کامل با یکدیگر شکل گرفته و چیدمان شوند.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی دیجیتال از مبتدی تا حرفه ای

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.