عکاسی از کتاب

عکاسی از کتاب

عکاسی از کتاب

عکاسی از کتاب

در این مقاله ابتدا مقدمه‌ای بر عکاسی خواهیم خواند. سپس به معرفی مختصر شاخه‌های مختلف آن خواهیم پرداخت. در نهایت نکات و ترفندهایی برای حرفه‌ای شدن در حوزه عکاسی و به خصوص حوزه عکاسی از کتاب، معرفی می کنیم.
در وحله اول باید بدانیم اصلا عکاسی چیست و چه اصولی دارد.
عکاسی هنر ثبت نور با دوربین به وسیله سنسور برای ایجاد یک تصویر است.
برای عکاسی تنها چیزی که نیاز دارید، یک دوربین است. این دوربین می‌تواند دوربین گوشی‌تان باشد یا یک دوربین پیشرفته و چند ده میلیونی. مهم تر از خود دوربین، عناصر دیگر عکاسی و لزوم آشنایی با آن‌هاست. عناصر مهمی مانند نور، سوژه، قاب بندی و …. .

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

انواع شاخه‌های عکاسی

هنر عکاسی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. هر عکاس بسته به علایق و اهداف شخصی خودش معمولا یک زمینه از انواع مختلف زیرشاخه‌های عکاسی را انتخاب می‌کند و به فعالیت می‌پردازد.
هنر عکاسی به زیر شاخه‌های فراوانی تقسیم می‌شود که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. :
• عکاسی پرتره
• عکاسی تبلیغات صنعتی
• عکاسی هنری
• عکاسی از محصول (مانند عکاسی از کتاب)
• عکاسی خبری
• عکاسی از طبیعت
• عکاسی علمی
• عکاسی ورزشی
• …
در ادامه به معرفی دو مورد از شاخه‌های عکاسی یعنی عکاسی پرتره و عکاسی تبلیغات صنعتی خواهیم پرداخت.

عکاسی پرتره

به نقل از ویکی پدیای فارسی، عکاسی پرتره (به فرانسوی : portrait) شاخه‌ای از عکاسی است که از چهره انسان عکسبرداری می‌شود.
این شاخه از عکاسی، خود نیز دارای تعدادی زیر شاخه است مانند : پرتره تمام قد، پرتره هنری، پرتره سیاسی، پرتره تبلیغاتی و …

عکاسی پرتره

یکی از گرایش‌های تخصصی که در موسسه آموزش عالی آرمان در دوره عکاسی می‌توانید انتخاب کنید و توسط اساتید مجرب این موسسه، آموزش اصولی ببینید، عکاسی پرتره می‌باشد.
مزیت مهم این دوره این است که عکاسی در آتلیه می‌باشد که حتی در زمان‌های غیر از کلاس نیز هنرجویان می‌توانند با هماهنگی با مسئولین، جهت تمرین از محیط آتلیه استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : آموزش تدوین با پریمیر

عکاسی تبلیغات صنعتی

عکاسی تبلیغات صنعتی شاخه وسیعی است که شامل هر نوع عکس و عکسبرداری تجاری از یک محصول یا کالا به منظور فروش و بازاریابی آن می‌باشد.
شما هر کسب و کاری که داشته باشید، باید به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازید. یکی از موثرترین روش‌ها برای معرفی و تبلیغ محصول یا خدمات، استفاده از عکس می‌باشد.
عکاسی از کتاب نیز به نوعی یکی از زیر شاخه‌های عکاسی تبلیغاتی می‌تواند باشد. خیلی از فروشگاه‌ها، کتاب فروشی‌ها، ناشران و …. برای تبلیغ و فروش کتاب‌هایشان مجبور به استخدام عکاس متخصص در زمینه عکاسی از کتاب هستند.
یکی از مزایای دوره جامع عکاسی موسسه آموزش عالی آرمان این است که شما می‌توانید چندین گرایش از گرایش‌های پرمخاطب را بسته به سلیقه و ذائقه خودتان انتخاب کنید و عکاسی تبلیغاتی نیز یکی از این گرایش‌هاست.

نکاتی برای عکاسی از کتاب

نکات عکاسی از کتاب

تا این بخش مقاله به معرفی کلی هنر عکاسی و تعدادی از شاخه‌های آن پرداختیم. حال که تا حدودی با عکاسی تبلیغاتی آشنا شدیم، وقت آن است که بیشتر به عکاسی از کتاب که موضوع اصلی این مقاله نیز هست، بپردازیم.
عکاسی از کتاب نیز همانند عکاسی تبلیغاتی معمولا برای فروش و بازاریابی و جلب توجه به کار می‌رود.
برای آموزش عکاسی از کتاب به چند نکته مهم اشاره خواهیم کرد که برای عکاسی هنری از کتاب، حتما به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

استفاده از سه پایه مناسب

برای گرفتن بهترین عکس‌ها در حالت عادی، باید تا جای ممکن از لرزش دوربین جلوگیری کرد. به خصوص هنگامی که نور به اندازه کافی نباشد، در این حالت سرعت عکس برداری دوربین برای این که نور بیشتری دریافت کند، کاهش می‌یابد. در این حالت با کمترین تکان دست، عکس تار می‌شود. بهترین راه حل این مسئله، استفاده از سه پایه است. با استفاده از سه پایه، به راحتی میتوانید از کوچکترین لرزشی هنگام عکسبرداری، جلوگیری کنید. در هنگام عکاسی از کتاب نیز به دلیل زاویه تقریبا سختی که دارد، استفاده از دوربین روی دست پیشنهاد نمی‌شود.

 

عکاسی با رینگ لایت

رینگ لایت به لامپ‌هایی گفته می‌شود که به صورت یک حلقه، نور را به سمت سوژه عکس می‌تاباند. عکاسان حرفه‌ای هنگام عکاسی پرتره، عکاسی از کتاب یا هر محصول دیگری از رینگ لایت استفاده می‌کنند. رینگ لایت با از بین بردن سایه و توزیع نور به صورت یک دست، باعث گرفتن عکس‌های جذاب هنگام عکاسی از کتاب می‌شود.

عکاسی با رینگ لایت

پس زمینه مناسب

همان طور که می‌دانید نمی‌توان برای هنر عکاسی محدودیتی قائل شد. ولی طبق تجربیات و تحقیقاتی که انجام شده، برای عکسبرداری از محصول همانند موضوع مقاله ما یعنی عکاسی از کتاب، بهتر است از پس زمینه‌های ساده و تک رنگ استفاده شود.
استفاده از پس زمینه‌های ساده و تک رنگ باعث می‌شود تمرکز بیینده بر روی کتاب که سوژه اصلی ما است، بیشتر باشد.
پس زمینه‌های شلوغ باعث می‌شود که محصول به چشم نیاید و آن طور که می‌خواهیم، سوژه‌مان با بازخورد مواجه نشود.
البته بسته به هنر عکاس، گاهی عکس‌هایی با پس زمینه شلوغ نیز باعث جذاب شدن عکس می‌شوند.

ادیت عکس

یکی از مهم‌ترین مراحل عکاسی از کتاب و حتی کلا عکاسی از هر سوژه‌ای، مرحله روتوش یا ادیت عکس می‌باشد.
یک عکاس حرفه‌ای در این مرحله، به رنگ عکس‌هایی که گرفته دقت می‌کند و با تغییر آن، هر چند کم به بهبود عکس گرفته شده خود می‌پردازد. حتی در این مرحله ممکن است نیاز شود که پس زمینه عکس‌ها عوض شود. این مرحله برای تازه واردان و کسانی که در این زمینه آموزشی ندیده‌اند، به احتمال زیاد بسیار سخت است و دچار مشکل خواهند شد.

دوره عکاسی

معرفی چند ایده‌ی عکاسی از کتاب

در این قسمت از مقاله، به معرفی چند ایده از عکاسی از کتاب به شما خواهیم پرداخت. البته که در حرفه عکاسی، مهم این است که خودتان و با طرز فکر و سلیقه خودتان به عکاسی از کتاب و یا هر سوژه‌ی دیگری بپردازید.

استفاده از یک فنجان قهوه یا چای

عکاسی حرفه ای از کتاب

وقتی در حال مطالعه یک رمان هیجان‌انگیز هستید چی بهتر از یک فنجان قهوه یا چای؟
به راحتی و با یک فنجان ساده چای یا قهوه می‌توانید به عکس‌های خشکتان روح و زندگی بدمید. هر کسی از مقداری کافئین در هنگام مطالعه استقبال می‌کند.
به خصوص اگر خود فنجان زیبا و شکیل باشد یا با شکل کتاب در تناسب باشد، باعث زیباتر شدن عکس تبلیغاتی از کتاب خواهد شد.

توجه به ترکیب رنگ جلد کتاب‌ها هنگام عکاسی از کتاب

هنگام عکاسی از کتاب، اگر چندین کتاب در دست دارید، می‌توانید از ترکیب رنگی جلدها به منظور زیباتر کردن عکستان، استفاده کنید. به طور مثال رنگین کمانی از کتاب‌ها بسازید یا کتاب‌ها را با ترتیب‌های دیگر رنگی بچینید و مشغول عکاسی از کتاب شوید.

بیشتر بخوانید : تدوین غیر تداومی

همخوانی اسم کتاب و پس زمینه

البته بالاتر و در قسمت انتخاب پس زمینه اشاره کردیم که ترجیح این است که برای تمرکز بیشتر بیینده بر روی سوژه ، از پس زمینه‌های ساده استفاده کنید. ولی در بعضی مواقع اسم کتاب به نحوی است که می‌توانید با پس زمینه غیر ساده نیز عکس قشنگی بگیرید. به طور مثال فرض کنید اسم کتاب مدنظر برای عکاسی، سمفونی مردگان است. با رفتن به قبرستان و یک پس زمینه سرد، می‌توانید عکس زیبایی بگیرید.
شما برای عکاسی از کتاب چه ایده‌ای دارید؟

عکاسی از کتاب

جمع بندی

عکاسی، هنری است که علاوه بر تجهیزات و ذوق هنری، نیاز به علم و اطلاعات دارد. شما برای عکاسی از کتاب نیز باید از قاب بندی، نحوه قرارگیری سوژه، تنظیم نور و سایر تنظیمات دوربین نیاز به آموزش دارید.
در موسسه آموزش عالی آرمان شما می‌توانید با شرکت در دوره عکاسی ، دوره عکاسی پرتره و دوره عکاسی تبلیغات صنعتی، از صفر تا صد عکاسی را آموزش ببینید و از مزایایی همچون تدریس توسط اساتید مجرب، آموزش عکاسی در آتلیه و گرفتن گواهی پایان دوره معتبر وزارت علوم، بهره ببرید.

بیشتر بخوانید : زیبایی شناسی تدوین

2/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.