مشخصه های نور در عکاسی کدامند؟

مشخصه های نور در عکاسی کدامند؟

مشخصه های نور در عکاسی کدامند؟

مشخصه های نور :

در مقاله قبل به بررسی یکی از مشخصه های مهم نور پردازی در عکاسی  یعنی منابع نور پرداخته شد.در این مقاله سعی می کنیم تا سایر ویژگی های نور را توضیح دهیم.

شدت (intensity)

شدت نور اندازه ی روشنایی یک نور است. شدت نوری که بر روی یک موضوع افتاده میتواند توس اندازه گیری شود. این روش خواندن مستقیم نور (incidence reading نامیده می شود. نور سنج داخل دوربین قادر به اندازه گیری شدت نوری که مستقیم بر روی موضوع افتاده نیست اما نور بازتابیده شده از آن را انداز گیری می نماید. این روش نور خوانی بازتابی (reflected reading) نامیده میشود.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

کیفیت (quality) :

نوری که از خورشید یا یک منبع لکه ای مانند چراغ های هالوژن تنگستن تابیده میشود به عنوان یک منبع با کیفیت بالا (high quality) شناخته شده است. سایه های به وجود آمده توسط این نور تیره و دارای لبه های تیز well-define هستند و سایه های به وجود آمده توسط خورشید تیره اند، اما به طور کامل خالی از روشنایی نیستند. این نور توسط نوربازتابیده شده از آسمان به وجود می آید.

اتسفر زمین مقداری طول موجهای کوتاه آبی نور را پراکنده میکند و بدین وسیله چتری از نور با میزان کم ایجاد می کند. نورهای الکتریکی لکه ای زمانی که در شب و یا بدون اثر مشابه نور اسمان استفاده شوند سایه های تیز تر خواهند داشت. نور منابع نقطه ای میتوانند توسط سطوح بزرگ تلطیف پخش و بازتابیده شوند نورهای راستا دار وقتی از سطوح مات باز تابیده میشوند در جهات گوناگونی پراکنده میگردند و میزان و شدت نور آنها کاهش پیدا میکند. بنابر این به سایه ها مقدار نور ضعیفی میرسد و آنها را از تیرگی کامل خارج میکند.در این حالت گفته می شود نور دارای کیفیت نرم تری است سایه ها کمتر تیره اند جزئیات در آنها دیده میشود و لبه هاتیز و شفاف نیستند.

کنترل بر کیفیت نور در فضاهای باز یک مهارت بنیادی است اغلب عکاسان با صحنه ها در جایی روبرو میشوندکه نور محیط مشکلات زیادی را برای مواد عکاسی به کار برده به وجود می آورد.اغلب عکاسان باید تکنیک هایی  برای تغییر کیفیت بیاموزند و یا خطر از دست رفتن جزئیات و اطلاعات را بپذیرند کیفیت نور چه نرم و چه تیزمی تواند توسط تلطیف کننده ها و باز تاباننده ها تغییر کند.

نرم کردن (diffusion) نور می تواند توسط قرار دادن یک ماده مخصوص بین نور و موضوع نرم شود این اثر میتواند به صورت مصنوعی به وسیله ی باز تاباندن نور از یک سطح بزرگ انجام شود در ارتباط با اندازه اش هر چه مادهی تلطیف کننده از منبع تور دورتر باشد منبع نور بزرگ تر نمایان خواهد شد. این حالت سایه ها را نرم جزئیات را در آنها بیشتر و مقدار نور افتاده بر روی موضوع را کمتر میکند.

نرم کردن (diffusion) :

نرم کردن (diffusion) نور می تواند توسط قرار دادن یک ماده مخصوص بین نور و موضوع نرم شود این اثر میتواند به صورت مصنوعی به وسیله ی باز تاباندن نور از یک سطح بزرگ انجام شود در ارتباط با اندازه اش هر چه مادهی تلطیف کننده از منبع تور دورتر باشد منبع نور بزرگ تر نمایان خواهد شد. این حالت سایه ها را نرم جزئیات را در آنها بیشتر و مقدار نور افتاده بر روی موضوع را کمتر میکند

بیشتر بخوانید : بررسی طراحی دکوراسیون داخلی با هوش مصنوعی

بازتاب (reflection) :

از مقدار نوری که بر روی یک موضوع می افتد مقادیر مختلفی از آن بازتابیده می شود. مقدار نور بازتاب شده از یک سطح، بازتاب موضوعی (subject reflectance) نامیده می شود. میزان بازتاب با توجه به رنگ بافت و زاویه ی نور نسبت  به موضوع متفاوت است. یک لباس سفید نور بیشتری را نسبت به لباسی تیره از خود باز تاب میدهد. یک قطعه فلز زنگ زده نور کمتری نسبت به یک آینه بازتاب می دهد. در تمام موارد میزان بازتاب مستقیما با زاویه ی دید دوربین متناسب است. اگر نقطه دید دوربین برابر با زاویه ی نور نسبت به موضوع باشد میزان بازتاب بیشتر خواهد بود.

میزان ن بازتاب نور به وسیله ی :

  • بازتاب موضوع 
  • شدت منبع نور
  • زاویه دید و زاویه دور نسبت به موضوع
  • عامه منبع نور از موضوع ماندازه گیری می شود.

اگر چه ممکن است شدت منبع نور ثابت بماند (همانند روزهای افتابی )میزان بازتاب میتواند متفاوت باشد.

نور در درجات مختلفی از سطوح بازتابیده می شود. نور بیشتری از سطوح نقره ای نسبت به سطوح سیاه بازتابیده می شود. بازتاب راه ساده ای برای تغییر کیفیت نور است. مقدار نور بازتابیده از یک موضوع مستقیما با کنتر است آن ارتباط دارد. اگر با یک منبع لکه ای نور از طرف راست بتابد،سایه های تیره ای در طرف چپ موضوع ایجاد خواهد شد. این حالت کنتر است بالا (high contrast نامیده میشود زیرا فقط قسمت سایه و روشن در آن وجود دارد برای بالا بردن جزییات در قسمت تیره یک باز تاباننده در طرف مقابل نور تابیده شده قرار داده میشود. این کار مقدار نور قسمت تیره را به قسمت روشن نزدیک تر میکند

افت (fall – off) :

افت (fall – off) هر قدر فاصله ی بین موضوع و منبع نور افزایش پیدا کند میزان نوری که موضوع را روشن میکند کاهش می یابد. اگر فاصله ی نور تا موضوع ۲ برابر شود اندازه ی نوری که بر روی موضوعی می افتد نسبت به جای قبل ۲۵ درصد کاهش می یابد این تغییر در اندازه ی روشنایی fall – off نامیده میشود و به وسیله ی قانون معکوس فاصله بیان میشود.

برای مثال اگر در یک نور سنجی ١٦/f به دست آید در حالی که فاصله ی نور تا موضوع یک متر است اگر فاصله ۲ برابر شود ۸/f و اگر ٤ برابر شود 4/f خواهیم داشت.

این قانون با تغییر نوع منبع نور تغییر نمیکند اگر چه fall – off در کار با نور خورشید مسئله ی مهمی نیست (تمام موضوعات با خورشید فاصله ای برابر (دارند اما در کار با نورهای بازتابی نوری که از پنجره وارد میشود و نورها ی مصنوعی باید محاسبه و مورد نظر قرار گیرد اثر بصری این نابرابری فاصله بین موضوعات و منبع نور نابرابری روشنایی (uneven illumination) است.

قانون معکوس مربع

وقتی سطحی توسط منبع نوری نقطه ای نور داده شود شدت نور در آن سطح برابر با معکوس مربع فاصله اش از منبع نور است.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی انتزاعی

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.