نورپردازی در مکان های خارجی

نورپردازی در مکان های خارجی

نورپردازی در مکان های خارجی

پیش گفتار :

ممکن است نور در یک مکان ویژه و یک زمان مشخص افکت و حالتی که می‌خواهد را ندهد. در این وضعیت عکاس مجبور است نور دیگری را برای تعدیل نور محیط یا اضافه کردن به آن به کار گیرد. در بیشتر موارد نور محیط نقش نور دوم را بازی می کند.در موارد دیگر نقش کمی دارد و یا اصلاً نقشی در روشن کردن کل تصویر ندارد. ممکن موقعیت هایی که گفته خواهد شد عکاس را برای انتخاب یک نور اضافی هدایت کند.

  • نور برای فیلم در نظر گرفته شده کم است و کاهش سرعت شاتر باعث لرزش دوربین یا کشیدگی تصویر خواهد شد.
  • درجه حرارت نورهای مصنوعی باعث رنگ ناخوشایند در صحنه می‌شود.
  • نور محیط دامنه روشنایی نامناسبی برای کاربرد با فیلم یا سنسورهای تصویری دارد. به طور مثال: کنتراست برای توانایی دامنه  یک فیلم بالاست و نوردهی باید طوری انجام شود که سایه ها کمتر از حد نرمال و نقاط روشن بیشتر از حد نرمال نوردهی شوند.
  • جهت نور اصلی الگوی نامناسبی برای موضوع خواهد داشت. به طور مثال: نورردهی از بالای سر سایه‌های نامناسب بر روی صورت شخص ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید : پر درآمد ترین شاخه عکاسی

نورپردازی در مکان های خارجی :

پرکردن :

در صحنه‌هایی با کنتراست بالا و خیلی زیاد یعنی جایی که دامنه روشنایی صحنه از مقدار دامنه فیلم فراتر می‌رود ، ممکن است عکاس برای کاهش نسبت کنتراست صحنه از یک نور پر کننده استفاده کند.

دو تکنیکی که در این رابطه بیشتر عمومیت دارد استفاده از بازتاب دهنده ها در جلوی منبع نور پرقدرت و در جهت سایه‌های موضوع مورد نظر و به کار بردن فلش بر روی دوربین با قدرت کاهش یافته است .

قبل از اینکه عکاس برداشت کند تمام موضوعاتی که توسط نور مستقیم خورشید روشن شده اند نیاز به نور پر کننده دارند ، در ابتدا باید هر صحنه را برای یافتن دامنه روشنایی واقعی اش بررسی کند.

زمانی که موضوع با نور مستقیم خورشید نورردهی شده ممکن است فرمولی مورد نیاز نباشد. فرمول برای عوامل اتفاقی که در صحنه هستند کارساز نیست.

عکاس باید با تمرین بیاموزد که چگونه درباره قدرت نور و مقدار تن‌های واقعی صحنه قضاوت کند. در ادامه عوامل تاثیر گذار در نورپردازی خارجی را با هم بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : عکاسی تبلیغاتی

بازتاباننده ها :

نور پر کننده می تواند به طور طبیعی به وسیله نور بازتابیده شده از سطوح بازتاباننده درون صحنه به وجود آید.هم چنین می توانند توسط بازتاباننده هایی که به طور آگاهانه توسط عکاس در صحنه قرار گرفته اند به وجود آیند.

این تکنیک زمانی استفاده می شود که سایه های تیره و پررنگ به وسیله منابع نوری لکه ای و تیز به وجود آمده باشند.

کیفیت سطح :

بازتاباننده ها با توجه به مشخصه و رنگ نور مورد نظر می توانند سفید مات ،نقزه ای یا طلایی باشند.سطح سفید مات نور پرکننده نرمی تولید می کند ،درحالی که یک سطح براق همانند نقره یا طلایی ، نور پرکننده شفاف تر و تیز تری ایجاد می کند.انتخاب یک بازتاباننده با سطح طلایی نور پر کننده را گرم تر کرده و آبی به وجود آمده توسط خورشید در قسمت سایه ها را از بین می برد.

اندازه :

نواحی بزرگ برای استفاده از نور بازتابی نیاز به سطوح بازتابننده بزرگی دارند.معمولا بازتاباننده هایی که برای بردن در دسترس هستند تا شدنی و قابل حمل با کیف دستی به مکان های مختلف هستند.

عکاس برای گرفتن بیشتر اثریک بازتاباننده و قراردادن آن در دسترس ترین جا نیاز به یک دستیار دارد.علاوه بر اندازه مشخص (توانایی دستیار برای نگاه داشتن بازتاباننده در روزهای بادی) بازتاباننده ها عملا در مکان های خارج از استودیو سودمند نیستند.

بیشتر بخوانید : بهترین اپلیکیشن تدوین فیلم کدام است؟

فلش :

فلش اصطلاحی است که به یک پالس از هر نور درخشانی که زمان کوتاهی دارد گفته می شود.نوری که از فلش عکاس خارج می شود برای فیلم نور روز (5500k) بالانس شده و تناوب آن معمولا کمتر 1/1500 ثانیه است.

زمانی که عکسی نیاز به نوری اضافی برای تکمیل نور روز موجود دارد،فلش منبع نوری است که بیشتر عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند.

اگر چه فلش برای ایجاد حالت های جالبی به کار می رود، کار با آن تا حدودی سخت است.این کار برای عکاسانی که حارج از استودیو کار می کنند سختی بیشتری دارد.سختی کار از اینجا سرچشمه می گیرد که نتیجه کار تا بعد از ظهور فیلم مشخص نمی شود.

نتیجه گیری :

در مطلب ارائه شده سعی برآن داشتیم تا شما را با عوامل تاثیر گذار در نورپردازی خارجی آشنا کنیم.این عوامل زمانی که در محیطی خارج از استودیو در حال عکاسی هستید بسیار تاثیر گذار بوده و باید حتما به آنها توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید : نورپردازی در عکاسی

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.