تفاوت تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک

تفاوت تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک

تفاوت تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک

با توجه به تفاوت‌های زیادی که تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک با هم دارند باز هم گاهی این دو به اشتباه مشابه یکدیگر به کار می‌روند. حتی ممکن است طراح موشن گرافیک را با یک انیماتور اشتباه بگیرید. در تبلیغات می‌توان هم از موشن گرافیک و هم از انیمیشن استفاده کرد. برای اینکه با این مفاهیم آشنا شویم و به تفاوت بین این اصطلاحات و همچنین به تفاوت تدوین و موشن گرافیک پی ببریم با ما همراه شوید.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

از این دو واژه در صنعت رسانه و سرگرمی زیاد استفاده می‌شود. با این وجود باید بدانید که این دو واژه با هم تفاوت دارند. البته کار هر دو بخش در یک زمینه است ولی با هم تفاوت دارند. انیمیشن حاصل تخیل کارگردان است که در یک استودیوی کامل ساخته می‌شود که شامل چیزهای واقعی و غیرواقعی است. در ادامه به فرق تدوین و موشن گرافیک می‌پردازیم.

تفاوت تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک

تفاوت تدوینگر ویدیو و هنرمند موشن گرافیک

همیشه استقلال و اصالت کارها با وجود تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان به یکدیگر حفظ می‌شود. در نگاه اول می‌توان تفاوت بین تدوین ویدیو و موشن گرافیک را پیدا کرد و این تفاوت‌ها فنی و پیچیده است. با وجود اینکه تدوینگر ویدیو، سازنده و تولید کننده اثر است اما خالق اثر نیست. تدوینگر از موسیقی، نریشن و ویدیو برای تولید اثر استفاده می‌کند. در حالی که کار طراح موشن گرافیک خلق جلوه‌های ویژه تصویری برای خلق ویدیو است. طراح موشن گرافیک برای انجام این کار از المان‌های گرافیکی و انیمیشن استفاده می‌کند.

افکت گرافیکی فعال و ایستا

استفاده درست از افکت‌های گرافیکی ایستا نشان دهنده یک تدوینگر حرفه‌ای ویدیو است. همچنین یک تدوینگر بدون نیاز به کمک پیش‌ زمینه، عناصر دیگر را اصلاح می‌کند. از گرافیک‌های ایستا می‌توان به نمودار یا زمین بیسبال اشاره کرد که در دسترس بودن آن‌ها به الزامات پروژه بستگی دارد.

حال فرض کنید که یک زمین بیسبال دارید و یک توپ می‌خواهد در این زمین حرکت کند. برای این کار به یک هنرمند موشن گرافیک احتیاج دارید. یکی از نرم ‌افزارهای مورد استفاده برای یک تدوینگر CINEMA 4D‌است که نرم افزار پیچیده‌ای است و کار کردن با آن احتیاج به تمرین زیاد دارد.

تولید در مقابل ارتقا

با توجه به این مطلب که تدوینگر ویدیو سازنده و تولید کننده است، از موسیقی و دیالوگ در کارش استفاده می‌کند . اما یک متخصص موشن گرافیک با استفاده از گرافیک‌های 3D‌یا 4D‌ و همچنین انیمیشن‌ها ویدیوی آماده شده را کامل می‌کند. البته باید این نکته را بدانید که شناخت تدوینگر ویدیو از موشن گرافیک بسیار مهم است. زیرا به این شکل بهتر می‌تواند با طراح موشن گرافیک همکاری کند و مرز بین تفاوت تدوین و طراحی موشن گرافیک مشخص می‌شود.

برای مطالعه:

بهترین نرم افزارهای تدوین فیلم کدامند؟

فرق تدوین و موشن گرافیک

موشن گرافیک چیست؟

وقتی انیمیشن در یک صحنه به صورت فعال و زنده جای می‌گیرد و توسط بازیگران و در یک فضای واقعی عکس‌برداری می‌شود که شامل: انجام اقداماتی است که این اقدامات در یک فرایند خاص انجام می‌شود وبه این فرایند خاص موشن گرافیک می‌گویند. بعد از این مرحله نوبت به استفاده از تکنیک‌های  VFX و پردازش کار می‌رسد.

به موشن گرافیک داده نگاری متحرک هم می‌گویند. دو عنصر اصلی در موشن گرافیک وجود دارد. ۱- طراحی گرافیک و۲-  اطلاعات. مرحله اول ساخت گرافیک استاتیک است و سپس این گرافیک‌ها با توجه به داستان است  و برای روایت داستان به حرکت در می‌آید. موشن گرافیک این امکان را ایجاد می‌کند که بتوان روی آن صدا گذاری کرد و اطلاعات بیشتری به آن اضافه کرد. این کار باعث تسهیل در درک مطلب می‌شود.

موشن گرافیک سه بعدی

اگر برای کارتان موشن گرافیک دو بعدی کافی نبود باید از موشن گرافیک سه بعدی استفاده کنید. برای کار با موشن گرافیک سه بعدی نیاز به مهارت بالایی دارید. ولی نتیجه بسیار فوق العاده و جذاب خواهد بود.

تفاوت میان تدوینگر ویدئو و هنرمند موشن گرافیک

 

آشنایی با مفهوم تدوینگر

تدوینگر کسی است که کار تدوین فیلم را انجام می‌دهد. در فرانسه این واژه مونتور و در انگلیسی ادیتور نامیده می‌شود. کار تدوینگر بسیار مهم است. او مسئول گزینش، زمان بندی و ترتیب نماها در فیلم است. تدوینگر ویدیو کار خود را بر اساس داستان، فیلم نامه و شیوه دیداری فیلم ساز انجام می‌دهد.

یک تدوینگر فیلم باید مهارت‌های زیادی را بیاموزد که از این میان می‌توان به امور تولید مانند کارگردانی، تصویربرداری و صدابرداری اشاره کرد. آشنایی با این مهارت‌ها به تدوینگر ویدیو کمک می‌کند تا راحت‌تر بتواند کار تدوین و اصلاح را انجام دهد. یکی از نکات کلیدی که یک تدوینگر ساده را به یک تدوینگر حرفه‌ای تبدیل می‌کند داشتن مهارت زیبایی شناسی دیداری است.  حالا بهتر می‌توانید تفاوت تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک را متوجه شوید.

موشن گرافیک و انواع آن

برای اینکه بیشتر با این مفاهیم آشنا شویم به معرفی موشن گرافیک می‌پردازیم. مفهوم موشن به معنی ویدیوهایی است که پیام و محتوا را به صورت متحرک بیان می‌کند. در واقع به هر چیزی که حرکت کند موشن می‌گویند. از موشن‌ها برای تهیه تولید محتوا استفاده می‌شود که نوع موشن آن باعث تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب می‌شود.

یکی از ویژگی‌های موشن‌ها امکان نمایش آن‌ها بر روی کامپیوتر و موبایل است و امکان کار به صورت انلاین و افلاین وجود دارد. موشن گرافیک انواع مختلفی دادرکه در زیر به معرفی آن‌ها پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

انواع برش در تدوین

تفاوت تدوین و موشن گرافیک

انواع موشن گرافیک

  • ویدیو رئال: وقتی در فضاهای واقعی فیلم برداری انجام شود به آن ویدیو رئال می‌گویند. در ویدیو رئال انتقال پیام به عهده فیلم برداری، صدابرداری، صدا گذاری و تدوین است و استفاده زیادی از طرح‌های گرافیکی نمی‌شود. در اینجا تفاوت تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک دیده می‌شود.
  • ویدیو موشن: در اینجا تلفیقی از فیلم برداری و گرافیک را می‌توانید ببینید. گرافیک‌های به کار رفته در این نوع موشن برای افزایش اطلاعات به کارمی‌رود که اصولا امکان نمایش و فیلم برداری این دسته از اطلاعات به صورت واقعی وجود ندارد.
  • استاپ موشن: در این نوع موشن اساس کار بر روی عکاسی از یک شئ استوار است. با عکس گرفتن از شي و حرکت دادن جزئی آن و مجددا عکس گرفتن استاپ موشن انجام می‌شود. سپس این عکس‌ها با کمک نرم افزارهای مخصوص پشت سر هم قرار می‌گیرد تا حس حرکت را القا کند.
  • موشن گرافیک: همان طور که از نامش پیداست موشن گرافیک از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک ساخته شده است که معنی آن می‌شود گرافیکی که دارای حرکت است. در موشن گرافیک از تصاویر واقعی استفاده نمی‌شود . همچنین در موشن گرافیک از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور استفاده می‌شود.
  • اینفو موشن: از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا استفاده می‌کنند.

کلام آخر

در اینجا با تفاوت تدوینگر ویدیو و هنرمند موشن گرافیک آشنا شدیم. هرچقدر مدیران و مشتریان در مورد نقش‌هایشان بیشتر بدانند تولید محتوا با سرعت بیشتری پیش می‌رود. تفاوت تدوین و موشن گرافیک پیچیده و فنی است و برای مسلط شدن به این مهارت‌ها تمرین بسیار لازم است.

کار تدوین ویدیو و موشن گرافیک از کارهایی است که این روزها بسیار مورد نیاز است و برای تولید انواع محتوا بسیار کمک کننده است و باعث انتقال بهتر تبلیغ یا مفهوم به مخاطب می‌شود. یک تدوینگر حرفه‌ای اطلاعات کاملی درباره رنگ‌ها و افکت‌های بصری دارد.

مطلبی که باید به آن توجه کنید توانایی‌های تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک است. همان طور که یک طراح موشن گرافیک نمی‌تواند به خوبی یک تدوینگر روایت اصلی داستان را منعکس کند، تدوینگر هم توانایی هماهنگی بین افکت‌ها را به خوبی یک هنرمند موشن گرافیک نخواهد داشت و تفاوت تدوینگر ویدیو و موشن گرافیک اینجا به روشنی خود را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که که موسسه آموزش عالی آرمان دوره تدوین و سایت تیزر تبلیغاتی ارائه میدهد که کاربران میتوانند در این دوره حرفه ای شرکت کنند و مدرک معتبر بگیرند.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.