انواع برش در تدوین

انواع برش در تدوین

انواع برش در تدوین

در این مقاله با انواع برش در تدوین آشنا خواهید شد. اما ابتدا باید با خود تدوین نیز به صورت خلاصه‌وار آشنا شویم. تدوین یکی از مراحل آخر فیلم سازی است. این مرحله پس از تولید فیلم انجام می‌شود. در طی تدوین نماهای موجود در فوتیج یا فیلم خام انتخاب و آن‌ها را تبدیل به سکانس می‌کنند تا در نهایت به فیلم نهایی تبدیل شود.

در مرحله تدوین است که تصمیم گرفته می‌شود چه چیزی پنهان شود و چه چیزی آشکار. در این مرحله بهترین تصاویر انتخاب می‌شوند و در همین مرحله تدوین است که باید نحوه چگونگی قرار گیری نماها و اندازه‌ی آن‌ها و همچنین نحوه توالی صحنه‌ها و سکانس‌ها تصمیم‌گیری شود.

اکنون که تا حدی با مرحله تدوین آشنا شدید بهتر است به سراغ موضوع اصلی این مقاله یعنی آشنایی با انواع کات یا برش در تدوین فیلم برویم. همچنین بد نیست بدانید که اگر با هنر تدوین آشنایی خیلی کمی دارید ولی علاقمند هستید که تدوین را یاد بگیرید، می‌توانید در دوره تدوین و ساخت تیزر تبلیغاتی موسسه آموزش عالی آرمان که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری برگزار می شود، شرکت کنید.

انواع برش در تدوین فیلم،

کات چیست؟

روش‌های انتقال از یک صحنه یا نما به یک صحنه یا نمای دیگر، در دنیای سینما بسیار اهمیت دارد. بسته به نظر کارگردان و تدوینگر که می‌خواهند چگونه یک نما را به نمای دیگر وصل کنند ما از دیدن آن نتیجه‌های مختلفی می‌گیریم. به این اتصال و پیوند معنادار که معانی مختلفی مانند گذر زمان یا تغییر مکان را در خود دارد، کات یا ترنزیشن می‌گویند.

به طور کلی کات‌ها و ترنزیشن‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه مقاله با انواع کات یا برش تصویری در تدوین فیلم آشنا خواهید شد.

همچنین بخوانید: 

واژه شناسی و اصطلاحات تدوین و مونتاژ

کات استاندارد

یکی از انواع برش در تدوین فیلم، همین کات استاندارد است. این نوع کات که به هارد کات نیز معروف است، از رایج‌ترین نوع کات‌ها به شمار می‌آید. در این نوع برش دو کلیپ را به سادگی به یکدیگر متصل می‌کنند. بدین صورت که آخرین فریم یک کلیپ را به اولین فریم کلیپ بعدی متصل می‌کنند.

نکته مهمی که در مورد این نوع کات باید بدانید این است که این نوع کات دارای مفهوم خاصی نیست و هیچ گونه احساس یا معنایی را به بیننده منتقل نمی‌کند. صرفا اگر می‌خواهید به ساده‌ترین روش از یک کلیپ به کلیپ دوم کات بزنید از این نوع کات می‌توانید استفاده کنید.

جامپ کات یا کات پرش

جامپ کات یا کات پرش

برای اینکه به بیننده این طور القا کنید که زمان به جلو می‌رود می‌توانید از این نوع کات استفاده کنید. این نوع کات که از انواع برش در تدوین سینما است، معمولا در یک فریم یا نما انجام می‌شود و در مونتاژها چندین و چند بار استفاده می‌شود.

به کمک کات پرش است که تدوینگر می‌تواند زمان را در فیلم جلو ببرد. نحوه استفاده از آن هم بسته به نظر کارگردان یا تدوینگر متفاوت است. بسته به موضوع و داستان فیلم، کارگردانان و تدوینگران سینما از این نوع کات بسیار استفاده می‌کنند.

 

 بسته آموزش غیرحضوری تدوین و ساخت تیزر

کات روی حرکت

یکی دیگر از انواع برش در تدوین ویدیو یا فیلم، کات روی حرکت است. در این نوع کات که نمونه اعلایش را در فیلم ماتریکس حتما دیده‌اید، برش در نقطه‌ای از حرکت شکل می‌گیرد. این کات انجام می‌گیرد زیرا چشم و مغز انسان انتظار این عمل را دارد. تدوینگر هم که به این موضوع آشناست از این نوع کات برای حس خوب بخشیدن به بیننده استفاده می‌کند. به طور مثال وقتی دوربین در داخل ماشین قرار دارد و ما رانندگی بازیگر را می‌بینیم اگر قرار است تصادفی حاصل شود در لحظه برخورد ما انتظار داریم که از نمای بیرون شاهد این اتفاق باشیم. از کات روی حرکت که از انواع برش‌ها در تدوین است، به همین منظور استفاده می‌شود.

از این نوع کات در فیلم‌های اکشن بسیار استفاده می‌شود. در مورد این نوع کات باید حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید. زیرا استفاده نامناسب از این نوع کات، اعصاب بیینده را خورد می‌کند. پس قبل استفاده از هر کات روی حرکت باید حتما دلیلی داشته باشید و فکر کنید که چرا می‌خواهید در این قسمت از یک کات روی حرکت استفاده کنید. کات روی حرکت اگر در جای مناسب استفاده شود، بیینده را منتظر نمی‌گذارد و به اصطلاح فیلم مورد نظر جریان بهتری را خواهد داشت.

کات روی حرکت

شاید برایتان جالب باشد:

چطور دوره تدوین فیلم با پریمیر آینده تان را تغییر خواهد داد؟

کات L

این نوع کات که از انواع برش (کات) است برای این حالت به کار می‌رود که می‌خواهید تصویر و نمای قبلی را عوض کنید با تصویر و نمای بعدی، اما می‌خواهید صدای نمای اول همچنان به گوش بیننده فیلم برسد. این نوع کات، فیلمسازان روایی و فیلمبرداران مستند و تجاری به کرار استفاده می‌کنند.

در طی کات L که از انواع برش در تدوین حرفه‌ای است برای مصاحبه‌های فیلم‌های مستند بسیار استفاده می‌شود. بدین ترتیب در حالی که بیینده در حال تماشای نمای بعدی است اما صدای نمای قبلی را می‌شنود.

این نوع تدوین باعث می‌شود به کمک مخاطب خود رسیده تا برای درک بهتر روایتی که می‌بیند هدایت شود. همچنین از این نوع کات برای مفهومی سازی یک مکالمه و یا عمق بیشتر بخشیدن به آن نیز به کار می‌رود.

انواع برش (کات)

کات J

این نوع کات از نظر کاری که انجام می‌دهد، دقیقا برعکس کات L است. یعنی در حالی که مخاطب در حال دیدن نمای اول است، صدای نمای دوم به گوش می‌رسد. از این نوع کات برای هر نوع فیلمی می‌توان استفاده کرد اما مهمترین کاربرد آن در فیلمسازی مستند و مصاحبه‌ها خود را نشان می‌دهد.

همانند کات L برای نشان دادن اطلاعات بصری بیشتر به بیینده در راستای گفتگوهایی که به مخاطب داده می‌شود کاربرد دارد.

این نوع کات نیز از انواع کات یا برش تصویری در تدوین فیلم است و در میان تدوینگران محبوبیت زیادی دارد.

از انواع برش در تدوین

کات موازی یا میانبر

کات موازی که با نام روش میانبر نیز شناخته می‌شود از انواع برش‌ها در تدوین است. از این نوع کات برای این که میان دو صحنه مختلف که به صورت همزمان در حال انجام است، استفاده می‌شود. این نوع کات هنگامی موثر واقع می‌شود که کارگردان یا تدوینگر بتواند به درستی دو داستان همزمان را به صورت یکجا به مخاطب خود نشان دهد به طوری که این نحوه نشان دادن خللی در هیچ کدام از داستان‌های در حال نشان دادن وارد نکند.

از کات موازی که یکی از انواع برش در تدوین سینماست برای افزایش تنش در فیلم و مخاطب به خصوص در فیلم‌های جنایی و پلیسی به طور مثال هنگامی که جنایتکار به مکانی که می‌خواهد جنایت کند نزدیک می‌شود و همزمان قربانی که به آن محل نزدیک می‌شود، استفاده می‌شود.

از بزرگترین کارگردانانی که از کات موازی در حد اعلا استفاده کرده است می‌توان به کریستوفر نولان اشاره کرد. این کارگردان معروف و بزرگ سینما از کات موازی در جای جای فیلم‌هایش به نحو احسن برای نشان دادن تک تک داستان‌هایی که بازگو می‌کند آن هم به صورت همزمان، استفاده می‌کند.

به طور مثال در فیلم inception این کارگردان چهار سطح از هوشیاری را به طور همزمان روایت می‌کند بدون آن که تاثیر منفی‌ای بر مخاطب فیلمش بگذارد.

از انواع برش در تدوین

سخن پایانی

در این مقاله کوشش شد که برای شما عزیزان انواع کات یا برش تصویری در تدوین فیلم را که مهمتر بودند را برشماریم. انواع برش (کات) دیگری نیز وجود دارد که تدوینگران حرفه‌ای از آن‌ها نیز استفاده می‌کنند. اگر شما هم علاقه‌مندید که با مهارت یا بهتر بگویم هنر تدوینگری آشنا شوید و به طور خیلی کامل‌تر و جامع‌تر با انواع برش در در تدوین فیلم آشنا شوید می‌توانید در دوره تدوین و ساخت تیزر تبلیغاتی موسسه آموزش عالی آرمان شرکت کنید.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.