تکنیک های عکاسی حرفه ای را بشناسید!

تکنیک های عکاسی حرفه ای را بشناسید!

تکنیک های عکاسی حرفه ای

 

امروزه عکاسی یکی از مشاغل پر درآمد جهان به شمار می آید. به همین دلیل سالانه افراد زیادی وارد این حرفه می شوند. با این حال نکاتی وجود دارد که گاهی حتی عکاسان حرفه ای نیز از آن ها غافل می شوند؛ بنابراین تفاوتی ندارد عکاسی تازه کار باشید یا چندین سال در این حرفه تجربه داشته باشید؛ در هر صورت ممکن است تکنیک هایی که در این مقاله در رابطه با آن بحث می کنیم مسیر پیشرفتتان را تسریع کند. همچنین پیشنهاد ما این است در صورتی که با برخی از نکات زیر آشنا هستید به‌طور کامل آن ها را مطالعه نمایید تا اگر ابهامی داشتید به کمک این مقاله برطرف شود؛ بنابراین در صورت تمایل به یادگیری تکنیک های عکاسی حرفه ای تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

دوره عکاسی

یکی از تکنیک های عکاسی حرفه ای : از مثلث نوردهی به خوبی استفاده نمایید

از جمله کاربردی ترین تکنیک های عکاسی حرفه ای می توان به استفاده درست از مثلث نوردهی اشاره کرد. این مثلث دارای سه ضلع بوده که با ایجاد تناسب بین این سه ضلع کیفیت عکس گرفته شده توسط عکاس افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. سه ضلع شامل سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو (ISO) می باشند. یک عکاس حرفه ای با توجه به دانش و تجربه ای که دارد قادر خواهد بود با توجه به شرایط محیط، تناسب را بین این سه ضلع برقرار نماید؛ بدین صورت که در صورت تغییر اندازه یکی از پارامترهای گفته شده، حداقل یکی از پارامترهای دیگر را در تصویر افزایش و یا کاهش دهد. در زیر به طور کلی به بررسی این سه ضلع می پردازیم.

تکنیک های عکاسی حرفه ای

سرعت شاتر

پیش از صحبت در رابطه با سرعت شاتر اجازه دهید ابتدا توضیح دهیم شاتر دوربین چیست؟ به زبان ساده شاتر دوربین پرده ای است که رو به روی حسگر دوربین قرار گرفته و هنگام عکس گرفتن برای مدت زمانی از جلوی حسگر کنار می رود؛ هر اندازه سرعت شاتر بیشتر باشد (زمان کنار رفتن پرده از مقابل حسگر کوتاه تر باشد) امکان گرفتن تصاویر شارپ بیشتر خواهد بود. از دیگر کاربردهای سرعت بالای شاتر نیز می توان به امکان گرفتن تصاویر ثابت اشاره کرد؛ حتی در صورت متحرک بودن تصاویر به دلیل بالا بودن سرعت شاتر می توانید تصاویر واضح و با جزئیات بالا بگیرید.

از طرفی دیگر هر اندازه سرعت شاتر پایین تر باشد (زمان کنار رفتن پرده از مقابل حسگر طولانی تر باشد) تصاویر حالت تار خواهند داشت. معمولا از این حالت برای ثبت تصاویر تبلیغاتی مانند تبلیغات اتومبیل استفاده می شود تا حس سرعت به خوبی به بیننده انتقال داده شود.

دیافراگم

دیافراگم یک دریچه درون لنز می باشد که نور از طریق آن به بدنه دوربین منتقل خواهد شد. به کمک دیافراگم قادر خواهید بود پس زمینه تصاویر را تار کرده و بیشتر تمرکز بیننده را روی بخش مورد نظر خود قرار دهید. همچنین از این دریچه برای عمق دادن به تصویر نیز استفاده می شود. به همین دلیل آشنایی کامل با دیافراگم از جمله تکنیک های عکاسی حرفه ای به حساب می آید. البته کاربردهای آن تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود چراکه دیافراگم تاثیر زیادی روی تیره و یا روشن کردن تصویر نیز دارد.

ایزو (ISO)

ایزو یکی از مهم ترین المان ها در مثلث نوردهی بوده که میزان حساسیت حسگر به نور را تعیین می کند. اگر تعریف کمی نامفهموم است اجازه دهید با ذکر مثالی درک شما را نسبت به این المان افزایش دهیم. مطمئنا می دانید که شبکیه چشم انسان در مکان های تاریک گشادتر می شود تا بتواند نور انعکاسی از اجسام را بهتر تشخیص دهد؛ در صورتی که در مکان تاریک ناگهان برق را روشن کنید به دلیل گشاد بودن مردمک چشم سریعا چشم های خود را می بندید و تنها پس از مدتی (که مردمک چشم کوچک می شود) قادر به باز کردن چشم خود و دیدن اطراف خواهید بود.

کار ایزو نیز دقیقا همین است به نوعی ایزو مردمک لنز شما است و مقدار نوری که وارد لنز می شود را تغییر می دهد. تنظیم ایزو یکی از مهم ترین تکنیک های عکاسی حرفه ای می باشد که در صورت تسلط به آن کیفیت تصاویرتان افزایش چشمگیری خواهد داشت. لازم به ذکر است هر اندازه مقدار ایزو بالاتر باشد حساسیت به نور افزایش یافته و نویز تصویر بیشتر می شود.

یکی دیگر از تکنیک های عکاسی حرفه ای : تا حد امکان از لرزش دوربین جلوگیری کنید

از دیگر تکنیک های عکاسی حرفه ای که در کیفیت تصویر ثبت شده تاثیر زیادی دارد، ثابت بودن دوربین هنگام گرفتن عکس است. اولین اقدامی که برای جلوگیری از لرزش باید انجام دهید گرفتن دوربین به شکلی صحیح می باشد. به همین منظور یک دست خود را روی بدنه دوربین و دست دیگر را اطراف لنز قرار دهید. با این کار از دو دست خود کمک گرفته و در نتیجه لرزش دوربین را تا حد زیادی کاهش می دهید. اقدامی دیگر جهت کنترل لرزش دوربین استفاده از سه پایه های مخصوص می باشد که عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند. شما نیز جهت ثابت نگه داشتن دوربین می توانید یکی از راه های ذکر شده را انتخاب کرده و از تار شدن تصاویر خود تا حد زیادی بکاهید.

عکاسی حرفه ای

قانون یک سوم، قانونی کاربردی در ترکیب بندی عکس

ترکیب بندی در عکاسی از جمله نکاتی است که می تواند چشم بیننده را مدت ها به تصویر خیره کند؛ برای این کار پس از انتخاب سوژه مورد نظر تصویر را با دو خط فرضی عمودی و دو خط فرضی افقی به نه قسمت تقسیم کنید. حال نقطه کانونی (قسمتی از تصویر که بیننده در اولین نگاه بیشترین توجهش به آن جلب می شود) را روی یکی از نقاط تقاطع خطوط قرار دهید. اکنون شما با استفاده از قانون یک سوم عکسی بسیار جذاب گرفته اید. با تمرین بیشتر به مرور زمان می توانید تجربه خود را افزایش و مناسب ترین زاویه تصویر را به راحتی شناسایی نمایید.

شما میتوانید با شرکت در کلاس عکاسی با اصول و تکنیک های عکاسی حرفه ای بیشتر آشنا شوید و موفق تر عمل کنید.

استفاده از پس زمینه های ساده یکی از تکنیک های عکاسی حرفه ای محسوب می شود

این تکنیک که برخی از عکاسان آن را نادیده می گیرند یکی از تاثیرگذارترین تکنیک های عکاسی حرفه ای، به ویژه عکاسی پرتره محسوب می شود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که مدل تصویر، خارج از نقطه کانونی قرار داشته باشد در این صورت این هنر عکاس است که تصویر را طوری ثبت کند تا تمرکز بیننده روی مدل باشد. به همین دلیل استفاده از رنگ های خنثی مانند خاکستری برای پس زمینه می تواند راه مناسبی برای این اقدام باشد. در نتیجه هنگامی که قصد عکس برداری از مدل های خود را دارید حتما توجه ویژه ای به پس زمینه داشته باشید.

دوره عکاسی

یکی دیگر از تکنیک های عکاسی حرفه ای این است گه از فلاش دوربین استفاده نکنید

استفاده از فلاش دوربین معمولا تصویر را مصنوعی جلوه می دهد؛ به همین دلیل عکاسان حرفه ای تا حد امکان از این فلاش ها استفاده نمی کنند. با این وجود اگر در فضایی بسته عکاسی می کنید و یا نور محیط به اندازه قابل توجهی کم است می توانید از رفلکتورها استفاده نمایید. رفلکتورها به شما این امکان را می دهند تا با تنظیم زاویه و شدت نور تصاویری با کیفیت بالا از سوژه خود ثبت کنید. با این وجود به یاد داشته باشید هیچ چیز جای نور طبیعی را نمی گیرد بنابراین تا حد امکان از مزایای آن استفاده نمایید. تکنیک های زیادی در رابطه با عکس برداری در فضای بسته با استفاده از نور طبیعی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها استفاده از نوری است که از پنجره وارد فضا می شود.

یکی دیگر از آموزش های مفید و پولساز که در موسسه آموزش عالی ارمان به صورت جامع آموزش داده می شود، آموزش تدوین گری است که به شما کمک می کند در دنیای پر رقابت شبکه های اجتماعی حسابی کسب درآمد کنید. در این دوره علاوه بر تدوین فیلم، ساخت تیزر تبلیغاتی نیز آموزش داده می شود.

ممنون از اینکه تا پایان این بخش با موضوع آشنایی با مهم ترین تکنیک های عکاسی حرفه ای همراه ما بودید.

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.