عکاسی دیجیتال چیست؟

عکاسی دیجیتال چیست؟

عکاسی دیجیتال چیست؟

عکاسی و ثبت تصاویر از افراد و محیط های مختلف همانند دیگر حرفه ها با پیشرفت تکنولوژی، شکل تازه ای پیدا کرده است و همچنان رو به پیشرفت است. عکاسی دیجیتال شکل نوین عکاسی می باشد، که محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و عکاسی را بسیار ساده تر از گذشته کرده است. اگر به عکاسی علاقه مند باشید، احتمالا تاکنون نام عکاسی دیجیتال را شنیده اید و شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که عکاسی دیجتال چیست؟ تاریخچه آن چیست و چه مزایایی دارد؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم.

عکاسی دیجیتال ثبت تصاویر با استفاده ثبت نور بر روی سطح حساس به نور حسگر الکترونیکی گفته می شود. در عکاسی دیجیتال نور بازتابیده شده از افراد، اشیاء و محیط بر روی سطح حساس به نور حسگر تاثیر گذاشته و به این صورت تصاویر ثبت می شوند. عکاسی آنالوگ و دیجیتال دو نوع مختلف عکاسی می باشند، که تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند. عکاسی آنالوگ هنوز هم طرفداران خود را دارد، ولی عکاسی دیجیتال به مراتب محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

رشته عکاسی دیجیتال چیست

مزایای عکاسی دیجیتال چیست؟

در حال حاضر رایج ترین تکنولوژی برای ثبت تصاویر دو بعدی و سه بعدی عکاسی دوربین های دیجیتالی می باشند. دلیل رایج بودن این نوع عکاسی مزیت هایی است، که به نسبت دیگر روش های عکاسی دارد. موارد زیر مزیت های این مدل عکاسی می باشد:

  • استفاده راحت و آسان به نسبت دیگر روش ها
  • سرعت بالای عکاسی
  • کیفیت بسیار بالا
  • انتقال و چاپ راحت تر
  • ویرایش ساده عکس های دیجیتالی
  • در دسترس بودن نرم افزارهای متعدد برای ادیت عکس ها
  • کنترل عکس ها بلافاصله بعد از عکاسی
  • تغییر راحت تنظیمات دوربین برای گرفتن عکس های متفاوت
  • امکان ثبت تصاویر در شرایط مختلف
  • انتخاب تصاویر مناسب برای چاپ
  • کنترل نور راحت و ساده

تاریخچه عکاسی دیجیتال

 تاریخچه عکاسی دیجیتال

عکاسی دیجیتال با تولید دوربین های دیجیتالی به وجود آمد و در واقع تاریخچه این دو به هم گره خورده است. تاریخچه عکاسی دیجیتال به سال 1975 بر می گردد، که اولین دوربین عکاسی دیجیتال توسط استیو ساسن مهندس شرکت کداک تولید شد. دوربین ساخته شده توسط این مهندس با شکل امروزی آن بسیار متفاوت بود و دارای سنسور سیاه و سفید فیلر چیلد بود. 1981 شرکت سونی دوربین فیلم برداری مغناطیسی را به بازار معرفی کرد و به این صورت دوران جدیدی در عکاسی و فیلم برداری شروع شد. دوربین شرکت سونی توانایی ذخیره عکس ها بر روی نوارهای مغناطیسی را داشت و با ذخیره تصاویر آن بر روی فلاپی های دو اینچی قابلیت نمایش در مانیتور را داشتند.

اولین شرکتی که دوربین ویدئویی- عکاسی را تولید کرد، شرکت کنون بود. همزمان با شرکت کنون در سال 1986 شرکت کداک نیز برای اولین سی سی دی مگاپیکسلی را ساخت. این دوربین دارای رزولوشن 4.1 مگاپیکسل بود و امکان پرینت عکس را داشت. سپس در سال 1988 فوجی اولین دوربین دیجیتال تجاری با قابلیت ضبط تصاویر بر روی مموری را معرفی کرد.

دوربین های دیجیتالی روند طولانی را برای تبدیل شدن به شکل امروزی داشتند و بعد از تلاش های چندین شرکت مختلف و بزرگ در دنیا در سال 1995 اولین دوربین های دیجیتالی به شکل امروزی توسط شرکت کاسیو وارد بازار شدند.

حالت های عکاسی دیجیتال

دوره عکاسی دیجیتال چیست؟

دوربین های دیجیتال امکانات فراوانی برای عکاسی در اختیار شما قرار می دهند، ولی لازم است که با اصول استفاده از آن ها آشنایی کامل داشته باشید. در دوره عکاسی دیجیتال موسسه آرمان صفر تا صد عکاسی دیجیتال را آموزش می بینید و به راحتی می توانید وارد بازار کار شوید. در این دوره اصول  و تکنیک های عکاسی مانند ساعت آبی در عکاسی و بسیاری از موارد دیگر به شما آموزش داده می شود. همچنین شما کار با لوازم عکاسی دیجیتال از جمله ساختار دوربین عکاسی، منوی دوربین و نورسنجی را به طور کامل یاد می گیرید. پس از یادگیری عکاسی به طور کامل می توانید با بازاریابی در اینستاگرام پروژه های مختلف عکاسی را به عهده بگیرید.

آموزشگاه آرمان برگزار کننده کلاس های آموزش عکاسی می باشد. در کلاس های موسسه آرمان شما تمامی آنچه برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای نیاز است را آموزش می بینید. همچنین در پایان دوره مدرک معتبر وزارت علوم را دریافت می کنید.

دوربین عکاسی دیجیتال چیست؟

برای ثبت تصاویر دیجیتالی داشتن لوازم عکاسی دیجیتال از جمله دوربین بسیار مهم است. دوربین عکاسی دیجیتال شکل جدید دوربین های موجود در بازار می باشد، که به احتمال زیادی بارها آن را دیده اید. این مدل دوربین نوع دیجیتالی دوربین های SLR می باشند، که با استفاده از یک سیستم آینه ای مکانیکی و پنتاپریسم برای انتقال نور از لنز به نمایاب نوری در پشت دوربین استفاده می شود. دوربین های دیجیتال در اندازه های مختلف با ویژگی های متفاوتی ساخته می شوند. ویژگی های این مدل دوربین شامل امکان تعویض لنز و نصب فلاشر می باشد.

حالت های عکاسی دیجیتال

برای عکاسی دیجیتال و ثبت تصاویر با کیفیت نیاز است با نکات و اصول آن آشنایی کامل داشته باشید. در ادامه به بررسی نکات لازم و حالت های عکاسی دیجیتال می پردازیم:

آشنایی با اعداد و ارقام روی لنز

لنز دوربین های دیجیتالی دارای فاکتورهای عددی برای باز و بسته بودن دیافراگم و فاصله کانونی می باشد. آشنایی با این اعداد برای ثبت تصاویر با کیفیت، کمک زیادی به شما می کند. آشنایی با نوع لنز و دهانه قطر لنز نیز اهمیت زیادی دارد.

تعریف عکاسی دیجیتال

شناخت حالت های مختلف دوربین دیجیتال

برای کار با دوربین دیجیتال لازم است که زوایای دید در عکاسی و حالت های مختلف دوربین دیجیتال را به خوبی بشناسید، تا بتوانید در هر شرایطی عکس با کیفیت ثبت کنید. موارد زیر برخی از حالت های دوربین دیجیتال می باشد:

  • حالت زوم عکاسی دیجیتال: برای عکاسی از اشیاء کوچک مانند حشرات یا دور از خود می توانید از حالت زوم استفاده کنید.
  • حالت منظره: با استفاده از حالت منظره دوربین دیجیتال، می توانید جزئیات را نیز ثبت کنید.
  • عکاسی پرتره: عکاسی پرتره که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، با استفاده از دوربین های دیجیتال به سادگی امکان پذیر است.
  • عکاسی در شب به دلیل نور کم می تواند برای شما سخت باشد. با تنظیم حالت دوربین می توانید در شب عکس های واضح و با کیفیت ثبت کنید.
  • حالت پویا عکاسی دیجیتال: با استفاده از دوربین دیجیتال قادر خواهید بود از سوژه های در حال حرکت نیز تصاویر زیبا بگیرید، ولی به این منظور لازم است که سرعت شاتر را تنظیم کنید.
  • فیلم برداری با دوربین دیجیتال: دوربین های دیجیتالی قابلیت فیلم برداری را دارند. به این صورت می توانید از محیط اطراف خود به راحتی فیلم برداری کنید.

لوازم عکاسی دیجیتال

 کلام پایانی

عکاسی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند و علاوه بر افراد، شرکت ها و سازمان ها نیز به دنبال ثبت تصاویر با کیفیت هستند، به همین دلیل بازار کار بسیار خوبی دارد و کسب درآمد از عکاسی کار سختی نیست. دوربین های دیجیتالی گرفتن عکس های با کیفیت را ساده تر از قبل کرده اند، ولی برای ثبت تصاویر با کیفیت لازم است که به خوبی آموزش ببینید و به صورت مستمر تمرین کنید. همچنین نیاز به تهیه ابزار و تجهیزات عکاسی دارید، که هزینه بالایی برای شما به همراه دارند، ولی این هزینه با اولین پروژه هایی که می گیرید برای شما جبران می شود. با آموزش عکاسی شما می توانید در حوزه های مختلف صنعتی، تبلیغاتی، خانوادگی و بسیاری از موارد دیگر کار کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.