آموزش عکاسی رعد و برق : چگونه صاعقه را به دام بیندازیم؟

آموزش عکاسی رعد و برق : چگونه صاعقه را به دام بیندازیم؟

آموزش عکاسی رعد و برق

آموزش عکاسی رعد و برق :

آموزش عکاسی رعد و برق، درست به اندازه آموختن آن، هیجان انگیز است! گر چه در این ترکیب لفظی یعنی عکاسی از رعد و برق، یک غلط رایج زبانی وجود دارد اما چون شیوع زیادی دارد ما هم آن را به همین شکل به کار بردیم. درست تر آن است که بگوییم عکاسی از برق! چون رعد به صدایی اطلاق می شود که از برخورد ابرهای باردار پدید می آید و مسلما در هیچ عکسی نمی توان آن را نشان داد. همه عکس ها فقط برق یعنی آن خوشه های نوری درخشان را نشان می دهند! اما گذشته از این نکته های زبان شناختی، عکاسی از این پدیده، مهارتی است منحصر به فرد. برای شکار این لحظه های ناپایدار یا در واقع تاکسیدرمی این درخشش های ناب طبیعت، شما به دانش و تجهیزات نیاز دارید. در این مقاله می کوشیم درباره این دو موضوع با شما حرف بزنیم.

ایمنی اولین درس در آموزش عکاسی رعد و برق

نخستین نکته ای که در آموزش عکاسی رعد و برق با تاکید بسیار گفته می شود، ایمنی است. طبیعت در بیشتر مواقع دو ویژگی را مانند دوقلوهای به هم چسبیده با هم نشان می دهد: زیبایی و هراسناکی! بیشتر پدیده های زیبای طبیعت، در عین چشم نوازی، خطرناک و هراس آورند و باید در برخورد با آنها محتاط بود. صاعقه و رعد و برق هم از این دو ویژگی برخوردارند. در عین زیبایی، هراس آور و خطرناکند و باید در هنگام عکاسی از آنها ایمنی کامل را رعایت کرد. اگر محتاط باشید می توانید فرم های زیبایی را ثبت کنید چون رعد و برق به قول مولانا مانند بت عیار هر لحظه به شکلی در می آید و هیچ دو عکسی شبیه هم نخواهند شد. پس برای حفظ سلامتی خود بهتر است از مکان امنی مانند خانه یا ساختمان و ماشین به عکاسی بپردازید.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

از فضاهای باز بترسید! آموزش عکاسی رعد و برق در فضای باز!

در آموزش عکاسی رعد و برق به عکاسان توصیه می شود که از فضاهای باز و محیط های بیرونی به ویژه جاهایی که درختان بلند و آب دارند، دوری کنند. اگر چنین پرهیزی ممکن نیست باید دست کم 15 متر از آب، درختان بلند و مکان هایی که به طور طبیعی صاعقه و رعد و برق را جذب می کنند، فاصله بگیرید. ترجیحا موبایل و ابزارهای رسانای فلزی را از خود دور کنید.

آموزش عکاسی رعد و برق

 

تجهیزات عکاسی را فراموش نکنید!

موضوع دیگری که در آموزش عکاسی رعد و برق اهمیتی بنیادین دارد، تجهیزات عکاسی است. از آنجا که رعد و برق پدیده ای شتابناک، تکرار ناپذیر و استثنایی است بهتر است که همه تنظیمات را دستی انجام دهید. سه پایه هم برای عکاسی لازم است. این ضرورت زمانی که از دوربین DSLR استفاده می کنید بیشتر حس می شود. البته سه پایه در هر حال و در فضای باز حتی اگر از دوربین‌ mirrorless هم استفاده کنید ضروری است. گر چه در شکار لحظه های نابی همچون رعد و برق و صاعقه، دوربین DSLR گزینه بهتری است. چرا که دوربین‌ mirrorless علی رغم پیشرفت های تکنولوژیک خارق العاده اش هنوز هم از تاخیر زمانی کوچکی میان آن چیزی که دوربین می بیند و آنچه در نمایشگر آن پخش می شود، خلاص نشده است.

طبعا در زمانی که هدف شما عکاسی از پدیده های چابکی مانند رعد و برق باشد این تاخیرها، هر چند کوچک، تعیین کننده اند. به هر حال دوربین شما هر کدام که باشد برای شکار بهترین لحظه های رعد و برق باید سرعت شاتر را طولانی تر کنید و به همین دلیل هم وجود سه پایه الزامی است. سه پایه لرزش های احتمالی دوربین را به صفر می رساند.

بیشتر بخوانید : ژست عکاسی

لنزها قلب آموزش عکاسی رعد و برق اند!

عامل دیگری که در آموزش عکاسی رعد و برق حالتی تعیین کننده دارد، لنز است. شما باید با کارکرد و قابلیت های هر نوع لنزی آشنا باشید. بسته به نوع ترکیب بندی، می توانید از لنزهای واید، تله یا زوم استفاده کنید. اگر می خواهید که یک تصویر پانورامیک از آسمان و زمین داشته باشید، طبعا لنز واید انگل انتخاب هوشمندانه تری است. لنز زوم هم به شما امکان ترکیب بندی های متنوع تر و خلاقانه تر را می دهد. یادتان باشد که یک پارچه یا حوله لنز هم به همراه داشته باشید. به هر حال جایی که رعد و برق باشد باران هم هست!

دو امتیاز بزرگ ریموت ها!

در آموزش عکاسی رعد و برق به ریموت کنترل هم اشاره می شود. ریموت ها در دو شکل سیمی و بیسیم در بازار موجودند و شما بسته به نیازتان می توانید یکی از این دو را برای عکاسی تان انتخاب کنید. نوع بیسیمی آن با فن آوری اشعه مادون قرمز کار می کند و کار با آن راحت تر است. استفاده از این ریموت ها دو امتیاز دارد. اول اینکه می توانید از جای امن خود عکاسی کنید و دوم اینکه نیازی به فشردن دستی دکمه شاتر را ندارید. فشردن دستی شاتر ممکن است ارزشی در دوربین شما پدید بیاورد و تصویر شما را خراب کند.

آموزش عکاسی رعد و برق

 

مایپس و جایگاه آن در آموزش عکاسی رعد و برق

ابزار دیگری که هنوز نیامده جای خود را در آموزش عکاسی رعد و برق باز کرده است، مایپس (MIOPS) نام دارد. مایپس (MIOPS) تریگر یا ماشه هوشمندی است که High-speed Photography یا عکاسی فوق سریع را به واقعیت تبدیل کرده است. این تریگر می تواند صدا و نور را تشخیص داده و به صورتی خودکار، عکاسی کند. با این ابزار شما می توانید بر زیبایی شناسی بصری عکس های خود تمرکز بیشتری داشته باشید و تمام توجه خود را صرف آن کنید.

دستورالعمل برای نقطه صفر عکاسی!

گر چه در آموزش عکاسی رعد و برق یک دستورالعمل یکپارچه و واحد وجود ندارد اما می توان برخی تنظیمات را به عنوان نقطه صفر عکاسی از رعد و برق در نظر گرفت. پس از آن بسته به موقعیت می توان این تنظیمات را تغییر داد. اولین کار شما باید یافتن بهترین مکان عکاسی است. بعد از یافتن این مکان، دوربین را بر روی سه پایه نصب کنید. لنزتان را حتما در وضعیت فوکوس دستی قرار دهید و آن را روی بی نهایت فوکوس کنید. با گرفتن عکس های آزمایشی، وضوح تصویرتان را بررسی کنید. معمولا بهترین مقدار ISO، 100 می باشد. این مقدار به شما این امکان را می دهد که سرعت شاتر را طولانی تر کرده و نویز تصویر را به کمترین حد خود برسانید.

بیشتر بخوانید : ژست عکاسی در طبیعت

دیافراگم: چشمی که صاعقه را شکار می کند!

دیافراگم متوسط یعنی f / 4 یا f / 5.6 برای کسی که در ابتدای راه آموزش عکاسی رعد و برق است، شروع معقولی است. البته به شرطی که پیش زمینه ترکیب بندی شما حاوی هیچ عنصر بصریی نباشد. اگر با این دیافراگم عکس شما اور اکسپوز شد، می توانید دو کار انجام دهید یا دیافراگم f / 8 را امتحان کنید یا سرعت شاتر را افزایش دهید. با این حال اگر می خواهید از صاعقه های کم نور عکس بگیرید به عمق میدان بیشتری نیاز دارید که به احتمال زیاد f / 11  یا f / 16 به شما چنین عمق میدانی می دهند. البته شاید ناچار باشید که در کنار این تنظیمات، ایزوی خود را هم بالا ببرید.

در پایان هم به این نکته اساسی اشاره کنیم که عکس های خود را با فرمت RAW ذخیره کنید. چرا که در این فرمت داده ها و اطلاعات کمتری در هنگام عکس برداری از دست می روند.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی پرتره

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.