اصلاح رنگ فیلم چیست؟

اصلاح رنگ فیلم چیست؟

اصلاح رنگ فیلم چیست

همانطور که می دانید رنگ و تم های رنگی در فیلم تاثیر بسیار زیادی بر روی حس و حال فیلم می گذارد، برای مثال فیلم های سیاه و سفید به ما حس غمگینی می دهند و حس دریافت شده از فیلم توسط مخاطب در انتقال داستان اهمیت بسیار زیادی دارد. رنگ ها حتی در مقیاس های کوچک تر نیز تاثیر بسیار زیادی دارند. به همین دلیل فیلم سازان حرفه ای از اصلاح رنگ پس از تولید فیلم استفاده می کنند. شاید برای شما هم سوال شده باشد، که اصلاح رنگ فیلم چیست؟ بهترین راه یادگیری آن چیست؟ و از چه ابزارهایی برای آن باید استفاده کنیم؟ در این مقاله به بررسی تمامی این موارد می پردازیم.

اصلاح رنگ فیلم تصحیح بخشی از رنگ فیلم تولید شده می باشد، که به دانش و شناخت کافی از سینما و رنگ نیاز دارد. همچنین لازم است که شخص به نرم افزارهای اصلاح رنگ فیلم تسلط کافی داشته باشد. اصلاح رنگ فیلم در ایران به تازگی به صورت حرفه ای تری انجام می شود، ولی همچنان در سینمای ایران تهیه کننده زمان لازم را برای اصلاح رنگ حرفه ای در نظر نمی گیرد. در حالی که برای فیلم سازان حرفه ای اصلاح رنگ و نور فیلم اهمیت بسیار زیادی دارد، حتی هر فیلم کد رنگی مخصوص به خود را دارد، که با نام همان فیلم نیز به ثبت می رسد. به عنوان مثال فیلم ماتریکس ترکیب رنگی سبز مخصوص به خودش را دارد، که به نام خود فیلم نیز ثبت شده است.

اصلاح رنگ فیلم چیست

بهترین راه برای یادگیری اصلاح رنگ فیلم چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که بهترین راه برای یادگیری اصلاح رنگ فیلم چیست؟ بهترین و سریع ترین راه آموزش دیدن در آموزشگاه های تخصصی می باشد، ولی تنها این کافی نیست. شما باید اطلاعات خود را نیز به روز نگه دارید. برای این کار می توانید مقالات مختلف موجود در اینترنت را مطالعه کنید، همچنین افرادی که در این زمینه حرفه ای هستند را دنبال کرده و از آن ها الهام بگیرید.

یادگیری عکاسی، زوایای دید در عکاسی و درک تکنیک های آن به شما می تواند در اصلاح رنگ فیلم کمک کند، همچنین کسب درآمد از عکاسی در ابتدا کار برای شما نیز راحت تر است. علاوه بر عکاسی یادگیری نظریه رنگ ها نیز درک بالایی به شما در این حوزه می دهد. شما از زمانی که یادگیری اصلاح رنگ را شروع کردید تا آخر کار لازم است که منابع بی شماری را برای به روز ماندن مطالعه کنید. ولی انجام کار اهمیت بسیار زیادی دارد. تا زمانی که شروع به کار نکنید نمی تونید حس و حال و اون چیزی که در ذهنتون ترسیم میشه را درک کنید.

نرم افزارهای اصلاح رنگ فیلم

چگونه یک کالریست خوب باشید؟

برای کالریست خوب بودن باید به خوبی آموزش ببینید و سعی کنید اطلاعات به روز داشته باشید. یک کالریست خوب ساختار روایت، تاثیر رنگ بر روی آن ساختار و اهمیت پیروی از آن ساختار را درک می کند. در کار اصلاح رنگ فیلم باید جزییات بسیار کوچک که شاید در ابتدا بی اهمیت به نظر برسند را نیز در نظر بگیرید. در نظر گرفتن همین نکات کوچک شما را به متفاوت از دیگران می کند. آموزش درست در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

اصلاح رنگ فیلم

بهترین نرم افزار اصلاح رنگ فیلم چیست؟

استفاده از نرم افزاری قوی و مناسب برای اصلاح رنگ فیلم اهمیت بسیار زیادی دارد. در این قسمت ویژگی هایی که بهترین نرم افزارهای اصلاح رنگ فیلم خوب باید داشته باشند، را بررسی می کنیم:

پشتیبانی گسترده از فضای رنگی

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک نرم افزار اصلاح رنگ فیلم باید داشته باشد، پشتیبانی از فضاهای رنگی و دوربین های مختلف می باشد. فیلم ضبط شده ممکن است با هر دوربین یا فضای رنگی فیلم برداری شود، بنابراین لازم است که نرم افزار از فضای رنگی و گامای دوربین پشتیبانی کند. همچنین نرم افزار باید به طور مرتب به روز رسانی شود، تا از دوربین های جدید معرفی شده به بازار نیز پشتیبانی کند.

قابلیت مدیریت رنگ

قابلیت مدیریت رنگ نرم افزار نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا به طور معمول در پروژه های بزرگ از یک مدل دوربین استفاده نمی شود و کالرساینس دوربین ها با هم کاملا متفاوت می باشد. ابزارهای موجود در نرم افزار با فوتیج هر کدام از این دوربین ها به صورت خاصی رفتار می کند، بنابراین نرم افزار اصلاح رنگ فیلم باید امکان مدیریت تفاوت کالر ساینس در دوربین های مختلف را داشته باشد.

در حرفه کالر گریدینگ به این کار مدیریت رنگ گفته می شود و از مهم ترین ویژگی هایی است که نرم افزار اصلاح رنگ باید داشته باشد. به این صورت دیگر اهمیتی ندارد که دوربین فیلم برداری چه باشد، در پایان کار می توان رنگ شات های مختلف را به صورت کاملا یکسان کالر گریدینگ کرد.

توانایی تدوین فیلم

اصلاح رنگ و نور فیلم در پایان تدوین انجام می شود، بنابراین نرم افزاری که توانایی تدوین حرفه ای نیز داشته باشد، انتخاب مناسب تری است، به این صورت لازم نیست تایم لاین پروژه ها را کانفرم کنید. همچنین کار کردن با یک نرم افزار خیلی ساده تر از کار کردن با چندین نرم افزار است.

بهترین نرم افزارهای اصلاح رنگ فیلم

قابلیت کانفرم قوی

قابلیت کانفرم کردن نرم افزار از مهم ترین و کلیدی ترین ویژگی های یک نرم افزار اصلاح رنگ خوب است. در بیشتر پروژه های حرفه ای تدوین گر و کالریست جدا می باشند و ممکن است تدوین گر از نرم افزارهای تدوین فیلم متفاوتی استفاده کند، به همین دلیل لازم است که نرم افزاری که استفاده می کنیم توانایی کانفرم بالایی داشته باشد و بتواند با دیگر نرم افزارهای تدوین فیلم  نیز کار کند. کانفرم کردن قسمتی وقت گیر در فرآیند اصلاح رنگ فیلم می باشد.

سریع بودن نرم افزار

وقتی صبحت از اصلاح رنگ فیلم می شود، بحث فوتیج های به شدت سنگین و حجیم می باشد، که ضروری است در رزولوشن و کیفیت اصلی روی آن ها کار کنید، به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد که نرم افزار اصلاح رنگ مورد استفاده سرعت بالایی داشته باشد، به این صورت می تواند با کدک های سنگین و یا فوتیج های RAW به بهترین نحو تعامل داشته باشد، همچنین شما بتوانید در نرم افزار پلی بک realtime داشته باشید.

داشتن سبک خاص در اصلاح رنگ فیلم

به طور معمول بیشتر مشتریان تنها به دنبال بهتر شدن تصویر می باشند و برای آن ها به دنبال سبک خاصی نیستند. به طور کلی سبک خاص در اصلاح رنگ فیلم معنایی ندارد. برخی از کارها سبک شما هستند، ولی نمی توانید بگویید سبک خاصی دارم. شما می توانید با رنگ ها و contrast تغییرات زیبایی در فیلم ایجاد کرده و همچنین برای ایجاد یک سبک از منوهای رنگ، رنگ های حافظه و پالت های خاصی از رنگ استفاده کنید. در واقع شما قادر خواهید بود سبکی خاص برای یک فیلم ایجاد کنید، ولی اینکه همیشه و در همه حال با همان سبک خاص پیش بروید، ممکن نیست.

اصلاح رنگ فیلم

کلام پایانی

همانطور که گفتیم اصلاح رنگ فیلم کاری تخصصی می باشد، که نیاز به دانش بالا در زمینه های مختلف از جمله رنگ شناسی، عکاسی و بسیاری از موارد دیگر می باشد. اصلاح رنگ فیلم پس از تدوین انجام می شود و در بسیاری از موارد کارفرما هر دو مورد را از شما می خواهد. موسسه آموزش عالی آرمان برگزار کننده کلاس های تدوین می باشد. در کلاس های تدوین آموزشگاه آرمان آموزش تدوین، آموزش افترافکت و آموزش پریمیر داده می شود، همچنین در پایان دوره به شما مدرک معتبر وزارت علوم اعطا می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.
  1. مطالب جامع و کامل بود ولی کاش برای راحتی و آسانی کار ی فیلم کوتاه آموزشی برای اصلاح رنگ چگونگی انجامش هم در سایت گذاشته میشد