تفاوت معماری داخلی با مهندسی معماری

تفاوت معماری داخلی با مهندسی معماری

تفاوت معماری داخلی با مهندسی معماری

تفاوت معماری با مهندسی معماری

تفاوت معماری داخلی با مهندسی معماری : ساختار هر سازه و ساختمانی بر پایه اصول هنری و علمی زیادی بنا نهاده می‌شود. در نتیجه مفاهیم مانند معماری و مهندسی معماری در کنار هم به شکل‌گیری کامل ساختمان کمک می‌کنند. معمار بیشتر به جنبه‌های هنری و زیبایی‌شناسانه کار توجه می‌کند. اما مهندس معمار روی اصول علمی و مبانی ریاضی طرح تاکید دارد. در نتیجه با توجه به نزدیکی این دو مفهوم اما وجوه تمایز زیادی با هم دارند. در ادامه با برخی از اصلی‌ترین تفاوت‌ معماری با مهندسی معماری آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید : دوره معماری داخلی

معرفی کوتاه رشته معماری:

منظور از معماری شیوه طراحی ساختمان‌ها و روش ساخت و ساز آن‌ها است. این رشته با دیگر شاخه‌های طراحی نظیر طراحی محیط- طراحی داخلی و طراحی شهری پیوندی نزدیک دارد. تعریف دقیق‌تر این مفهوم بر تصور- طرح- درک و ساختن استوار شده است. پیشینه‌ی این رشته به دوران پیش از تاریخ باز می‌گردد. اما اوج شکوه این رشته مربوط به دوران قرن 19 میلادی است. در نقاط مختلف جهان معماری در مسیرهای متفاوتی جریان پیدا کرد. در واقع معماری تحت تاثیر فرهنگ و جامعه قرار گرفته و با آن سازگار می‌گردد.

به همین دلیل سبک معماری در نواحی مختلف جهان به هم فرق دارد. معماری علم و هنری برای زیباتر کردن ساختمان‌ها به کمک اشکال هندسی است. آیتم‌هایی نظیر:

  • رنگ
  • نور
  • و مصالح

از اصلی‌ترین دست‌مایه‌های این رشته محسوب می‌شوند.

مهندسی معماری چیست؟

وقتی واژه مهندسی در ابتدای معماری می‌آید به تلفیق هنر و مهارت‌های فنی و علمی اشاره دارد. این موضوع را شاید بتوان اصلی‌ترین تفاوت معماری و مهندسی معماری دانست.

در مهندسی معماری از مبانی مهندسی شامل ریاضیات و فیزیک در کنار هنر طراحی ساختمان استفاده می‌شود. بنابراین هم در رشته مهندسی معماری با مباحثی نظیر:

  • طراحی و زیبایی‌شناسی
  • پلان‌ها و نماها
  • زیباسازی حجم‌ها
  • مبانی مربوط به سازه‌های بتنی
  • تاسیسات مکانیکی
  • تاسیسات الکترونیکی
  • مقاومت مصالح

سروکار داریم. نکته حائز اهمیت در این رشته غلبه جنبه علمی کار به بخش‌های هنری آن است. در ادامه با مسئولیت‌های هر یک از این مشاغل و رشته‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید : معماری داخلی فضاهای تجاری

وظایف معمار چیست؟

گفتیم که معمار از دانش و طراحی برای توسعه دادن شماتیک طرح ساختمان استفاده می‌کند. در آغاز هر پروژه کارفرما و معمار با یکدیگر جلسه‌ای برگزار کرده و اهداف و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند. برای طراحی ساختمان معمولا معمارها از کشیدن نقشه فضای بیرونی ساختمان شروع می‌کنند. بعد از تایید نقشه بیرون سازه کار طراحی فضای داخلی توسط معمار شروع می‌شود. در این مسیر از نرم‌افزارهایی نیز برای طراحی و ایجاد نقشه‌های سه بعدی کمک گرفته می‌شود. وظایف تعریف شده در هر یک از این مشاغل به درک بهتر تفاوت معماری با مهندس معماری کمک زیادی می‌کند. در حرفه‌ی معماری وظایفی از قبیل:

  • ارتباط با کارفرمای پروژه
  • مدیریت پروژه
  • طراحی نقشه‌های نمای بیرونی و داخلی
  • نظارت بر سایت ساخت‌وساز و ساختمان
  • تهیه و ارائه گزارشات از روند پروژه

برای معمار تعریف می‌شود.

وظایف مهندس معمار چیست؟

پایه و اساس کار مهندس معمار ریاضی و فیزیک است. با عناصر تبیین شده در مهندسی عناصر ساختمان توسط مهندس معمار طراحی می‌شود. مهندس عمران بر اساس نقشه‌های طراحی شده توسط مهندس معمار کار خود را پایه‌گذاری می‌کند. مهندس معمار سازگاری سازه و طراحی ارائه شده با استانداردها را تضمین می‌کند. مهندس معمار با گروه معماری همکاری لازم را انجام داده و درستی نقشه‌ها را تایید می‌کند. سیستم‌های داخلی نظیر سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع در حیطه کاری مهندس معمار قرار دارد. از دیگر وظایف مهندس معمار می‌توان به:

  • بررسی نقشه‌های اولیه معمار ساختمان و تهیه نقشه فنی
  • طراحی کردن سیستم‌های مهندسی در ساختمان
  • برطرف نمودن ایرادات مهندسی سازه
  • بررسی و کنترل سیستم‌های پس از ساخت

اشاره نمود.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی

کلیدی‌ترین تفاوت‌ معماری و مهندسی معماری چیست؟

بین دو رشته معماری و مهندسی معماری تفاوت‌های زیادی در عین شباهت وجود دارد. در این بخش به تعدادی از تفاوت‌های بنیادین بین این دو رشته خواهیم پرداخت.

1- الزامات و پروسه تحصیلی:

معماران با حداقل مدرک کارشناسی می‌توانند در این حوزه مشغول به کار شوند. همچنین بعد از اتمام تحصیل باید از طریق کارآموزی تجربه لازم در زمینه معماری ساختمان را به دست آورند. کارشناسی ارشد در رشته معماری نیز حدود 3 سال به طول می‌انجامد. مدل‌سازی کامپیوتر و طراحی اصلی‌ترین دروس حوزه معماری محسوب می‌شوند. اما برای آن که مهندس معمار خوبی باشید لازم است ابتدا در رشته‌های مهندسی سازه یا مهندسی عمران مدرک دانشگاهی بگیرید. با این همه کارفرماها بیشتر به تجربه و عملکرد مهندس معمار اهمیت می‌دهند.

بیشتر بخوانید : موضوع پایان نامه ارشد معماری داخلی

2- مجوزهای مورد نیاز برای اشتغال:

برای اینکه بتوانید به عنوان مهندس معمار مشغول به کار شوید باید در آزمون نظام مهندسی پذیرفته شوید. در حالی که در رشته معماری نیاز به چنین آزمونی برای فعالیت شغلی ندارید. این مورد نیز تفاوت معماری و مهندسی معماری در بازار کار آن‌ها است. در واقع دشواری پذیرفته شدن مهندسین معمار در بازار کار با توجه به آزمون نظام مهندسی سخت‌تر است. آزمون نظام مهندسی در رشته مهندسی معماری در سه گروه:

  • معماری طراحی
  • معماری اجرا
  • معماری نظارت

برگزار می‌شود. برای شرکت در این آزمون‌ها نیاز به مدرک کارشناسی و سه سال سابقه کارآموزی دارند.

3- حقوق و دستمزد معماران و مهندسین معمار:

مسئله دستمزد و حقوق نیز یکی دیگر از وجود تمایز این دو رشته با یکدیگر به شمار می‌رود. البته که دستمزد و حقوق معمار یا مهندس معمار به اندازه‌ی شرکتی که در آن مشغول به فعالیت هستند باز می‌گردد. همچنین سطح مهارت و تجربه کاری نیز روی دستمزد هر دو رشته معماری و مهندسی معماری نقش مستقیم دارد. با این همه در حالت کلی معمارها اغلب درآمد بیشتری نسبت به مهندسین معمار دارند. این مورد به صورت کلی و در حالت میانگین دستمزد معمارها و مهندسین معمار ذکر شده است.

بیشتر بخوانید : درآمد معماری داخلی 

سخن پایانی:

صنعت ساختمانی از جمله صنایعی است که به شدت تحت تاثیر رشد تکنولوژی و فناوری قرار گرفته است. به همین خاطر در کنار مفهوم قدیمی‌تر معماری با ظهور مهندسی معماری نیز روبه‌رو شدیم. با اینکه هر دوی این شاخه‌ها در حوزه‌ی طراحی و زیباسازی ساختمان کار می‌کنند اما تمایزاتی نیز با هم دارند. در این مطلب تفاوت معماری و مهندسی معماری در ابعاد مختلف بررسی شد.

بیشتر بخوانید : کارگاه کفپوش سه بعدی و سقف کشسان

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.