زاویه دید در عکاسی چیست؟

زاویه دید در عکاسی چیست؟

زاویه دید در عکاسی :

زاویه دید در عکاسی یکی از المان های بسیار مهم در هنر عکاسی است،که می تواند بر احساسات و ارتباط با تصویر تاثیرگذار باشد.در واقع نقطه دید در عکاسی به موقعیتی اشاره دارد که عکاس از نسبت موقعیت مکانی خود به سوژه یا صحنه استفاده می کند تا تصویری متفاوت از صحنه خلق کند.چند نوع زاویه دید در عکاسی مرسوم است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • زاویه دید افقی (Horizontal Perspective):

زاویه دید چشم انسان: در این حالت، عکاس از زاویه دیدی که اغلب به عنوان “چشم انسان” شناخته می‌شود، عکس می‌گیرد. عکاسی از این زاویه اغلب بسیار طبیعی و واقعی به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی انتزاعی

  • زاویه دید پایین (Low Angle):

در این زاویه، موقعیت دوربین نسبت به سوژه از پایین به بالاست.عکاسی از این زاویه می تواند احساس قدرت و اهمیت بالایی به سوژه منتقل کند.

  • زاویه دید بالا (High Angle):

در این حالت ، نقطه دید دوربین از بالا به پایین است.عکاسی از این زاویه جزئیات بیشتری از سوژه آشکار می کند و همین موضوع باعث می شود تا احساس ضعف یا حقارت را به بیننده عکس نسبت به عکس منتقل کند.

  • زاویه دید عمودی (Vertical Perspective):

زاویه دید عمودی: در این حالت، عکاس دوربین خود را نسبت به چشمان خود به سمت بالا یا پایین می برد.تغییر زاویه دید عمودی می تواند بر ارتفاع یا طول سوژه تاثیر گذار باشد.

  • زاویه دید دوربین (Camera Perspective):

زاویه دید وسط (Normal Perspective): این زاویه دید معمولی ترین زاویه است که به تصویر حالت طبیعی و واقعی می‌دهد.

زاویه دید گسترده (Wide Angle): در این حالت، از لنز با فاصله کانونی کوتاه استفاده می‌شود تا یک دید گسترده از صحنه به دست آید.

زاویه دید زوم (Telephoto Perspective):این زاویه دید با استفاده از لنز با فاصله کانونی بلند حاصل می‌شود و جزئیات را به خوبی ابراز می‌کند.

بیشتر بخوانید : تنظیم نور و کادربندی در عکاسی پرتره

هرکدام از این زوایا در خلق اثر تاثیر گذار بوده و می تواند احساسات متفاوتی به بیننده منتقل کند. انتخاب زاویه دید مناسب با توجه به موضوع و هدف خود، به شما کمک می‌کند تا تصویری قوی و جذاب ایجاد کنید.در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی دیجیتال از مبتدی تا حرفه ای

نقطه دید و نقش آن در ترکیب بندی عکاسی :

هر صحنه در عکس هایی که از نقطه دید بالا یا پایین از آن گرفته شده است،بسیار متفاوت دیده می شود.یک بار دیگر نشانه گیری دوربین برای ثبت عکس را در نظر بگیرید ، دوربین تا سطح چشم بالا می آید و به سمت موضوع نشانه گیری می شود و عکس گرفته می شود.

بنابراین عکسهای زیادی از ارتفاع چشم گرفته می شوند بدون آن که گزینه های دیگری مورد توجه قرار گیرد. عکاسی از ارتفاع چشم، عکسهایی با نقطه ی دید تکراری پدید می آورد در مقابل ، عکس هایی که با دوربین جفت عدسی گرفته می شوند، به دلیل زاویه ی دید پایین تر به وضوح متفاوت دیده می شوند.اگر صفحه نمایش شما از نوع گردان است می توانیدزوایای متفاوتی را تجربه کنید.

انتخاب زاویه دیدهای دیگر عناصر عادی را به شکلی تازه و متفاوت نشان خواهد داد. این یکی از راههای ابتدایی است که عکاس میتواند برای بررسی یک موضوع به کار ببرد. زاویه ی دید پایین می تواند پیش زمینه را هم شامل شود و بر آن تأکید کند و نگاه بیننده را از پایین به موضوع هدایت کند.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی طبیعت

نقطه ی دید بالا می خواندمخاطب را از حرکت جدا کند، چرا که مجبور است از بالا به تصویرنگاه کند. اغراق در زاویه ی دید بالا یا
پایین می تواند موجب القای جابه جایی شود اما تأثیر قدرتمندی خواهد داشت .

تغییر ساده ی زاویه ی دید با جابه جا شدن از یک سو به سوی دیگر یا بالا و پایین می تواند امکان بررسی و مقایسه ی موقعیت های مختلفی را فراهم آورد که شاید پیش تر تجربه نشده باشند.

حتی از نقطه ی دید یکسان ، خط افق می تواند بالا یا پایین عکس قرار گیرد. این کار در روند تغیر عکس تأثیر خواهد داشت. عکسی از مزرعه ای کوچک ممکن است نشانگر سکونت گاهی کوچک باشد که دشتی از گیاهان مواج با آسمان وسیع ،آن را احاطه کرده است، یا برعکس یک خانه ی بزرگ روستایی در میان مزرعه ای حاصلخیز به نظر برسد.

بستگی به این دارد که خط افق در کجا قرار گرفته باشد. قبل از اینکه مکان خط افق را مشخص کنید به دقت فکر کنید که در مورد آن مکان چه میخواهید بگوید.

نقطه دید از مرکز راه پله ای مارپیچ ،موجب تاکید بر پرسپکتیو ، عمق و نقش تکرار شونده آن شده است.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی مقدماتی | اصول عکاسی برای مبتدیان

 

زاویه دید در عکاسی

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.