عکاسی پانوراما چیست؟

عکاسی پانوراما چیست؟

Panoramic-photography.jpg

منظور از عکاسی به روش پانوراما چیست؟

عکاسی یکی از کارهای بسیار جذابی است که می‌توانید در اوقات فراغت خود آن را انجام دهید. با وجود پیشرفت تکنولوژی در ساخت تلفن‌های همراه امروز می‌توانید با گوشی موبایل خود بهترین و جذاب‌ترین عکس‌ها را ثبت کنید. اگر می‌خواهید عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید و همچنین کسب درآمد از عکاسی، باید با ترفندها و تکنیک‌های مختلف عکاسی آشنا باشید. یکی از تکنیک‌های بی‌نظیر عکاسی، عکاسی پانوراما است که در ادامه این مطلب راجع‌ به عکاسی به روش پانوراما بیشتر توضیح می‌دهیم.

برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده که بخواهیم از یک منظره گسترده عکاسی کنیم، اما تمام آن صحنه در لنز دوربین ما جا نشده و تنها توانستیم بخشی از زیبایی‌های آن صحنه را ثبت کنیم. عکاسی به سبک پانوراما یکی از تکنیک‌های عکاسی است که با آن می‌توانید تمام زیبایی‌های یک صحنه گسترده را ثبت کنید.
کلمه پانوراما یا همان panorama از دو کلمه یونانی pan و rama تشکیل می‌شود که معادل فارسی آن سراسرنما است. عکاسی به سبک پانوراما یک روش عکاسی جدید نیست و شروع این سبک از قرن نوزدهم میلادی بوده‌است.
اکنون بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه و دوربین‌های کامپکت از ترفند عکاسی پانوراما برخوردار هستند و می‌توانید تصاویر زیبا را در هر لحظه با این تکنیک ثبت کنید. برای ثبت یک عکس پانورامای تاثیرگذار باید با چند ترفند آشنا باشید که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می ‌کنیم.

با چه ابزاری می‌توان یک عکس پانوراما ثبت کرد؟

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، دوربین گوشی‌های هوشمند بسیار پیشرفته شده و می‌توان با آن‌ها عکس‌هایی کاملا حرفه‌ای ثبت کرد. برای عکاسی پانوراما باید به تنظیمات دوربین گوشی خود بروید و ببینید که آیا گوشی همراه شما قابلیت گرفتن عکس پانوراما دارد یا نه؟
همچنین اگر می‌خواهید عکاسی به روش پانوراما را کاملا حرفه‌ای انجام دهید، نیاز به لنز سوپرواید و دوربین دیجیتال حرفه‌ای دارید. حتی اگر نه دوربین دیجیتال داشتید و نه گوشی تلفن همراهتان این قابلیت را نداشت، باز هم می‌توانید با ترفندهای فتوشاپی و چسباندن تصاویر به هم یک عکس پانوراما ثبت کنید.

در مقالات آموزش پریمر و آموزش افترافکت بیشتر با نرم افزارهای ادیت حرفه ای ویدئو آشنا شوید.

 

عکاسی پانوراما

 

انواع مختلف عکاسی به روش پانوراما کدام است؟

عکاسی پانوراما با عنوان عکاسی واید فرمت هم شناخته می‌شود، بسیاری از افراد هم با شنیدن نحوه عکاسی
پانوراما یک تصویر افقی یا واید را تصور می‌کنند . این در حالی است که طریقه عکاسی پانوراما شامل انواع مختلفی است و محدود به عکس‌های عریض نمی‌شود. در ادامه هر کدام از انواع عکاسی پانوراما را بیشتر توضیح می‌دهیم:

پانورامای عریض یا واید

معمول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع عکاسی پانوراما، پانورامای واید یا عریض است. به طور کلی به هر تصویری که مشابه یه عکس عریض باشد و کمتر از 180 درجه از یک صحنه را پوشش دهد، یک عکس پانورامای واید
گفته می‌شود. گاهی می‌توان برای افزایش کیفیت تصویر پانورامای واید، تصاویر متعددی از یک منظره گرفت و آن‌ها را در کنار هم قرار داد.

پانوراما 180 درجه

تصاویر پانورامای 180 درجه، بسیار عریض‌تر از تصاویر پانورامای واید هستند و شامل 180 درجه از یک منظره هستند. با این مدل پانوراما می‌توان از یک محدوده بسیار گسترده عکاسی کرد.

پانورامای 360 درجه

همان‌طور که از نام این دسته پیدا است، در این طریقه عکاسی پانورامای 360 درجه می‌توان از تمام یک منظره عکاسی کرد. تصاویر این دسته بسیار عریض هستند و با آن‌ها می‌توان عکس‌های زیبایی از طبیعت را به ثبت رساند.

عکاسی پانورامای کروی

عکاسی پانوراما کروی در واقع همان عکاسی به سبک پانورامای 360 درجه است اما با کمک ابزارهای فتوشاپی و ادیت‌ عکس تبدیل به یک عکس کروی یا به اصطلاح عکس سیاره‌ای می‌شود.

 

عکاسی پانوراما

 

آموزش عکاسی پانوراما

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، برای عکاسی به شیوه پانوراما شما نیاز به یک گوشی تلفن همراه دارای این قابلیت و یا دوربین دیجیتال دارای لنز سوپرواید دارید. لنز سوپرواید که با عنوان فیش‌آی یا چشم ماهی نیز شناخته می‌شود، لنزی است که با آن می‌توانید با دوربین دیجیتال عکس‌های پانورامای زیبایی را به ثبت برسانید.
برای گرفتن عکس پانوراما دو روش کلی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

عکاسی به سبک پانوراما با گرفتن تصاویر افقی

این روش، ساده‌ترین روش عکاسی پانوراما است که به ابزار خاصی نیاز ندارد. عکس‌هایی که با این روش ثبت می‌شوند، رزولوشن پایینی دارند و اگر رزولوشن عکس برای شما زیاد اهمیتی ندارد می‌توانید با کمک این روش از مناظر اطراف خود عکس‌های پانورامای زیبایی ثبت کنید.

نحوه ی عکاسی پانوراما با گرفتن عکس‌های عمودی

می‌توان گفت گرفتن عکس‌های عمودی بهترین راه برای ثبت یک عکس پانوراما است. با این روش می‌توانید عکس‌های پانورامای خود را با رزولوشن بسیار بالایی ثبت کنید. این روش نسبت به عکاسی پانوراما از طریق گرفتن عکس‌های افقی دارای دو مزیت اصلی است:

• در روش گرفتن عکس‌های عمودی، می‌توان بخش‌های بیشتری از زمین و آسمان منظره را در عکس جای داد.
• رزولوشن عکس پانوراما از طریق گرفتن عکس‌های عمودی نسبت به عکس‌های افقی بسیار بالاتر است.

برای گرفتن یک عکس با کمک نحوه عکاسی پانوراما از طریق گرفتن عکس‌های عمودی، باید از یک نرم‌افزار خاص کمک بگیرید که برای استفاده از آن لازم است تکنیک‌های کار با آن نرم‌افزار را یاد داشته باشید.

برای مطالعه:

با عکاسی صنعتی کسب و کارتان را متحول کنید.

روش عکاسی پانوراما

تجهیزات عکاسی پانوراما چیست؟

گفتیم که برای گرفتن عکس پانوراما دو راه وجود دارد و راه بهتر، گرفتن عکس‌های عمودی از منظره مدنظر است. برای این کار نیاز به ابزار و تجهیزات عکاسی زیر دارید:

دوربین دیجیتال

دوربین دیجیتال اولین ابزاری است که برای گرفتن عکس پانوراما به آن نیاز خواهید داشت. به طور کلی از هر دوربینی که قابلیت قفل‌کردن شاتر، دیافراگم و حساسیت داشته باشد، می‌توان برای عکاسی پانوراما استفاده کرد. البته برای ثبت عکس‌های پانورامای باکیفیت‌تر، بهتر است از دوربینی استفاده کنید که بتوان آن را به صورت دستی کنترل کرد.

لنز سوپرواید

برای گرفتن عکس به شیوه پانوراما نیاز به لنز مخصوص این کار دارید.

فیلتر

بهتر است برای عکاسی به روش پانوراما از فیلتر استفاده نکنید و اگر مجبور به استفاده از فیلتر هستید، بهتر است از فیلتری استفاده کنید که کناره‌‌های عکس را تیره نکند.

سه‌پایه

استفاده از سه‌پایه برای گرفتن عکس پانوراما امری ضروری نیست اما با کمک آن می‌توانید عکس‌های دقیق‌تری ثبت کنید.

ریموت شاتر دوربین

استفاده از ریموت شاتر برای گرفتن عکس پانوراما ضروری نیست اما برای ثبت عکس‌ها بدون لرزش می‌توانید از این ابزار کمک بگیرید.

 

تکنیک های عکاسی پانوراما

 

جمع‌بندی

هنر عکاسی بسیار شگفت‌انگیز است و به کمک این هنر انسان توانسته بهترین لحظات خود را ثبت کند. اگر از دیدن مناظر طبیعی شگفت‌زده می‌شوید و می‌خواهید مناظر زیبایی طبیعی را ثبت کنید، توصیه می‌کنیم تکنیک‌های مختلف عکاسی نظیر عکاسی پانوراما را فرابگیرید. امروزه بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه قابلیت تصویربرداری پانوراما را دارند و به کمک این قابلیت می‌توانید تمام زیبایی‌های یک منظره طبیعی را در یک قاب به تصویر بکشید.
روش عکاسی پانوراما، یک سبک عکاسی جدید نیست و آغاز آن به قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد. با کمک این تکنیک می‌توانید یک صحنه گسترده را با تمام جزئیات در یک تصویر جا بدهید. همچنین از این سبک عکاسی امروز در تهیه تیزرهای تبلیغاتی، عکاسی از محصول و عکاسی جواهرات استفاده می‌شود.
بنابراین اگر می‌خواهید عکاسی را اصولی یاد بگیرید و از آن کسب درآمد کنید، می‌توانید در دوره‌ جامع عکاسی موسسه آموزش عالی آرمان شرکت کنید. همچنین با شرکت در دوره های مختلف می توانید با انواع دیگر عکاسی مانند عکاسی مفهومی، عکاسی مینیمال، عکاسی ماکرو و سایر روش های عکاسی آشنا شوید. این موسسه دوره‌های عکاسی مختلف شامل دوره عکاسی پرتره و دوره عکاسی تبلیغات صنعتی ارائه می‌کند. با شرکت در این دوره‌ها و موفقیت در آزمون‌های آن‌ها، یک مدرک معتبر و مورد تایید وزارت علوم دریافت خواهید کرد که می‌توانید با آن در حرفه عکاسی مشغول شوید.

کلیک کنید.!

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.