تفاوت و شباهت های نقاشی و عکاسی

تفاوت و شباهت های نقاشی و عکاسی

تفاوت و شباهت های نقاشی و عکاسی

پیشگفتار :

نقاشی و عکاسی  : هم نقاشی و هم عکاسی رسانه های هنری قابل احترامی هستند. وقتی یک عکس یا نقاشی به خوبی اجرا شود، می تواند زیبا، احساسی و قدرتمند باشد. در این مقاله، شباهت ها و تفاوت های بین نقاشی و عکاسی را بررسی خواهیم کرد.

نقاشی چیست؟

نقاشی یک اثر هنری است که با استفاده از رنگ روی یک سطح جامد ایجاد می شود. نقاشی روشی است که یک هنرمند برای اعمال رنگ بر روی یک سطح – معمولاً یک بوم – استفاده می کند. در واقع اصطلاح “نقاشی” برای توصیف و ایجاد یک اثر هنری به وسیله رنگ و یک سطح جامد به کار برده می شود.

تفاوت عکاسی ئ نقاشی

عکس چیست؟

عکاسی فرآیند ثبت تصاویر و نور با دوربین است. این فرآیند تصویری را تولید می‌کند که می‌تواند دیجیتال باشد یا روی کاغذ چاپ شود که به آن عکس می‌گویند.

بیشتر بخوانید : کارگاه کفپوش سه بعدی و سقف کشسان

 نقاشی و عکاسی (تفاوت ها) :

تفاوت های زیادی بین یک نقاشی و یک عکس وجود دارد. در بیشتر موارد، مخاطب به راحتی می تواند یک عکس را از یک نقاشی تشخیص دهد (نقاشی هایپررئالیسم می تواند استثنا باشد).

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین عکس و نقاشی از خود فرآیند هنری ناشی می‌شود. یک نقاش با یک بوم خالی شروع به خلق کردن می کند. با این حال، بسیاری از عکاسان با یک صحنه و نوری که در دسترس دارند کار می کنند.البته از عکاسی استودیویی می توان به عنوان یک استثنا نام برد، که در آن عکاسان ممکن است روی یک مجموعه خالی به صحنه بروند.

همانطور که در پاراگراف قبل گفته شد طراحی ، نقاشی و نیز فرآیند تولید یک عکس ، اشتراکاتی دارند.هرکدام می کوشد تا جهان زنده را متوقف کنند و آن را در قابی دوبعدی قرار دهد.جهان ، مکانی پویاست و افراد و موضوعات در فضایی سه بعدی در حرکت اند.

در مقابل ، عکس و نقاشی افزون بر توقف زمان ، توجه مخاطبان را نیز به بخش قاب شده ای از جهان جلب می کنند،جایی که روابط در فضا اکنون در آن منجمد شده و در قالبی دو بعدی بازنمایی می شود.

از شباهت های عکاسی با نقاشی این است که هم در عکاسی و هم در نقاشی ، هرچه پویاست ایستا می شود و دنیای سه بعدی ، دو بعدی می شود.نقاش اثرش را می سازد،روی آن کار می کند و با مراجعه ی دوباره به دنیای واقعی ، در آن بازنگری می کند و یا اصلا آن را بر اساس تخیل به وجود می آورد.

تفاوت نقاشی با عکاسی

در مقابل ، عکاس ، بخشی از دنیای واقعی را قاب گیری می کند و عناصر موضوعی را در آن قاب سازمان دهی می کند.فرآیند های متفاوت عکاسی و دستکاری دیجیتال تا اندازه ای امکان بازسازی تصویر را فراهم می کند اما – اگر قرار نباشد این اثر ، هنر دیجیتال خوانده شود- عکس ، محصول نخستین گزینش از دنیای واقعی است.

بیشتر بخوانید : انواع گرایش های عکاسی –آشنایی با سبک ها

غالبا عکاسان ایده هایی را از هنرهای زیبا وام گرفته اند و کوشیده اند اصولی از ترکیب بندی را که ویژه ی آن ها بوده است، به عنوان یک ابزار برای بررسی عکس نهایی بعد از اتمام کار و نه برای استفاده در روند تولید عکس ، مورد استفاده قرار دهند.

نقاشی و طراحی حاصل چیزی است که هنرمند می بیند و بر روی بوم یا کاغذ ارائه می کند.نقاش حتی زمانی که از روی موضوع مقابل خودش نقاشی می کند،می تواند عناصری تخیلی را به اثر بیفزاید و نیز می تواند جزئیات یا حتی بخش های زیادی از صحنه را حذف کند یا تغییر دهد.

کاری که عکاس به میزانی بسیار محدود قادر به انجام آن است.عکاس نمی تواند به راحتی از چیزی که به هرحال درکادرش وجود دارد عکس نگیرد.نقاشی و طراحی ،هنر ساختن تصاویرند،اما عکاسی ، هنر انتخاب است.هنرمندان کلاسیک می کوشیدند تا به هماهنگی ، زیبایی و توازنی فراتر از دنیای واقعی دست پیدا کنند.درحالی که عکاسی ، غالبا نمایش دنیای واقعی است.

نقاش در حین کار آزاد است تا نسبت ها و عناصر صحنه را جا به جا کند به نحوی که هماهنگ روی بوم قرار بگیرند.اصول دقیق هندسی می توانند برای تعیین مکان عناصر اصلی به کار گرفته شوند.بیش تر این اقدامات از آگاهی نسبت به تناسبات کلاسیک و گنجاندن اشکال اصلی مانند مثلث و دایره در ترکیب بندی بر می آیند.

از دیگر تفاوت عکاسی و نقاشی این است که برای پر کردن بوم از طیف رنگ های نقاشی شده به صورت تصادفی ، زمانی بسیار بیش تر از زمان لازم برای گرفتن یک عکس صرف خواهد شد.بیش تر هنرمندان ساعت ها بر روی نقاشی خود کار می کنند و تصویر در حین این فرآیند کامل می شود.

برای عکاس ، لحظه فشردن شاتر معمولا پایان کار ترکیب بندی و  لحظه اوج آفرینش هنری است.عکاسان زیادی هستند که هیچ کاری با تاریک خانه یا دستکاری های دیجیتال ندارند.پردازش تا حدودی امکان تاثیر گذاری بیشتر را فراهم می کند.اما نتیجه همیشه باید از پیش تعیین شده و در نظر گرفته شده باشد.پردازش تنها به عنوان راهی برای دست یابی به تاثیر گذاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

یک نقاش از رنگ برای ایجاد یک تصویر استفاده می کند، در حالی که یک عکاس از نور استفاده می کند. نور را نمی توان به همان روشی که رنگ را  می توان مخلوط یا دستکاری کرد تغییر داد، یک عکاس تنها می تواند نور را در محدوده خود دستکاری کند.

بیشتر بخوانید : ترکیب‌ بندی در عکاسی : راهنمایی برای ایجاد تصاویر سرشار از جذابیت

 نقاشی و عکاسی (شباهت ها)

ممکن است نقاشی و عکاسی در دنیای هنر معاصر بسیار متفاوت به نظر برسند، اما هر دو شکل هنری در ابتدا هدف یکسانی را دنبال می کردند و شبا هت هایی دارند.

هم در عکاسی و هم در نقاشی از عناصر اساسی هنر تجسمی استفاده می شود. این موارد شامل ملاحظاتی مانند فضا، خط، رنگ، تعادل، عمق، بافت و موارد دیگر است. هر اثر هنری خوب با درک مشابهی از هر یک از این جنبه‌های هنر همراه است و از آنها در روش‌های خلق تصاویر استفاده می‌کند.

هم نقاشان و هم عکاسان می توانند از آثار هنری خود به عنوان وسیله ای برای بیان احساسات خود استفاده کنند. به همین دلیل  هم  عکاسی و هم نقاشی را می توان به عنوان هنرهای زیبا طبقه بندی کرد.

برای قرن ها هنرهای تجسمی زیبا به طراحی، نقاشی و مجسمه سازی محدود می شد. اما در اواسط قرن نوزدهم، عکاسی اختراع شد و ورود آن دنیای هنرهای زیبا را برای همیشه تغییر داد.

در حالی که عکاسی هرگز به طور کامل جایگزین نقاشی نشده است، مطمئناً در بسیاری از جنبه های زندگی جای نقاشی ها را گرفته است. قبل از اختراع عکاسی، هنرمندان از نقاشی یا طراحی برای ثبت تصویر از هر منظره ، رویداد یا اشیاء استفاده می کردند. نقاشی ها یک لحظه در زمان را ثبت می کنند یا یک پرتره یا یک صحنه خانوادگی ایجاد می کنند.

با معرفی عکاسی، دیگر نیازی به نقاشی برای مستندسازی نبود. نقاشی‌ها آهسته و پر زحمت بودند و نمی‌توانستند با واقع‌گرایی و دقت عکاسی رقابت کنند.

خلق نقاشی‌ها نیز گران‌تر بود و هنرهای تجسمی را فقط به تعداد معدودی از طبقه بالا محدود می‌کرد. عکس ها تصویر بصری و هنر را دموکراتیک کردند .

در واقع، زمانی که عکاسی یک رسانه جدید بود، نقاشی را تهدید می کرد. هنگامی که عکاسی در سال 1839 منتشر شد، هنرمند پل دلاروش اعلام کرد: “نقاشی مرده است.” با این حال، ثابت می شود که دلاروش اشتباه می کند.

بیشتر بخوانید : با تفاوت های عکاسی آنالوگ و دیجیتال بیشتر آشنا شوید

نتیجه گیری :

اگرچه عکاسی یک رسانه هنری بسیار قابل احترام است، اما به طور کلی عکاسی جدید و در این دنیای دیجیتالی بسیار رایج شده است.

بنابراین، برخی از مجموعه‌داران و منتقدان، نقاشی را برتر یا پیچیده‌تر از عکاسی می‌دانند. یک نقاشی کمیاب تر است، در نوع خود بی نظیر است، در حالی که یک عکس را می توان راحت تر تولید کرد. با این حال، هر دو نوع هنر قابل احترام و مورد توجه هستند.هم نقاشی و هم عکاسی ، به هنرمندانی نیاز دارند که بر مهارت‌ها و تکنیک‌های بنیادی خاصی تسلط پیدا کنند.

بیشتر بخوانید : با عکاسی نقاشی با نور بیشتر آشنا شوید

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.