کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس چیست؟

کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس چیست؟

کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس

یکی از مهم ترین شاخه های مد در حال حاظر طراحی لباس است که اصول خاص خود را دارد. از مهم ترین اصول طراحی لباس می توان به خطوط و محل قرار گیری آن ها اشاره کرد. اطلاع از کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس برای طراحی لباس های اسپرت، معمولی، مد روز و سبک های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. خطوط در طراحی لباس از نظر تعداد، طول، پهنا، رنگ، فاصله بین خطوط، شیب و نحوه استقرار با هم متفاوت هستند. با به کارگیری صحیح خطوط در طراحی لباس می توان لباس های زیباتری طراحی کرد که اندام را زیباتر نشان دهند. در این مقاله به بررسی اهمیت شناخت و کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس می پردازیم:

ایده طراحی لباس اسپرت

خطوط در طراحی لباس چه تاثیری دارند؟

در طراحی لباس، خطوط تاثیر بسیار زیادی دارند و موجب ایجاد خطای دید می شوند، به این صورت می توانند لباس را شاد، رسمی و افراد را چاق یا لاغرتر نشان دهند. همچنین با استفاده از خطوط می توانید قد افراد را کوتاه تر یا بلندتر نشان دهید. برای تبدیل شدن به یک طراحی حرفه ای لازم است که با خطوط آشنایی داشته باشید و از تاثیرات آن آگاه باشید. به عنوان مثال اگر برای افراد قد کوتاه لباس طراحی می کنید، استفاده از خطوطی که قد آن ها را بلندتر نشان دهد، موجب زیبایی بیشتر آن ها و در نتیجه افزایش رضایت آنان می شود.

علاوه بر آگاهی از کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس لازم است  بدانید که برای طراحی هر لباس چه چیزی اهمیت دارد. برای مثال برای طراحی لباس های مجلسی، زیبا نشان دادن اندام زنان اهمیت بسیار زیادی دارد. با استفاده درست از خطوط و همچنین آشنایی با جنسیت سازی در طراحی لباس می توانید زیباترین لباس ها را طراحی کنید.

مدل طراحی لباس اسپرت

انواع خطوط در طراحی لباس

همان طور که گفتیم شناخت کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس برای افرادی که به صورت حرفه ای در زمینه طراحی لباس اسپرت دخترانه، لباس های مجلسی و موارد دیگر فعالیت می کنند، اهمیت زیادی دارد. در این قسمت به بررسی انواع خطوط و کاربرد آن ها می پردازیم. خطوطی مانند خطوط افقی، عمودی و مایل، زیر مجموعه خطوط مستقیم می باشند ولی می توانند به صورت خطوط منقطع، ممتد، شکسته و زاویه دار استفاده شوند. تنها خط منحنی است که بخشی از دایره می باشد و نسبت به درجه انحنا تغییر می کند. خطوط منحنی به صورت مواج یا مارپیچ نیز ظاهر می شوند.

طراحی لباس اسپرت دخترانه

خط افقی

خط افقی به لباس آرامش و لطافت خاصی می دهد و به عنوان یک خط آرام، غیرفعال، بی هیجان و وسیع شناخته می شود. این مدل خط به دلیل ویژگی هایی که دارد، معمولا در لباس های بچه گانه یا طراحی لباس راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. خط افقی اندام را پهن و کوتاه تر نشان می دهد، به همین دلیل برای طراحی لباس مجلسی به طور معمول استفاده نمی شود. در صورتی که در طراحی لباس قصد استفاده از آن را دارید، خطوط افقی با ضخامت کم و فاصله کم مناسب تر می باشند، به خصوص برای افرادی که اندام سیبی شکل دارند.

طراحی مدل لباس اسپرت دخترانه

خط عمودی

خط عمودی با ویژگی هایی مانند فعال، ایستا، بادوام و نیرومند شناخته می شود و در صورت استفاده در طراحی لباس ظاهری زیبا و تناسب موقرانه ای به آن می دهد. این مدل خط به طور معمول در لباس های رسمی و لباس های کار استفاده می شود. استفاده از خط عمودی اندام را باریک و بلندتر نشان می دهد. ولی توجه کنید که ضخامت خطوط اهمیت بسیار زیادی دارند، زیرا نقش بسیار مهمی در چاق یا لاغر نشان دادن شما دارند. بنابراین در این مورد به طراحی پارچه توجه داشته باشید. برای افرادی که اندام توپری دارند، پارچه های با خطوط ظریف عمودی گزینه مناسبی می باشد. خطوط عمودی پهن شما را چاق نشان می دهد.

طراحی لباس های اسپرت

خط مایل (مورب)

خط مایل، خصوصیات و ویژگی های دو خط عمودی و افقی را با هم دارد و در لباس بیشتر از دو خط دیگر جلب توجه می کند. برای استفاده از خط مایل توجه به درجه شیب آن اهمیت بسیار زیادی دارد. با درجه شیب، این خط می تواند مشابه خط های افقی یا عمودی شود و خصوصیات یکی از آن ها را بیشتر نشان دهد. از خصوصیات خطوط مایل می توان به لطافت، زیبایی، نافذ بودن و وقار اشاره کرد. برای طراحی لباس شب استفاده از خطوط مایل مناسب می باشد، زیرا اندام باریک، بلندتر و در نتیجه زیباتر نشان می دهند.

خطوط مورب بر روی زیبایی بصری لباس تاثیر بسیار زیادی می گذارند، به همین دلیل طراح باید در هنگام استفاده از آن ها دقت زیادی داشته باشد. در صورتی که این خطوط به درستی استفاده نشوند، موجب شلخته به نظر رسیدن ظاهر افراد می شوند.

طراحی مدل لباس اسپرت دخترانه

خطوط شکسته

خطوط شکسته را از نظر خصوصیات می توان تا حدودی شبیه خطوط مایل دانست. این نوع خطوط مهیج و نافذ هستند. با این وجود استفاده بیش از اندازه از آن می تواند خسته کننده شود و حتی زیبایی لباس را کم کند. همچنین استفاده از این خطوط به همراه رنگ تند نیز ممکن است زیبا به نظر نرسد، رنگ بندی پارچه به این منظور اهمیت زیادی دارد. بنابراین از خط شکسته تنها باید در نقاط خاصی استفاده شود، برای مثال می توان از آن برای یقه، خط ناحیه کمر و … استفاده کرد. به این صورت اندام باریک تر نیز نشان داده می شود. خط شکسته از پیوست خطوط مایل به شکل v به وجود می آیند و به این صورت می تواند نظر افراد را به خود جلب کند. از این خطوط می توان برای طراحی مدل لباس اسپرت دخترانه نیز استفاده کرد.

کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس

خطوط منحنی

خطوط منحنی، آرام بخش و موزون می باشد و استفاده از آن در لباس موجب جلب توجه به سمت مرکز دایره می شود. هر چه انحنا خط منحنی کمتر باشد، ملایم و آرام تر دیده می شود. در کل خطوط منحنی حس جنبش را به افراد منتقل می کنند. برای طراحی لباس دخترانه و لباس بچه گانه خطوط منحنی مناسب می باشند، خطوط منحنی اندام را چاق تر و درشت تر نشان می دهند، بنابراین اگر برای افراد پلاس سایز لباس طراحی می کنید، از آن استفاده نکنید.

کلام پایانی

همان طور که مطالعه کردید شناخت کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس اهمیت بسیار زیادی دارند و می توانند با ایجاد خطا دید افراد را لاغرتر، چاق تر و حتی کوتاه تر و بلندتر نشان دهند. در برخی از موارد نیز برای بلد کردن قسمتی از اندام استفاده می شوند، به صورتی که به دیگر قسمت ها توجه نشود. ولی روش استفاده از خطوط اهمیت بسیار زیادی دارند و همان قدر که می توانند موجب زیبا شدن لباس شوند، ممکن است تاثیر برعکس نیز داشته باشند. در کل می توان گفت طراحی لباس هنری است که نیاز به آموزش دارد و شما تنها با تهیه وسایل طراحی لباس نمی توانید به یک طراح تبدیل شوید.

موسسه آموزشی عالی آرمان برگزار کننده کلاس های های هنری از جمله کلاس طراحی لباس اسپرت، مجلسی و بسیاری از موارد دیگر می باشد. شما با شرکت در دوره های موسسه آموزش عالی آرمان صفر تا صد طراحی لباس را آموزش می بینید و قادر به طراحی لباس های زیبا و چشمگیر می باشید. از مهم ترین ویژگی های کلاس های موسسه آرمان می توان به استادان با تجربه و همچنین دریافت مدرک معتبر وزارت علوم در پایان دوره های اشاره کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.