آموزش عکاسی مقدماتی | اصول عکاسی برای مبتدیان

آموزش عکاسی مقدماتی | اصول عکاسی برای مبتدیان

آموزش عکاسی مقدماتی

عکاسی تنها راه ثبت اتفاقات جهان نیست اما مطئنا یکی از جذاب ‌ترین و اثر بخش‌ ترین روش‌ ها است. این هنر به دلایل فراوانی امروزه در بین بسیاری از مردم محبوب شده است و تصور شبکه ‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و وبسایت‌ ها بدون عکس برای ما غیر ممکن شده است. گسترش صنعت ساخت تجهیزات عکاسی باعث شده که دوربین ‌ها در دسترس افراد زیادی قرار بگیرند اما واقعیت این است که همه این افراد عکس ‌های جذابی نمی‌گیرند چرا که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند. آموزش عکاسی مقدماتی باعث می‌شود که بتوانید عکس ‌هایی اصولی و زیبایی بگیرید. آموزش اصول عکاسی در واقع یادگیری اصول کلی عکاسی در تمامی ژانر هاست. از اصول اولیه عکاسی می توان مواردی مانند نور سنجی، طرز کار با دوربین، آشنایی با تنظیمات دوربین و … را نام برد.

شاید در نگاه اول دوربین ها بسیار پیچیده به نظر برسند اما زمانی که بتوانید کار با آن ها را یاد بگیرید می توانید با آن عکس های خیلی خوبی بگیرید. آموزش عکاسی مقدماتی یا عکاسی پایه اولین قدم برای ورود به دنیای پر رمز و راز عکاسی است. اگر شما نیز یکی از علاقمندان به عکاسی هستید و قصد دارید به شکل حرفه ‌ای‌ تری عکاسی را دنبال کنید، می‌توانید در بهترین کلاس عکاسی در تهران شرکت کنید. ما در این مطلب قصد داریم که در مورد این اصول صحبت کنیم و شما را برای عکاسی حرفه‌ای آماده کنیم.

تعریف عکاسی

عکاسی به مثابه علم: عکاسی را در سه حیطه علمی، صنعتی و هنری بررسی می کنند. در ابتدا عکاسی با استفاده از اصول عملی به وجود آمد. اینطور می توان گفت که عکاسی کشف و یا اختراع یک شخص نیست.

عکاسی به مثابه هنر: عکاسی، هنری است که بر اساس ذوق فردی که آن را عکاس می نامند شکوفا می شود. در عصر حاضر، ثبت تصاویر بر روی کاغذ حساس به ثبت بر روی گیرنده های تصویر تبدیل شده است. در این میان یکی از مهمترین تفاوت های عکس خوب و بد در اصول اولیه عکاسی است که یک عکاس حرفه ای می داند که چطور باید برای خلق تصاویر هنری آن ها را بکار بگیرد.

انواع عکاسی

عکاسی هنر ثبت لحظه هاست. لحظه هایی که شاید هیچ وقت تکرار نشوند. عکاسی به شیوه های گوناگونی اجرا می شود و یک عکاس می تواند در زمینه های مختلفی فعالیت کند. مانند:

هر کدام از این زمینه ها مزایا و مشکلات خاص خود را دارند و برای یادگیری آن ها باید در دوره های آموزشی مختص به همان زمینه شرکت کنید اما قبل از شرکت در دوره های تخصصی باید یک دوره آموزش اصول عکاسی مقدماتی را بگذرانید.

در دوره های آموزش عکاسی چه می گذرد ؟

اصول اولیه عکاسی

کلاس هایی که برای آموزش اصول عکاسی برگزار می شود معمولا یک دوره گام به گام است و در آن به آموزش اصول عکاسی مقدماتی تا عکاسی پیشرفته می پردازند. در یک دوره کامل عکاسی شما باید کار با دوربین دیجیتال را به خوبی بیاموزید. در این دوره ها اساتید شما را با انواع لنزهای دوربین و کارکرد هر کدام آشنا می کنند و مفاهیمی همچون نورسنجی، شاتر، دیافراگم و ایزو را برای این که به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید به شما می آموزند. در برخی مواقع این دوره ها به دو دسته تئوری و عملی تقسیم بندی می شوند. بعد از این که شما دوره های مقدماتی را گذراندید برای آشنایی عملی در فضای باز گارگاه هایی برگزار می شود. تا هنرجو با قاب بندی دوربین، ترکیب بندی و عکاسی با کمک نور طبیعی آشنا شود و به صورت عملی آن را تمرین کند.

نگاهی کوتاه به تاریخچه عکاسی

اختراع عکاسی نتیجه تلاش یک فرد نبوده بلکه کم کم توسط آدم هایی در علوم های مختلف در طول تاریخ کشف و به نتیجه رسیده است. سال ها قبل از اینکه عکاسی اختراع شود، اصول کار با دوربین عکاسی را می دانستند و افرادی همچون ارسطو و اقلیدوس در قرن 4 و 5 قبل از میلاد روش استفاده از دوربین سوراخ سوزنی را برای استفاده آیندگان در یادداشت های خود توضیح داده بودند. مردم یونان باستان فکر می کردند نور از چشم به اشیاء تابیده می شود و باعث دیده شدن شیء می شود و دوربین ها هم مانند چشم کار می کنند. اما ارسطو و اقلیدوس این نظریه را رد کردند. در قرن 6 میلادی آنتمیوس یونانی دوربین تاریک خانه ای را کشف کرد و قدمی بزرگ در پیشرفت عکاسی برداشت.

عکاسی، در واقع هنر شکار تصاویر و نورها با دوربین است که معمولا توسط سنسورهای دیجیتال تبدیل به عکس می‌شوند. آغاز این هنر به سال ۱۸۲۷ در فرانسه بر می‌ گردد. در آن سال ژوزف نیسه ‌فور نیپس اولین عکس تاریخ را ثبت کرد. از آن زمان تا به امروز شاید نزدیک به یک قرن و نیم بگذرد اما سرعت بالای رشد تکنیک ‌ها و تجهیزات عکاسی چنان حیرت انگیز است که انگار این هنر چند صد سال را پشت سر گذاشته است تا به پختگی رسیده است.

امروزه حتی تجهیزات عکاسی در گوشی ‌های تلفن همراه نیز تعبیه شده‌ اند ولی افراد متخصص به خوبی می ‌دانند که هر نوع تصویری را نمی‌ توان با این دوربین ‌ها شکار کرد. استفاده از دوربین ‌های حرفه ‌ای عکاسی یکی از مهم ‌ترین و اساسی ‌ترین اصولی است که منجر به گرفتن عکس‌ هایی زیبا می ‌شود اما آموزش اصول اولیه عکاسی نیز بسیار مهم است.

اصول اولیه عکاسی مقدماتی

پیش از بحث در مورد آموزش عکاسی مقدماتی باید بگوییم که شما علاوه بر دوربین ‌ها ممکن است که به لنزها و نرم ‌افزارهای عکاسی نیز نیاز داشته باشید تا بتوانید عکس‌ هایی زیبا بگیرید. گاهی ممکن است که به فلش یا سایر تجهیزات دیگر نیز نیاز داشته باشید. با این حال چند تعریف در عکاسی وجود دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید کار خود را به عنوان یک عکاس واقعی آغاز کنید.

نورسنجی؛ اولین قدم در آموزش اصول عکاسی مقدماتی

اولین قدم در آموزش اصول عکاسی مقدماتی، یادگیری نورسنجی است. برای عکاسان مبتدی، یادگیری نورسنجی همانند کلیدی است که با آن می توان یک عکس بسیار عالی گرفت. زمانی که شما بتوانید نورسنجی را یاد بگیرید در واقع شما یاد گرفته اید که دوربین را تحت کنترل خود در بیاورید. سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو المان هایی هستند که از ترکیب آن ها با یکدیگر نورسنجی ایجاد می شود.

در ادامه یاد خواهید گرفت که این المان ها بر روی عکس ها چه اثراتی می گذارند.آن زمانی که شما یاد بگیرید که چطور با این المان ها کار کنید، می توانید از مُد منوآل دوربین استفاده کنید. مُد منوآل در واقع جایی است که کنترل کامل دوربین در دستان شماست و هیچ چیز اتوماتیکی در تنظیمات آن وجود ندارد. در دوره های آموزش اصول عکاسی بر مثلث نورسنجی تأکید فروانی برای به خاطر سپردن این سه المان می شود چرا که این سه المان نور ثبت شده از صحنه را کنترل می کنند.

سرعت شاتر

شاتر لایه ‌ای است که جلوی حسگر دوربین قرار می‌گیرد و تا زمانی که دوربین بخواهد کار تصویر برداری را انجام بدهد، کنار نمی ‌رود. بعد از این که حسگر به میزان کافی نور دریافت کرد، شاتر دوباره جلوی حسگر قرار می‌گیرد. سرعت شاتر به میزان باز و بسته شدن شاتر در یک تصویر گفته می ‌شود و تنظیم آن به صورت دستی یا نیمه اتوماتیک انجام می شود. هر چقدر این سرعت بیشتر باشد و شاتر بیشتر باز بماند، نور بیشتری به داخل سنسورهای دوربین می‌رسد. با سرعت شاتر می ‌توانید دو ویژگی عکس را تنظیم کنید. ویژگی اول تغییر میزان روشنایی تصویر است. ویژگی دوم نیز این است که با سرعت شاتر می‌توانید افکت ‌هایی دراماتیکی با ایستا کردن تصویر در حرکت بگیرید.

تنظیم دیافراگم

یکی دیگر از مواردی که باید در آموزش اصول عکاسی مقدماتی به آن بپردازیم، دیافراگم است در واقع اسم واقعی آن Aperture (اپرچر) است اما در ایران به اشتباه به آن دیافراگم می گویند و خب ما هم به خاطر شهرت زیاد این اشتباه، مجبوریم از کلمه دیافراگم استفاده کنیم. دیافراگم در دوربین های عکاسی به تیغه ‌هایی گفته می‌ شود که درون لنز قرار گرفته ‌است و با گشاد و تنگ شدن، میزان عبور نور از روزنه میانی را کنترل می ‌کنند در واقع می توان گفت که مانند عنبیه چشم عمل می کند. دیافراگم، میزان نور وارده به داخل دوربین و باز شدن لنزها و عمق تصاویر را نشان می‌ دهد.

هر چقدر که دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری به سنسورها می‌ رسد و عمق تصویر تنگ می ‌شود و بالعکس. نور از داخل یک نقطه به نام نقطه F عبور می‌کند و به داخل دوربین می‌رسد. این نقطه، یک نقطه در داخل لنز دوربین است که اجازه می‌دهد نور از داخل آن عبور کند. نقطه F در واقع وسط تیغه‌های دیافراگم قرار دارد.

ایزو یا حساسیت ISO؛ از مهم ترین اصول آموزش عکاسی

یکی دیگر از مهم ترین اصول آموزش عکاسی، استفاده درست از ایزو یا حساسیت است. ایزو در واقع حساسیت دوربین و حسگرها به نور را مشخص می ‌کند. هر چقدر که ایزوی یک دوربین حین عکاسی کم باشد، حساسیت دوربین به نور کمتر است و هر چقدر که ایزوی دوربین بیشتر باشد، میزان حساسیت حسگر دوربین به آن بیشتر است. دوربین ‌ها معمولا یک طیف از ایزوها را در اختیار عکاسان قرار می ‌دهند تا با آن‌ ها بتوانند در زیر نور زیاد یا کم عکس‌ هایی زیبا بگیرند.

عکاسان حرفه ‌ای معمولا در عکس برداری از محیط ‌های زیر نور خورشید از ایزوی زیر ۲۰۰ استفاده می‌کنند اما در شب و فضاهای روباز زیر نور ماه، میزان ایزو رو روی عدد ۵۰۰ تا ۷۰۰ تنظیم می‌کنند. استفاده درست از ایزو یکی از اصول اولیه آموزش عکاسی مقدماتی است و کسی که بتواند به خوبی ایزوی یک دوربین را تنظیم کند، بدون شک تصاویر زیباتری خواهد گرفت.

ترکیب بندی

ترکیب بندی یکی اصول اولیه عکاسی است که چندان به دوربین مربوط نمی‌شود و بیشتر به نگاه عکاس به دنیای بیرون بر می‌گردد. ترکیب، به شیوه چینش مؤلفه ‌ها در تصویر اشاره دارد. تفاوتی ندارد که نور تصویر چقدر باشد یا شما از کدام لنز استفاده می‌کنید؛ ترکیب بندی به خود سوژه اشاره دارد و باید موقعیت خود را نسبت به سوژه تغییر بدهید تا بتوانید عکس ‌های زیبایی بگیرید.

عکاسان حرفه‌ای معمولا با حرکت دوربین یا حرکت بدن خود و در برخی مواقع با استفاده از توانایی زوم، اقدام به انتخاب یک ترکیب بندی درست در عکاسی می‌کنند. تسلط بر ترکیب بندی درست، معمولا فقط با تمرین بهتر خواهد شد. برای بهتر شدن عکاسی بهتر است که به صورت مکرر عکس بگیرید و عکس‌ های خود را به افراد متخصص در این حوزه نشان بدهید تا بتوانید به درک درستی از ترکیب بندی برسید.

 

متریک؛ اساسی‌ترین اصول آموزش عکاسی مقدماتی

متریک نیز یکی اساسی‌ ترین مؤلفه‌ های آموزش عکاسی مقدماتی است که هر کسی که علاقمند به کار با دوربین عکاسی به طور حرفه ‌ای است، باید نسبت به آن شناخت بالایی داشته باشد. متریک به این مسئله اشاره دارد که شاتر مناسب دوربین و دیافراگم مناسب چه چیزی می‌تواند باشد و طبق چه مقدار نوری باید عکاسی کرد و ایزو چقدر باید باشد تا تصویر گرفته شده به زیباترین شکل ممکن ثبت شود.

آموزش عکاسی

امروزه برخی از دوربین ‌های حرفه ‌ای عکاسی مجهز به تجهیزاتی هستند که متریک‌ ها را بر اساس مؤلفه ‌های دیگر تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال این دوربین‌ ها دیافراگم را از روی میزان ایزو یا سرعت شاتر به طور اتوماتیک تنظیم می‌کنند. استفاده از این متریک‌ های پیش فرض باعث نمی‌ شود که لزوما عکس شما در بهترین حالت ممکن باشد اما برای افرادی که در امر عکاسی مبتدی هستند می ‌تواند بسیار راهگشا باشد. عکاسان حرفه ‌ای با دستکاری کردن مؤلفه‌ های متریک، قوانین هنری را به طور زیبایی می‌ شکنند و تصاویری خلق می‌کنند که تعاریف سنتی هنر عکاسی را پس از سال ‌ها دچار تغییر می‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مطلب نگاهی به هنر عکاسی مقدماتی انداختیم و بسیاری از مفاهیم اصولی عکاسی را در این مقاله آموزش عکاسی مقدماتی مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که شما نیز قصد دارید که عکاسی را به طور حرفه‌ ای شروع کنید، باید با مفاهیم گفته شده به خوبی آشنا باشید. اما آشنایی با این مفاهیم، پایان کار نیست. از آنجایی که عکاسی یک هنر عملی است، فقط باید با تمرین و تکرار به درک درستی از عکاسی رسید و سطح هنری عکس‌های خود را بالا برد.

1/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.