با بوکه در عکاسی بیشتر آشنا شوید

با بوکه در عکاسی بیشتر آشنا شوید

بوکه در عکاسی

بوکه در عکاسی :

عکاسی از پرطرفدارترین رشته های هنری می باشد، که هر روزه طرفداران بیشتری به علت گسترش شبکه های اجتماعی و اهمیت تبلیغات آنلاین پیدا می کند. کسب درآمد از عکاسی به دلیل تقاضای بیشتر، بسیار ساده تر شده است. ولی به این منظور لازم است با تکنیک های مختلف آن آشنایی داشته باشید. شاید شما هم بارها واژه بوکه را شنیده باشید و در مورد آن سوالاتی در ذهنتان ایجاد شده باشد. بوکه کلمه ای ژاپنی است و در عکاسی به افکتی گفته می شود، که باعث تار شدن عکس می شود. دید بسیاری از ما نسبت به عکس خوب، واضح بودن و درخشان بودن آن است. در حالی که اگر پس زمینه سوژه اصلی در عکس تار شود، سوژه بیشتر دیده شده و زیبایی تصویر چندین برابر می شود. در حال حاضر بوکه در عکاسی به قدری پرطرفدار شده است، که کمپانی های بزرگ تولید کننده تجهیزات عکاسی و فیلم برداری با این ویژگی محصولات خود را تبلیغ می کنند.همچنین برنامه های ویرایش عکس نیز حول آن کار می کنند.

معنی بوکه در عکاسی

بوکه در عکاسی چیست؟

معنی بوکه در عکاسی بلور یا نامفهوم کردن قسمتی از تصویر می باشد. برای ایجاد بوکه باید بخشی از عکس در محدوده فوکوس شارپ قرار نگیرد، به این صورت نقاط دایره ای شکل از لکه های نور خارج از فوکوس ایجاد می شود. توجه داشته باشید که به هر نوع تاری نمی توان بوکه گفت. تاری ایجاد شده باید زیبایی نیز داشته باشد. برای ایجاد بوکه در عکاسی روش های مختلفی بر اساس دوربین شما وجود دارد. برای مثال اگر با موبایل عکاسی می کنید، تعداد لنز و نوع لنز موبایل شما برای عکاسی مهم می باشد. با لنزهای دوگانه می توان بر روی قسمتی از عکس فوکوس کرده و قسمتی را تار کرد، ولی با لنزهای تگ نیاز است که برنامه بوکه لنز را بر روی گوشی خود نصب کنید. در قسمت های بعدی به طور کامل به ثبت بوکه در عکاسی می پردازیم.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

 

حالت بوکه در عکاسی

نحوه ایجاد بوکه در عکاسی

برای ایجاد حالت بوکه در عکاسی لازم است نکاتی را بدانید، که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

 دیافراگم باز

دیافراگم که با ضریب f در دوربین اندازه گیری می شود، برای ایجاد بوکه در عکاسی استفاده می شود. به این صورت که هر چه دیافراگم بازتر و عدد پشت ضریب f کوچک تر باشد، نواحی خارج از فوکوس تارتر می شوند و افکت بوکه بهتری ایجاد می شود. برای ثبت تصاویر بوکه خوب دیافراگم را تا آخرین حد ممکن باز کنید.

فاصله لنز با سوژه

برای کمتر کردن عمق میدان و محدود فوکوس به سوژه نزدیک شوید. کم کردن فاصله با سوژه موجب تار شدن بک گراند آن می شود. فاصله خود را تا حد امکان با سوژه کم کنید، به این صورت عکس بوکه بهتری دارید.

فاصله سوژه از پس زمینه

در این مورد لازم است که فاصله سوژه تا پس زمینه را زیاد کنید. به این صورت پس زمینه تار می شود. برای ثبت بوکه بهتر و تار شدن بیشتر تصویر سوژه را از تصاویر تا جایی که امکان دارد، دور کنید.

لنزهای با فاصله کانونی بیشتر

برای ثبت تصاویر بوکه بهتر، توصیه می شود از لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر برای مثال 200 میلی متر استفاده کنید. همان طور که گفتیم هر چه f کوچک تر باشد، بک گراند تارتر می شود.

انواع بوکه در عکاسی

انواع بوکه در عکاسی

بوکه در عکاسی انواع مختلفی دارد، که ظاهر و شکل آن به ساختار و طراحی لنز بستگی دارد. در این قسمت به بررسی شکل های مختلف بوکه در عکاسی می پردازیم:

بوکه با لنزهای آینه ای بدون دیافراگم

لنزهای آینه ای همانند تلسکوب بازتابی عمل می کنند و دارای دیافراگم قابل تنظیم نمی باشند. این نوع لنز می تواند قادر به ایجاد لکه های نوارانی در تصویر می باشد، که به آن ها اصطلاحا بوکه دوناتی گفته می شود. ایجاد نوع بوکه در تصویر کاملا به سلیقه اشخاص بستگی دارد. بوکه های دوناتی را برخی دوست دارند و برخی دیگر نه.

بوکه های چشم گربه ای

با باز کردن دیافراگم لنز تا حد ممکن، نور از همه جهات وارد لنز شده و باعث ایجاد لکه های نوری می شود. لکه های نور که از محورهای میانی وارد لنز می شوند، به صورت دایره ای می باشند، ولی اگر از کنار وارد شوند، بیضی شکل می شوند. به دلیل شباهتی که بوکه های ایجاد شده به عنبیه چشم گربه دارند، به آن ها اصطلاحا چشم گربه ای می گویند.

بوکه های پیازی

بوکه های پیازی را با استفاده از عدسی های آسفریکال می توان ایجاد کرد. این  نوع لنز در برخی از نقاط پهن تر و در برخی دیگر باریک تر می باشد و در عدسی های عادی لنز برای جبران اشکالات نوری استفاده می شود. به دلیل اینکه عدسی های آسفریکال شکست نور یکدستی ندارند، روی بوکه تاثیر گذاشته و بوکه لایه لایه می شود. به همین علت به آن بوکه پیازی می گویند.

عکاسی بوکه

بهترین لنز برای بوکه در عکاسی

برای عکاسی بوکه ابزار و تجهیزات عکاسی به خصوص لنز اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی لنز هایی که دیافراگم آن ها خیلی باز می شود و تک کانونی یا همان پرایم و فیکس باشند، برای ثبت تصاویر بوکه مناسب می باشند. در ادامه بهترین لنزهای مناسب بوکه را بررسی می کنیم:

  • لنزهای 50 میلی متری با 8 یا f1.4 : برای شروع کار این مدل لنز گزینه بسیار مناسبی می باشد، زیرا علاوه بر قسمت مناسب، دیافراگنم آن به اندازه کافی باز می شود و به این صورت نور زیادی وارد لنز می شود.
  • لنز 85 میلی متر: افکت بوکه ایجاد شده توسط لنزهای 85 میلی متر بهتر از لنز قبلی می باشد، زیرا فاصله کانونی بیشتری دارند. این مدل لنز برای عکاسی پرتره بسیار مناسب می باشد، البته در کل این لنز مورد علاقه عکاسان سبک های مختلف می باشد.
  • لنزهای 70 تا 200 میلی متر: این مدل در سبک های مختلف عکاسی از جمله عکاسی ورزشی، حیات وحش، پرتره، عکاسی عروسی، عکاسی صنعتی که جزو پردرآمد ترین شاخه عکاسی می باشند، کاربرد دارد. ولی لنزهای 70 تا 200 میلی متری قیمت بالاتری به نسبت دیگر لنزها دارند.

تکنیک بوکه در عکاسی

چه موقع نباید از بوکه استفاده کنیم؟

بوکه در عکاسی موجب زیباتر شدن تصویر می شود، ولی استفاده از این تکنیک همیشه هم گزینه مناسبی نیست. در دو موردی که در این قسمت به آن ها می پردازیم، توصیه می شود از بوکه استفاده نکنید.

عکس های دسته جمعی

از بوکه برای ثبت عکس دسته جمعی استفاده نکنید، زیرا با ایجاد عمق میدان کم، برخی از افراد در تصویر تار می شوند. برای ثبت تصاویر دسته جمعی وضوح اهمیت زیادی دارد. در این مورد از لنز واید استفاده کرده و دیافراگم را ببندید.

عکاسی از سوژه های سریع

زمانی که از سوژه های در حال حرکت مانند حیوانات، ورزشکاران و … عکاسی می کنید، کوچکترین خطا موجب تار شدن عکس می شود. بنابراین توصیه می شود از بوکه استفاده نکنید. برای واضح کردن تصاویر شما نرم افزارهای مختلف قدرت بالایی ندارند.

ایجاد بوکه در عکاسی

کلام پایانی

بوکه در عکاسی از زیباترین تکنیک ها می باشد و بسیار کاربردی می باشد. شما با استفاده از دوربین ها و لنزهای مختلف می توانید در تصاویر خود بوکه ایجاد کنید، که باعث جذاب تر شدن تصاویر می شود. هنر عکاس استفاده از تکنیک های مختلف عکاسی از جمله بوکه، عکاسی نقاشی با نور، عکاسی از انعکاس و بسیاری از موارد دیگر می باشد، ولی به این منظور لازم است که با نکات تئوری و عملی عکاسی کاملا آشنایی داشته باشید و به خوبی در این زمینه آموزش دیده باشید.

موسسه آموزش عالی آرمان برگزار کننده کلاس های عکاسی از مقدماتی تا پیشرفته می باشد. در کلاس های عکاسی، آموزش عالی آرمان از صفر تا صد عکاسی را زیر نظر اساتید با تجربه یاد می گیرید. همچنین در پایان دوره به شما مدرک مورد تایید وزارت علوم اعطا می شود.

 

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.