جلوه های ویژه چیست؟

جلوه های ویژه چیست؟

جلوه های ویژه چیست

سینما یکی از پردرآمد حوزه های هنری می باشد، که سبک های مختلفی دارد، که برخی از آن ها جهانی فرازمینی و در واقع غیرممکن را به تصویر می کشند. معمولا این مدل فیلم ها برای افراد جذابیت زیادی دارند و با وجود صرف هزینه های بسیار، درآمد زایی بسیار بالایی نیز دارند. برای ساخت صحنه های غیر معمول و غیر ممکن از جلوه های ویژه استفاده می شود. شاید برای شما نیز همانند دیگر علاقه مندان سینما سوال پیش آمده باشد، که جلوه های ویژه چیست؟ و چگونه جلوه های ویژه درست کنیم؟ جلوه های ویژه قسمت هایی از فیلم می باشند، که در هنگام فیلم برداری وجود ندارند و سپس با نرم افزارهای حرفه ای به فیلم اضافه می شوند. برای ساخت جلوه های ویژه بازیگران و بدلکاران در محیط هایی که با اشیایی مانند کارتن چیده شده است، بازی کرده و سپس با استفاده از برنامه های حرفه ای جلوه های ویژه به تصاویر اضافه می شود. برای مثال به جای کارتن ها اژدها یا موجودات غیر واقعی قرار داده می شود.

جلوه ویژه چیست

تاریخچه ساخت جلوه های ویژه

تاریخچه ساخت جلوه های ویژه به سال 1857 بر می گردد، که برای اولین با ترکیب کردن چندین عکس مختلف اسکار رجلندر موفق به ساخت تصویری تازه شد. در آن زمان جلوه های ویژه به دلیل نبود کامپیوتر و سیستم های پیشرفته به شکل امروز ساخته نمی شد. اولین جلوه ویژه ای که در سینما استفاده شد برای ساخت فیلم ملکه اسکاتلندی و صحنه قطع کردن گردن ماری بود. برای ساخت این سکانس سر عروسک به جای ماری قطع شد. به این صورت که در زمان قطع کردن گردن کارگردان صحنه را فریز کرده و سپس به جای بازیگر،عروسک قرار گرفت. با پیشرفت تکنولوژی این صنعت به شکل امروزی خود درآمد، که امکان ساخت بسیاری از موارد غیر واقعی به راحتی امکان پذیر است.

امروزه بسیاری از فیلم های هالیوودی بسیار معروف که مطمئنا همه ما آن ها را دیده ایم بدون وجود جلوه های ویژه قابل ساخت نبودند، از جمله معروف ترین آن تایتانیک و گیم آف ترونز می باشند. در واقع فیلم تایتانیک در استخر ساخته شده و سپس با استفاده از جلوه های ویژه به صورتی درست شده است که ببیننده لحظه ای به واقعی بودن آن شک نمی کند. در سریال معروف گیم آف ترونز نیز اژدها با جلوه های ویژه به زیبایی به صحنه ها اضافه شده است. هر دو مورد نام برده شده از پرفروش ترین و پر بیننده ترین فیلم و سریال های جهان بودند، که جلوه های ویژه در ساخت آن ها اهمیت بسیار زیادی داشته است.

چگونگی ساخت جلوه های ویژه

انواع جلوه های ویژه چیست؟

جلوه های ویژه به دو دسته کلی از جمله جلوه ویژه میدانی و دیداری دسته بندی می شوند، که در ادامه به بررسی این دو دسته و چگونگی ساخت جلوه های ویژه می پردازیم:

جلوه های ویژه میدانی

ساخت برخی از سکانس ها و صحنه ها در فیلم بسیار دشوار می باشد، در این مواقع از بدلکاران، متخصصان و تصویر برداران کمک گرفته می شود. برای ساخت جلوه های ویژه میدانی تمامی تصاویر به صورت واقعی ضبط می شوند، به این صورت که متخصصان با ماکت و عروسک هایی که ظاهر طبیعی دارند، تصاویر را ضبط می کنند. جلوه های ویژه میدانی نیز به دو دسته جلوه های نوری و جلوه های مکانیکی تقسیم می شود.

برای ساخت جلوه های نوری تصاویر به صورت عکس ثبت شده و به قسمت های دیگر فیلم اضافه می شوند؛ به همین علت به این تکنیک جلوه های عکسی نیز گفته می شود. جلوه های ویژه در تکنیک نوری با استفاده از نورپردازی یا تکنولوژی درون دوربینی ایجاد می شوند. مشهورترین مثال برای این جلوه فیلم ماتریکس می باشد، که یکی از معروف ترین صحنه های آن به وسیله تکنیک نوری ساخته شده است.

جلوه های ویژه مکانیکی که با نام های عملی یا فیزیکی نیز شناخته می شوند، با استفاده از ماکت ها، اشیا مکانیکی، صحنه سازی، مدل های مقیاسی، آتش بازی و جلوه های جوی مانند باران، مه و .. ضبط می شوند و سپس تغییرات لازم به وسیله نرم افزار بر روی آن ها ایجاد می شود.

رشته جلوه های ویژه چیست

جلوه های ویژه بصری (دیداری)

جلوه های ویژه دیداری یا ویژال نوع جدیدتر ساخت جلوه های ویژه می باشد. ساخت برخی از سکانس ها با استفاده از جلوه های میدانی سخت و حتی غیر ممکن است، در این موارد از جلوه های بصری استفاده می شود. از جمله این جلوه ها می توان به کامپوزیت، انیمیشن، ترکینگ و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. ساخت جلوه های ویژه دیداری بسیار پر هزینه می باشد و به همین علت فیلم هایی که با استفاده از این جلوه ها ساخته می شوند، از پر هزینه ترین فیلم ها می باشند؛ البته به طور معمول فروش بسیار خوبی دارند و به همین علت ارزش ساخت دارند.

چگونه جلوه های ویژه درست کنیم؟

جلوه های ویژه به وسیله نرم افزارهای حرفه ای ادوبی افترافکت ساخته می شوند. ادوبی افترافکت از قوی ترین و بهترین نرم افزار تدوین فیلم و اضافه کردن جلوه های ویژه می باشد، که چندین دهه است برای ساخت بسیاری از فیلم های سینمایی استفاده می شود. از ویژگی های افترافکت می توان به ردیاب سه بعدی دوربین یا روتوسکوپی و chroma key اشاره کرد، به این صورت با استفاده از این نرم افزار می توان بهترین جلوه های ویژه را به فیلم اضافه کرد. این نرم افزار را می توان بر روی مک یا ویندوز نصب کرد. ایرانیان نیز می توانند از نسخه کرک شده این نرم افزار استفاده کنند.

جلوه های ویژه رایانه ای چیست

آموزش جلوه های ویژه حرفه ای

ساخت جلوه های ویژه ساده نمی باشد و لازم است فرد در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشد. همان طور که گفتیم سینما یکی از پردرآمد ترین صنعت ها می باشد، که ساخت جلوه های ویژه فیلم ها یکی از پرهزینه ترین آن ها است. علاوه بر تجهیزاتی که به این منظور نیاز است، افرادی که در این کار حرفه ای می باشند، نیز مبالغ هنگفتی می گیرند. جلوه های ویژه تنها در فیلم های سینمایی استفاده نمی شود، برای طراحی تیزر تبلیغاتی و کلیپ های کوتاه نیز کاربرد دارد. بنابراین کسب درآمد از تدوین یا ساخت جلوه های ویژه برای افراد حرفه ای ساده می باشد. به این منظور باید با نکات تئوری و عملی این حوزه کاملا آشنایی داشته باشید و به راحتی بتوانید با نرم افزارهای حرفه ای کار کنید. برای آموزش جلوه های ویژه حرفه ای توصیه می شود، در دوره های بهترین اساتید شرکت کنید، تا بهترین و سریع ترین نتیجه را بگیرید.

جلوه های ویژه حرفه ای

کلام پایانی

در این مقاله به طور کامل به پاسخ سوالاتی مانند جلوه های ویژه چیست؟ پرداختیم. همان طور که گفتیم برای تاثیر گذاری بیشتر در ذهن مخاطب و به تصویر کشیدن صحنه های غیرواقعی یا غیر ممکن از جلوه های ویژه استفاده می شود. تمامی ما به لطف جلوه های ویژه عمق کهکشان ها، اقیانوس ها، زندگی در سیارات دیگر و موجوداتی خیالی که در داستان ها خوانده ایم را دیده ایم. اگر به سینما و گرافیک و ساخت جلوه های ویژه علاقه دارید، آموزش را هر چه سریع تر شروع کنید. با توجه به بازارکار خوبی که این حوزه دارد، می توانید به راحتی به درآمد دلخواه خود برسید.

موسسه آموزش عالی آرمان برگزار کننده کلاس های تدوین فیلم می باشد. در دوره موسسه آموزش عالی آرمان آموزش کار با نرم افزارهای تدوین فیلم از جمله آموزش افترافکت به هنرجویان داده می شود. همچنین شما در پایان دوره، مدرک معتبر وزارت علوم را دریافت می کنید، که سندی بر آموزش دیدن شما به صورت حرفه ای می باشد.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.