با پرکاربرد ترین وسایل طراحی لباس آشنا شوید

با پرکاربرد ترین وسایل طراحی لباس آشنا شوید

وسایل طراحی لباس

کاغذ مخصوص طراحی لباس

در رشته های هنری، طراح و هنرمند با خلاقیت خود طرح های مختلفی را در ذهن تجسم می کند. پیاده سازی این طرح ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در طراحی لباس نیز طراح نیاز است که طرح های خود را پیاده سازی کند، تا خیاط در مراحل بعدی آن ها را تبدیل به لباس کند. به این منظور ابزارهای مختلفی در دسترس می باشند، که طراحان لباس می توانند ایده های خود را به زیباترین شکل ممکن پیاده سازی کنند. در این مقاله به بررسی وسایل طراحی لباس مورد نیاز طراحان می پردازیم.

وسایل طراحی لباس

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای طراحی لباس کاغذ مخصوص می باشد. کاغذهای مختلفی برای الگو کشی استفاده می شوند که از جمله آن ها می توان به کاغذ روغنی و کاغذ گراف اشاره کرد. کاغذ گراف کاهی سفید یا زرد تیره است، در حالی که کاغذهای پوستی یا همون روغنی بی رنگ هستند و برای کپی برداری از الگوها برای ایجاد تغییرات در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مداد رنگی برای کشیدن طرح ها

از پرکاربردترین وسایل طراحی لباس می توان به مداد رنگی اشاره کرد. مدادهای مورد استفاده برای طراحی لباس به سه دسته دانش آموزی، حرفه ای و قابل حل در آب دسته بندی می شوند. برای انتخاب مداد توجه کنید که کیفیت خوبی داشته باشد، زیرا شکسته شدن متعدد نوک مداد به هنگام طراحی و رنگ آمیزی برای طراحان ناخوشایند است. مدادهای مرغوب و با کیفیت دارای چوب یکدست می باشند و رنگ چوب آن ها تیره و روشن نیست. همچنین مغز در وسط چوب قرار گرفته است.

برای طراحی مدادهای Prismacolor گزینه خوبی هستند. این نوع مداد بسیار چرب هستند و طیف رنگی بسیار گسترده ای دارند. از دیگر ویژگی این مدادها می توان به ترکیب خوب با مارکرها اشاره کرد. شما با استفاده از مداد Prismacolor می توانید طرح های بسیار زیبایی را بر روی کاغذ پیاده کنید.

بیشتر بخوانید : عکاسی تولد

ماژیک و ماکر طراحی

ماژیک و مارکر از دیگر ابزارهای کاربردی برای طراحی لباس هستند، که با استفاده از آن ها می توان رنگ، بافت، حجم و دیگر ویژگی های طرح را مشخص کرد. با ماژیک رنگ آمیزی کار سریع تر و با کیفیت تر انجام می شود و به همین دلیل بسیار کاربردی است. البته برای زدن سایه های روشن زیبا لازم است که تمرین زیادی داشته باشد. خرید ماژیک با کیفیت از برند خوب نیز اهمیت زیادی دارد. از جمله برندهای با کیفیت می توان به  Tombow ، Prismacolor و copic اشاره کرد. Copic گران ترین مارکرهای موجود در بازار را دارد، ولی به دلیل کیفیت رنگ بسیار خوب آن، بسیاری از طراحان از آن استفاده می کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای طراحی لباس

پاک کن و تراش

ممکن است نیاز باشد، برخی از قسمت های طراحی خود را اصلاح کنید، به این منظور پاک کن بسیار کاربردی است. البته چون مدادهای طراحی بسیار چرب می باشند، پاک کردن آن ها ساده نیست و به حوصله و زمان بیشتری نیاز دارند. پاک کن های خمیری آرت به این منظور مناسب تر از دیگر پاک کن ها عمل می کنند.

برای تراشیدن مدادهای طراحی نیاز به تهیه تراش دارید. از تراش های معمولی می توانید به این منظور استفاده کنید، ولی کاغذ سنباده و کارت به این منظور مناسب تر می باشند، به این صورت چوب کمتری از مداد تراشیده شده و دیرتر تمام می شوند. اگر از تراش استفاده می کنید، مطمئن شوید که تیغه آن نیز است، که نوک مداد نشکند و در حد نیاز مداد را بتراشانید نه بیش از حد.

بیشتر بخوانید : دوره جامع معماری داخلی

اسپری فیکس کننده طراحی

برای محافظت از طراحی از اسپری فیکس کننده یا تثبیت کننده بعد از پایان طراحی استفاده می شود. در برخی از موارد احتمال تغییر رنگ اثر بر اثر پاشیدن اسپری وجود دارد؛ بنابراین ابتدا تاثیر آن را بر روی رنگ ها امتحان کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از اسپری فیکس کننده بر روی اثر هیچ گونه خرده پاک کن یا تراشه های مداد نباشد.

محو کننده بی رنگ

از دیگر وسایل طراحی لباس که مورد استفاده قرار می گیرد، محو کننده بی رنگ می باشد. این وسیله یک ماژیک با نوک نمدی است، که هیچ گونه رنگی ندارد و کاربرد آن برای محو کردن رنگ های مدادی می باشد.

ابزار و وسایل مورد نیاز طراح لباس

آبرنگ و گواش برای طراحی لباس

علاوه بر مداد رنگی از رنگ های دیگری نیز برای طراحی لباس استفاده می شود. آبرنگ و گواش از پرکاربردترین آن ها می باشند. طراح روش رنگ آمیزی و نوع رنگ ها را بر اساس جنس پارچه مشخص می کند. به عنوان مثال در طراحی لباس مجلسی از پارچه های متفاوتی به نسبت لباس های اداری استفاده می شود و این موضوع در طراحی لباس اهمیت بسیار زیادی دارد. برای طراحی لباس می توانید از پارچه های حریر یا مقواهای ضخیم مانند فابریانو، LR و آرچ برای رنگ آمیزی با آبرنگ استفاده کنید.

گواش نیز در زمینه طراحی مانند طراحی پوستر، پلاکارت ها و همچنین طراحی لباس کاربرد بسیار زیادی دارد. گواش آبرنگ غلیظ است، که برای پوشاندن سطوح کاربردی است.

سایر وسایل لازم برای طراحی لباس

برای طراحی لباس از وسایل دیگری مانند متر، خط کش کوچک و بلند، گونیا، رولت، انواع قیچی از جمله قیچی دالبر، ساده کوچک و خیاطی و بسیاری از موارد دیگر نیز استفاده می شود. همچنین لازم است که افراد با انواع پارجه ها و متریال های نمونه آشنایی داشته باشد، که نمونه های آن ها در کلاس های طراحی لباس در اختیار آن ها قرار می گیرد.

ابزارهای کاربردی برای طراحی لباس

ابزارهای طراحی لباس دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی وسایل طراحی لباس جدیدی نیز در دسترس طراحان قرار گرفت. وسایل طراحی دیجیتال برای افرادی که علاقه مند به طراحی دیجیتال می باشند و تمایل به طراحی دقیق و سریع دارند، مناسب می باشند. پرکاربردترین وسایل طراحی لباس دیجیتال را در ادامه بررسی می کنیم:

  • تبلت، کامپیوتر یا موبایل: وسایلی مانند موبایل، تبلت و کامپیوتر که توانایی دریافت ورودی دارند، به عنوان ابزار طراحی لباس قابل استفاده هستند. بر روی تمامی این وسایل برنامه هایی نصب می شود و طراح با استفاده از موس، قلم و وسایل ورودی می تواند ایده های خود را رسم کند.
  • قلم نوری: برای طراحی لباس بر روی کامپیوتر، تبلت و موبایل نیاز به وسایل ورودی دارید، یکی از مناسب ترین گزینه ها قلم نوری است. با استفاده از قلم نوری می توانید ایده های ذهنی خود را به سریع ترین و زیباترین شکل ممکن رسم کنید.
  • نرم افزارها: برای کار با وسایل دیجیتالی نصب بهترین نرم افزار طراحی لباس اهمیت بسیار زیادی دارد. نرم افزار ایده های ذهنی شما را دریافت کرده و از زوایای مختلف آن را نشان می دهد. نرم افزارهای مختلفی در این زمینه وجود دارند، که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

طراحی لباس دیجیتال چه مزایایی دارد؟

طراحی لباس به صورت دیجیتالی دارای مزیت های زیر می باشد:

  • طراحی لباس و الگوها با استفاده از ابزارهای دیجیتالی در زمان کمتری انجام می شود.
  • نرم افزارهای طراحی لباس امکان نمایش ایده های طراحی لباس به صورت دو بعدی و سه بعدی را دارند.
  • هزینه های طراحی شما در طولانی مدت کمتر می شود.
  • با استفاده از وسایل طراحی دیجیتال جزئیات را راحت تر می توان بررسی کرد.

کلام پایانی

داشتن وسایل طراحی لباس برای طراحی اهمیت زیادی دارد، ولی لازم است که شما با مفاهیم دیگر اصول طراحی لباس مانند جنسیت سازی در طراحی لباس نیز آشنا باشید. به این منظور لازم است در این زمینه آموزش ببینید. موسسه آموزشی آرمان کلاس های طراحی لباس را برگزار می کند. در این کلاس ها شما به خوبی طراحی لباس را به صورت کامل آموزش می بینید. در پایان دوره نیز به شما مدرک مورد تایید وزارت علوم ارائه می شود. موسسه آرمان علاوه بر کلاس طراحی لباس، برگزار کننده کلاس های آموزش ادیوس، آموزش پریمیر و آموزش افترافکت نیز می باشد، که شما می توانید از آن ها برای ادیت فیلم و ویدئوهای تبلیغاتی در زمینه کاری خود استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.