آموزش عکاسی پانوراما با گوشی

آموزش عکاسی پانوراما با گوشی

آموزش عکاسی پانوراما با گوشی

در مطلب آموزش عکاسی پانوراما با گوشی قصد داریم نحوه عکاسی پانوراما با گوشی های مختلف را آموزش دهیم. عکس پانوراما به عنوان عکسی عریض شناخته می شود که با زاویه ای گسترده تر از عکس های عادی، به نمایش مناظر می پردازد. برخی از افراد عکس اولترا واید را با پانوراما اشتباه می گیرند. اما باید توجه داشته باشید که این نوع عکس ها، به کل با یکدیگر تفاوت دارند. پس در ادامه ابتدا به تعریف عکس پانوراما و سپس به آموزش عکاسی پانوراما با گوشی خواهیم پرداخت.

پانوراما چیست؟

عکس پانوراما یکی از انواع عکاسی است که با استفاده از دوربین اصلی گوشی انجام شده و برای ثبت مناظر مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت از عکاسی، زاویه دید در طول تصویر گسترش پیدا می کند و تمامی زوایای و قسمت ها را تحت پوشش قرار می دهد. به همین دلیل گفته می شود که زاویه ای که عکس پانوراما ثبت می کند، شباهت زیادی به زاویه دید انسان دارد. همین موضوع موجب افزایش جذابیت و کاربرد این عکس می شود.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی با آیفون 13

مزایا و معایب عکس‌برداری پانوراما

عکاسی پانوراما مانند سایر روش های رایج عکس‌برداری از مزیت ها و معایب خاصی برخوردار است. مزایای این روش عکس‌برداری به شرح زیر است:

  • ثبت زاویه دید بسیار وسیع از مناظر و سوژه های وسیع
  • روشی عالی برای ثبت مناظر و مراتع طبیعی

همچنین این روش عکاسی می تواند معایبی نظیر موارد زیر داشته باشد:

  • فرآیند عکس‌برداری به روش پانوراما می تواند زمانبر باشد
  • در این روش، عکاسی از سوژه های متحرک امکان پذیر نخواهد بود
  • امکان اشتراک گذاری این سبک عکس در شبکه های اجتماعی فراهم نیست

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی از ماه با گوشی شیائومی

آموزش عکاسی پانوراما با گوشی

در بسیاری از موارد، ثبت یک عکس نرمال از مناظر نمی تواند زیبایی بی حد و حصر آن ها را به نمایش بگذارد. به همین جهت، می توان از عکس پانوراما برای ثبت مناظر استفاده کرد. عکس پانوراما با ثبت عکس هایی دنباله دار و متوالی و چسباندن آن ها به یکدیگر ایجاد می شود. عکاسان با ثبت تک تک عکس ها و چسباندن آن ها به وسیله نرم افزار، یک پانوراما را ایجاد می کنند. اما برای ثبت این نوع عکس در گوشی های موبایل، نیازی به این کار نیست. زیرا در گوشی های موبایل یک مود عکاسی با همین نام ایجاد شده است که به صورت خودکار این مراحل را برای شما انجام می دهد. تنها کافی است تا مطابق مراحل آموزش عکاسی پانوراما با گوشی آیفون پیش رفته و تمام زوایای منظره را مورد پویش قرار دهید.

آموزش عکاسی پانوراما با گوشی

بیشتر بخوانید : چگونه با موبایل عکاسی کنیم؟

اصول کلی ثبت عکس پانوراما

برای عکاسی پانوراما در گوشی های مختلف، کار سختی پیش رو نخواهید داشت. زیرا در اغلب این گوشی ها، مراحل عکاسی به یک صورت طی می شود و تفاوت خاصی در این زمینه وجود نخواهد داشت. با این حال، تفاوت هایی جزئی در گوشی های آیفون، سامسونگ و شیائومی وجود دارد که بهتر است در مراحل آموزش عکاسی پانوراما با گوشی به آن ها پرداخته شود. موارد کلی که می بایست برای ثبت عکس پانوراما مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر است:

  • برای عکاسی پانوراما گوشی را به حالت عمودی گرفته و مانع لرزش آن شوید. بدین ترتیب عکس با بهترین زاویه ممکن و با بالاترین وضوح ثبت می گردد.
  • برای ثبت عکس از زوایای مختلف، گوشی را به آرامی حرکت دهید. سعی کنید تا حرکت به شکل روان و بدون لرزش اتفاق بیفتد. سرعت زیاد حرکت می تواند لرزش دست را تشدید کند.
  • سعی کنید تا در زمان حرکت دادن گوشی، به هیچ عنوان گوشی بالا و پایین نشود. بالا و پایین شدن گوشی موجب ایجاد موج بر روی تصویر خواهد شد.
  • بهتر است تا برای ثبت عکس از زوایای مختلف، بدن خود را ثابت نگه داشته و تنها دست های خود را حرکت دهید. حرکت دادن بدن می تواند تمرکز شما را با مشکل روبرو کند و در نتیجه لرزش های زیادی را ایجاد نماید.
  • بهتر است تا با استفاده از قابلیت عکاسی پانوراما برای عکاسی از سوژه های متحرک اجتناب نمایید. زیرا تصویر در این حالت فرم خود را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید : تدوین فیلم با گوشی

آموزش عکاسی پانوراما با گوشی سامسونگ و شیائومی

طبیعتا عکاسی پانوراما با گوشی سامسونگ امری ساده خواهد بود. در ادامه به آموزش عکاسی پانوراما با گوشی سامسونگ و شیائومی می پردازیم و مراحل آن را شرح می دهیم:

  1. وارد اپلیکیشن دوربین گوشی شوید
  2. از طریق آیکون چرخ دنده یا با حرکت دادن صفحه به طرفین گزینه Panorama را انتخاب کنید
  3. کادر مربوط به شروع ثبت عکس، در وسط صفحه مشخص شده است و جهت حرکت نیز به وسیله پیکان نمایان خواهد بود
  4. مسیر حرکت ثبت عکس را مشخص کرده و با تنظیم کادر تصویر، دکمه عکس‌برداری را فشار دهید
  5. به آرامی گوشی را در جهت حرکت پیکان حرکت دهید تا دنباله تصویر ثبت گردد. سعی کنید همواره خط پیکان در وسط تصویر باشد
  6. پس از اتمام عکس‌برداری، مجددا دکمه را فشار دهید تا عکس‌برداری پایان یافته و عکس خروجی ذخیره شود.
  7. در نهایت عکس پانورامای شما در گالری ذخیره می گردد

آموزش عکاسی پانوراما با گوشی آیفون

اگر قصد عکاسی پانوراما با گوشی آيفون را دارید، می توانید مراحل زیر را مطابق آموزش عکاسی پانوراما با گوشی آیفون طی نمایید:

  1. ابتدا وارد اپلیکیشن دوربین شوید
  2. در صفحه اصلی این برنامه، دو بار صفحه را در جهت چپ حرکت دهید تا قابلیت Panorama فعال گردد
  3. کادر تصویر و پیکان جهت نما در وسط صفحه قابل مشاهده خواهند بود
  4. کادر تصویر را در مقابل منظره مورد نظر قرار داده و مسیر عکس‌برداری را مشخص نمایید
  5. دکمه عکس‌برداری را فشرده و گوشی را در جهت مسیر عکس‌برداری حرکت دهید تا تمام زوایای تحت پوشش قرار گیرد
  6. در نهایت دکمه عکس‌برداری را مجددا بفشارید تا عکس پانوراما ثبت گردد

در نهایت اگر قصد ثبت عکس از مناظر طبیعی و مراتع را دارید یا سوژه شما از وسعت بالایی برخوردار است، می توانید از آموزش عکاسی پانوراما با گوشی استفاده نمایید. بدین ترتیب، قادر خواهید بود تا به سادگی و با استفاده از هر مدل گوشی هوشمند، عکسی یکپارچه از سوژه مورد نظر داشته باشید. همچنین زاویه دید منحصر به فرد و گسترده این نوع عکس، احساسی بی نظیر را در فرد بیننده ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید : عکاسی پانوراما چیست؟

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.