آموزش عکاسی با آیفون 13

آموزش عکاسی با آیفون 13

آموزش عکاسی با آیفون 13

آموزش عکاسی با آیفون 13، بازسازی مفهوم خاطره

امروز که به سراغ دوره‌ی آموزش عکاسی با آیفون 13 آمده‌اید، شک ندارم که زیر و بم امکانات و کیفیت لنز و زوم دوربین موبایل‌تان را بارها امتحان کرده‌اید. دوربین گوشی‌های هوشمند تا جایی پیشرفت کرده‌اند که بعضی دوربین‌های میان رده‌ی بازار را از رونق انداخته‌اند. چه بسیار عکاسان نیمه حرفه‌ای که عکاسی با موبایل را به دوربین‌های  DSLRگران قیمت ترجیح می‌دهند.

اگر همین دو دهه‌ی پیش، روی پای پدر خود در یک عکاسخانه می‌نشستیم و بی‌حرکت و بدون ذره‌ای پلک زدن، منتظر فرمان «آماده باش» عکاس بودیم، این روزها فرمان تمام کادربندی‌ها و نوردهی‌ و ویرایش عکس‌ها با خود ماست.

آموزش عکاسی با آیفون 13

اما این تمام ماجرا نیست. کافی‌ست پرتره‌ی آن عکاس حرفه‌ای را با آخرین سلفی خودتان مقایسه کنید. میان آن عکس‌های آلبوم قدیمی و ردیف عکس‌های گالری گوشی شما، فاصله‌ی معناداری وجود دارد. فاصله‌ای که از ضرورت دانش و تکنیک عکاسی، سخن می‌گوید.

بیشتر بخوانید : چگونه با موبایل عکاسی کنیم؟

دوربین آیفون 13، خواهر معنوی دوربین‌های دیجیتال

نقل قول معروفی می‌گوید این عکاس خوب است که عکس‌های خوب می‌گیرد نه دوربین او. همین دیدگاه کافی‌ست تا به مفهوم عکاسی با موبایل، نگاه دوباره‌ای بیاندازید. امروزه موبایل‌گرافی، حتی میان عکاسان حرفه‌ای، طرفداران پر و پا قرصی دارد. آن‌چه محبوبیت عکاسی با گوشی‌های هوشمند به خصوص آیفون 13 را روز به روز بیشتر می‌کند، به حمل آسان و استفاده سریع از آن خلاصه نمی‌شود. در زیر به گوشه‌ای از مزایای عکاسی با موبایل اشاره می‌کنیم:

  • فاصله‌ی کوتاه از ثبت عکس تا به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی
  • صفحه‌ی نمایش بزرگ با رزولوشن فوق‌العاده بالا ( در مقایسه با منظره‌یاب کوچک دوربین دیجیتال)
  • ویرایش سریع عکس به لطف اپلیکیشن‌های ادیت
  • ایده‌آل برای عکاسان خیابانی به دلیل ثبت رفتار عادی رهگذران
  • مزیت تنظیم دستی و آزمودن سطوح متفاوت نوردهی برای ثبت بهترین نتیجه
  • ارزش هزینه در برابر امکاناتی که در اختیار کاربر می‌گذارد

آموزش عکاسی با آیفون 13

چه با دوربین دیجیتال عکاسی می‌کنید و چه با موبایل، اصولی در عکاسی هست که بهتر است به کار بگیرید:

  • بیشتر عکاسان تازه‌کار، خود را درگیر فریم‌های شلوغ و پر از سوژه می‌کنند. اما زیبایی قاب عکاسان حرفه‌ای، مدیون قوانین ترکیب‌بندی است که از قضا در مباحث آموزش عکاسی، جایگاه ویژه‌ای دارد.
  • بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در هنگام عکاسی با موبایل، گوشی را در ارتفاع قفسه‌ی سینه‌ی خود نگه دارند. شاید بی‌دلیل نیست که اتمسفر بیشتر عکس‌ها ملال‌آورست.

این‌بار به سراغ عکاسی از زاویه‌ی پایین (low angle) بروید. زاویه‌ای که آسمان را به عنوان یک بک‌گراند مطمئن در پشت سوژه، حفظ می‌کند. شاید بد نباشد که همین الان روی زانویتان بنشینید و اولین قاب را با به‌کارگیری این نکته در آموزش عکاسی با آیفون 13، در زاویه‌ای خلاقانه ثبت نمایید.

  • به عکس‌ عمق دهید. خطوط راهنما (leading lines) را دست‌کم نگیرید. از جاده تا رودخانه تا فنس اطراف یک مزرعه، تا لبه‌ی آب در ساحل، بهترین راهنمای شما برای خلق عکس‌هایی‌ست که چشم تماشاگر را تا دورترین نقطه‌ی کادر، با اشتیاق هدایت می‌کند.
  • تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید. خواهید دید که چه جزئیات شگفت‌انگیزی در انتظار شماست. در عکاسی پرتره، این جسارت نزدیک شدن به افراد است که به عکاس کمک می‌کند تا جزئیات صورت سوژه را ثبت کرده و به احساسات او نفوذ نماید. در آیفون 13، وظیفه‌ی این قسمت بر عهده‌ی لنز ماکرو است.
  • عکاسی ضد نور (silhouette) یکی دیگر از مباحث آموزش عکاسی با آیفون 13 است. وقتی سوژه در برابر منبع نوری قرار می‌گیرد، نوردهی بر اساس روشن‌ترین بخش بک‌گراند تنظیم می‌شود. در نتیجه، نوردهی سوژه کم شده و به حالتی تیره ثبت می‌گردد.

بیشتر بخوانید: عکاسی پرتره با موبایل

اپل کوتاه نیامد … یا دوربینی برای تمام فصول

روزی که سری 13 آیفون به بازار آمد، طرفداران اپل نفس راحتی کشیدند. چون عملکرد دوربین، به شکل قابل توجهی بهبود پیدا کرده بود. در شرایط نوری کم، آیفون 13 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این سری با یک لنز روشن‌تر نسبت به نسل‌های قبل و هم‌چنین سنسور آپگرید شده‌ مواجهیم. فاکتوری که باعث می‌شود در هنگام عکاسی قادر باشیم 47 درصد نور بیشتری دریافت کنیم.

عکاسی در شب

  • Night Mode، قابلیتی بود که به عکاسان فرصت داد تا به سراغ زیبایی‌های عکاسی در شب بروند. وجود لرزش‌گیر Sensor Shift، نویز عکاسی در نور کم را، حذف می‌کند و کیفیت عکاسی با موبایل را بهبود می‌بخشد.
  • به لطف حالت سینمایی یا Cinematic Mode در آیفون 13، دوربین فوکوس خود را از روی یک پرسوناژ به پرسوناژی دیگر تغییر می‌دهد. در ضمن هرگاه بخواهید فیلمی با عمق میدان کم ثبت کنید این جلوه‌ی ویدئویی را دست‌کم نگیرید.
  • قابلیت Photographic Styles نیز در پکیج آموزش عکاسی با آیفون 13 جانمایی شده است. وجه تمایز این ویژگی با فیلترهای نرمال، در قدرت انتخابی است که به عکاس می‌دهد، زیرا او می‌تواند تغییرات مورد نظر خود را روی محدوده‌ی دلخواه اعمال کند. در این حالت بقیه‌ی‌ عناصر موجود در عکس، دستخوش تغییر نخواهند شد. البته به خاطر داشته باشید که فقط در لحظه‌ی ثبت عکس می‌توان از این قابلیت استفاده کرد.
  • تکنولوژی HDR 4، حداکثر چهار سوژه را در فریم شناسایی می‌کند و به کمک هوش مصنوعی، تغییرات کنتراست، نور و رنگ پوست افراد را به صورت مستقل روی هر سوژه پیاده می‌سازد.

بیشتر بخوانید : تدوین فیلم با گوشی

و سخنی با یک عکاس آماتور

ولعی که برای ثبت عکس در میان این نسل دیده می‌شود در میل نامیرایی انسان ریشه دارد. در تمامی دقایق زیستن، بیم داریم که این لحظه‌ی گذرا، از چنگ ما بگریزد و در هیچ گوشه‌ای از ذهنمان، ردی از خود به جا نگذارد. عکس، التیام این ترس مبهم است.

از آن سو گفته بودیم که عکس خوب را عکاسان خوب می‌گیرند نه دوربین‌های خوب. اگر شما نیز به این جمله باور داشته باشید، از امروز تلاش می‌کنید تا دانش و تکنیک عکاسی خود را ارتقا دهید. گرچه بینش هنری در کلاس‌های درس آموخته نمی‌شود، اما در نبود اساتید مجرب، کسب تکنیک‌های هنری، فرایندی زمان‌بر و طاقت‌فرساست.

موسسه آموزش عالی آرمان، فرصت کسب این تکنیک‌ها را برای شما فراهم کرده است. دوره‌ی آموزش عکاسی با آیفون 13، دریچه‌ای تازه به جهان عکاسی می‌گشاید. چه یک تولیدکننده‌ی محتوا در شبکه‌های اجتماعی هستید و یا از محصولات کسب‌وکارتان عکاسی می‌کنید، حتی اگر ولاگ‌های روزانه‌ی خود را در یوتیوب منتشر کرده و یا قصد دارید به جهان عکاسی حرفه‌ای قدم بگذارید، اولین گام را درست برداشته‌اید.

آیفون 13 خود را بردارید، در مقام یک عکاس آماتور، با اشتیاق یاد بگیرید و عکس‌هایی در گالری خود ثبت کنید که حال‌وهوای همان عکاسخانه‌ی قدیمی را زنده کند: قاب‌هایی در ستایش مفهوم خاطره.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی پانوراما با گوشی

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.