چرا تاج محل از عجایب هفتگانه است؟

چرا تاج محل از عجایب هفتگانه است؟

چرا تاج محل از عجایب هفتگانه است؟

تاج محل از عجایب هفتگانه

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشور هند تاج محل از عجایب هفتگانه محسوب می‌شود. این محل تاریخچه‌ای خاص دارد و شگفتی‌های زیادی در خود جای داده است. هر ساله گردشگران زیادی به هندوستان سفر می‌کنند تا از این محل بسیار زیبا و شگفت‌انگیز دیدن کنند. وقتی پای عجایب هفتگانه دنیا به میان می‌آید اسرار و افسانه‌های زیادی هم وجود دارد. در این مطلب درباره این بنای دیدنی و عجیب در هندوستان صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : فرانسوی ها چگونه خانه های خود را تزئین می کنند؟

پیشینه تاج محل:

بنای تاج محل بنا به دستور شاه جهان یکی از امپراطورانی گورانی در هند ساخته شد. این بنا که بسیاری آن را مسجد می‌دانند به عنوان بنای یادبود همسر شاه جهان «ممتاز محل» ساخته شده است. ممتاز محل در سال 1631 میلادی و هنگام زایمان از دنیا رفت. بنای تاج محل برای یادبود این بانوی ایرانی تبار و همسر شاه جهان در شهر آگرای هند بنا نهاده شد. گفته می‌شود 20 هزار کارگر و استادکار در نقاط مختلف جهان در ساخت تاج محل همکاری داشته‌اند. نتیجه این همکاری ساخت تاج محل از عجایب هفتگانه جهان می‌باشد.  تراش‌کاران، معماران و نقاشان زیادی از کشورهای مختلف دنیا نظیر:

  • ایران
  • آسیای میانه
  • هند

برای ساخت تاج محل به خدمت گرفته شده‌اند. ساخت قسمت‌های اصلی این بنای تاریخی مشهور در سال‌های 1632 تا 1648 میلادی انجام گرفته است. دست نوشته‌هایی با خطاطی ایرانی در قسمت‌های مختلفی از این عمارت نظیر دیواره‌ها و سردرها دیده می‌شود. این دست نوشته‌ها از آیات قرآن و اشعار مختلف تشکیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید : بهترین دوربین عکاسی جهان

تاج محل نماد عشق یا قدرت؟

شاه جهان یکی از پادشاهان مغول در کشور هندوستان می‌باشد. وی بیشتر از ان که همسری عاشق پیشه باشد شاهی بی‌رحم و قدرتمند بود. این بنای یادبود به نوعی نماد تبلیغ قدرت این پادشاه نیز محسوب می‌شود. زیرا از نظر معماری و ساخت در هیچ جای جهان مشابه و مانندی ندارد. افسانه‌ای تایید نشده وجود دارد که شاه جهان چشم تمام معماران این بنا را کور کرده است. دلیل این اقدام شاه جهان پیشگیری از ساخت بنایی شبیه به تاج محل توسط معماران آن ذکر شده است. البته هیچ مدرک تاریخی و محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و بیشتر به افسانه شبیه است. با این همه کمال‌گرایی و قدرت‌طلبی شاهان مغول به خوبی در این بنا قابل مشاهده است.

چرا تاج محل از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود؟

در یک نظرسنجی در سال 2007 میلادی تاج محل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه در جهان معرفی شد. در این بخش به دلایل انتخاب این بنا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان اشاره خواهیم نمود. اگر شما نیز به تاج محل و یا عجایب هفتگانه علاقه‌مندید قطعا از ادامه این مطلب لذت می‌برید. دلایل زیادی برای انتخاب تاج محل این بنای یادبود ممتاز محل به عنوان عجایب هفتگانه وجود دارد. بیشتر این دلایل در ویژگی‌های مخصوص و منحصر به فرد تاج محل نهفته شده است.

1- ترفندهای خطای دید در تاج محل:

بی‌تردید معماران تاج محل استادان ترفندهای خطای دید و تناسب بوده‌اند. با نزدیک شده به دروازه اصلی تاج محل ساختمان بنا بسیار بزرگ‌تر از آنچه هست دیده می‌شود. اما با نزدیک‌تر شدن به ساختمان ابعاد آن کوچک‌تر دیده می‌شود. در واقع در این بنا از نظر بصری معکوس چیزی که انتظار می‌رود رخ می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت تاج محل از عجایب هفتگانه جهان است. مناره‌های اطراف این بنا نیز در حالی که مایل به بیرون هستند کاملا قائم دیده می‌شوند. با این تکنیک هم زیبایی مناره‌ها حذف شده و هم در صورت خراب شدن آوار آن به بیرون فرو می‌ریزد. در نتیجه بنای اصلی از آسیب توسط مناره‌ها در امان خواهد ماند.

2- تغییر رنگ بنا تاج محل در طول روز:

تاج محل در صبح و در زمان طلوع خورشید به رنگ صورتی دیده می‌شود. اما با فرارسیدن عصر رنگ این بنا به شیری تغییر کرده و شب نیز زیر نور ماه طلائی دیده می‌شود. این مورد نیز از دیگر شگفتی‌های بزرگ و مهم تاج محل است که در دنیا مشابه ندارد. در افسانه‌های پیرامون این بنا گفته شده این ایده از خلقیات دائما متغیر ممتاز محل الهام گرفته شده است.

3- استفاده از سنگ‌های مرمر کمیاب:

سنگ‌های مورد استفاده در ساخت این بنا بسیار کمیاب و زیاد هستند. به طوری که گفته می‌شود از حدود 1000 فیل برای آوردن آن‌ها به محل ساخت این بنای یادبود استفاده شده است. این وسعت استفاده از سنگ‌های مرمر در ساخت بنا موجب شده تاج محل از عجایب هفتگانه محسوب شود. سنگ مرمر اصلی‌ترین سنگ به کار رفته در تاج محل از چین و تبت و افغانستان به هندوستان آورده شده است.

4- رعایت کامل تقارن در تاج محل:

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا رعایت تقارن کامل در ساخت آن است. این بنا بی‌تردید اوج معماری دوران سلطنت مغول‌ها به شمار می‌رود. باغ‌های تاج محل به عنوان زمینی بهشت به چهار ربع تقسیم‌بندی شده‌اند. ساختمان‌های ماسه و سنگ دوقلو نیز یکی به سمت غرب و دیگری به سمت شرق ساخته شده‌اند. این نحو ساخت حالت هماهنگ و بسیار متقارنی را به کل بنای تاج محل داده است. تنها آرامگاه یادبود شاه جهان در غرب بنا این تعادل بی‌نظیر را بر هم می‌زند. بسیاری بر این باور هستند که شاه جهان از ابتدا قصد دفن شدن در آن آرامگاه را نداشته است.

بیشتر بخوانید : درآمد معماری داخلی در ایران و جهان

تاج محل چه ویژگی‌های خاصی دارد؟

بعد از اینکه با عجایب این بنای یادبود آشنا شدیم باید به ویژگی‌های آن نیز بپردازیم. در ساخت تاج محل از عجایب هفتگانه 25 نوع سنگ مختلف به کار رفته است. ارتفاع این بنا 73 متر می‌باشد که جزو بلندترین بناهای تاریخی در هند است. یکی از ویژگی‌های مهم تاج محل نوآوری آن در سبک معماری در دوران مغول است. استفاده از مرمر سفید تا پیش از تاج محل در معماری مغولی- اسلامی به کار نرفته بود. معماران این بنای تاریخی دهند را به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد. اما در چند کتاب تاریخی از شخصی به نام عیسی شیرازی نام برده شده است. در نتیجه برخی معتقدند که این بنا با وجود آن که در هند است اما هنر معماری ایرانی تلقی می‌شود.

سخن پایانی:

با توجه به آنچه در این مقاله شرح دادیم بی‌شک تاج محل از عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید : تکنیک های عکاسی حرفه ای را بشناسید!

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.