دکوراسیون داخلی خانه سنتی ایرانی

دکوراسیون داخلی خانه سنتی ایرانی

دکوراسیون داخلی خانه سنتی ایرانی

دکوراسیون داخلی خانه سنتی ایرانی

دکوراسیون سنتی ایرانی از جذاب‌ترین انواع دکوراسیون داخلی خانه به شمار می‌رود. در این سبک انرژی و سرزندگی زیادی به مخاطب منتقل می‌شود. طراحی داخلی با الهام از سبک سنتی ایرانی نوستالژی بسیار شیرینی برای مردم ما در هر کجای جهان ایجاد می‌کند. به همین خاطر این سبک طرفداران بسیار زیادی داشته و از سبک‌های پر استفاده در دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌رود. در این مطلب به آنچه در این سبک از طراحی و دکوراسیون داخلی باید توجه کرد می‌پردازیم.

منظور از دکوراسیون سنتی ایرانی چیست؟

این سبک از دکوراسیون داخلی زمانی ایجاد می‌شود که از المان‌ها و آیتم‌های سنتی استفاده شود. در واقع انتخاب و چیدمان لوازم منزل باید برگرفته از فرهنگ و سنت قدیم ایران باشد. دکوراسیون و معماری سنتی ایرانی اصالت و قدمتی دیرینه دارند. برای رسیدن به فضای سنتی در دکوراسیون داخلی منازل باید به عناصر مختلفی از نورپردازی تا لوازم داخلی منزل توجه کرد. یکی از ویژگی‌های مهم و خوب سبک سنتی ایرانی در دکوراسیون تلفیق امکان تلفیق آن با دکوراسیون مدرن است. از طرفی تنوع سبک سنتی در طراحی و دکوراسیون داخلی بسیار زیاد است. این موارد موجب می‌شود طراح آزادی عمل زیادی برای طراحی داخلی خانه به سبک سنتی ایرانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : دوره دکوراسیون داخلی

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی خانه به سبک ایرانی چیست؟

اصلی‌ترین معرف هر سبک معماری بی‌تردید ویژگی‌های آن به شمار می‌روند. بنابراین باید با ویژگی‌ها و مشخصه‌های سبک سنتی ایرانی در دکوراسیون آشنا شد تا شناخت بهتری از آن پیدا کرد. دکوراسیون سنتی ایرانی شباهت‌های زیادی با سبک کلاسیک در اروپا دارد. البته وجوه تمایز زیادی نیز بین دو سبک کلاسیک و سنتی ایرانی وجود دارد. استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی منزل را می‌توان اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی سبک سنتی ایرانی دانست. ظرافت و توجه به جزئیات از دیگر ویژگی‌های این سبک از معماری و دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. از دیگر مشخصه‌های این سبک انعطاف‌پذیری و هماهنگی آن با دیگر عناصر محیط است. در نتیجه می‌توان برای فضای داخلی هر خانه سبک منحصر به فرد و ویژه‌ای از دکوراسیون داخلی را طراحی نمود.

بیشتر بخوانید : دوره معماری داخلی

اهمیت رنگ در دکوراسیون سنتی به سبک ایرانی:

رنگ‌ها همیشه از فاکتورها و پارامترهای بسیار مهم طراحی و دکوراسیون می‌باشند. بدون توجه و استفاده درست از رنگ‌ها نمی‌توان به دکوراسیونی بی‌نقص دست پیدا کرد. چون لوازم بیشترین نقش در دکوراسیون داخلی خانه به سبک سنتی را دارند باید بیشتر در معرض دید باشند. پس با استفاده از رنگ‌های خنثی برای دیوارها توجه بیشتر مخاطب را به سوی لوازم و وسایل خانه معطوف می‌کنیم. همچنین رنگ‌های اصلی باید در بزرگ‌ترین المان‌های فضای داخلی نظیر مبلمان اعمال گردد. استفاده از آثار هنری که رنگ‌های سرزنده و تاثیرگذاری دارند در محیط نیز نباید غافل شد. بیشترین طیف رنگی مورد استفاده در طراحی دکوراسیون سنتی ایرانی عبارتند از:

  • قرمز
  • قهوه‌ای
  • کرم
  • زرشکی
  • آبی فیروزه‌ای

می‌باشد.

بیشتر بخوانید : مهارت‌های یک طراح دکوراسیون داخلی

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی به سبک سنتی ایرانی:

به جرات می‌توان چوب عنصری است که در دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی بیشترین کاربرد را دارد. در واقع چوب به عنوان عنصر کلیدی و اصلی در این سبک از دکوراسیون داخلی منازل محسوب می‌گردد. چوب‌های مرغوبی نظیر افرا و ماهون مورد استفاده بیشتری در این سبک از طراحی و دکوراسیون داخلی دارند. نکته مهم اینکه این چوب‌ها به دلیل کیفیت بالاتر رنگ تیره‌تری هم دارند. برای کفپوش هم فرش سهم بیشتری از کف خانه و فضا را پوشش می‌دهد. با این همه می‌توان از کفپوش‌های دیگری نظیر سرامیک و پارکت نیز در دکوراسیون سنتی ایرانی کمک گرفت. کفپوش‌های چوبی بیشتر تلفیقی از سبک سنتی و مدرن در دکوراسیون داخلی منزل را ایجاد می‌کنند. چنانچه از پارکت برای کفپوش استفاده شود باید از طیف رنگی تیره‌تر و متناسب با سایر عناصر محیط انتخاب شوند.

جایگاه پارچه‌ها در دکوراسیون داخلی خانه سنتی ایرانی:

پارچه‌های مورد استفاده در این سبک از طراحی داخلی و دکوراسیون اغلب گران قیمت هستند. همچنین رنگ‌های مات و الگوهای طرح‌دار و گل‌دار کاربرد بیشتری در پارچه‌های سبک سنتی دارند. مخمل، ترمه و ابریشم از مناسب‌ترین نوع پارچه برای استفاده در دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی ایرانی هستند. رومبلی و پرده‌ها اصلی‌ترین بخش استفاده از پارچه در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند. نکته مهم در به کارگیری پارچه در دکوراسیون داخلی خانه رعایت تعادل در کار است. به بیان ساده‌تر باید از طرح‌ها و الگوهای پرکار در کنار پراچه‌های ساده‌تر استفاده شود. با این کار حس شلوغی و سردرگمی به بیننده القا نخواهد شد. انتخاب نوع و رنگ و طرح پارچه‌ی مورد استفاده تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد. با این همه باید فاکتورهای لازم برای نزدیکی به سبک دکوراسیون سنتی ایرانی را داشته باشد.

بیشتر بخوانید : رنگ شناسی در طراحی لباس

جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی خانه سنتی ایرانی:

اصالت و زیبایی خیره‌کننده‌ی فرش ایرانی موجب شده تا بخش مهمی از دکوراسیون داخلی سنتی باشد. فرش در سبک سنتی دکوراسیون داخلی اصلی‌ترین المان محیط به شمار می‌رود. به همین خاطر باید از فرش‌ها در فضای کانونی اتاق و محیط استفاده شود. فرش‌های ایرانی کیفیت بالای دارند و از تنوع رنگی خوبی نیز برخوردار هستند. در نتیجه می‌توان به راحتی مناسب‌ترین نوع فرش ایرانی را برای استفاده در محیط انتخاب نمود. طرح‌های رایج این فرش‌ها نیز نقوش حیوانات- انسان‌ها و گل‌ها می‌باشد. فرش‌هایی که زمینه‌ی قرمز دارند بیشتر با فضای دکوراسیون داخلی سنتی ایرانی هماهنگ است.

بیشتر بخوانید : انواع شاخه های عکاسی

استفاده از تزئینات سنتی ایرانی در دکوراسیون:

وسایل تزئینی علیرغم اینکه کوچک هستند اما در محیط تاثیر زیادی به جا می‌گذارند. اثرگذاری اکسسوری‌های سنتی در دکوراسیون ایرانی اهمیت بالایی دارد. لوازم چوبی قدیمی یا هر وسیله‌ای که حال و هوای قدیم را القا کند برای استفاده مناسب هستند. خوشبختانه در زمینه انتخاب لوازم تزئینی و اکسسوری‌های سنتی ایرانی آزادی عمل زیادی وجود دارد. گلدان‌هایی با طرح و رنگ‌های سنتی یا تابلو فرش‌های مجلل و باشکوه هر کدام در دکوراسیون سنتی ایرانی نقش دارند. نکته جالب توجه اینکه استفاده از مبلمان در سبک سنتی ایرانی الزامی نبوده و می‌تواند آن از فضا حذف نمود.

سخن پایانی:

امروزه دکوراسیون داخلی خانه سبک‌های بسیار متنوع و مختلفی دارد. یکی از بهترین و محبوب‌ترین این سبک‌ها بی‌تردید سبک دکوراسیون سنتی ایرانی می‌باشد. در این سبک باید از عناصر سنتی ایران نظیر فرش، پارچه‌هایی با طرح بوته و جقه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : فرانسوی ها چگونه خانه های خود را تزئین می کنند؟

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.