دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی

دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی

دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی

دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی

دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی بر پایه آداب و رسوم مردمان این کشور بنا نهاده داشته است. الگوهای ساده و کمک گرفتن از عناصر طبیعی نظیر نورهای طبیعی از ویژگی‌های برجسته‌ی این سبک است. این سبک طراحی داخلی به دلیل خستگی مردم از شلوغی و تجملات در عصر مدرن مورد توجه قرار گرفته است. حس آرامش از طریق جریان حداکثری انرژی در محیط مولفه‌هایی است که ژاپنی‌ها در دکوراسیون مورد توجه قرار می‌دهند. در ادامه با ابعاد مختلف این سبک از دکوراسیون داخلی برگرفته از ژاپن آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید : دوره دکوراسیون داخلی

پیشینه سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی:

سبک ژاپنی در طراحی و دکوراسیون داخلی قدمتی بسیار دور و دراز دارد. این سرزمین به دلیل جزیره‌ای بودن فضای خشکی کمی در اختیار دارد. در نتیجه محدودیت در فضای خانه‌ها عامل اصلی طراحی و دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی می‌باشد. البته در دوره‌های مختلف تاریخی و سیاسی سبک طراحی ژاپنی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفته است. در این بین دوره‌های:

  • نارا
  • هئیان
  • کاماکورا
  • ادو
  • مدرنیسم ژاپنی
  • دوران بعد از جنگ جهانی دوم

اصلی‌ترین تحولات را در سبک دکوراسیون ژاپنی شاهد بوده‌اند.

بیشتر بخوانید : رنگ شناسی در طراحی لباس

اصول طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی:

برای اینکه بتوان دکوراسیون داخلی ژاپنی داشت باید اصول آن را در کار رعایت نمود. در این بخش با اصلی‌ترین و مهم‌ترین اصول دکوراسیون و طراحی داخلی ژاپنی آشنا خواهیم شد.

1- ترکیب بافت‌ها و متریال طبیعی:

ژاپنی‌ها در ترکیب مواد طبیعی نظیر سنگ، چوب و بامبو با پارچه‌ها و چرم استاد هستند. استفاده از این عناصر در دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی به صورت هماهنگ و شناور انجام می‌گیرد. در واقع باید عناصر به نحوی ترکیب شوند که احساس صلح و آرامش را در بیننده القا کنند. چوب از مهم‌ترین متریال طبیعی به کار رفته در سبک ژاپنی است. دلیل آن نیز تنظیم رطوبت توسط چوب و عایق بودن آن است. همچنین حس یکپارچگی با محیط طبیعی را نیز از طریق چوب می‌توان دریافت نمود.

2- استفاده از پالت رنگ‌های خنثی:

یکی از ارکان اصلی هر نوع طراحی و دکوراسیون داخلی رنگ‌ها به شمار می‌روند. رنگ‌های خنثی به دلیل القای حس آرامش در سبک ژاپنی بیشتر به کار می‌روند. در نتیجه مشاهده رنگ‌های:

  • سفید
  • سیاه
  • بژ
  • خاکستری

در دکوراسیون به سبک ژاپنی بیشتر دیده می‌شوند. ژاپنی‌ها از رنگ‌های قوی‌تر در عناصر جزئی‌تر فضا استفاده می‌کنند. به این ترتیب تعادل بیشتری در دکوراسیون داخلی و ارتباط عناصر مختلف ایجاد می‌کنند.

3- ارتباط فضاهای باز به محیط داخلی:

یکی دیگر از اصول دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی ترکیب فضای داخلی و خارجی است. این اصل از طریق درب‌های کشویی و پنجره‌هایی که از کف ت سقف کشیده شده‌اند اجرا می‌شود. در نتیجه مناظر بیرونی کاملا در معرض دید قرار داشته و امکان بهره‌مندی از هوای تازه نیز وجود دارد.  این اصل در طراحی داخلی ژاپنی با نام تاتامی شناخته می‌شود و اصل بسیار مهمی است. تاتامی در زبان ژاپنی یعنی پرده‌ای از جنس چوب یا بامبو که بین اتاق‌ها قرار می‌دهند. کاربرد اصلی تاتامی فیلتر نمودن نور و ایجاد فضاهایی مجزا است. در معماری و دکوراسیون ژاپنی هماهنگی زیادی بین فضای بیرونی ساختمان و فضای داخلی آن دیده می‌شود.

4- کاهش کاهش شلوغی و سر و صدا:

طراحان ژاپنی معتقد هستند طراحی داخلی ساختمان روی خلق و خوی افراد موثر است. پس با کم کردن شلوغی‌های محیط و کاهش میزان سر و صدا می‌تواند حس آرامش را در افراد ایجاد کرد. استفاده از مصالح آکوستیک در بخش داخلی ساختمان از ورود آلودگی‌های صوتی به فضای داخلی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : فرانسوی ها چگونه خانه های خود را تزئین می کنند؟

5- به کار بردن دکورهای نمادین:

از دیگر اصول و مشخصه‌های دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی استفاده از دکورهای نمادین است. تزئینات باید کاملا نمادین و نه بر حسب اتفاق انتخاب و استفاده شوند. ژاپنی‌ها از طریق دکورهای نمادین معانی مختلفی را برجسته کرده و انتقال می‌دهند. نمادهای معروف دکوراسیون ژاپنی عبارتند از:

  • کارتای شانون
  • پرنده کرون
  • درخت خرمالو

می‌باشند. هر کدام از این مادهای معنای خاصی در فرهنگ ژاپنی داشته و به همین دلیل استفاده می‌شود. تاریخ و هویت فرهنگی ژاپنی‌ها از طریق این نماد در دکوراسیون داخلی جلوه پیدا می‌کند.  همچنین تزئینات و دکورهای ژاپنی باید روی طاقچه قرار داده شوند. نصب دکورهای ژاپنی بر روی دیوار کار مرسومی در این سبک دکوراسیون نمی‌باشد.

6- استفاده از اثاثیه ساده:

این ویژگی و اصل در طراحی دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی از مهم‌ترین شاخصه‌ها به حساب می‌آید. مبلمان‌ها در سبک ژاپنی اغلب زمینی و رومیزی هستند. در ساخت این اثاثیه و مبلمان از رنگ‌های طبیعی مانند سبز و رنگ خاکی بهره گرفته می‌شود. صندلی‌های ژاپنی اغلب برای نشستن بر روی زمین و بدون پشت طراحی می‌شوند. به کار گیری خطوط ساده و اشکال ساده از دیگر مشخصه‌های اثاثیه ژاپنی است. استفاده از این سبک اسباب و اثاثیه در خانه‌های ژاپنی رواج زیادی دارد. طراحان این کشور معتقد هستند که این سبک از لوازم منزل ایجاد احساس آرامش در افراد می‌کنند.

بیشتر بخوانید : مهارت‌های یک طراح دکوراسیون داخلی

شیوه‌ی نورپردازی در دکوراسیون ژاپنی:

از مهم‌ترین عناصر سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی نور و شیوه‌ی استفاده از آن است. ژاپنی‌ها بر این باور هستند که نور خورشید انرژی مثبت و مفید زیادی ره منتقل می‌کند. در نتیجه تلاش می‌کنند تا بیشترین میزان ممکن از نور خورشید به فضای داخل خانه منتقل گردد. اما برای نورپردازی‌های مصنوعی فانوس‌های کاغذی یا لوسترهای زاویه‌دار استفاده می‌کنند. اما همچنان نور خورشید اولین و اصلی‌ترین منبع روشنایی خانه در دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی است.

در آب‌نما در سبک ژاپنی دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

اشاره کردیم که دکوراسیون داخلی ژاپنی‌ها به ارتباط با طبیعت تاکید دارد. بنابراین نمی‌توان از نقش و جایگاه آب‌نما در ایجاد جذابیت دکوراسیون داخلی در این سبک رد شد. فواره‌ها و آب‌نماها علاوه بر زیبایی بصری حس آرامش . رهایی را در بیننده به وجود می‌آورند. انواع مختلفی از آب‌نماها را در دکوراسیون داخلی به شیوه ژاپنی‌ها می‌توان مشاهده کرد. بنابراین اگر به این سبک دکوراسیون داخلی علاقه‌مند هستید از نقش و به کارگیری آب‌نما غافل نشوید.

سخن پایانی:

هر کشور و ملتی دارای فرهنگ و تاریخ مخصوص به خود است که در زمینه‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی نیز برگرفته از تاریخ و پیشینه مردمان کشور ژاپن است. نظر شما درباره شیوه‌ی طراحی ژاپنی‌ها در فضاهای داخلی چیست؟

بیشتر بخوانید : دوره معماری داخلی

 

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.