همه چیز درباره طراحی لباس اسپرت

همه چیز درباره طراحی لباس اسپرت

طراحی لباس اسپرت

طراحی لباس اسپرت

طراحی لباس از جذاب ترین و پرطرفدارترین رشته های هنری می باشد، که در سال های گذشته بازار کار بسیار خوبی پیدا کرده است. این رشته هنری همانند دیگر رشته ها دارای شاخه های مختلف می باشد، که فرد می تواند به صورت تخصصی در هر کدام از آن ها فعالیت خود را ادامه دهد. طراحی لباس اسپرت یکی از بهترین و جذاب ترین شاخه های طراحی لباس است، که تاریخچه آن به 80 میلادی بر می گردد و لباس اسپرتی به شکلی که امروز آن را می شناسیم از این دهه شروع به طراحی شد؛ با این وجود تغییرات بسیار زیادی در سال های گذشته کرده است.

با گذشت زمان لباس اسپرت تنها منتهی به رشته های ورزشی نشد و افراد از آن ها به دلیل راحتی در روزمره نیز استفاده می کردند، به همین دلیل طراحی لباس های اسپرت مفهوم جدیدی پیدا کرده و امروزه به عنوان یکی از شاخه های اصلی طراحی لباس محسوب می شود. با این وجود همچنان طراحی لباس برای رشته های مختلف ورزشی مانند دوچرخه سواری، شنا، فوتبال و … با هم متفاوت می باشند و در طراحی هر کدام لازم است طراحی اصول و نکاتی را در نظر داشته باشد. در این مقاله به بررسی طراحی لباس اسپرت، اصول آن، بازار کار، آینده و موارد دیگر می پردازیم.

ایده طراحی لباس اسپرت

سیر تحول :

همان طور که گفتیم طراحی لباس در دهه 80 میلادی تنها به حوزه های مختلف ورزشی محدود بود، ولی با مرور زمان تغییرات بسیار زیادی پیدا کرد و به عنوان لباسی روزمره نیز مورد استفاده قرار گرفت. لباس های ورزشی نیز به صورت چندمنظوره طراحی شدند؛ برای مثال لباس دوچرخه سواری کوهستان برای رشته های اسکی نیز قابل استفاده می شود. بعد از مدتی المان ها و رنگ بندی های مختلف نیز در طراحی لباس های اسپرت استفاده شد. با تحولات که در چند دهه اخیر در طراحی لباس رخ داده است، در حال حاضر لباس های ورزشی با لباس های اسپرت روزمره تفاوت های بسیار جزئی دارند و شما بسیار می بینید که افراد با تیشرت، شلوار و کاپشن ورزشی در شهر به انجام فعالیت های روزانه خود می پردازند.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

 

طراحی لباس های اسپرت

رنگ ها :

از مهم ترین نکات استفاده درست از رنگ ها است. لباس های ورزشی در گذشته مطابق با مسابقه و همچنین رنگ پرچم کشورها یا تیم ها طراحی می شدند. امروزه به دلیل اهمیتی که رنگ ها پیدا کرده اند و تاثیری که بر روحیه افراد می گذارند، انتخاب رنگ مهم تر از گذشته شده است. نوع رشته ورزشی، روحیات افراد و بسیاری از موارد دیگر در انتخاب رنگ موثر می باشند. برای مثال هر کشور به رنگ های متفاوتی علاقه مند است، برای مثال اسکاندیناوی ها یا هندی ها عموما رنگ های شاد را ترجیح می دهند.

جنسیت نیز برای انتخاب رنگ مهم می باشد. عموما در طراحی  دخترانه از رنگ های شاد استفاده می شود، در حالی که لباس های اسپرت مردانه رنگ های خنثی دارند. رنگ بندی آنچنان اهمیتی پیدا کرده است، که برای کمپانی های مختلف راهی برای برندسازی می باشد. به این صورت که برخی از رنگ های خاص تنها در انحصار یک یا دو کمپانی می باشد.

طراحی لباس اسپرت دخترانه

جنسیت سازی :

از دیگر نکات مهم می توان به جنسیت سازی در طراحی لباس اسپرت اشاره کرد. برای طراحی و تولید لباس های اسپرت مواد اولیه بسیار مهم می باشند. امروزه بیشتر لباس های ورزشی از ترکیب فیبرهای مصنوعی با پارچه های طبیعی تولید می شوند، به این صورت برای استفاده روزمره مناسب هستند. با استفاده از ترکیب ذکر شده می توان لباس های سبک و در عین حال گرم برای ورزش های کوهستانی تولید کرد. برای ورزش هایی مانند ژیمناستیک و مشابه آن لازم است که لباس ورزشی سبک و انعطاف پذیر باشد، تا ورزشکار دامنه حرکتی خوبی داشته باشد. طراح لباس اسپرت به هنگام طراحی باید به این موارد توجه داشته باشد.

 طراحی لباس اسپرت

بازار کار

همان طور که گفتیم لباس اسپرت تنها به سالن های ورزشی منتهی نمی شود و بسیاری از افراد به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنند، به همین علت طراحی آن نیز بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. برندهای بسیار زیادی در سراسر دنیا به صورت اختصاصی در زمینه تولید لباس اسپرت فعالیت می کنند و هر روزه به تعداد آن ها اضافه می شود. به همین دلیل طراحی لباس اسپرت بازار کار بسیار خوبی دارد و افراد می توانند به راحتی در این زمینه کسب به درآمد زایی برسند. ولی این رشته همانند دیگر رشته ها نیز به آموزش و تجربه دارد. شما برای فعالیت در این حوزه باید حرفه ای شوید، تا در این بازار رقابتی بتوانید به شرکت ها و کمپانی های مختلف کمک کرده تا به واسطه محصولات منحصر به فردشان برندسازی کنند. طراح لباس اسپرت علاوه بر اینکه دانش اولیه طراحی لباس دارد، خلاق می باشد و وسایل طراحی لباس را می شناسد، باید بتواند لباس های اسپرت خاص و با معنا طراحی کند. به این منظور آموزش مناسب، تمرین و کسب تجربه اهمیت زیادی دارد.

 طراحی لباس اسپرت

ایده طراحی لباس اسپرت

یکی از سخت ترین مراحل کار برای طراحان لباس اسپرت، رسیدن به ایده ای است، که علاوه بر جدید و جذاب بودن، کاربردی نیز باشد. به این منظور طراح باید به طور مرتب دانش خود را به روز کرده، ایده های طراحان دیگر را بررسی کند و به طور مرتب طراحی کند. طراح لباس اسپرت به هنگام طراحی باید استایل های مختلف را در نظر بگیرید و در مورد هر قسمت از طراحی حساسیت به خرج دهد. برای مثال یقه، آستین، شلوار و بسیاری از موارد دیگر توجه کند. همچنین آشنایی با کاربرد انواع خطوط در طراحی لباس نیز به شما کمک زیادی می کند. شما می توانید تنها با ایجاد تغییراتی در هر یک از موارد ذکر شده و ترکیب روندهای مختلف با هم لباس اسپرت جذابی را طراحی کنید.

از نکات مهم برای بدست آوردن ایده  محدود نکردن دامنه طراحی است. برای مثال شما می توانید از شلوارک، دامن و مدل های مختلف شلوار به این منظور الهام بگیرید، ولی در عین حال توجه به راحتی ورزشکار و مناسب بودن لباس برای ورزش خاص مورد نظر اهمیت زیادی دارد. ایده طراحی لباس اسپرت به نسبت دیگر شاخه های طراحی لباس مانند طراحی لباس مجلسی متفاوت می باشد، ولی یک طراح لباس حرفه ای با توجه به رنگ ها، مدل ها، نوع ورزش، جنس لباس و… بهترین طراحی را انجام می دهد.

 طراحی لباس اسپرت

کلام پایانی

این شاخه از بهترین شاخه های طراحی لباس از نظر بازار کار می باشد، شما می توانید برای کار در این زمینه با کمپانی های تولید لباس ورزشی مختلف کار کنید، ولی لازم است که آموزش لازم را دیده باشید. از آنجایی که این رشته چالش های مخصوص به خود را دارد، آموزش دیدن زیر نظر اساتید با تجربه و حرفه ای بسیار مهم است.

موسسه آموزشی آرمان برگزار کننده کلاس های طراحی لباس به صورت تخصصی می باشد. در دوره های آرمان طراحی لباس دخترانه، اسپرت، مجلسی و بسیاری از موارد دیگر به هنرجویان آموزش داده می شود، به این صورت بعد از اتمام دوره به راحتی جذب بازار کار می شوند. موسسه آرمان در پایان دوره مدرک معتبر وزارت علوم اعطا می کند، که سندی بر آموزش شما در این زمینه است. با استفاده از این مدرک می توانید در داخل یا خارج از ایران وارد بازار کار شوید.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.