نکات مهم برای عکاسی در برف

نکات مهم برای عکاسی در برف

عکاسی در برف

عکاسی در برف :

عکاسی از جذاب ترین و همچنین پردرآمد ترین شاخه های هنری در عصر حاضر می باشد. کسب درآمد از عکاسی به دلیل بازار کار مناسب، ساده تر شده است. ولی به این منظور باید بتوانید در شرایط مختلف تصاویر با کیفیت ثبت کنید. در روزهای برفی بسیاری از افراد به دنبال ثبت تصاویر زیبا و منحصر به فرد می باشند. عکاسی در برف با وجود زیبایی سختی هایی نیز دارد، به این منظور لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید، در غیر این صورت تصاویر شما به اندازه تصاویری که در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید، جذاب نمی شوند. در این مقاله نکات عکاسی در برف شامل تجهیزات عکاسی، تنظیمات دوربین، شرایط عکس برداری و … می باشد، را بررسی می کنیم. به این صورت به راحتی می توانید تصاویر زیبا و با کیفیت در هوای برفی ثبت کنید.

ژست عکاسی در برف

فوکوس روی کنتراست برای عکاسی در برف

یکی از مشکلات عکاسی در برف حالت فوکوس خودکار است، که به دلیل سفید بودن تمام محیط به مشکل بر می خورد. برای حل این مشکل دوربین های نیکون دوربین را بر روی single point و دوربین های کانن بر روی Manual AF بگذارید. به این صورت حالت فوکوس خودکار تک نقطه ای می شود. سپس بر روی یک نقطه بسیار تیره تر از برف مانند شاخه های درخت یا هر شی دیگری که کنتراست زیادی با رنگ سفید برف دارد، فوکوس کنید. در مرحله بعد باید دکمه شاتر را تا نیمه فشار داده تا فوکوس قفل شود. به این صورت مشکل فوکوس خودکار حل می شود.

اگر با فشار دادن دکمه شاتر حالت فوکوس قفل نشد، باید نقطه تیره تری را امتحان کنید. اگر تصمیم دارید، که از سوژه کاملا سفید در برف که کنتراست پایینی دارد، عکاسی کنید، توصیه می شود از فوکوس دستی استفاده کنید. در این حالت باید لنز را به صورت دستی بچرخانید تا به وضوح مورد نظر برسید.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

 

مدل عکاسی در برف

تنظیمات دوربین برای عکاسی در برف

تنظیمات دوربین برای عکاسی در برف اهمیت بسیار زیادی دارد، ولی توجه داشته باشید که این تنظیمات به میزان نور محیط، فضای عکاسی و نوع عکاسی مدنظر بستگی دارد. در ادامه تنظیمات ابتدایی که برای عکاسی در برف لازم است را بررسی می کنیم:

  • فرمت عکاسی: در ابتدا باید دوربین را روی فرمت RAW بگذارید، تا به هنگام ادیت بتوانید تغییرات لازم را به راحتی اعمال کرده و نقص های ناشی از سایه روشن های شدید را برطرف کنید. در صورتی که با فرمت JPEG عکاسی کنید، به دلیل فشرده بودن تصاویر، برای ادیت عکس محدودیت هایی دارید.
  • حالت اولویت دیافراگم: برای عکاسی در برف استفاده از حالت اولویت دیافراگم توصیه می شود. به این صورت اندازه دیافراگم و ایزو را به صورت دستی تنظیم کرده و بقیه تغییرات همانند سرعت شاتر به صورت اتوماتیک تنظیم می شوند. همچنین می توانید تمامی تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید. ولی به دلیل نیاز به سرعت عمل بالا برای عکاسی در برف، کار شما کمی سخت می شود. برای عکاسی در هوای برفی ایزو روی 100 باشد و دیافراگم را متناسب با نوع عکاسی مورد نظر تنظیم کنید. دیافراگم باز به عکس عمق می دهد و دیافراگم بسته موجب فوکوس بیشتر می شود.
  • تنظیم سرعت شاتر: دوربین سرعت شاتر را متناسب با ایزو و دیافراگم تنظیم می کند. ولی خود شما نیز می توانید آن را تنظیم کنید. سرعت شاتر برای عکاسی در برف باید بالا باشد، تا عکس ها کنتراست خوبی داشته باشند. با افزایش ایزو و باز کردن دیافراگم سرعت شاتر نیز افزایش پیدا می کند.
  • تنظیم حالت نور سنجی: برای کنترل بهتر نور برای عکاسی در برف حالت نور سنجی باید روی ماتریکس یا نقطه ای باشد.
  • جبران نور دهی: در برخی از موارد رنگ برف در تصاویر به جای سفید، خاکستری می شود. در این حالت با تنظیم نوردهی روی +1 یا +2 رنگ برف سفید تر می شود.

بیشتر بخوانید : عکاسی تولد

ترفند عکاسی در برف با گوشی

تجهیزات مناسب عکاسی در برف

تهیه ابزار و تجهیزات عکاسی مناسب با شرایط اهمیت زیادی دارد. در صورتی که در هوای برفی عکاسی می کنید و همچنان برف می بارد، توصیه می شود از پوشش ها و محافظ های لنز و دوربین استفاده کنید، تا دوربین شما آسیب نبیند. برای عکاسی بر اساس سبک مورد نظر لنز را باید انتخاب کنید. ولی در کل لنز 50 میلی متری برایز عکاسی پرتره، عکاسی از مناظر، عکاسی از انعکاس و عکاسی خیابانی مناسب می باشد. البته توجه داشته باشید که عکاسی با لنز فیکس راحت نیست، به جز اینکه اینکه حرفه ای باشید. اگر محدودیت نوردهی دارید، مونوپاد یا سه پایه نیز به همراه داشته باشید، که کیفیت عکس های شما کم نشود. از دیگر نکاتی که باید در نظر داشته باشید، می توان به دو مورد زیر اشاره کرد.

دوربین را در زیپ کیپ قرار دهید

اگر بلافاصله بعد از عکاسی در برف که دوربین سرد شده است، آن را به محیطی گرم انتقال دهید، دوربین آسیب می بیند. به همین دلیل توصیه می شود، آن را داخل زیپ کیپ که با هوای سرد پر شده، قرار دهید، تا به آرامی به دمای محیط برسد. برای بردن دوربین از فضا گرم به سرد با این مشکل روبرو نیستید. بنابراین اگر در هر دو محیط می خواهید عکاسی کنید، اول فضا داخل و سپس به فضا بیرونی بروید، زیرا رسیدن به دما محیط دوربین طول می کشد.

باتری دوربین را گرم نگه دارید

میزان شارژ باتری دوربین در هوا سرد کاهش پیدا می کند، به همین دلیل توصیه می شود برای عکاسی در برف دو یا سه باتری دوربین به همراه داشته باشید. باتری های اضافه را درون کیف دوربین نگه دارید تا گرم بمانند. به این صورت می توانید چند ساعت با خیال آسوده عکاسی کنید.

آموزش عکاسی در برف

عکاسی بوکه در برف

بهترین ایده عکاسی در برف عکاسی بوکه می باشد. در صورتی که هوا آفتابی است، تابش نور خورشید به برف موقعیتی مناسب برای بوکه در عکاسی فراهم می کند. شما می توانید از تابش پرتوهای خورشید در بین شاخه و برگ درختان یا بازتاب نور در یخ عکاسی کنید. برای این کار توجه داشته باشید که میان سوژه و بک گراند فاصله مناسب باشد و همچنین دیافراگم دوربین در بازترین حالت خود قرار دهید. سپس روی سوژه فوکوس کنید. به این صورت پس زمینه تار و پرتوهای نوری مانند حالت بوکه می شوند.

پرسپکتیو برای عکاسی در برف

زوایای دید در عکاسی بسیار مهم می باشند. به هنگام عکاسی در برف پرسپکتیو را فراموش نکنید و از تمامی زوایا از سوژه عکس بگیرید. برای مثال از بالای یک تپه یا به صورت نشسته از سوژه مورد نظر عکس بگیرید و سعی کنید از تمامی زوایا عکس بگیرید، لنز دوربین را عوض کرده، به سوژه نزدیک و دور شوید، تا در آخر بتوانید تصاویر زیبایی ثبت کنید.

ترفند عکاسی در برف

کلام پایانی

همان طور که گفتیم عکاسی در برف ساده نمی باشد، به همین دلیل صبور باشید. در عین حال باید سرعت عمل بالایی نیز داشته باشید، زیرا احتمال تغییر شرایط نوردهی به عنوان مثال به دلیل رفتن خورشید پشت ابر وجود دارد. ولی در شرایط مختلف عکاسی را ادامه دهید. توجه کنید که با تغییر نوردهی لازم است تنظیمات دوربین خود را عوض کنید، تا بتوانید عکس های با کیفیت ثبت کنید. شما می توانید جهت گرفتن ایده برای عکاسی در برف در اینترنت و شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و پینترست سرچ کنید.

برای اینکه بتوانید به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید و در شرایط مختلف عکس های با کیفیت ثبت کنید آموزش مناسب اهمیت زیادی دارد. موسسه آموزش عالی آرمان برگزار کننده دوره های آموزش عکاسی زیر نظر اساتید با تجربه و حرفه ای می باشد. در دوره های آموزش عالی آرمان تمامی آنچه برای حرفه ای شدن لازم است، به شما آموزش داده می شود و در انتها دوره مدرک مورد تایید وزارت علوم نیز دریافت می کنید.

بیشتر بخوانید : عکاسی لانگ اکسپوژر

1/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.