همه چیز درباره طراحی لباس مجلسی

همه چیز درباره طراحی لباس مجلسی

طراحی لباس مجلسی

تاریخچه :

طراحی لباس از شاخه های جذاب و پرطرفدار دنیای مد است، که از طریق آن می توانید درآمد بسیار خوبی کسب کنید. طراحی لباس دارای چندین شاخه مختلف می باشد که طراحی لباس مجلسی یکی از آن ها است. لباس مجلسی از گران ترین لباس های زنانه می باشد که حساسیت خاصی روی آن وجود دارد و خانم ها به هنگام خرید این نوع لباس به دنبال طرحی خاص و زیبا هستند، که کمتر مثل آن را دیده باشند. به همین دلیل طراحی لباس مجلسی زنانه از شاخه های پرطرفدار طراحی لباس است. در این مقاله به بررسی این شاخه جذاب از طراحی لباس می پردازیم:

طراحی لباس مجلسی زنانه

تاریخچه طراحی لباس مجلسی به حدود دو قرن پیش و اواسط دهه 1820 بر می گردد. طراحی لباس مجلسی همزمان با دوره رمانتیسم و جنبش های تاثیر گذار در عرصه هنر و ادبیات اروپا بوده است. در آن دوران علاقه مردم به عشق و احساسات بیشتر شد و به همین دلیل پوشیدن لباس های زیبا اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرد. به همین علت در این دوران صنعت نساجی و چرم نیز رونق بسیار زیادی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید : دوره طراحی لباس

تا قبل از سال 1820 تنها اشراف و طبقات بالای اجتماع امکان تهیه لباس های مجلسی را داشتند، ولی بعد از آن به صورت یک صنعت عمومی شد و تمامی افراد جامعه قادر به تهیه آن بودند. در همین سال ها مجلات مد در اروپا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کردند.

در همین دوران لباس و مد زنانه به لباس صبح، لباس روزۀ، لباس پیاده روی، لباس گردش، لباس کالسکه نشینی، لباس شام، لباس عصر و … تقسیم بندی شد، که لباس مجلسی از پرطرفدارترین آن ها می باشد. لازم به ذکر است که در سال های 1820 تا 1899 و در 80 سال پایانی قرن نوزدهم مد و طراحی لباس مجلسی زنانه تحولات بسیار زیادی پیدا کرد.

لباس مجلسی امروزه تنها برای مراسم های خاص مانند عروسی ها، تولد و جشن های دیگر استفاده می شود، ولی اهمیت بسیار زیادی برای خانم ها دارد و به همین دلیل تنوع بسیار زیادی نیز موجود می باشد. خانم ها بر عکس آقایان تمایل دارند هر سری یک لباس مجلسی زیبا با طراحی متفاوت بپوشند.

آموزش طراحی لباس مجلسی زنانه

آموزش طراحی لباس مجلسی

طراحی لباس مجلسی همانند دیگر شاخه های طراحی نیاز به آموزش دیدن دارد و به این صورت نیست که صرفا با داشتن قلم و کاغذ بتوانید لباس های زیبا طراحی کنید. به این منظور لازم است که در کلاس های آموزش طراحی لباس مجلسی زنانه شرکت کرده و به صورت مستمر تمرین کنید، تا به اصطلاح دستتان راه بیفتد. برای طراحی لباس مجلسی داشتن مهارت نقاشی و رسم نیز مهم است، البته نیازی نیست که یک نقاش حرفه ای باشید. شما با شرکت در دوره های طراحی لباس تمامی این مهارت ها را به خوبی آموزش می بینید و تنها نیاز است که با کلاس پیش رفته و مرتب تمرین کنید.

بیشتر بخوانید : دوره عکاسی

وسایل طراحی لباس مجلسی

برای طراحی لباس مجلسی به وسایلی از جمله کاغذ ضخیم، مداد سیاه که پیشنهاد می شود از مداد H استفاده کنید، پاک کن، مداد رنگی، ماژیک و دیگر وسایل طراحی لباس که در مقاله ای دیگر به طور مفصل به آن ها پرداخته ایم نیاز دارید. در ابتدا کار توصیه می شود، در صورتی که خودتان طرح می کشید، از کاغذهای خط دار استفاده کنید، به این صورت بهتر می توانید طرح های خود را بکشید. زمانی که مسلط شدید می توانید از کاغذهای بی خط نیز استفاده کنید.

برای طراحی لباس نرم افزارهای مختلفی نیز وجود دارد، که بسیاری از طراحان از آن ها استفاده می کنند. استفاده از بهترین نرم افزار طراحی لباس به شما کمک می کند، طراحی های بهتری کشیده و همچنین بتوانید راحت تر ایرادات آن ها را برطرف کنید.

آموزش طراحی لباس مجلسی

طراحی انواع مختلف لباس مجلسی

لباس مجلسی تنوع بسیار زیادی به نسبت دیگر لباس های زنانه دارد. لباس مجلسی به طور معمول دارای آستین های برهنه، دامن های بلند و کوتاه، چین دار، یقه های باز و … می باشند. جنس پارچه به کار رفته در لباس مجلسی با لباس های دیگر مانند مانتو معمولا متفاوت است، ولی تنوع بسیار زیادی دارد. به همین علت جنسیت سازی در طراحی لباس مجلسی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

طراحی لباس مجلسی با توجه به فرم و ساختار بدن هر فرد طراحی می شود، برای مثال برای افرای که چاق هستند، نباید لباس های خیلی تنگ و یا خیلی گشاد طراحی شود. انواع لباس مجلسی برای طراحی شامل لباس نامزدی، لباس عروسی، لباس های فانتزی کوتاه، کت و دامن، مانتوهای مجلسی و لباس های عروسکی می باشد.

فرم های مختلف بدن در طراحی لباس های مجلسی

طراحی لباس های مجلسی باید متناسب با فرم بدن مختلف خانم ها طراحی شود، در غیر این صورت بعد از دوخت بر روی بدن فرد ظاهر مناسبی پیدا نمی کند. در این قسمت فرم های مختلف بدن را بررسی می کنیم:

  • فرم بدن متناسب: افراد دارای فرم بدن متناسب بالا تنه و پایین تنه متناسبی داشته و ایرادی ندارند. به طور معمول این افراد می توانند انواع لباس های مجلسی را پوشیده و نیازی به تهیه لباس خاصی را ندارند.
  • فرم بدن سیبی شکل: بدن های سیبی شکل بالا تنه، پایین تنه و کمر یک اندازه و در یک سطح دارند، که به طور معمول به دلیل اضافه وزن می باشد. لباس های تند برای این افراد مناسب نیست و توصیه می شود لباس های کمی گشاد و تک رنگ بپوشند.
  • فرم بدن قلمی و باریک: افرادی که فرم بدن قلمی و باریک دارند، اندامی لاغر، یکدست و مستطیلی شکل دارند. لباس های یقه باز برای نشان دادن منحنی های اندام برای این افراد مناسب تر است، به این صورت اندام آن ها زیباتر نشان داده می شود.
  • فرم بدن ساعت شنی: این نوع فرم بدن زیباترین اندام در بین انواع فرم بدن می شود. از ویژگی های این نوع فرم بدن می توان به کمر باریک، بالا تنه و پایین تنه متناسب اشاره کرد. بسیاری از افراد با ورزش و همچنین عمل های جراحی سعی در پیدا کردن اندام ساعت شنی می باشند.
  • فرم بدن گلابی شکل: افراد دارای پایین تنه بزرگ فرم بدن گلابی شکل دارند. برای زیباتر نشان دادن بدن این گروه می توان لباس هایی طراحی کرد که بالا تنه راه راه یا رنگ روشن دارند و پایین تنه آن ها تیره باشد.

طراحی لباس مجلسی روی کاغذ

کلام پایانی

طراحی پوشاک لباس مجلسی از شاخه های پرطرفدار و پردرآمد طراحی لباس می باشد، که علاوه بر داشتن خلاقیت و علاقه به طراحی نیاز است در دوره های آموزشی آن نیز شرکت کنید. برای طراحی لباس مجلسی لازم است که با انواع پارچه ها، انواع لباس مجلسی و بسیاری از موارد دیگر آشنایی داشته باشید، همچنین مهارت هایی مانند نقاشی را نیز تا حدودی بیاموزید. به این منظور توصیه می شود که تحت نظر استادان با تجربه آموزش ببینید، تا بتوانید به یک طراح حرفه ای تبدیل شوید. در صورتی که به خوبی آموزش نبینید، طراحی های شما خوب نشده و در واقع ارزشی ندارند.

 موسسه آموزشی عالی آرمان برگزار کننده کلاس های آموزش طراحی لباس مجلسی می باشد. علاوه بر طراحی لباس شما می توانید با شرکت در دیگر کلاس های موسسه آموزش عالی آرمان بازاریابی در اینستاگرام و استراتژی تبلیغات را برای گسترش کار خود فرا بگیرید. در کلاس های موسسه آموزش عالی آرمان شما توسط اساتید حرفه ای صفر تا صد طراحی لباس را آموزش می بینید. همچنین در پایان دوره مدرک معتبر وزارت علوم نیز به شما اعطا می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.
  1. سلام.
    من خودم چند سالی هست که طراحی لباس مجلسی رو به صورت حرفه‌ای انجام میدم باید بگه ی کار سخت همراه با ذوق سلیقه هست و برای موفقیت تو این رشته باید این دو فاکتور و داشته باشین