با مراحل تدوین فیلم آشنا شوید

با مراحل تدوین فیلم آشنا شوید

مراحل تدوین فیلم

ساخت فیلم و ویدئو به عنوان تاثیرگذارترین نوع محتوا اهمیت زیادی پیدا کرده است. آخرین مرحله فیلم سازی و البته یکی از مهم ترین مراحل آن، تدوین فیلم می باشد. در تدوین فیلم های خام ضبط شده توسط تدوین گر به بهترین شکل در کنار یک دیگر قرار می گیرند و تماشای آن را برای مخاطب لذت بخش می کند. با توجه به زیاد شدن اهمیت فیلم در صنعت های مختلف از جمله تبلیغات، تدوین گران بیشتر از گذشته بازار کار داشته و کسب درآمد از تدوین بسیار راحت شده است. برای تبدیل شدن به یک تدوین گر لازم است که با مراحل تدوین فیلم آشنایی داشته باشید، که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

تدوین فیلم ایجاد پیوند لازم بین سکانس های انتخاب شده و نماهای فیلم خام می باشد. در پایان کار تدوین، فیلم های خام گرفته شده به بهترین شکل در کنار یک دیگر قرار می گیرند. معمولا هر محتوای ویدئویی داستانی را روایت می کند و هدف خاصی از ساخت آن وجود دارد. نشان دادن داستان به صورتی که مخاطب به خوبی آن را درک کند اهمیت زیادی دارد. تدوین گر علاوه بر تنظیم سکانس ها لازم است که از جلوه های ویژه، تنظیم نور و رنگ و همچنین تنظیم صدا و موسیقی برای جذاب تر شدن کار استفاده کند. آشنایی با مراحل تدوین فیلم سینمایی و دیگر انواع ویدئو به شما کمک می کند، که راحت تر، سریع تر و اصولی تر فیلم های خام را تدوین کنید و در نهایت نتیجه بهتری بگیرید.

آموزش مراحل تدوین فیلم

گرفتن فوتیج فیلم

اولین مرحله از تدوین فیلم گرفتن فوتیج فیلم که توسط تیم تولید فیلم برداری شده است، می باشد. برای تدوین فیلم لازم است که تمامی عناصر تصویر و صدا یک جا باشند. به این منظور تمامی فوتیج ها یا تصاویر را به درایو مورد نظر انتقال دهید.

سازماندهی فیلم های ضبط شده

سازماندهی یکی دیگر از مراحل تدوین فیلم است. اگرچه این مرحله از جذاب ترین مراحل تدوین نمی باشد، ولی برای تدوین راحت تر و سریع تر ضروری می باشد. در این مرحله تدوین لازم است که تمامی دقیقه ها و ساعت های تصاویر و صداهای ضبط شده سازماندهی شوند. برای دسته بندی، نام گذاری و مرتب کردن باید روش مشخصی داشته باشد، در غیر این صورت به هنگام پیداکردن نما یا جلوه صوتی مورد نظر به مشکل بر می خورید.

مراحل تدوین فیلم

مرور و انتخاب فیلم

در مراحل تدوین یک فیلم مرور و انتخاب از مهم ترین مراحل است. این مرحله بعد از مرحله سازماندهی فایل های فیلم انجام می شود، به این صورت که فایل ها را مرور کرده و بهترین قطعاتی که برای پروژه مناسب هستند، را انتخاب می کنید. در این مرحله بهترین فایل ها انتخاب و جدا می شوند، ولی توصیه می شود فیلم های باقیمانده را پاک نکنید، زیرا ممکن است به آن ها احتیاج پیدا کنید.

مرحله اسمبلی یا سرهم کردن

در مرحله اسمبلی لازم است که تمام قسمت های اصلی پروژه به صورت اصولی و یک توالی از فیلم و صدا مرتب شوند. ایجاد نظم بین پلان ها به ترتیب شماره نما، صحنه و سکانس در این مرحله بر اساس یادداشت های صحنه یا فیلم نامه انجام می شود. اگر شما در حال تدوین یک داستان می باشید، فیلم نامه گزینه مناسبی برای این منظور است.

برای تدوین مستند و موزیک ویدئو نیز داستان اهمیت زیادی دارد و همیشه نیاز است که مخاطب داستانی را در این گونه فیلم ها دنبال کند. در پایان این مرحله، فیلم ها به صورت خام سرهم شده و داستان یک شکل کلی را می گیرند. توجه داشته باشید که در این مرحله از تدوین، هیچ سکانسی حذف نمی شود. با توجه به بالا بودن حجم فایل های خام و همچنین اهمیت سرعت در کار تدوین گر توصیه می شود، که از بهترین سیستم برای تدوین فیلم استفاده کنید.

مراحل تدوین یک فیلم

راف کات ( برش اولیه )

از مهم ترین مراحل تدوین فیلم راف کات یا همان برش اولیه می باشد. همان طور که گفتیم در مرحله قبل یک اسکلت بندی کلی از فیلم مورد نظر درست می شود که خام می باشد. به هنگام فیلم برداری سکانس های بیشتری به نسبت نیاز ضبط می شود، به این صورت تدوین گر می تواند تنها سکانس هایی که مناسب هستند را انتخاب کند. در این مرحله بیشتر برش زمان بندی دقیق نداشته، جلوه ای ساخته نشده و میکس صدا نیز انجام نشده است و به صورت کلی پلان ها هنوز به طور کامل آماده نیستند. ولی نحوه پیش روی داستان و کلیات آن آماده است، که می توان روند کلی ویدئو نهایی را تشخیص داد. تمامی این مراحل با استفاده از نرم افزارهای تدوین فیلم در ادامه کار انجام می شوند.

فاین کات (برش نهایی)

می توان گفت برش نهایی یا فاین کات مهم ترین مرحله تدوین فیلم می باشد. در این مرحله سکانس های مناسب به صورت دقیق و نهایی مشخص شده و دیگر قسمت ها حذف می شوند، همچنین زمان بندی فیلم به صورت کامل درست می شود. سکانس های فیلم در مرحله فاین کات منسجم شده و داستان فیلم کاملا می شود. از این مرحله به بعد دیگر اصلاح عمده ای نیاز نمی باشد.

مراحل تدوین

قفل سکانس های فیلم

پس از اینکه زمان بندی تمام سکانس ها قطعی شده و تدوین گر دیگر نیازی به تغییر در پروژه نمی بیند، نوارهای تصویر را قفل می کند. از این مرحله به بعد تدوین گر می توان به میکس صدا، موسیقی و اصلاح رنگ فیلم بپردازد. در این مرحله تدوین فیلم کامل شده و آماده تهیه نسخه اصلی می باشد.

آماده سازی نسخه نهایی و ارائه آن

روند کلی تدوین فیلم در این مرحله به پایان می رسد. مراحل تدوین فیلم ذکر شده توسط تدوین گر به صورت مجزا و کاملا مشخص انجام نمی شوند، ولی مسیر کلی برای تدوین یک فیلم به صورتی که ذکر کردیم، می باشد. آخرین مرحله تدوین تهیه نسخه اصلی و ارائه آن است. ارائه نسخه نهایی به کارفرما یا مخاطب مورد نظر بعد از ساعت های تلاش برای تدوین اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با مراحل تدوین فیلم سینمایی

کلام پایانی

همان طور که مطالعه کردید مراحل تدوین فیلم شامل گزینش نماها و اندازه آن ها، ردیف کردن نماها، صحنه ها، سکانس ها، تنظیم صدا و میزان بلندی آن و در نهایت هماهنگ کردن صدا با تصویر می باشد، که تمامی این کارها بر اساس فیلم نامه انجام می شود. تدوین گر لازم است که با قوانین و اصول فیلم سازی آشنایی داشته باشد و با استفاده از ذوق هنری و خلاقیت خود فیلم ها را به بهترین نحو تدوین کند.

به تدوین، مونتاژ و ادیت نیز گفته می شود، ولی این دو بیشتر به معنای استفاده از ابزار می باشند، در حالی که در تدوین فیلم هنر تدوین گر اهمیت زیادی دارد. برای تبدیل شدن به یک تدوین گر آموزش دیدن اهمیت زیادی دارد. تدوین فیلم با استفاده از نرم افزارهایی مانند پریمیر و افترافکت انجام می شود، که یادگیری آن ها نیز بسیار ضروری است و شما نمی توانید خودآموز پیش بروید، زیرا نرم افزارهای ساده ای نیستند.

موسسه آموزش عالی آرمان برگزار کننده کلاس های آموزش تدوین می باشد. در این کلاس ها شما صفر تا صد تدوین را به طور کامل آموزش می بیینید، همچنین آموزش افترافکت و آموزش پریمیر نیز در طی دوره ها به شما داده می شود. یادگیری از بهترین و با تجربه ترین اساتید از مزیت های دوره های موسسه آموزش عالی آرمان می باشد. همچنین شما می توانید در پایان دوره مدرک مورد تایید وزارت علوم را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.