تیزر تبلیغاتی چیست؟

تیزر تبلیغاتی چیست؟

اصول ساخت تیزر تبلیغاتی

برای اینکه بدانیم تیزر تبلیغاتی چیست، ابتدا ریشه این کلمه را بررسی می کنیم. معنی اصلی کلمه “tease”، تمسخر و یا ایجاد وسوسه برای تحریک یک شخص است؛ اما چگونه می توان این امر را با تبلیغات مرتبط دانست؟ آیا بازاریابان، مشتریان بالقوه خود را وسوسه می کنند؟ برای کشف پاسخ سوال هایی مثل تیزرهای تبلیغاتی چیست و چگونه ساخته می شوند و همچنین نحوه کار با آنها و انواع شان، مقاله زیر را بررسی کنید.

دوره تدوین

تیزر تبلیغاتی چیست؟

معنی تیزر تبلیغاتی چیست؟

این سوال که چگونه تبلیغ کنیم از دغدغه های همیشگی صاحبان کسب و کار بوده است. تیزر، یک روش برای در معرض قرار دادن تبلیغات به عموم با استفاده از روش هایی اعم از تلویزیون، رادیو یا رسانه های محیطی و چاپی است که با نشان ندادن کامل مفهوم، سعی در تحریک کنجکاوی مخاطب میکند. به عنوان مثال، در تصویری که در حال پخش است، شما نمی دانید با چه برند یا شرکتی رو به رو هستید. در واقع پیامی در حال انتقال است اما شما نمی دانید دقیقا هدف آن چیست.

پس برای پاسخ به این سوال که معنی تیزر تبلیغاتی چیست؟ باید گفت که تیزر تبلیغاتی ابزاری برای بازاریابی است که از پیام های جذاب و تکان دهنده برای ایجاد کنجکاوی کاربران استفاده می کند؛ یعنی به محصول اشاره می کند اما در نهایت نامی از آن نمی برد.

مفهوم گسترده تر دیگری نیز وجود دارد. اینکه قبل از عرضه یک محصول جدید در بازار، مثل یک بازی ویدیویی، اولین نمایش فیلم و یا سایر رویدادهای بزرگ، تیزر ذهن مخاطب را به خود درگیر کند. درواقع حس کنجکاوی مخاطب را تحریک می کند تا با خود بگوید: این به چه معناست؟

نکته اصلی این است که خیلی چیزها نباید در تیزرهای تبلیغاتی بیان شوند تا خریدار بالقوه نداند که دقیقا درمورد چه چیزی صحبت می شود. درواقع از نظر فنی، ممکن است تیزرهای تبلیغاتی حتی مستقیماً محصول را معرفی نکنند؛ اما باعث کنجکاوی مخاطب می شوند که ادامه تبلیغ و یا تبلیغ بعدی که در آن محصول معرفی می شود را ببیند. این ترفند برخلاف تبلیغات سنتی عمل می کند که به معنای واقعی کلمه نام محصول را به هر نحوی فریاد می کشند.

بنابراین با درک پاسخ تیزر تبلیغاتی چیست دریافتیم یک تیزر می تواند هر چیزی باشد که احساسات مخاطب را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول و خدمات شما برمی انگیزاند. این می تواند یک فیلم، متن، فایل صوتی و یا هر چیز دیگری باشد.

ویژگی های تیزر تبلیغاتی

ویژگی های تیزر تبلیغاتی موفق چیست؟

امروزه، تبلیغات به عنوان عنصری اساسی در اطلاع رسانی، ترغیب و یادآوری مشتریان درباره محصولات، مارک ها و شرکت ها شناخته می شوند؛ اما سوال اینجاست که ویژگی های تیزر تبلیغاتی موفق چیست؟

انواع درست و صحیح تبلیغات و همچنین استفاده از رسانه های مناسب برای انتقال محتوای تبلیغاتی به مخاطبان، بسیار موثر است. با رعایت ویژگی های تیزر تبلیغاتی موفق، مشتریان بازار هدف، مرحله معرفی و رشد چرخه محصول را با سرعت بالایی طی می کنند.

در میان انواع تبلیغات (رسانه ای، محیطی، چاپی و …)، تیزرهای تلویزیونی زیر مجموعه تبلیغات رسانه ای هستند. این نوع تیزرها، نوعی ویدئو مارکتینگ هستند و بیشترین و بهترین تأثیر را روی مخاطب دارند.

برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی موفق، باید بهترین ایده های خلاقانه را ارائه داد که بتوانند مفهوم مورد نظر را در ذهن بیننده حک کنند. این ایده های نو در تیزر تبلیغاتی چیست؟

• شامل زیبایی های دیداری و شنیداری متناسب با سلیقه مخاطب باشد.

• ذهنیت مخاطب را بشناسید و ایده های جدیدی را برای انتقال پیام تبلیغاتی ارائه دهید.

• نیازها، خواسته ها و اهداف مشتریان را بشناسید و هدف تیزر را بر این اساس قرار دهید.

• یک سناریوی قوی داشته باشید که کاملاً با اهداف تیزر مطابقت داشته باشد.

• از عوامل خبره، اعم از کارگردان، فیلمبردار، تدوینگر و … برای ساخت تیزر استفاده کنید.

• مونتاژ و ویرایش حرفه ای برای تیزر خود درنظر بگیرید. تدوین گر یک تیزر تبلیغاتی موفق باید تبحر کافی در این زمینه داشته باشد و دوره های آموزشی مختلف مثل آموزش پریمیر، آموزش افترافکت، آموزش ادیوس و … را گذرانده باشد. تمامی این نرم افزارها در دوره تدوین فیلم و ساخت تیزر تبلیغاتی  موسسه آموزش عالی آرمان آموزش داده میشود.

انواع تیزر تبلیغاتی کدامند؟

در یک تیزر تبلیغاتی دو قسمت وجود دارد:

قسمت تحریک کننده: این قسمت باید توجه کاربران را به خود جلب کند.

آشکارسازی: در این قسمت ارتباط تیزر با یک محصول خاص نشان داده می شود.

بنابراین، تبلیغات از نظر مدت زمان می توانند در دو نوع ساخته شوند.

ابتدا تیزر معرفی می شود و مرحله آشکارسازی در ادامه کار و یا پس از یک تا دو هفته انجام می شود (البته درصورتی که تیزر در دو قسمت ارائه شده باشد)؛ که در این مدت کاربر به اندازه کافی کنجکاو بوده و می خواهد پاسخی برای سوال خود بدست آورد. با این حال ببینیم انواع تیزر تبلیغاتی چیست؟

انیمیشن: با استفاده از علم کامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، می توان این نوع تیزر را تهیه کرد. در گذشته از انیمیشن صرفا برای کودکان استفاده می شد؛ اما امروزه در ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای همه سنین نیز کاربرد دارد.

رئال: در این مدل تیزرها، از افراد واقعی در دنیای واقعی خودمان در ویدئو استفاده می شود. تاثیرگذاری تیزرهای رئال نسبتا بالاست. چراکه یک احساس همذات پنداری را در مخاطب ایجاد می کند.

رئال-انیمیشن: اگر دو حالت انیمیشن و رئال را درهم بیامیزیم، به یک تیزر رئال انیمیشن دست خواهیم یافت. برای مثال در برنامه کودک «رد پای آبی»، شاهد این سبک از ساخت ویدئو بودیم. چراکه از یک فرد واقعی (رئال) در یک دنیای غیرواقعی (انیمیشن) استفاده شده بود. اینگونه تیزرها اصولا تاثیر خوبی بر روی نوجوانان دارد.

موشن گرافیک: این سبک، از رایج ترین تیزرهای تبلیغاتی است. طراحی تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک توسط تصویرسازان زبده ساخته و اجرا می شود. از موشن گرافیک بیشتر در شبکه های اجتماعی و ویدئو مارکتینگ و بازاریابی در اینستاگرام استفاده شده و تاثیر خوبی نیز بر مخاطبان دارد. شرکت در دوره آموزش افترافکت و شناخت اینکه تیزر تبلیغاتی چیست در این زمینه بسیار مهم است.

استاپ موشن: طراحی تیزر تبلیغاتی استاپ موشن، شباهت زیادی به موشن گرافیک دارد؛ اما بصورت حرفه ای تر انجام شده و دستمزد ساخت آن نیز بیشتر خواهد بود. در حقیقت، استاپ موشن روشی است که در آن تصاویری را با تفاوت های جزئی می کشند و سپس از تک تک آن ها فیلم گرفته و فیلم ها را به هم می چسبانند.

برخی از تیزرها از یک الگوی خاص و برخی دیگر از الگوی های متعددی پیروی می کنند. آنچه مهم است انتخاب قالبی است که بتواند پیام آگهی را به درستی منتقل کرده و با بیننده ارتباط نزدیک برقرار کند. انتخاب کردن یک الگو بستگی به این دارد که چگونه و برای چه هدفی می خواهیم از آن استفاده کنیم.

اصول ساخت تیزر تبلیغاتی

اصول ساخت تیزر تبلیغاتی چگونه است؟

در ایران وقتی درباره تیزر تبلیغاتی چیست صحبت میشود، منظورمان همان ویدیو یا کلیپ تبلیغاتی است که در آن محصول یا خدمات معرفی می شود.

زمان استاندارد برای تیزرهای تبلیغاتی بین 15 تا 50 ثانیه است (بخصوص برای تیزرهایی که به جهت بازاریابی در اینستاگرام تولید می شوند)؛ اما در واقع زمان پخش تیزر قانون مشخصی ندارد و می تواند بیشتر یا کمتر از این میزان باشد.

برای ساخت تیزر تبلیغاتی که یک کار کاملا تخصصی است، به دانش و تجربه بالایی نیاز دارید. افرادی که در حیطه ساخت تیزر تبلیغاتی فعالیت دارند، با ایجاد یک سناریو منسجم، با کمک گرفتن از مبانی گرافیکی و قاب بندی مناسب سعی می کنند پیام خود را در کمترین زمان و به موثرترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کنند. گذراندن دوره های آموزش پریمیر و آموزش ادیوس و همچنین اصول فیلم برداری حرفه ای نیز، کمک شایانی به پیشرفت در این حوزه می کنند. به یاد داشته باشید که برای موفقیت در ساخت یک تیزر، باید یک استراتژی قوی داشته باشید.

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی در دوره های تدوین و مارکتینگ به هنرجویان علاقه مند یاد داده میشود تا کلیپ ها بر اساس اصول تهیه شده و در همان ثانیه های نخستین توجه مخاطب را به خود جلب کنند.

مراحل ساخت تیزرهای تبلیغاتی شامل سه مرحله اصلی است:

پیش تولید؛ که شامل سناریو و آماده سازی فیلمنامه یا داستان، انتخاب هدف، انتخاب بازیگران، بودجه، انتخاب نوع تیزر و … است.

تولید؛ که در واقع عملی کردن تصمیمات پیش تولید است. در این مرحله می توانید از نرم افزار های متعددی که به همین منظور طراحی شده اند، کمک بگیرید. در واقع، به عنوان یک تدوینگر، در ابتدا باید بدانید که تیزر تبلیغاتی چیست، کاربرد افترافکت یا پریمیر چیست، چه تاثیری در نتیجه کار دارد.

پس از تولید؛ در این مرحله کار تقریبا تمام شده است و صرفا به کمک یک تدوینگر، صداگذاری ها و انتخاب موزیک و یکسری خرده کاری انجام خواهد شد و درنهایت، کیفیت کار ارزیابی می شود. استراتژی، خلاقیت و اجرا، از عوامل اساسی در موفقیت یک تیزر تبلیغاتی است. تیزرهای تبلیغاتی موفق از نظر استراتژی عالی هستند. آنها مفهومی خلاقانه دارند و به خوبی اجرا می شوند.

ویژگی های کلیدی تیزر تبلیغاتی چیست؟

تیزرهای ساخته شده باید به اندازه کافی جذاب و موثر باشند. در اینجا به سه عامل کلیدی اشاره می کنیم:

ایده های مفهومی و خلاقانه: ساخت تیزر با هدف انتقال معنی و مفهوم انجام می شود؛ بنابراین هر تیزر جذاب و موثر، بر اساس یک سناریو خلاق و حرفه ای ساخته شده است.

مخاطب محور بودن: تیزرها با توجه به مدل درک ذهنی مخاطب ساخته می شوند و سعی می کنند از همه عناصر موجود استفاده کنند؛ پس باید فاکتورهایی برای عبور از فیلترهای ادراکی مخاطب درنظر گرفته شود.

زیبایی و جذابیت بصری: تمام جنبه های زیبایی مورد انتظار، باید در عمل تحقق یابد.

دوره تدوین

نتیجه نهایی

اکنون که پاسخ این سوال خود که تیزر تبلیغاتی چیست و چگونه ساخته می شوند را گرفته ایم، میدانیم که باید چگونه تبلیغ کنیم. حالا می توانید خلاقیت و ایده پردازی خود را به جریان بیندازید و بهترین تیزرها را برای تبلیغات، طراحی کنید. البته با تماشای این ویدئو آموزشی میتوانید در زمینه ساخت هر نوع تیزر تبلیغاتی ایده بگیرید و بهترین کلیپ ها را بسازید. توجه داشته باشید که برای تولید یک تیزر جذاب، به مهارت هایی در این زمینه نیاز دارید که بهتر است توسط یک تیم مجرب، آموزش داده شوند. یک فرد حرفه ای در طراحی تیزر باید بداند پریمیر چیست، افترافکت چیست و چطور باید کلیپ یا ویدئو را به بهترین شکل ادیت کرد. با شرکت در دوره های مربوطه در موسسه آرمان به این علم زیبا دست پیدا خواهید کرد.

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه ثبت شده است.