آموزش عکاسی انتزاعی

آموزش عکاسی انتزاعی

نکات مهم در عکاسی انتزاعی

بسیاری از افراد صرفا از عکاسی برای ثبت لحظات مختلف در زندگی و ایجاد یک آلبوم عکس از خود و نزدیکانشان استفاده می‌کنند و نیازی به عکس‌های هنری نمی‌بینند. اما علاقه مندان به عکاسی و حتی کسانی که در حال کسب درآمد از عکاسی هستند؛ جدا از گرایشی که دارند می‌توانند در کنار حرفه‌ای بودن عکاسی جنبه‌ی هنری آن را نیز ببینند. در دنیای هنر بزرگترین مسئله‌ای که می‌تواند برای یک هنرمند ایجاد شود خالی شدن ذهن وی از ایده‌ای جدید است. نداشتن ایده و متوقف شدن خلاقیت برای هر شاخه‌ی هنری ممکن است ایجاد شود و عکاس‌ها هم از این قائده مستثنی نیستند. در این حالت‌ ساختار شکنی می‌تواند بسیار کار ساز باشد. اینکه از محدودیت‌های خود فراتر برویم و یک ایده خارج از محدودیت‌های خود را ایجاد کنیم یک روش عالی برای ایجاد خلاقیت است.

تعریف عکاسی انتزاعی هم به چنین چیزی نزدیک است، یعنی شما با کمک این عکس‌ها از هویت اصلی اجسام و مناظر اطراف خود فاصله گرفته و تنها به الگو‌های ایجاد شده در اطراف خود، بازتاب نور، خطوط مرتبط به یکدیگر و ترکیب و تفکیک رنگ در اطراف خود توجه می‌کنید و خلاقیت را به ذهن خود میسپارید. دیگر نیازی نیست که لزوما به مخاطب نشان دهید دقیقا از چه چیزی عکس گرفتید و تنها الگو، بازتاب و رنگ اهمیت پیدا می‌کند. عکاسی انتزاعی یک روش جذاب و خلاقانه است که باعث می‌شود به محیط اطراف خود بیشتر توجه کنید و با کمک ابزار و تجهیزات عکاسی و الگو‌ها را ثبت کنید. با کمک عکاسی انتزاعی ذهن یک عکاس از محدودیت‌ها فاصله گرفته و می‌تواند خلاقیت خود را بازیابد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی سایت آرمان به آموزش عکاسی انتزاعی و نکات عکاسی انتزاعی مربوط به آن می‌پردازیم.

دوره عکاسی

عکاسی انتزاعی چیست؟

برای اینکه بتوانیم مفاهیم عکاسی انتزاعی را بهتر متوجه شویم باید ابتدا بررسی کنیم که عکاسی انتزاعی چیست؟ عکاسی انتزاعی به هویت اصلی محیط اطراف و اجسام و یا نشان دادن احساسات توجهی ندارد و بیشتر روی بافت و الگو متمرکز می‌شود. این پیش نیاز باعث شده است که نیازی به  گشتن به دنبال یک صحنه یا منظره‌ی خاص نباشد و از طرح و الگوی موجود در محیط اطراف به راحتی عکاسی کرد. اما برای عکاسی انتزاعی باید از تکنیک‌های دوربین و توجه به محیط اطراف استفاده کرد و نیاز داریم که ذهن خود را از هویت اصلی محیط اطراف دور کنیم و مناظر را به شکلی ببینیم که دیگران قادر به دیدن آن نیستند. بهترین راه برای افزایش مهارت و یادگیری چگونگی عکاسی انتزاعی، فرا گرفتن تکنیک‌هایی برای آموزش عکاسی انتزاعی و تمرین و تکرار برای افزایش مهارت است.

برای شرکت در دوره عکاسی کلیک کنید.!

 

نکات مهم در عکاسی انتزاعی

نکات و تکنیک‌های عکاسی انتزاعی باعث شده است که این روش نسبت به سایر روش‌های عکاسی دست شما را بازتر بگذارد و بتوانید مستقیما از خلاقیت خود بهره بگیرید. برای انجام این کار در عکاسی انتزاعی با حداقل محدودیت‌ها مواجه هستیم. برای مثال تار شدن دوربین یا عکس گرفتن هنگام بسته شدن دیافراگم و هنگام زوم در سایر شاخه‌ها یک نقص به حساب می‌آید اما در این روش می‌توان از همین مسائل برای ایجاد یک تصویر زیبا بهره برد.

با وجود اینکه عکاسی انتزاعی محدودیت کمتری دارد و دست شما را باز گذاشته است اما باید مواردی را در آن رعایت کنید.

  • برای گرفتن یک عکس آبستره با انتزاعی، نیازی به پیچیدگی نیست و اتفاقا با ساده‌ترین بافت‌ها و ترکیب بازتاب نور و هماهنگی رنگ‌ها یا ایجاد تناقض رنگ می‌توان عکس‌های انتزاعی زیبایی گرفت.
  • از دیگر نکات عکاسی انتزاعی، نور پردازی است. نقش نور پردازی، حجم نور و حالت بازتاب نور می‌تواند عکس‌های شما و پردازش به موضوع عکس را تعیین کند که چه بافت یا الگویی در تصویر برجسته تر دیده شود و یا در پس زمینه باشد.
  • زاویه دید از تکنیک‌های عکاسی انتزاعی است که نقش کلیدی در انتخاب سوژه دارد. احتمالا هر سوژه‌ای که در نظر دارید قابلیت پرداختن از زوایای دید عکاسی را دارد به همین دلیل باید ان را از جهات مختلف عکس برداری کنید. همچنین زاویه دید یک موضوع کلی است که می‌تواند شامل هارمونی و هماهنگی رنگ‌ها، نور پردازی، بافت و الگوی مورد نظر و حتی بازی با امکانات دوربین شما باشد که در عکس نهایی تاثیر گذار است. پس انتخاب زاویه مناسب یک موضوع مهم است چرا که یک سوژه‌ی هر چقدر ساده پتانسیل عکاسی از چند زاویه دید را دارد و باید بهترین آن را انتخاب کنید. نکات عکاسی انتزاعی هم در همین است و کمک خواهد کرد در سایر روش‌های عکاسی هم بتوانید بهتر عمل کنید.
  • حذف سوژه‌های اضافی از نکات و تکنیک‌های عکاسی انتزاعی است. احتمالا برای اینکه بعنوان یک عکاس آماتور بخواهید تصمیم بگیرید کدام سوژه باید حذف شود یا خیر نیاز دارید مدتها با دوربین خود مشغول عکاسی شوید تا بفهمید که چه سوژه‌ای باید حذف شود تا جلوی جلوه‌ی اصلی تصویر را نگیرد.

اما بهتر است از همان شروع کار خود بعد از پیدا کردن سوژه و زاویه دید مناسب شروع به حذف بعضی جزئیات از سوژه کنید تا بهترین موقعیت را بدست آورید.

  • برای پیدا کردن سوژه مناسب، انتخاب یک ترکیب بندی اهمیت بالایی خواهد داشت. ترکیب بندی سوژه شامل بافت، الگوی سوژه، ترکیب رنگ و بازتاب نور است که بعنوان یک عکاس می‌توانید آنها را تا حدی دستخوش تغییر کنید اما نه بافت و الگو را پس به دنبال یک الگوی مناسب باشید.


برای شرکت در دوره عکاسی فشن مدلینگ کلیک کنید.!

 تکنیک کاربردی برای عکاسی انتزاعی

 تکنیک کاربردی برای عکاسی انتزاعی

1. توجه به الگو‌ها و بافت‌های اطراف:

الگو‌هایی که در اطراف خود می‌بینید تنها با تغییر دیدگاه شما و توجه به جزئیات بجای هویت اصلی امکانپذیر است. معمولا بافت‌هایی که دارای خطوط یا کنتراست رنگ هستند مانند خطوط موج دریا یا حتی موج‌های کوچک در یک لیوان آب باشد. یا بافت‌های گلبرگ‌ها و گل که معمولا دارای طرح‌های زیبا و جالبی هستند. بازتاب نور روی الگو‌ها تاثیر زیادی دارد و برای مثال در باران یا بافت‌های شفافف که بازتاب بیشتری دارند عکس‌های خلاقانه‌تری را به شما می‌دهند.

2. استفاده از امکانات دوربین و حالت فوکس:

با وجود اینکه زاویه دید شما به عنوان عکاس اهمیت بالایی دارد اما نباید تنها به ایجاد خلاقیت در پیدا کردن زاویه دید و پیدا کردن سوژه اکتفا کرد. استفاده از حالت‌های دوربین و بازی با امکانات آن می‌تواند عکس‌های انتزاعی زیبایی را ایجاد کند. برای مثال خارج از حالت فوکس و باز کردن دریچه دیافراگم لنز می‌تواند باعث تار شدن تصویر و ایجاد بافت و الگو شود که شاهد عکس‌های انتزاعی متنوعی به این شکل هستیم.

3. استفاده از حالت زوم:

تغییر فاصله‌ی کانونی و عکس گرفتن هم زمان با زوم از تکنیک‌های عکاسی انتزاعی است که می‌توان با کمک شاتر دوربین و قابلیت زوم عکس‌های زیبایی را گرفت. آموزش عکاسی انتزاعی به این روش به سرعت زوم و زمانبندی شما هنگام عکاسی بسته شدن لنز و زوم مترکز است و برای یادگیری بهتر است چند حالت را با سرعت‌های مختلف امتحان کنید.

نکات و تکنیک های عکاسی آبستره

دوره عکاسی

نتیجه گیری

عکاسی انتزاعی یکی از روش‌های خلاقانه برای عکاسی است. این روش دست شما را باز می‌گذارد تا به راحتی در اطراف خود با ساده‌ترین سوژه‌ها و تنها با توجه به بافت، الگوی سوژه و تغییر زاویه دید و نور پردازی و البته کمک گرفتن از تکنیک‌های دوربین، عکسبرداری کرد. تکنیک‌های عکاسی انتزاعی باعث می‌شود شما دید خود را نسبت به محیط تغییر دهید و چیز‌هایی را کشف کنید که تا به حال به آن توجه نداشتید. اما این روش‌ هم تکنیک‌های خود را دارد و تمرین و تکرار آنها و تلاش برای نکات عکاسی انتزاعی باعث می‌شود شما از خلاقیت خودتان بهترین بهره را ببرید.

کلیک کنید.!

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.