با تفاوت های عکاسی آنالوگ و دیجیتال بیشتر آشنا شوید

با تفاوت های عکاسی آنالوگ و دیجیتال بیشتر آشنا شوید

عکاسی آنالوگ و دیجیتال

دنیای عکاسی همانند دیگر رشته ها در گذر زمان تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. عکاسی با دوربین های آنالوگ شروع شد اما در حال حاضر دوربین های دیجیتالی بیشترین استفاده را دارند. در دوربین های آنالوگ عکس ها بر روی نوار مخصوص ثبت شده و سپس باید آن ها را چاپ می کردیم، در حالی که دوربین های دیجیتالی عملکرد کاملا متفاوتی دارند. عکاسان حرفه ای معتقدند که عکاسی آنالوگ و دیجیتال تفاوت های زیادی با هم دارند.

شاید تصور کنید با روی کار آمدن دوربین های دیجیتالی دیگر کسی به عکاسی آنالوگ علاقه ای نداشته باشد، ولی همچنان هستند عکاسانی که عکاسی آنالوگ را ترجیح می دهند. تقاضا برای عکاسی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، تبلیغات و خانوادگی ها هر روزه بیشتر می شود و به همین دلیل کسب درآمد از عکاسی رونق بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. به این منظور آشنایی با عکاسی آنالوگ و دیجیتال اهمیت زیادی دارد، به همین علت در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

تفاوت عکاسی آنالوگ و دیجیتال

مقایسه عکاسی آنالوگ و دیجیتال

برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای علاوه بر اینکه باید تکنیک های عکاسی از جمله زوایای دید در عکاسی را بشناسید، شناخت شباهت و تفاوت عکاسی آنالوگ و دیجیتال نیز اهمیت زیادی دارد. در ادامه به بررسی شباهت ها و تفاوت های این دو نوع دوربین می پردازیم.

رزولوشن عکاسی دیجیتال و آنالوگ

اولین تفاوت دوربین های عکاسی آنالوگ و دیجیتال رزولوشن آن ها می باشد. سنسورهای دوربین های دیجیتالی بر اساس تعداد پیکسلی که برای آن ها تعریف شده است، روزلوشن را اندازه گیری می کنند. در حالی که در دوربین های آنالوگ پیکسل معنایی ندارد و رزولوشن زاویه ای مورد استفاده قرار می گیرد. فیلم های آنالوگ بین 4 تا 16 میلیون پیکسل دارند. در مورد دوربین های دیجیتالی نیز رزولوشن های متفاوتی وجود دارد.

به طور معمول دوربین های دیجیتالی رزولوشن بالاتری به نسبت دوربین های آنالوگ دارند. ولی در دوربین های آنالوگ برای عکاسی با کیفیت بالا از large یا medium format استفاده می شود. در این مدل دوربین ها اندازه فیلم بیشتر از 35 میلی متر است و به مراتب کیفیت خیلی بالاتری دارند. شاید تعجب کنید که دوربین های مدیوم فرمت رزولوشنی برابر با 400 مگاپیکسل دارند، ولی اگر به صورت دیجیتالی اسکن شوند کیفیت آن ها به زیر 80 پیکسل می رسد. دوربین های لارج فرمت که کیفیت بالاتری دارند، اسکن دیجیتالی آن ها به 200 پیکسل نیز می رسد. به این صورت این دو مدل دوربین آنالوگ به راحتی دوربین های دیجیتالی را کنار می زنند.

تفاوت دوربین های عکاسی آنالوگ و دیجیتال

گرین فیلم یا نویز دیجیتال

گرین در عکاسی آنالوگ و نویز در عکاسی دیجیتال بافت های ریزی می باشند که در تصاویر مشاهده می کنیم. دلیل ایجاد نویز و گرین در عکاسی آنالوگ و دیجیتال با هم متفاوت است. دلیل این اتفاق در عکاسی دیجیتال عدم دریافت نور کافی توسط ذرات شیمیایی کوچک می باشد، در حالی که در عکاسی آنالوگ دلایل مختلفی از جمله تلاش مدار برای جذب نور بیشتر یا ناتوانی سنسور برای کنترل سیگنال های سرگردان در موج های هوا برای این موضوع وجود دارد.

گرین یا نویز با بالا بردن ایزو یا در فیلم های آنالوگ پرسرعت اتفاق می افتند. در برخی از موارد مثل ثبت عکس هایی با ظاهر قدیمی یا سیاه و سفید به صورت عمدی ایزو را عکاس بالا می برد. ولی در موارد دیگر از جمله پر درآمد ترین شاخه عکاسی از ایجاد آن جلوگیری می شود.

عکاسی آنالوگ با عکاسی دیجیتال چه فرقی دارد

محدوده داینامیک در عکاسی آنالوگ و دیجیتال

از مهم ترین تفاوت دوربین عکاسی آنالوگ و دیجیتال محدوده داینامیک می باشد. در عکاسی دیجیتال فاکتورهای بسیار زیادی بر روی این پروسه تاثیر می گذارند، که از آن ها می توان به سیستم های فشرده سازی فایل قدرتمند، سنسورهای رده بالا و الگوریتم های دیجیتالی اشاره کرد. به این صورت محدوده داینامیک و کنتراست در دوربین های دیجیتال بالاتر است.

محدوده داینامیک دوربین آنالوگ با دیجیتال فرق دارد و در دوربین های دیجیتال 14 گام و در دوربین آنالوگ 13 گام می باشد. بنابراین در این مورد دوربین های دیجیتال نسبت به دوربین های آنالوگ مزیت دارند. با دوربین های دجیتالی شما می توانید عکس های پیاپی با استفاده از محدوده داینامیک بسیار وسیع بگیرید.

فرق عکاسی آنالوگ و دیجیتال

سرعت فیلم دوربین های آنالوگ و دیجیتال

سرعت فیلم های آنالوگ در محدوده 50 تا 6400 می باشند، همچنین امکان افزایش سرعت ایزو با uprate کردن آن نیز وجود دارد، به این صورت مدت زمان ظاهر شدن فیلم افزایش پیدا کرده و کنتراست تصاویر نیز بیشتر می شود. در نتیجه تصاویر ثبت شده توسط شما ظاهر خاصی پیدا می کنند.

دوربین های دیجیتالی از این نظر در رقابت با دوربین های آنالوگ موفق تر بوده اند و ایزو آن ها به 3.2 میلیون مگاپیکسل نیز می رسد، ولی به طور معمول به ایزو بالاتر از 400000 نیاز نمی باشد. در این دوربین ها ایزو را می توان بسته به نیاز برای هر عکسی در هر زمان تغییر داد، در حالی که در دوربین های آنالوگ تغییر سرعت فیلم بعد از تمام شدن قطعه فیلم و تعویض آن امکان پذیر می باشد.

دوربین های مدیوم فریم آنالوگ دارای صفحات پشتی قابل تعویض که بزرگ و سنگین هستند، می باشند، ولی باز هم برای تعویض سرعت محدودیت هایی وجود دارد. در بین دوربین های آنالوگ تنها دوربین های لارج فریم محدودیتی ندارند، زیرا در این دوربین ها از فیلم ورقه ای استفاده می شود؛ ولی همچنان از نظر تعداد فیلم و اندازه فیلم ها محدودیت وجود دارد.

تفاوت بین دوربین های عکاسی آنالوگ و دیجیتال

تفاوت هزینه عکاسی آنالوگ و دیجیتال

به هنگام بررسی تفاوت بین دوربین های عکاسی آنالوگ و دیجیتال بررسی تفاوت هزینه آن ها اهمیت زیادی دارد. در این مورد در نظر گرفتن نوع استفاده شما، تعداد و نوع تصاویری که می خواهید ثبت کنید و همچنین بودجه ای که دارید برای انتخاب نوع دوربین اهمیت زیادی دارد. در شروع عکاسی دیجیتال هزینه های بیشتری دارد، ولی در ادامه بسیار کاهش پیدا می کند، زیرا شما در ابتدا ابزار و تجهیزات عکاسی دیجیتال از جمله کارت حافظه، لنز، باتری و دیگر لوازم جانبی را خریداری می کنید.

عکاسی آنالوگ کاملا متفاوت است و با همان هزینه اولیه کار تمام نمی شود و در ادامه کار تهیه فیلم دوربین، ظاهر کردن آن ها و اسکن کردنشان برای شما هزینه دارد. در حالی که قیمت دوربین های آنالوگ معمولا کمتر از دوربین های دیجیتال است. حتی اگر تمامی تجهیزات مربوط به چاپ و اسکن را داشته باشید، بازهم به مواد شیمیایی و همچنین زمان نیاز دارید. در حالی که برای استفاده از دوربین های دیجیتالی تنها به شارژ کردن باطری آن ها نیاز است.

کلام پایانی

عکاسی آنالوگ و دیجیتال با هم تفاوت های زیادی دارند، که دانستن آن ها برای انتخاب دوربین اهمیت زیادی دارد. در حال حاظر استفاده از عکاسی دیجیتال به دلیل مزیت هایی که دارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. دوربین های دیجیتالی امکانات بسیار زیادی در اختیار عکاس قرار می دهند، ولی کار با آن به صورت حرفه ای نیازمند یادگیری می باشد. شما برای اینکه تصاویر با کیفیت و خلاقانه ای ثبت کنید نیاز به آموزش دارید. شناخت نکات مختلف از جمله ساعت آبی در عکاسی و بسیاری از موارد دیگر به شما کمک زیادی می کند.

موسسه آموزش عالی آرمان برگزار کننده کلاس های آموزش عکاسی به صورت تخصصی می باشد. شما با شرکت در کلاس های موسسه آموزش عالی آرمان تمام آنچه که نیاز است که به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید، را می آموزید، همچنین در پایان دوره مدرک معتبر وزارت علوم نیز به شما داده می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.