طراحی داخلی سبک کلاسیک

طراحی داخلی سبک کلاسیک

طراحی داخلی سبک کلاسیک

طراحی داخلی سبک کلاسیک

طراحی داخلی سبک کلاسیک برگرفته از طراحی‌های سبک یونانی و رومی است. اصول این سبک از طراحی بر پایه‌ی تعادل و هماهنگی و نظم قرار داده شده است. خانه‌هایی که به سبک کلاسیک طراحی می‌شوند اغلب نقاط کانونی بزرگی دارند. این نقاط کانونی می‌تواند یک شومینه یا میز بزرگ یا حتی راه‌ پله‌ای چشمگیر باشد. سپس بقیه المان‌های طراحی حول این کانون اصلی شکل می‌گیرند. در این مطلب شما را با این سبک از طراحی داخلی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

منظور از سبک کلاسیک چیست؟

در طراحی و معماری داخلی اغلب سبک کلاسیک را با سبک سنتی یکی در نظر می‌گیرند. در حالی که این دو سبک طراحی از یکدیگر متمایز بوده و یکسان نیستند. علاوه بر مفاهیم این دو سبک طراحی شیوه‌ی اجرای آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد. وقتی از سبک کلاسیک در معماری و طراحی حرف می‌زنیم معمولا به دوران کهن یونان اشاره داریم. سبک‌های دیگری همچون سبک معاصر و نئوکلاسیک از این سبک هویت خود را یافته‌اند. این در حالی است که در سبک سنتی فرهنگ و سلیقه هر قومیت در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه نباید این مفهوم را در معماری و طراحی داخلی یکسان دانست.

بیشتر بخوانید : دوره معماری داخلی

آشنایی با طراحی داخلی سبک کلاسیک:

برقراری حس تقارن را می‌توان یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های طراحی داخلی به سبک کلاسیک دانست. در این سبک گویی فضای داخلی و اتاق را از نیمه برش داده‌اند و هر دو سمت را شبیه‌سازی کرده‌اند. زمانی که از سبک کلاسیک صحبت به میان می‌آید همه چیز باید بدون نقص باشد. در واقع این شاخصه از ویژگی‌های اصلی این سبک طراحی داخلی محسوب می‌گردد. در نتیجه به تمام المان‌های فضا از نورپردازی تا رنگ‌ها به صورت ویژه توجه می‌شود. رنگ‌ها نقش مهمی در طراحی داخلی سبک کلاسیک دارند. اغلب رنگ‌های مورد استفاده در این سبک برگرفته از طبیعت می‌باشد. به همین خاطر بیشتر رنگ‌هایی همچون زرد- سبز و قهوه‌ای را در سبک کلاسیک مشاهده خواهیم کرد. بعد از رنگ‌ها می‌توان تم را از ارکان مهم این سبک از طراحی داخلی به شمار آورد. در بخش بعدی از مقاله حاضر درباره نقش تم در سبک کلاسیک بیشتر توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : طراحی داخلی با سبک مینیمال

نقش تم در طراحی داخلی به سبک کلاسیک:

به جرات می‌توان گفت تم در ایجاد حس و حال کلاسیک در طراحی نقش مهمی دارد. پارچه‌ها نیز از اصلی‌ترین آیتم‌های تشکیل‌دهنده تم‌ها می‌باشند. در نتیجه طراحان از پارچه‌هایی نظیر ابریشم و کتان و مخمل در طراحی فضاهایی با سبک کلاسیک کمک می‌گیرند. پرده‌ها، مبلمان و رومیزی‌ها به کمک این پارچه‌ها زینت داده می‌شوند. علاوه بر آن به کارگیری سنگ مرمر و چوب هم نقش مهمی در طراحی‌های کلاسیک ایفا می‌کنند. نکته مهم در استفاده از تم وجود تناسب در آن است. هرگونه زیاده‌روی و ناهماهنگی می‌تواند فضا را پر زرق و برق و نفس‌گیر کند.

ویژگی‌ها:

برای شناخت بهتر از هر سبک طراحی داخلی باید با ویژگی‌های آن آشنا شد. در طراحی داخلی کلاسیک توجه به مضامین فرهنگی مهم‌ترین ویژگی محسوب می‌شود. در این سبک ظاهری جاودانه و فضایی ساختاریافته را از طریق ایجاد تعادل می‌سازند. همه‌ی آیتم‌های مورد استفاده در این سبک طراحی داخلی باید از غنای کافی برخوردار باشند. آشفتگی و جلوه‌های به اصطلاح وحشی در این سبک طراحی داخلی هیچ جایی ندارند. جزئیات معماری در این سبک طراحی بسیار مورد توجه طراح قرار می‌گیرد. این جزئیات شامل موارد متعددی نظیر روکش‌های چوبی و قالب‌سازی‌های مختلف می‌شود. لایه‌بندی در فضای داخلی از دیگر ویژگی‌های خاص طراحی داخلی به سبک کلاسیک است. منظور از لایه‌بندی استفاده از عناصری برای ایجاد حس تجمل می‌باشد. متریال مورد استفاده در طراحی داخلی سبک کلاسیک نیز از دیگر ویژگی‌های آن می‌باشد. حس اشرافیت و تجمل در متریال به کار رفته در فضای داخلی باید محسوس باشد.

بیشتر بخوانید : دوره جامع دکوراسیون داخلی

اصول :

در این بخش خواهیم گفت رعایت چه اصولی در طراحی داخلی آن را به متعلق به سبک کلاسیک می‌کند. اولین اصل شناخت و استفاده درست و اصولی از رنگ‌ها در طراحی داخلی است. بیشتر طراحی‌های این سبک با کمک رنگ‌های خنثی نظیر:

  • بژ
  • قهوه‌ای
  • سفید
  • کرم

شکل می‌گیرند. البته از رنگ‌های آبی تیره و سبز و قرمز نیز برای ایجاد عمق و ابعاد در فضای داخلی استفاده می‌شود. پیروی از الگوهای چندگانه از دیگر اصول طراحی به سبک کلاسیک در فضاهای داخلی است. ترکیب درست الگوهای مختلف با هم می‌تواند عمق بصری بسیار خوبی در فضا ایجاد کند. همچنین بازی با الگوهای مختلف برای بیننده جذاب بوده و حس سرزندگی را القا می‌کند. در این سبک طراحی داخلی هرگز نباید از جایگاه و اهمیت مبلمان در فضا غافل شد. تعادل و تقارن نیز از دیگر اصول لازم برای پیاده‌سازی طراحی داخلی سبک کلاسیک می‌‌باشند.

مزایای :

این سبک طراحی داخلی در بین مردم محبوبیت و طرفداران زیادی دارد. بخش مهمی از علاقه‌مندی مردم به سبک کلاسیک در طراحی داخلی مزایای آن است. در ادامه با تعدادی از مزیت‌های سبک کلاسیک در طراحی داخلی آشنا خواهیم شد:

  • سبک کلاسیک هرگز از مد افتاده نمی‌شود و همیشه زیبا و جذاب است.
  • این سبک طراحی داخلی بیانگر صرت و غنی بودن است.
  • فضا به دلیل استفاده از رنگ‌ها و المان‌های ظریف بسیار آرامش‌بخش می‌گردد. در نتیجه برای ایجاد حس آرامش نیازی به تغییر دائم دکوراسیون در فضای داخلی نیست.

این موارد اصلی‌ترین مزیت‌های این سبک از طراحی داخلی محسوب می‌شوند. البته هزینه‌بر بودن این سبک و منعطف نبودن آن نیز از معایب کار به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید : کارگاه طرحواره درمانی

برای ساختن یک خانه به سبک کلاسیک چه باید کرد؟

در این بخش به شما خواهیم گفت برای ساختن خانه‌ای به سبک کلاسیک چه اقداماتی ضروری است. برای طراحی داخلی سبک کلاسیک در خانه باید تمام اصول و ویژگی‌های آن را رعایت کنید. این اصول و ویژگی‌ها نیز باید در تمام اجزا و ارکان فضا مورد استفاده قرار بگیرید. در نتیجه تمام آیتم‌های خانه از جمله:

  • مبلمان
  • پرده‌ها
  • رنگ‌های المان‌ها
  • کفپوش‌ها
  • تزئیات مورد استفاده
  • درب و پنجره‌ها
  • نورپردازی

باید بر اساس ساختار سبک کلاسیک طراحی شود.

سخن پایانی:

اصالت و غنی بودن این مدل طراحی باعث شده تا همچنان طرفداران زیادی داشته باشد. این سبک باید توسط افراد مجربه و طراحان حرفه‌ای انجام گردد. در غیر این صورت نتیجه کار حس سرگیجه و آشفتگی را در بیننده القا می‌کند.

بیشتر بخوانید : انواع سبک های طراحی لباس

به این محصول امتیاز دهید

اشتراک گذاری این مطلب :

مطالب مرتبط

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.